Schop onder de kont werkt niet meer

Zorgmoe, Oververmoeid, Opgebrand. Bestaande verplichtingen en verwachtingen worden teveel.
De draagkracht waarover we eerder beschikte, lijkt langzaam maar zeker af te brokkelen.
Enrica
Berichten van Enrica
Onderwerpen van Enrica
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 53

Schop onder de kont werkt niet meer

Bericht door Enrica » vr 05 dec 2014 12:47

Hallo allemaal,

even m'n hart luchten.
Ik zat net op een verjaardag met allemaal andere vrouwen. Leuk, zou je denken, maar ik werd raar in m'n hoofd (in het begin al), wilde eigenlijk weg. Ik zei in m'n hoofd dingen tegen mezelf als: 'rustig, niets aan de hand, gewoon laag doorademen.' Dat hielp deels. Een deel van de verjaardag was staand, dat is dan helemaal ellendig (dan wordt het lichte gevoel in m'n hoofd sterker). Bij de bakker, na de verjaardag, in de rij, wilde ik bijna weglopen omdat ik het alweer voelde.
Ik snap het gewoon niet van mezelf. Ik ken de jarige, het was een bekende bakker, waarom reageert m'n lijf dan zo gestrest?
En de ene dag gaat het wel goed, de andere niet. Vermoeidheid speelt ook een rol.
Ik word er onzeker van, denk aan de feestjes die nog komen.
M'n fysiotherapeut zei: 'je spant gewoon je nek, trekt je schouders op waardoor je de boel afknelt, logisch dat je wat raar wordt. En je ademt te hoog.'
Ook al weet ik dat, toch lukt het me niet er rustig onder te blijven. Ik denk dan: hoe lang gaat dit nog duren, ik wil het niet!! Bovendien vind ik het eng als het me overkomt met de kinderen (8 en 9) erbij. Ik draag de verantwoording, ik moet er voor hen zijn. Niet over het schoolplein wankelen, bijvoorbeeld. Als ik iets dergelijks voel waar zij bij zijn laat ik niets merken, maar dat voelt ook vervelend. Dat er een 'gewone' wereld is en een 'verborgen'.
Nou ja.
Ik was dus altijd al wel gevoelig, maar nu lijkt het zo ongrijpbaar. Ik kon altijd wel tegen mezelf zeggen: 'vooruit, niets aan de hand, gewoon naar dat feest' en dan ging het ook. Nu niet.
Wie herkent dit?

Groetjes
Enrica

Rianne
Berichten van Rianne
Onderwerpen van Rianne
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 61

Re: Schop onder de kont werkt niet meer

Bericht door Rianne » vr 05 dec 2014 17:12

Hallo Enrica,

Licht in je hoofd, watten in je hoofd, tot duizelig of draaierig toe. Daar schrijven veel vrouwen over in de overgang.
Ik vind het niet gek dat bij drukte of stress, als je hormonen onder druk staan, dat verschijnsel toeneemt. Minder balans in hormonen minder balans in alles.
Ik heb dat met perioden ook wel licht in mijn, ook even mijn oriëntatiegevoel daardoor kwijt zijn.
En jezelf over de grens blijven dwingen met een schop onder de kont, nee dat blijft niet werken. Geeft alleen maar extra stress

Rianne

Lee64
Berichten van Lee64
Onderwerpen van Lee64
Menopauzejaar: 2017
Leeftijd NU: 55

Bericht door Lee64 » vr 05 dec 2014 20:18

Hoi Enrica

Een ding is zeker; je lichaam komt in ieder geval in opstand, zo klinkt het mij in de oren.

Wat bijna altijd meespeelt in de overgang is het feit dat vrouwen niet meer aan het verwachtingspatroon (van zichzelf of van anderen) kunnen voldoen, waaraan ze eerder wel konden voldoen.
Bijvoorbeeld: We moeten het leuk vinden om naar een verjaardag te gaan want dat hebben we immers altijd leuk gevonden......

In de overgang komt het onder invloed van je hormonen echter vaak voor dat je een tijd lang niet meer leuk vindt wat je eerder als vanzelfsprekend wel leuk vond en dit soort gevoelens negeren, roept weerstand op en die weerstand kan zich uiten in lichamelijke klachten, zoals bijvoorbeeld hartkloppingen, of een klont in je maag, een brok in je keel en je kan het letterlijk benauwd krijgen van alles wat op je schouders rust.

En niet alleen uit zich dat nogal eens in lichamelijke klachten maar ook in geestelijke klachten zoals paniek. Want je denkt: wat is er in hemelsnaam met me aan de hand??? Ik herken mezelf niet meer :S :shock: :o
I've been there....dus ik herken het zeker.
En die nare gevoelens worden nog heviger als je ze "moet"/wil verbergen zoals jij.

Naast het boek van Luna over je ademhaling kun je op deze site en dit forum lezen hoe je met dit soort gevoelens om kunt gaan. Wellicht heb je daar ook baat bij.

vr gr Lee

ps. misschien heb je iets aan onderstaande tekst? Ik heb 'm al vaker geplaatst en zelf werd ik er destijds toen ik m ergens tegenkwam door gerustgesteld: ik werd niet gek.

"Dat is toch wel een van de meest opmerkelijke aspecten aan de overgang: je hebt ineens veel meer tijd voor jezelf nodig. En ruimte, en rust aan je hoofd. Zoals Christiane Northrup zegt: Tijdens de overgang roept onze biologische klok op onze energie op onszelf te richten.
Dat heb ik al sinds de eerste tekenen van de overgang heel erg: ik wil minder ruis, minder herrie aan mijn hoofd en minder gedoe. Niet maar doordenderen en alle ballen in de lucht houden. Dan mis ik die netwerkborrel of verjaardag maar, of dat weekendje winkelen in Maastricht. Ook als ik er niet bij ben trouwen ze wel. Het kabinet valt, de schaatsers schaatsen en de beurs daalt of stijgt, ook al volg ik de ontwikkelingen niet op de voet. Ik doe even niet mee. Ik laat die ballen lekker vallen.
De overgang is een pas op de plaats. Een fase van stilstaan en bedenken: He, waar ben ik mee bezig? Waar sta ik op dit punt in mijn leven? Wil ik zo doorgaan, of dingen veranderen? En wat dan en hoe? Geen vragen waar je een-twee-drie een antwoord op hebt, maar je hebt geen haast, de overgang duurt lang genoeg om het allemaal uit te vogelen."

Enrica
Berichten van Enrica
Onderwerpen van Enrica
Menopauzejaar:

Bericht door Enrica » vr 05 dec 2014 22:19

Hoi Luna, hoi Lee,

Heel, heel veel dank voor jullie reacties. Ik kom net terug van een feestje, nota bene gewoon met de familie, en ik wilde eigenlijk gewoon weg. Totaal overprikkeld, en ondertussen maar vrolijk lachen om gedichten, soep opscheppen, koffie schenken.
Lee, ik vind die tekst mooi.
Ik wil ook met m'n adem aan de slag, ik heb het gevoel dat ik over-adem. Niet echt in aanvallen, maar continu een beetje. Mijn fysio zei ook wel zoiets, maar wil juist niet specifiek aandacht geven aan de adem, omdat het mijn hele systeem is dat overprikkeld reageert op mijn hormonen.

Veel groetjes
Enrica

Lunar
Berichten van Lunar
Onderwerpen van Lunar
Menopauzejaar:

Bericht door Lunar » za 06 dec 2014 08:52

Hoi Enrica,

Je zegt het precies zoals ik het destijds ook voelde : Ik wil iets hebben waar ik 'concreet' mee aan de slag kan : Nou dat is het.
Als ik namelijk beroerd word in de supermarkt, op het schoolplein ets. heb ik niks aan ' oh het komt door de overgang'...'het is mijn burn-out...' enz enz ..
Ik wil dat moment doorkomen en : Vervolgens 'iets' hebben om mij overall beter te voelen. Het is geen kwestie van 'je moet erin geloven'
Als je over-ademt : is je systeem op hol. Waardoor? Heel ander verhaal...
eerst terug leren juist te ademen. Dan kun je daar nog verder over nadenken. Veranderingen aanbrengen.
Tuurlijk los je (en ik) er alle overgangsklachten niet mee op maar wel de ontregelde ademhalingsklachten die daar weer op volgen.

Groet
Luna

Lee64
Berichten van Lee64
Onderwerpen van Lee64

Bericht door Lee64 » za 06 dec 2014 09:09

Hoi luna :)

Ja vond m grappig de geitenwollen sokken quote :D vooral omdat het niks met geitenwollen sokken te maken heeft. Ik pas 'mijn overgangsleefwijze' om het zo maar even te noemen ook toe als ik mijn pumps aan heb! :D

Ik wil natuurlijk ook het liefst ontspannen onder de mensen komen, maar voel ik me er niet ontspannen bij dan ga ik niet, dan komt het later wel weer.

Ach ja we verschillen allemaal maar ik geloof nou eenmaal heilig in mijn missie

groetjes! Lee

oh en je mening over tai chi deel ik! Weet niet of je weleens gelezen hebt dat ik kort in een boeddhistisch klooster ben geweest? Daar heb ik qi gong geleerd. Net zoiets en heel lang gedaan iedere ochtend in mijn meest moeilijke tijd van de overgang. Voelde me daar inderdaad goed bij

Lee64
Berichten van Lee64
Onderwerpen van Lee64

Bericht door Lee64 » za 06 dec 2014 10:02

En Enrica, heb je deze nieuwsbrief al gelezen?

https://www.vrouwenovergang.nl/nieuwsbr ... ergang.php

Want uit je verhaal proef ik toch vooral echt dat het je allemaal teveel wordt:
op 1 dag: en een verjaardag en boodschappen doen en Sinterklaas vieren bij de familie en weet ik wat je allemaal nog meer hebt 'moeten' doen gisteren.
Doseren ( een woord wat ik volgens mij van Luna geleerd heb :)) kan dan zinvol zijn naast een goede ademhaling natuurlijk.

Lee

Enrica
Berichten van Enrica
Onderwerpen van Enrica
Menopauzejaar:

Bericht door Enrica » za 06 dec 2014 10:30

O, meiden, dank je wel!!

Voel me gesteund.
Ja, Lee, het is veel. Morgen weer zo'n dag, verjaardag en koor-optreden van m'n dochters, en ik zou een andere moeder gaan helpen.
Ik wil ook kritisch naar dat soort dingen gaan kijken.

Lang geleden, in m'n schooltijd, heb ik tai chi gevolgd. Vond ik toen ook heel fijn, ja. Je doet het op je eigen niveau.
Fijn weekend!!

Enrica

Enrica
Berichten van Enrica
Onderwerpen van Enrica
Menopauzejaar:

Bericht door Enrica » za 06 dec 2014 22:47

Hoi Luna,

Wilde nog even reageren op een zin die jij schrijft, die mij trof: het is geen kwestie van 'je moet erin geloven'.
Omdat het bij mij zo wisselend voelt, lijkt het zo ongrijpbaar. Mijn (psychosomatische) fysio leert me affirmaties te gebruiken (dat ik tegen mezelf zeg: 'ik richt me op waar ik mee bezig ben', vervolgens een beeld zie van mezelf als krachtig) die soms wel iets bieden, maar lang niet altijd. Het voelt nog zo ongrijpbaar, bijna alsof ik erin zou moeten geloven voordat het werkt. En ik wil praktische handvatten!!
Vandaag ging het niet zo goed. Vanochtend nog redelijk, maar steeds minder. Tegen vijf uur nog even een speelgoedwinkel in, ik stapte binnen en het was nauwelijks te doen. Ik zei in m'n hoofd: 'ik richt me op waar ik mee bezig ben', maar het voelt zo eng als de grond blijft bewegen! Toen kwam ik daarna een kennis tegen op het winkelcentrum, bleef staan om te praten maar dat gaat gewoon nauwelijks. Als ik dan weer wegfiets voelt het beter, maar het is frustrerend. Over een week ga ik kerststukjes maken met vriendinnen, bij een bloemist. De hele avond staan, ik zie er nu al tegenop.
Twee van de vriendinnen heb ik wel verteld over mijn klachten, maar ik wil er ook niet steeds over beginnen, je ziet en merkt ook niets aan me dus het is lastig te begrijpen. Ook dan is er een 'openbaar' deel van mij en een paniekerige binnenkant. En ik wil dat niet meer!!
Sorry, ik ratel.
Ik wil gewoon ook graag dingen veranderen.
Heb wel baat bij een valeriaantabletje, af en toe.

Heel veel groetjes,
Enrica

Lia
Berichten van Lia
Onderwerpen van Lia
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 62

Bericht door Lia » za 06 dec 2014 23:23

Enrica schreef:
za 06 dec 2014 22:47
Ik wil gewoon ook graag dingen veranderen.
Hallo Enrica,

Dat lijkt me ook heel wat realistischer dan jezelf illusies in het hoofd halen van krachten waarover je zou beschikken terwijl je aan alles voelt dat je zit in een periode waarin je draagkracht verandert.
Aan alles voel je dat de patronen die je gewend bent niet meer bij je passen. Je wilt ze anders, je kunt ze niet meer opbrengen zonder dat ze ten koste gaan van je welzijn.
Deze draaglast onder de loep nemen, het e.e.a. gaan afstoten, zodat die weer in overeenstemming komt met wie je nu bent.
Dat vind ik heel wat logischer klinken dan jezelf te gaan inbeelden dat je dat wel kunt, want zelfs als je erin gelooft is de praktijk anders, dat blijkt.

De wereld vergaat ook echt niet als je eens partijtjes mist, of mensen laat weten "nu even niet".

Lia

Loutje
Berichten van Loutje
Onderwerpen van Loutje
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 56

Bericht door Loutje » zo 07 dec 2014 11:41

Tjonge wat een feest der herkenning!

Ik vond ook altijd dat ik alles leuk moest vinden, elk uitje mee moest maken, elke verjaardag niet moest (of niet kunnen) missen en er is zeker een periode geweest dat ik alles ook hartstikke leuk vond.
En langzamerhand verandert dat dus en denk je inderdaad "wat is er met me aan de hand?" je gaat je suf piekeren in het begin, althans dat deed ik en het werd van kwaad tot erger..... Dan stond ik op een feestje en dacht: "wat doe ik hier" en maar blazen en dus verkeerd ademen.....
Tot ik op een gegeven moment wat selectiever werd en "nee" ging zeggen, het ging zelfs zover dat ze me 'een saaie tut' gingen vinden en dat was ook wennen want ik betrapte me erop dat ik voor iedereen die leuke vrouw wilde zijn (en soms nog hoor).

Je MOET feestjes leuk vinden, je MOET sporten, je MOET dit en je MOET dat.....
Maar er is soms een periode dat je nu eenmaal niks leuk vindt, die momenten heb ik nu eenmaal en dan hoeft een huisarts niet te zeggen: geniet van de leuke dingen, of: ga leuke dingen doen! Want daar heb je op zo'n moment niks aan.
Niks doen is dan leuk en wat is daar mis mee? Langzamerhand ga ik dat accepteren, gewoon de rem erop als het kan.

Ik kijk wel uit naar een periode van minder lichamelijke klachten, niet van die klapperende tentakels en opgezette buiken, niet licht in je hoofd zijn, enz.
want dat kost ook veel energie.

Groetjes allemaal,
Loutje.

Lee64
Berichten van Lee64
Onderwerpen van Lee64

Bericht door Lee64 » zo 07 dec 2014 12:06

Beste loutje

Ja dat doen psychologen ook vaak: ga leuke dingen doen, kom van die bank af , net als huisartsen. En weet je wat huisartsen nog meer doen? Die strooien met AD en met HST waardoor vrouwen afgeleid worden van die bewuste of onbewuste gevoelens van 'ik wil er even niet aan mee doen, aan al dat 'leuke' gedoe' terwijl die gevoelens heel normaal zijn in je overgang. Die mogen er zijn. Die moeten er zelfs misschien wel zijn, omdat die hele hormoonverandering nou eenmaal veel energie kost.
Dat dat gaan van die ene naar die andere levensfase wel iets minder heftig had gemogen ben ik overigens met je eens. :)

Even niet mee doen, aan wat dan ook geeft letterlijk en figuurlijk meer lucht in onze overgang.

Vr gr lee

Lee64
Berichten van Lee64
Onderwerpen van Lee64

Bericht door Lee64 » di 09 dec 2014 21:52

Loutje schreef:
zo 07 dec 2014 11:41
Niks doen is dan leuk
Hoi loutje

Ik heb nog even zitten denken, dat heb ik namelijk vaker..... dat de berichten die ik hier lees of zelf schrijf nog even doorsudderen ;).

En jouw zinnetje hierboven liet me niet los. Want hoewel ik pleit voor een tijdje 'niks' doen in de overgang, voelde dat in het begin van mijn overgang absoluut niet fijn en vond ik het ook niet leuk.

Begrijp me goed, ik vind het echt noodzakelijk om in de overgang de boel de boel te laten maar eerlijk gezegd beangstigde dat mij wel in het begin van mijn overgang. Ik dacht dat het niet normaal was en ik was ook heel bang dat ik altijd 'zo' zou blijven. Zo teruggetrokken en dat er helemaal niks uit mijn handen kwam. Een soort eenzame kluizenaar die nooit meer iets leuk vind, dat was toch wel een beetje een schrikbeeld voor me.

Nu weet ik dat die angst ongegrond was: ik ben geen eenzame kluizenaar geworden. Ik vind het nu mijn hormonen rustiger zijn geworden en ik mijn levenswijze aangepast heb weer leuk, om dat woord maar even te gebruiken, ik vind het weer leuk om aan het leven deel te nemen met dat verschil dat ik niet meer mee doe aan de gekte van de wereld om het zo maar even te noemen. En tegenwoordig voel ik heel goed aan wanneer ik even niks moet doen en dan is niks doen idd leuk!

Maar dat van die angst voor niks doen eerder in mijn overgang wilde ik toch even kwijt want ik denk dat best veel vrouwen denken: ik kan toch niet niks doen?

Dus nog even deze aanvulling. Niks doen is iets wat ik heb moeten leren en daarna voelde het goed!

Vr gr lee

Lee64
Berichten van Lee64
Onderwerpen van Lee64

Bericht door Lee64 » wo 10 dec 2014 06:23

Hoi dames

Ik 'sudder' nog even door over alle bovenstaande berichten en dan vind ik de topic "Zorgmoe" waarin met name de antwoorden van Annette hier heel goed bij passen. Waard om te lezen!
En stof tot nadenken voor ons allemaal, gezien de recent geplaatste berichten qua hormoontherapie en draaglast versus draagkracht en verwachtingspatronen waaraan je niet meer kan/wil voldoen in je overgang.

Vr gr lee

Max
Berichten van Max
Onderwerpen van Max
Menopauzejaar: 2014

Bericht door Max » wo 10 dec 2014 14:21

Nou Lee,

Dat is een pracht topic wat je daar even aanhaalt, ben er blij het nog een keer te lezen en zelfs nu komt weer de woede naar boven wat ze met ons vrouwen uithalen. Heb me daar nog niet bij neergelegd.

Anette kan het zo duidelijk en goed omschrijven.
Werkelijk op bijna alle vlakken wordt het vrouw zijn aangeraakt in de maatschappij en dat begint al op heel jonge leeftijd.
Heb er al veel over gelezen op andere fora wat hormonen doen met de vrouw en de gevolgen daarvan, dat is ook wat mij nog steeds weerhoudt van het gebruik ervan, maar wat is dat moeilijk.
En zelf de schaamlippen werden even aangehaald in de reactie van Annette, die zouden ook niet meer deugen, te groot, te klein, totaal idioot wat men zich aan laat praten.
Wonderbaarlijke wereld blijft het.
Dank nogmaals voor deze link.

Groet Max.

Lee64
Berichten van Lee64
Onderwerpen van Lee64

Bericht door Lee64 » wo 10 dec 2014 15:01

Ja he Max

En ik vond het gewoon veel raakvlakken hebben met waar we het recent met zn allen over hebben op het forum: letterlijk geen lucht krijgen door van alles en nog wat in het topic hierboven 'licht in je hoofd' , het gedoe in december waaraan we niet meer mee willen of kunnen doen en natuurlijk onze hevige wel of niet hormoontherapiediscussie 'hormoonsubstitutie bij angst en spanning' met daarna nog het topic van Dorien n.a.v haar kortstondige Livialgebruik.

Ik vind bijvoorbeeld dit stuk zo goed omschrijven wat er met ons gebeurt in de overgang, waarom we ons voelen zoals we ons voelen EN hoe we er mee om zouden kunnen gaan....
Anette schreef:
wo 18 nov 2009 19:57
Kijk, als ik alleen maar loop te roepen dat mijn schouders weer zo'n pijn doen, of ik was weer zo angstig en opgejaagd gisteren, en morgen en overmorgen weer, nee, als dat het enige is wat ik daarmee doe, dan kom ik daarmee niet verder.
Ik moet wel zelf willen horen wat ik klaag, anders blijf je inderdaad hangen.

Ik moest wel zelf willen horen dat de geestelijk en lichamelijke pijn die ik voelde, aangaven dat wat ik vroeger kon volbrengen, mij nu te zwaar belastte en niet meer bij me paste. Voordat ik dat kon horen, moest ik soms gewoon mezelf vaak herhalen. En als ik het dan hoorde, eerst ook nog boos worden en verdriet hebben. Het ging niet geruisloos.
De schouderpijnen bijvoorbeeld, gaven aan dat mijn hormonen veranderden, maar ze gaven ook aan dat er lasten van mijn schouders moesten. Dat ik bij de geringste zorgvraag enorme tegenzin voelde of in paniek schoot had ook alles te maken met het teveel van mezelf vergen, met meer verantwoordelijkheden op mijn nek hebben dan ik nu nog kon dragen.
Maar als we naar de dokter blijven rennen, dan laten we ook met ons sollen, dat staat hier zo mooi:
Anette schreef:
do 19 nov 2009 23:24
Overgang is geen aandoening, geen afwijking, geen ziekte en geen handicap. Het is gewoon de overgang.

Overgang is een autonoom proces, waarin de hormonen doen wat ze moeten doen, als ze de kans krijgen. Het proces stuurt zichzelf.

Als je geen ontkenning van je overgang wil, moet je het niet opzoeken. Als je je eigen lijf wilt kennen en durven blijven vertrouwen moet je het ook niet opzoeken.
Als je de natuur zijn gang wilt laten gaan, moet je geen ingrijpen opzoeken. Als je je eigen lijf wilt kennen en durven blijven vertrouwen moet je het ook niet opzoeken.

Als vrouw niet naar de dokter rennen dus met je overgangsklachten, dan kan er ook niet met ons gesold geworden. En daar ben ik het zo mee eens. We hebben er zelf ook een rol in.

vr gr lee

Aatje
Berichten van Aatje
Onderwerpen van Aatje
Menopauzejaar:

Bericht door Aatje » wo 10 dec 2014 17:23

Hoi hoi,

Voor het eerst hier op het forum van deze geweldige troostende site ;-)
Ik weet niet hoe dit werkt. Ik zie het wel of mijn reactie tevoorschijn komt :-)

De reacties en berichtjes die vandaag over de topic 'Licht gevoel in mijn hoofd' herken ik maar al te goed. Ik gebruik het boekje 'Verademing' en doe de simpele ademhalingsoefeningen 3 x per dag (wakker worden - middagpauze/dutje - voor t slapen gaan)
Dit brengt mij letterlijk en figuurlijk lucht !
Het helpt al enorm als ik mij probeer te ontspannen. Ik gebruik daarvoor een meditatieapp op mijn mobiel. Ik zoek een plekje in mijn huis waar niemand me kan storen.

Ik ben erg blij dat ik deze site gevonden heb. Ik denk dat ik hier regelmatig de troost kan vinden. Alvast bedankt.

Loutje
Berichten van Loutje
Onderwerpen van Loutje
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 56

Bericht door Loutje » wo 10 dec 2014 18:06

Hoi Lee,

Helemaal eens hoor, ik heb ook moeten leren om 'niks' te doen, maar toen ik het eenmaal doorhad en wat een rust het mij bracht en niet in de laatste plaats dat je door kreeg dat het helemaal niet erg is om eens niet te voldoen aan allerlei verwachtingen van de omgeving, toen vond ik het ook leuk. En het is niet zo dat ik constant niks doe hoor, het zou wat zijn zeg, maar het fijne is dat ikzelf bepaal wat mijn grenzen zijn en dat geeft die rust bij mij.

Nietsdoen werd bij ons vroeger altijd gezien als "lui" en dat kon echt niet. Dus ging je maar door en door. Mijn dochter was uiteindelijk mijn eye-opener: ze ging verhuizen en in haar nieuwe woning stonden de verhuisdozen, net binnengebracht, nog vol in de kamer en wat zei ze? "Zo mam, ik maak het eerst even gezellig en we gaan even zitten." En midden in die overvolle kamer met dozen en troep, stak ze de kaarsjes aan en ging met opgetrokken benen op de bank zitten.
Voor mij in eerste instantie ondenkbaar om tussen die "troep" te gaan zitten. Zitten kan pas als je klaar bent! Maar wat kwam de boodschap binnen en wat heb ik haar hierom geprezen. We lachen er nog weleens om. Maar wat was het heerlijk mindful!!
Daar drong ook tot me door dat dit gewoon mag en dat lui zijn soms ook gewoon heel lekker is.
De schaamte voorbij, zal ik maar zeggen. En ja, het idee en de angst dat je niets meer leuk zou vinden heb ik ook gehad hoor. Ik heb echt aan mezelf moeten wennen ;)

Neemt niet weg dat dit niet altijd een makkelijke periode is, vooral als mijn hoofd van alles wil, maar mijn lichaam op de rem trapt door middel van vervelende vage klachten.
Ik ga hier ook zeker niet meer mee naar een huisarts, er is veel te weinig bekend over de overgang en het proces erom heen, waardoor je al snel overspannen wordt verklaard. En dat ben ik nou net helemaal niet, al voelt het soms wel zo.... :roll:

Groetjes,
Loutje.

Max
Berichten van Max
Onderwerpen van Max
Menopauzejaar: 2014

Bericht door Max » wo 10 dec 2014 19:18

Hoi Lee,

Klopt, veel zaken die mijn lichaam mij aangeven hebben betrekking op iets wat verandert moet worden wil ik me beter gaan voelen.
En dat gaat niet 1 2 3.
Eerst snapte ik er allemaal niets van en het duurde best een tijd voordat het kwartje viel en dan moest het nog doorgevoerd worden, best een strijd, innerlijk en naar buiten toe.

Heb heel lang gedacht, ik heb weinig om voor te zorgen, ook omdat ik geen kinderen heb. Maar het bleek toch meer te zijn dan ik had gedacht.
Een paar keer per jaar de grote klussen doen bij mijn vader thuis, hij kon dat niet meer. Verhuizen van schoonouders afgelopen voorjaar en nog wat dingen.
En het huishouden natuurlijk.
Het ging allemaal gepaard met nervositeit en hevige onrust, darmen van slag. Mijn werk wat ik niet meer kon volbrengen, teveel prikkels daar.
Het verhaal van de arboarts enz.
Mijn vader heeft nu iemand anders die die klussen doet.
Het huishouden doe ik zo zo.
Alles voelde als druk op mij.
Dat wordt heel erg langzaam beter nu.
Heb alle druk uit mijn leven gehaald.
En vraag mijn partner nu vaak om even te helpen, wat ik eerder alleen deed.
Het helpt!
Zelfs de morgens zijn iets beter.

Wat naar de dokter rennen betreft kan ik me goed in vinden.
Heb niet zo heel erg hard gerend:) 2x Om dingen uit te sluiten.
Dat vertrouwen in mijn lichaam vind ik nog wel erg moeilijk op bepaalde momenten als er zich rare en nare dingen voordoen.
Meestal dan maar even afwachten of het over gaat of iets beter wordt, dat is dan een teken dat het de overgang is voor mij.
Ik heb de ha dit jaar nog vertelt vrouwen in de overgang serieus te nemen, al is het alleen maar om goed naar ze te luisteren als ze ongerust zijn.

Ik sta nu met 1 voet in de hel en de andere in het vagevuur:) En dat wisselt ook per dag.
Mooie overwinning gisteren.
Bij ons in de buurt is een groot park met een klein speeltuintje van hout, met een bruggetje dat wiebelt en een ketting om je aan vast te houden en een riviertje eronder.
Gisteren een eindje gelopen en ik dacht ga over die brug wat ik nooit durfde.
Dacht als ik de hel heb gezien is die brug helemaal niets.
Ben er zo overheen gelopen, partner stond met grote verbazing te kijken.

Groet Max.

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht