Onmiskenbaar in de overgang

Zorgmoe, Oververmoeid, Opgebrand. Bestaande verplichtingen en verwachtingen worden teveel.
De draagkracht waarover we eerder beschikte, lijkt langzaam maar zeker af te brokkelen.
Nimian
Berichten van Nimian
Onderwerpen van Nimian
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 52

Onmiskenbaar in de overgang

Bericht door Nimian » wo 23 sep 2015 14:46

Hallo

ik ben Anita en 48 jaar.

De laatste tijd word ik zo moe van mijzelf... rare klachten, bang iets ernstig te mankeren (maar niet naar de dokter te durven stappen) huilbuien, last van de darmen, moe, overal tegen opzien en zo kan ik nog wel een poosje doorgaan.
Menstrueer nog wel regelmatig, maar dat had mijn moeder ook, alleen het is iets heftiger geworden en het patroon verschild nog wel eens per mnd.
Mijn moeder zei al.... meid je zit in de overgang, ook ik had dit allemaal, maar t is ook fijn om te lezen op dit forum dat ik niet de enige ben met vage rare klachten.
Vooral het plotselinge niet goed voelen, bang zijn, het rare gevoel dat je koorts hebt, (wat volgens mijn moeder opvliegers zijn), en daarbij heel moe, nergens meer zin in, terwijl ik vroeger 2 huishoudens deed, kom ik nu niet meer aan mijn eigen toe.
Wie dit heeft verzonnen dat een vrouw moet doorstaan :mrgreen:

Hoop hier veel te lezen en erkenning te vinden, heb verder eigenlijk geen mensen waar ik dit mee kan bespreken.
Mijn vriend zei laatst... meid je bent zo veranderd de laatste tijd, niet meer zo vrolijk als toen ik je heb leren kennen..
Tja leg dan maar eens uit dat je zelf ook niet weet hoe je, je op dit moment voelt... mannen... :D

Anita

Elsje
Berichten van Elsje
Onderwerpen van Elsje
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 63

Re: Onmiskenbaar in de overgang

Bericht door Elsje » wo 23 sep 2015 15:04

Nimian schreef:
wo 23 sep 2015 14:46
Tja leg dan maar eens uit dat je zelf ook niet weet hoe je, je op dit moment voelt.
Hallo Nimian,

Toch heb je dat net opgeschreven

Elsje

Nimian
Berichten van Nimian
Onderwerpen van Nimian
Menopauzejaar:

Bericht door Nimian » do 24 sep 2015 23:58

Natuurlijk je hebt helemaal gelijk.... :lol:
Momenteel zit ik hier alleen en kan ik niet slapen.....
Het is net of mijn hart steeds een slag overslaat, jeetje zit ik me daar weer druk om te maken :shock:
Vroeger was ik zo relaxt en nu.......................
Hebben meer mensen dit?

Anita

Luna66
Berichten van Luna66
Onderwerpen van Luna66
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 53

Bericht door Luna66 » vr 25 sep 2015 08:32

Goedemorgen Anita

Ik heb net jou bericht gelezen, nou neem maar aan dat het echt de overgang is hoor. Ik zit er ook midden in met allerlei rare vage klachten ook ik zit nog maar kort op dit forum en lees er elke dag op het lucht vaak op om te lezen dat we niet de enige zijn!!

Wat jij schrijf over de menstruatie herken ik het is er bij ook nog elke maand met een verschil van 4-5 dagen en vaak heel hevig met veel bloedverlies ( klonten ) en wel een week lang, vroeger was het bijna niets .

En dan het in een keer niet lekker voelen net of je koorts heb herken ik maar al te goed, ik meet soms wel eens de temperatuur om er toch zeker van te zijn dat het geen koorts is ( stom he )
veel mensen zweten met een opvlieger nou ik niet hoor alleen heel warm en dan ben ik oververhit zweette ik maar dan was dat minder denk ik.

En inderdaad vroeger kon ik heel de wereld aan nu veel minder maar daar probeer ik me bij neer te leggen er zijn ook dagen dat ik wel veel kan en aankan !

Groetjes Luna

Joepie
Berichten van Joepie
Onderwerpen van Joepie
Menopauzejaar:

Bericht door Joepie » vr 25 sep 2015 18:20

Hoi Anita,

Wat is jou verhaal enorm herkenbaar! dat gloeien terwijl je geen koorts heb, ik heb de oorthermometer gepakt en deze gaf 36.1 aan, huilen om eigenlijk niets, zelf een zielig verhaal in de krant laat mij al huilen. Idioot gewoon, hahaha. En mij darmen draaien overuren, 2/3 per dag naar het toilet.
Sommige dagen al moe terwijl ik net uit bed stap, soms nergens zin in hebben. Zomaar uitvallen tegen mij man... Moedeloos word ik ervan.

Maar.....mijn huisarts zegt dat ik niet in de overgang zit omdat ik geen opvliegers heb en geen last heb van nachtelijk zweten. Wel heb ik na het vrijen een roze veeg in mijn inlegkruisje. Dit was volgens de huisarts een teken dat er een poliep of een vleesboom in mijn baarmoeder zou kunnen zitten. Volgende week krijg ik een vaginale echo.
Ik moet nog wel even vermelden dat ik tot 2 september gewoon om de 28 dagen ongesteld ben geweest. Deze klachten zijn van deze maand.... Wanneer zit je nu precies in de overgang?

Joepie

Anette
Berichten van Anette
Onderwerpen van Anette
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 65

Bericht door Anette » vr 25 sep 2015 18:57

Beste Joepie,

Natuurlijk zit je al volop in de overgang. Alles wijst daarop. Het emotioneler zijn, plotselinge uitvallen, ed. Darmen die overuren maken, iets wat ik zelf zowel in de overgang had als vroeger tijdens mijn menstruatiedagen, toen ik kon ik ook blijven lopen.

Allemaal aanwijzingen dat je hormonen volop in beweging zijn. En nu voor het eerst waarschijnlijk een verandering in je menstruatiepatroon. Een spottinkje, ook typisch iets wat bij de overgang kan horen.

De hormoonveranderingen van de overgang beginnen bij vrouwen al gauw na hun 30e. Al heel lange tijd voordat de opvliegers beginnen. Die zijn vaak pas nadrukkelijker aanwezig tegen de tijd dat de menstruatie definitief gaat stoppen of gestopt is.

Kennelijk heeft je huisarts er niet zoveel kaas van gegeten en denkt hij dat de overgang pas begint als je er opvliegers bij krijgt of nachtzweten. Nou.. echt niet. Daar begint de overgang meestal niet mee.
Echt onzin dat je verschijnselen niet van de overgang zouden kunnen zijn. Hormonen hebben op alles in je lichaam en geest invloed. Je belevingswereld, je botten, je spieren, je stofwisseling, nergens meer zoveel zin in hebben, noem het maar op...... alles ondergaat een verandering en kan dan bij tijd en wijle of zelfs langere tijd van slag zijn.

Ik sta niet in jouw schoenen, maar als dat wel zo was zou ik dit voor mij geen moment zijn me over te geven aan allerhande onderzoeken. Maar goed, da's aan jou natuurlijk.
Sowieso zit je ook echt wel in de overgang.

Anette

Joepie
Berichten van Joepie
Onderwerpen van Joepie
Menopauzejaar:

Bericht door Joepie » vr 25 sep 2015 19:10

Hey Anette,

Bedankt voor je reactie. Ben ik erg blij mee. De huisarts denkt dat de contactbloedingen ( lees: veegje roze) veroorzaakt wordt door een poliep of vleesboom. Een hele beste huisarts, hoor maar noemde alles al op wat er evt zou moeten gebeuren, had het zelfs over een baarmoederverwijdering! Als je het niet benauwd hebt, dan word je dat op dat moment wel. Ik ga ervan uit dat er niets gevonden zal worden omdat een poliep of vleesboom toch hevige bloedingen geeft en dat heb ik helemaal niet.... Ik heb net gelezen dat er ook een zelftest verkrijgbaar is bij de apotheek. Wil ook proberen :D

Joepie

Anette
Berichten van Anette
Onderwerpen van Anette
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 65

Bericht door Anette » vr 25 sep 2015 19:28

O jee,

Je wilt een thuistest gaan doen.........
Houd er dan rekening mee dat de kans enorm groot is dat je een negatieve uitslag krijgt.

Deze testen meten of het FSH verhoogd is. En dat is in deze fase van je overgang nog lang niet altijd het geval.
De kans op een negatieve uitslag is groot, Je hormonen schommelen en hebben nog vaak heel normale waarden.

Een negatieve uitslag vertelt je helemaal niets. Je kunt er niet uit concluderen dat je niet in de overgang bent. Laat je daardoor niet van de wijs brengen. Die overgang is er.

Anette

Joepie
Berichten van Joepie
Onderwerpen van Joepie
Menopauzejaar:

Bericht door Joepie » vr 25 sep 2015 19:41

Hahaha Anette,

ik moet lachen om je nuchterheid. " die overgang is er". En je hebt gelijk! Wie wil ik nu wat bewijzen?
Had al wat gelezen over de testen, inderdaad wisselende uitslagen. Dus laat ik nog maar voor wat het is.

Joepie

Nimian
Berichten van Nimian
Onderwerpen van Nimian
Menopauzejaar:

Bericht door Nimian » za 26 sep 2015 01:22

Joepie..

Dat van het bloed na de gemeenschap is ook heel herkenbaar voor mij..... ben er ook mee naar de huisarts geweest, doorgestuurd naar de gynaecoloog....
Verschillende onderzoeken gehad, echo's en een test met een zuurtje waar bij vertelt werd als het wit verkleurd is het niet goed ...
Nou bij mij verkleurde mijn baarmoedermond en een deel van mijn baarmoederhals gelijk wit...
Paniek..... stukjes weefsel weg gehaald en een week van onzekerheid volgende.
Je gaat echt de gekste dingen denken.
Maar gelukkig bleek er niks aan de hand en bleek ik een zeer gevoelige baarmoedermond te hebben en die hebben ze in het geheel aangestipt met een bepaalde vloeistof, ik heb daar na nooit meer last gehad van bloedingen na gemeenschap of tussentijdse bloedingen.

Verder word ik ook niet echt gehoord bij mijn huisarts, ben er al zo vaak geweest en het word steeds afgeschoven op.... ach tis stress, je menstrueert nog geregeld dus de overgang zal het niet zijn.
Nu heb ik de laatste 5 jaar heel veel meegemaakt en heb ik veel stress mede door een slecht lopende relatie momenteel, het plotselinge overlijden van mijn ex, de vader van mijn kinderen, waar ik het nog ontzettend goed mee kon vinden, mijn 2 jongens die allebei een beperking hebben en nu volop beide in de pubertijd zitten, het feit dat ik daar nu alleen voor sta, valt me ontzettend zwaar.
Maar na het lezen van al jullie verhalen weet ik inmiddels beter..... alles is zo herkenbaar.
Wat ben ik blij met dit forum :mrgreen:

Anita

Joepie
Berichten van Joepie
Onderwerpen van Joepie
Menopauzejaar:

Bericht door Joepie » za 26 sep 2015 10:59

Hoi Anita,

Heerlijk he, dit forum. En tegelijktijd wat vervelend he, die hormonen! Ik geloof heel graag dat als je veel hebt meegemaakt en niet prettig in je vel zit, de overgangsklachten dubbel zo hard binnenkomen. Dit vind ik heel naar voor. Dat ik je verhaal las, kwamen de tranen ook alweer. Die tranen, ik word er gek van. Ik wens je heeft veel sterkte toe, ook voor je kinderen.

Er zijn stukjes weefsel bij je weggehaald, schrijf je, is dat pijnlijk :(

Groetjes, Jolanda

Nimian
Berichten van Nimian
Onderwerpen van Nimian
Menopauzejaar:

Bericht door Nimian » ma 28 sep 2015 14:37

Hallo Jolanda...

Nee dat doet geen pijn...
Hooguit iets gevoelig, Daarna vond ik het lastiger met na het toilet gaan en zo maar dat was ook maar van korte duur

Anita

Plaats reactie