Mijn ritme/tempo kloppen niet met dat van mijn gezin!

Zorgmoe, Oververmoeid, Opgebrand. Bestaande verplichtingen en verwachtingen worden teveel.
De draagkracht waarover we eerder beschikte, lijkt langzaam maar zeker af te brokkelen.
Enrica
Berichten van Enrica
Onderwerpen van Enrica
Menopauzejaar:
Leeftijd: 54

Mijn ritme/tempo kloppen niet met dat van mijn gezin!

Bericht door Enrica »

Hallo allemaal,

Mijn twee dochters (8 en 9) zijn heel druk met van alles. Op school wordt voortdurend hulp gevraagd, bij knutselen, kerst-koken, school versieren. Bij de dansschool, op het kinderkoor. En dan heb ik het nog niet eens over alle speelafspraakjes.
Het is nu bijna 16.00 uur en ik heb het al helemaal gehad! Volkomen overprikkeld (half duizelig zweef ik door het huis) terwijl er beneden 5 meiden ronddollen. Twee ervan moet ik zo naar de dansschool brengen (dat kleedhok vol gillende meisjes is de overtreffende trap van een prikkel-omgeving). En na een uur weer halen. Ik kan gewoon letterlijk nauwelijks op m'n benen staan (de grond voelt namelijk niet stevig omdat ik over-adem, dat weet ik wel, maar het is zo eng!!).
Daar word ik dan dus ook weer verdrietig/paniekerig van. Ik laat het niet merken, maar ik heb het gevoel dat het ritme van mij als 49-jarige niet klopt met dat van m'n dochters.
Wie herkent dat?
Ik ben begonnen met adem verlengen (elke dag paar minuten, in de ochtend), maar in deze hectiek lukt helemaal niets. Al voelt het idee ervan wel goed
En maar blijven lachen terwijl eigenlijk het huilen me letterlijk nader staat.
Ik wil namelijk eigenlijk helemaal NIETS!!
Het is fijn om het even van me af te schrijven.

Groetjes,
Enrica

Loutje
Berichten van Loutje
Onderwerpen van Loutje
Menopauzejaar:
Leeftijd: 57

Re: Mijn ritme/tempo kloppen niet met dat van mijn gezin!

Bericht door Loutje »

Hoi Enrica,

Dat is precies zoals het vaak voelt zoals jij het omschrijft: overprikkeld! Zo herkenbaar dat rondlopen met een wattenhoofd, duizelig, en alles gaat gewoon door.....
De verwachtingen zijn soms zo hoog en er zijn momenten dat je daar helemaal niet aan kunt voldoen en niemand die dat in de gaten heeft. En met nog hele jonge kinderen ben je voorlopig nog aan de beurt want bij hen draait het alleen om hen. Dat doen ze niet bewust hoor, dat is gewoon hoe het is... Dat hoort weer bij het kind-zijn. Niemand te verwijten, maar simpelweg een feit.

Mijn kinderen zijn allebei volwassen en hebben hun eigen gezin, iets waar ik heel trots op ben hoor. Ik ben dan ook helemaal niet in een gat gevallen of heb een leeg-nest syndroom gevoeld. Heerlijk vind ik het, weer die ruimte voor jezelf.

En dan dienen er zich de zorgen omtrent mijn ouders aan en als mantelzorger begin je bijna weer van voren af aan: het zorgen voor.... Je laat ze ook niet in de steek, althans ik kan het echt niet!
Dus vandaag had ik ook zo'n dag: mijn dochter staat op het punt van bevallen van haar derde kindje dus mam kun jij de oudste even ophalen van de peuterspeelzaal? Tuurlijk meisje..... Daarna door naar mijn moeder om haar op te halen voor het ziekenhuisbezoek van mijn vader met aansluitend een gesprek met de artsen..... Daarna nog even mijn werk afmaken, boodschappen doen en vervolgens besef je dat de lunch erbij ingeschoten is.... En dan eindelijk uitgeteld op de bank.

Het is niets of niemand te verwijten, ik doe het allemaal zelf alleen mijn lijf gaat nu tegensputteren en op de rem trappen..... Thanks body, ik ga kennelijk over mijn grenzen, want die worden in de overgang ineens voelbaar, althans bij mij.
Dus meid, ik voel wat je voelt, herken het heel goed en wens je wat rust toe! Ik voel met je mee!!

Groetjes,
Loutje.

Enrica
Berichten van Enrica
Onderwerpen van Enrica
Menopauzejaar:

Bericht door Enrica »

Dank je wel, Loutje!!
Dat had ik net nodig :-)!
Jij ook veel rust toegewenst!!

Enrica

Lunar
Berichten van Lunar
Onderwerpen van Lunar
Menopauzejaar:

Bericht door Lunar »

Hoi Enrica

dat is toch in ieder geval wat: dat het wat beter 'voelt' het heeft echt veel meer tijd nodig.
Voor de rest: hier geen kids.. (wel uitwonende stiefkinderen) wel een hyperactieve hond. man, huis
en kwakkelende op leeftijd zijnde ouders aan beide kanten enz: als ik me probeer
voor te stellen daar midden in deze overgangstoestanden
2 nog jonge kinderen daarbij te hebben met alles wat daarbij komt: ..respect!!!!
Natuurlijk vergt dat nu een heleboel! energie die je niet hebt nu..
toch totaal niet raar dat dat zich uit in stressklachten?
Hoe dat te 'managen' ? tja echt toch gas terug lijkt me..
Hoe dat in te plannen: wellicht hebben anderen nog volop in de kleine kids
tips voor jou ?
sterkte

groet
Luna

Dorien73
Berichten van Dorien73
Onderwerpen van Dorien73
Menopauzejaar: 2009
Leeftijd: 46

Bericht door Dorien73 »

Hallo dames,

Erg herkenbaar. Met mn 35, maar dat weten de meesten hier al wel, postmenopauzaal en dan zit je dus ook in de jonge Kids. In mijn situatie een met een beperking, mantelzorg voor man met beperkingen en dan huppel ik daar ook met mn eigen beperking en die overgang ergens tussendoor. Nou ja huppelen..... Ik zou willen dat ik dat kon. Doe steeds stapjes terug want ik moet wel. Maar snappen doet dochter van 13 het niet. Ze heeft geen moeder die volop energie heeft zoals alle moeders van vriendinnen en daar voel ik me ongemakkelijk bij. Dus Adriana ik begrijp je. Ben ook overprikkeld door gegil en geschreeuw en die vreselijke tv zenders waar zoveel herrie op te vinden is. Die gele spons kan ik al helemaal niet meer aan mn hoofd hebben.

En dan dat halen en brengen, eten koken, werk, huishouden. Dat is geen combinatie voor iemand in de overgang die rust nodig heeft. Dat werkt echt niet.
De maatschappij verwacht zoveel van moeders dat het gewoon niet meer realistisch is om daar allemaal aan mee te moeten doen.

Groetjes Dorien

Lee64
Berichten van Lee64
Onderwerpen van Lee64
Menopauzejaar: 2017
Leeftijd: 56

Bericht door Lee64 »

Hallo Enrica

Je opent nu al zeker voor de 3e keer een nieuw onderwerp dat over hetzelfde probleem gaan....
Ik ben blij dat de ademhalingstechnieken van Luna je helpen maar ze lossen natuurlijk niet het probleem op.
Structurele adviezen van bijv Lia, Max en van mij in je andere onderwerpen daar lijk je niets mee te doen.

Nou weet ik dat je nog maar pas op dit forum zit en ik weet uit ervaring dat als je nog maar net het besef hebt dat je in de overgang zit je in het begin niet weet wat je allemaal overkomt en dat het heel moeilijk is om je aan te passen aan wat de overgang van je vraagt. Dus ik snap het wel maar ik vind het niet handig hoe je bezig bent.

Je kan ook nee zeggen tegen de school bijvoorbeeld en de moeders of vaders (!) laten helpen die geen last van de overgang hebben.

Dat lachen en maar doorgaan gaat je opbreken, de overgang is niet om te lachen, die mag je serieus nemen en je krachten kan je beter sparen.
En dat is ook wat je ervaart, dus waarom daar niet naar luisteren Schop onder de kont werkt niet meer

vr gr lee

ps. Zelf vond ik het overigens een verdrietig aspect van de overgang: het niet meer kunnen wat ik als moeder moest kunnen van mezelf, maar he, als jij compleet instort waar je misschien wel op af stevent met dit alsmaar door gaan, daar zijn je kinderen verder mee van huis dan eens een keer of vaker dan een keer nee zeggen.

En of je nou jonge kinderen of pubers hebt of geen kinderen we herkennen allemaal die overprikkeling.

Dorien73
Berichten van Dorien73
Onderwerpen van Dorien73
Menopauzejaar: 2009
Leeftijd: 46

Bericht door Dorien73 »

Hoi Lee,

Daar heb je een punt en daarom moet ik ten koste van andere dingen (zorgtaken, huishoudelijke taken, werj) , aan mezelf denken en aan niemand anders. Dan maar een minder energieke moeder.

Groetjes Dorien

Lee64
Berichten van Lee64
Onderwerpen van Lee64

Bericht door Lee64 »

Precies Dorien (en andere moeders)

Toen ik nog niet wist dat ik in de overgang zat en me toch al wel ovrrbelast en oververmoeid voelde door de vele zorgen voor en om mijn ene speciale kind naast het 'gewone' zorgen voor mijn 'gewone' kinderen had ik veel aan de volgende vergelijking: in het vliegtuig moet je bij nood eerst je eigen zuurstofmasker opzetten en dan pas dat van je kind. Waarom? Omdat Als jij uit valt je je kind ook niet meer kan redden namelijk.

Het is moeilijk voor jonge vrouwen om al jong in de overgang te zijn maar jullie weten tenminste dat je rustiger aan zou moeten doen. De oudere vrouwen hier waren zeer waarschijnlijk ook al lang in de overgang maar wisten het niet dus wisten gewoon niet dat ze rustiger aan moesten doen. Als ik 10 jaar eerder geweten had wat ik nu weet en eerder hier had kunnen lezen was ik niet zo verschrikkelijk burn-out geraakt. 'Elk nadeel heb zn voordeel' zou een beroemde voetballer zeggen :p

Lee

Enrica
Berichten van Enrica
Onderwerpen van Enrica
Menopauzejaar:

Bericht door Enrica »

Hoi Lee, Dorien en anderen,

Ja, ik voel ook dat ik niet handig bezig ben, maar ik ben het gewoon niet gewend, om te zeggen: 'Nee, dat doe ik niet.' Samen met m'n man kijk ik wel naar dingen die ik af wil/moet stoten.
Ik werk eraan!
Maar het is niet echt zo geaccepteerd, onder moeders bij school, om te zeggen: 'nee, dat lukt me niet.' Soms lijkt het juist wel een wedstrijd in wat iedereen wel allemaal kan.

Groetjes,
Enrica

Lee64
Berichten van Lee64
Onderwerpen van Lee64

Bericht door Lee64 »

Beste Enrica

We waren het allemaal niet gewend om nee te zeggen :p wij waren immers super woman :) maar het voelt uiteindelijk ook super om nee te zeggen. Schijt aan de moeders op school! Wees een trendsetter :mrgreen: en waarschijnlijk slaakt iedereen een zucht van verlichting, zo van: "he Enrica zegt nee dan kan ik ook eindelijk eens nee zeggen "

gr lee

Gaea
Berichten van Gaea
Onderwerpen van Gaea
Menopauzejaar:

Bericht door Gaea »

Hallo Enrica,

Ze moeten het gewoon accepteren en nee, ik heb niet gemakkelijk praten want ik heb voor hetzelfde gestaan met jonge kids die nog op de lagere school zaten.
Ik heb het hoofd van de school gewoon de situatie uitgelegd en dat was het.
Het is meestal het schuldgevoel wat je weerhoudt om 'nee' te zeggen, het gevoel dat je faalt maar bekijk het eens anders: je denkt aan je eigen gezondheid.
Niemand heeft er wat aan als je instort en jij al helemaal niet...het gaat nu ook eens niet om anderen maar om jezelf.

Ik heb er voor gekozen om niet aan die 'wedstrijd' mee te doen en er zal best kritiek zijn geweest maar ik hoef me niet voor iedereen te verantwoorden...doen zij ook niet!

Ik heb het echt moeten leren maar oh wat heerlijk voelde het toen ik eenmaal doorhad dat het ook een kick geeft om gewoon 'nee' te zeggen.

groetjes
Gaea

Enrica
Berichten van Enrica
Onderwerpen van Enrica
Menopauzejaar:

Bericht door Enrica »

Ha!
Heb net besloten dat ik zaterdag niet meehelp met voorbereiden voor de kerstmusical!
Dank jullie wel allemaal.

Groetjes,
Enrica

Lunar
Berichten van Lunar
Onderwerpen van Lunar
Menopauzejaar:

Bericht door Lunar »

Hoi moeders en niet moeders, anders 'zorgenden'

wat horen wij toch bij een vermoeiend 'soort'
Adriana je lijkt nog idd aan het begin te staan van 'schijt ' aan wat al die andere vrouwen denken.
Lee heeft namelijk een sterk punt (weet ik inmiddels uit ervaring ) ze lopen allemaal de schijn op te houden dat het allemaal een makkie is.

Toen ik een jaar geleden die act aan de wilgen hing ben ik weken totaal verbluft geweest over de herkenning. ontkenning enz.
kreeg ineens een 'kijkje in de keuken' van andere vrouwen om me heen en guess
what? super-woman bleek niet te bestaan !! alleen nog een paar die hards die tonnen energie kwijt zijn met zo te lijken voor de 'rest' pfff
En toen kwam ik er ook achter dat ik de groep die gewoon eerlijk is zoveel
sympathieker en eerlijker en menselijker vind. Wist ik eigenlijk prima maar was 't even kwijt...

Het is een raar proces waar we in zitten en onze eigen tegenwerking en zoveel
pittiger..weerstand, angst.. enz.

sterkte
groet
Luna

Enrica
Berichten van Enrica
Onderwerpen van Enrica
Menopauzejaar:

Bericht door Enrica »

Misschien is dat het wel, Luna.

Ik voel onder al die stoerheid en schijn ophouden dat het een act is, en ondertussen voel ik me ongelukkig omdat ik denk dat ik de enige ben die niet mee kan in het ritme. En ik voelt me ongelukkig omdat ik voelt (veel voelen :-)) dat als iedereen eerlijk zou zeggen hoe het echt is, dat veel fijner zou zijn.
Ik vind de eerlijke groep ook veel sympathieker!

Fijne dag!
Enrica

Lunar
Berichten van Lunar
Onderwerpen van Lunar
Menopauzejaar:

Bericht door Lunar »

Hoi Enrica,

klinkt alsof jij dat allemaal ook wel weet :) dus da's al een heleboel!
als we nu es op het punt komen dat we zonder vorm van 'schuldgevoel' (want face it : kan iemand het echt schelen wat de buurvrouw denkt?) kunnen zeggen Nee! het lukt me niet om een tiptop huis te hebben, alles op school te regelen, ouders te ondersteunen, te sporten, sociaal te zijn, geweldige echtgenote (vergeet ik nog iets :oops: ..vind dit al indrukwekkend en vermoeiend) en vervolgens niet als een dweil aan het kerstdiner te zitten..
Sterker nog: wie wil het kunnen ? laat staan met die hormonale toestanden. Misschien word het tijd dat we es denken bijv: wil een gezellige kerst (of niet)
en omdat fysiek zelf te bereiken..ligt het beddengoed er een week langer op..is de vloer een beetje viezer en iedereen die er last van heeft ? die pakt maar een dweil ! en anders maar niet ! hoera !! misschien is dat wel echt woman-power!

groet
Luna

Mrsx
Berichten van Mrsx
Onderwerpen van Mrsx
Menopauzejaar:
Leeftijd: 49

Bericht door Mrsx »

Hallo

wat heerlijk om te lezen dat er nog een moeders zijn van in de 40 met jonge opgroeiende kinderen en de ongemakken van de overgang hebben.....ik herken het helemaal! ik heb er drie rondlopen van 10, 8.5 en 6.5 jaar..en ze eten energie.. sinds dit schooljaar zeg ik eindelijk eens met regelmaat nee.. zo heerlijk... voorheen liep ik gewoon vrolijk drie ochtenden rond op school, want ik was toch 'thuis'.. en dat terwijl ze alle drie gemiddeld 2x per week sporten, en ik inmiddels er deels naast werk...een bron van herkenning.. ik ben niet de enige, dank je wel!

Mrsx

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht