December blues

Zorgmoe, Oververmoeid, Opgebrand. Bestaande verplichtingen en verwachtingen worden teveel.
De draagkracht waarover we eerder beschikte, lijkt langzaam maar zeker af te brokkelen.
Lunar
Berichten van Lunar
Onderwerpen van Lunar
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 53

December blues

Bericht door Lunar » di 09 dec 2014 09:02

Hallo allen,

Jee na een paar voor mijn doen redelijk energieke weken( ik kreeg zowaar wat hoop)
nu ineens een soort meltdown'.
Kan niet slapen en het piekeren draait ineens op volle toeren.
Zere spieren. Raak direct in een soort paniektoestand. Krijg zin om bij de aanblik van al die overdreven gelukzalige kersttafereeltjes iets naar de tv te smijten.. Dacht zelfs gisteren : Pfff was het maar januari.
(nou in mijn geval liever meteen lente, maar da's wat teveel gevraagd)
Kortom ik voel me rot, moe en uitgeblust en moet me erg inspannen om niet met iedereen ruzie te krijgen.
Als zo'n licht betere periode weer opgevolgd wordt door deze drek kan ik dat amper relativeren.. gelijk paniek dat het zo slecht blijft gaan. Wat is dat toch?

Groet, Luna

Caatje65
Berichten van Caatje65
Onderwerpen van Caatje65
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 54

Re: December blues

Bericht door Caatje65 » di 09 dec 2014 09:30

Beste Luna,

Ik heb precies hetzelfde. Tot afgelopen donderdag ging het wel goed met mij. Toen had ik een zware dag qua werk en is het helemaal misgegaan. Ik slaap weer minder goed, ben misselijk en moe en de piekermachine draait weer.
Ik heb ook die weerzin tegen het kerstgebeuren. Al die reclames, liedjes, folders e.d., ik word er niet goed van. Ik denk dat december gewoon meer van mijn draagkracht vraagt dan andere maanden.
Er ligt ook een bepaald verwachtingspatroon.
Wel fijn vind ik dat ik straks vakantie heb en mijn zoon en man ook. Dan kunnen we even bijkomen van alle hectiek. Eerst moet die kerst maar eens om.

Groeten,
Caatje

Dorothea
Berichten van Dorothea
Onderwerpen van Dorothea
Menopauzejaar: Baarmoeder verwijderd
Leeftijd NU: 62

Bericht door Dorothea » di 09 dec 2014 09:44

Hallo luna,

ja hoor, hier ook, de piekerstand staat weer op hoog, ook erg emotioneel.
Nog twee weken en dan gaan we de kerst en oud en nieuw ontvluchten, voor het eerst de gehele periode weg, kijken of dat bevalt.

Sterkte, Dorothea.

Enrica
Berichten van Enrica
Onderwerpen van Enrica
Menopauzejaar:

Bericht door Enrica » di 09 dec 2014 11:08

Hallo Luna,

Sterkte!!
Misschien een opsteker: ik denk de hele tijd aan jouw woorden over m'n adem, je hebt me echt een duwtje gegeven in een richting die me, denk ik, kan helpen.
Weet niet of dat jou nu helpt, maar wie weet. Vanmiddag komt als het goed is 'Verademing' binnen.

Hartelijke groet,
Enrica

Lunar
Berichten van Lunar
Onderwerpen van Lunar
Menopauzejaar:

Bericht door Lunar » di 09 dec 2014 12:17

Hoi dames,

Dank voor jullie herkenning, toch fijn!
Soms lijkt iedereen in gelukzalige kerststemming van de buitenkant.
@adriana: De gedachte dat ik toch iemand beetje kan helpen ondanks
alles is fijn! Ikzelf heb een app tegenwoordig om die ademhaling
'goed' op de rit te houden, grijp jk ook nu als het weer wankel is weer meteen dagelijks op terug. Fijn rustpunt in de onrust!
Groet
Luna

Max
Berichten van Max
Onderwerpen van Max
Menopauzejaar: 2014

Bericht door Max » di 09 dec 2014 17:51

Hallo dames,

Luna ken het hoor.
Goed voelen doe ik nooit maar soms iets beter dan anders.
Het zijn die golfbewegingen van de hormonen maar onuitstaanbaar.
Ook dit gevoel wat je nu weer hebt gaat weer verdwijnen, je kunt er alleen niet overheen kijken, heb hetzelfde.

Praat me niet over de kerst.
Heb er al jaren een hekel aan, wat je zegt die reclame (gaat de t.v. op een ander kanaal) en lichtjes en de hele rataplan. Het moet maar leuk gevonden worden allemaal.
Nou, vind er geen donder aan, al heel lang niet meer.
Het is zo opgelegd, elk jaar weer opnieuw die flauwekul en veel mensen vinden het een hoop gedoe. Alles wat elk jaar weer komt en wat ik niet leuk vind doe ik ook niet meer aan mee.
Vind het vaak een schertsvertoning.
Onze boom ligt al jaren bij het grofvuil en heb hem met liefde weggegooid.

Zo, moest dat ook even kwijt geloof ik.
En er komt weer een andere periode, zeker weten, je kent de verhalen van de andere vrouwen, houd je daar aan vast, doe ik ook.

Groet Max.

Lunar
Berichten van Lunar
Onderwerpen van Lunar
Menopauzejaar:

Bericht door Lunar » di 09 dec 2014 18:24

hee Max,

gun ook jou geen rot gevoel, maar moet eerlijk toegeven
dat ik in de lach schoot tijdens het lezen van jouw reactie.
de boom weggooien! lol..dat heb ik nog niet gedaan (maar hij staat ook nog
niet voorlopig)
ach ben überhaupt slecht in de winter..gatver..en
soms gewoon lekker om dwars te zijn t.a.v. alle kerstsfeer'
fijn dat je't snapt!! waar zijn die mensen in 'real life' ???
spreek. ze alleen hier

groet
luna

Max
Berichten van Max
Onderwerpen van Max
Menopauzejaar: 2014

Bericht door Max » di 09 dec 2014 20:20

Hoi Luna,

Gelukkig kijk je er niet raar van op, de meeste mensen lopen via de voorbestemde paden :)
Hier het omgekeerde, liever de winter vanwege de opvliegers.
Ja, lekker dwars zijn, net de pubertijd, die heb ik overgeslagen en haal het nu soms in.
In het echte leven hebben de meesten een masker op, alles moet leuk lijken van de buitenkant.
Niets is vaak wat het lijkt.
Heel erg jammer, mensen zouden zoveel met elkaar kunnen delen maar tis niet anders.
Hoop dat het snel weer opklaart bij jou Luna.

Groet Max.

Marie1
Berichten van Marie1
Onderwerpen van Marie1
Menopauzejaar: 2012
Leeftijd NU: 56

Bericht door Marie1 » vr 12 dec 2014 10:44

Hallo

Veel herkenning hier, ook zin om mijn schoen naar de tv te gooien met al dat kerstgedoe, ook in de straten. Het is een moeilijke tijd voor ons denk ik.. Iedereen doet zo druk en ziet er zo gelukkig uit, en de leegte en de eenzaamheid komen dan nog meer de kop opsteken. Ik heb ook verplichtingen, want mijn ex-man is voor de hele feestperiode naar het buitenland, waarbij ik dus alles hoef te regelen, want ik wil mijn kinderen toch een mooie kerst geven.. Ik zie het niet zitten, maar kan het niet over mijn hart krijgen om gewoon in mijn bed te kruipen natuurlijk, voor de kinderen.. Het is een vreselijke periode.

Marie

Lunar
Berichten van Lunar
Onderwerpen van Lunar
Menopauzejaar:

Bericht door Lunar » vr 12 dec 2014 15:12

He Marie,

ja dat is niet fijn.als je er zo tegenop ziet. jammer is dat toch !
hier geen kinderen maar wel andere familieleden en in ieder geval
1e kerstdag is geheel gevuld :oops: ..2e wellicht deels ook.
eerlijk vraag ik me wel af of we alleen die dag letterlijk
onder de dekbed wel blij zouden.zijn ? pfff dat is het juist twijfel, weerzin, moe en niks willen 'moeten', ook niet eenzaam willen zijn..
geloof dat ik volgend jaar een menopauze-vrouwen-kerstdiner
organiseer :shock: zou wat zijn !

groet, luna

Bridget
Berichten van Bridget
Onderwerpen van Bridget
Menopauzejaar:

Bericht door Bridget » wo 17 dec 2014 09:39

Beste Caatje, en Anderen,

Het deed me goed om jouw reactie te lezen. Ook ik ervaar vanaf donderdag j.l ook een onverklaarbare terugval in mijn klachten. Ik zit thuis met een zware burn-out en behoorlijke fysieke TMD klachten als gevolg van een tandarts behandeling.
Hiervoor voelde ik me ook beter meer energie en positief vooral dat laatste. Als het dan minder gaat verval ik ook direct in piekeren, somber zijn een enorme onzekerheid, slecht slapen. Dit alles heeft dan ook weer direct een negatieve weerslag op mijn TMD klachten. Vaak pieker ik me dan ook weer suf( veel teveel ) waarom het weer zomaar slecht gaat. Nu had ik zelf ook wel weer een vaag vermoeden dat het iets te maken kon hebben met de december blues. Maar na het lezen van jullie denk ik dat dit het toch echt is. Dat geeft weer hoop in de slechte en donkere dagen!
Bedankt hiervoor ;)

Bridget

Caatje65
Berichten van Caatje65
Onderwerpen van Caatje65
Menopauzejaar:

Bericht door Caatje65 » wo 17 dec 2014 10:53

Hoi Bridget, Luna en anderen,

Ja, het is overigens ook niet alleen zo voor vrouwen in de overgang. Ik ken wel meer mensen die het in december niet fijn hebben. Mijn schoonvader is zo iemand. Die vindt deze maand helemaal niets.
Vannacht heb ik weer niet zo goed geslapen dus ik doe vandaag het minimumpakket. Vanochtend wat boodschapjes, vanmiddag yoga, vanavond eten koken en opeten en dan op de bank en naar bed.
Ik kan nu niet zien dat ik me ooit weer beter zal voelen en mijn verstand zegt dat het wel weer zal gebeuren. Mijn gevoel blijft hier ver bij achter.

groeten,
Caatje

Plaats reactie