Ongelooflijk vermoeidheid

Zorgmoe, Oververmoeid, Opgebrand. Bestaande verplichtingen en verwachtingen worden teveel.
De draagkracht waarover we eerder beschikte, lijkt langzaam maar zeker af te brokkelen.
Annita
Berichten van Annita
Onderwerpen van Annita
Menopauzejaar: 2011
Leeftijd: 55

Ongelooflijk vermoeidheid

Bericht door Annita » wo 28 aug 2013 18:55

Hallo dames,

hier ben ik weer een keertje....de overgang, iets heel natuurlijks zegt iedereen tegen mij.. maar ik ben zo ongelooflijk moe.. en overal pijn... ook heb ik wel fibromyalgie.. maar ik vraag me af hoe anderen hier mee omgaan.

Ik moet werken, kan niet anders... sleep me de dag door... word er niet vrolijker op.. ken mezelf niet meer.. baal er flink van.
Sorry dames...maar zo is t eventjes...gaat t ooit over vraag ik me af..

groetjes van mij, Annita

Frannie
Berichten van Frannie
Onderwerpen van Frannie
Menopauzejaar:
Leeftijd: 50

Re: Ongelooflijk vermoeidheid

Bericht door Frannie » wo 28 aug 2013 19:46

Hallo

Nou bij die vermoeidheid kan ik me aansluiten pfff ben blij als de dag om is.
Ook heb ik vreselijk veel last van hoofdpijn en migraine.
Ik werk niet, dus dat probleem heb ik gelukkig niet..
Ooit gaat het over, zeggen ze :roll:

Sterkte hoor,
Frannie

Chrissie
Berichten van Chrissie
Onderwerpen van Chrissie
Menopauzejaar:

Bericht door Chrissie » vr 30 aug 2013 19:26

Hallo dames,

Hier ook nog zo eentje die ongelooflijk moe is en vreselijk veel hoofdpijn heeft. We zullen wel door moeten maar wat is die overgang toch vreselijk zeg.

Sterkte allemaal, Chrissie

Roosje69
Berichten van Roosje69
Onderwerpen van Roosje69
Menopauzejaar:

Bericht door Roosje69 » ma 09 sep 2013 17:54

Hallo dames,

nou ik heb hier dus ook zo'n last van! Ik ga er binnenkort echt even een dagje uit.. lekker naar de sauna, laat ik me lekker masseren.. ben ik echt even aan toe... wat een tegenvaller die overgang..

Roosje

Chrissie
Berichten van Chrissie
Onderwerpen van Chrissie
Menopauzejaar:

Bericht door Chrissie » do 12 sep 2013 18:14

Hallo,

Hebben jullie bij dat moe zijn en depri zijn ook de hele dag door hoofdpijn? Ik kom er maar niet van af wat ik ook doe. Paracetamol slik ik niet meer. Helpt totaal niet. Ik weet het niet meer. Kan wel huilen :(

Sterkte allemaal.

Frannie
Berichten van Frannie
Onderwerpen van Frannie
Menopauzejaar:

Bericht door Frannie » do 12 sep 2013 19:12

Hoi Chrissie,

Ja ik heb ook heel veel last van hoofdpijn en migraine, paracetamol helpt daar niet voor, ik gebruik daarvoor migrainepillen. Misschien dat het bij jou ook migraine is, omdat de paracetamol niet helpt.

Even met je huisarts overleggen, want de hele tijd met pijn lopen is ook niks.

Sterkte hoor.
Frannie

Yoyo
Berichten van Yoyo
Onderwerpen van Yoyo
Menopauzejaar:
Leeftijd: 52

Bericht door Yoyo » do 12 sep 2013 21:24

Ha dames,

Migraine is heel vervelend. Ik drink voor het slapen gaan een of twee glazen water en dat maakt de aanvallen een stuk minder frequent bij mij. Misschien helpt het een van jullie!

Sterkte Yoyo

Tine64
Berichten van Tine64
Onderwerpen van Tine64
Menopauzejaar:

Bericht door Tine64 » vr 13 sep 2013 18:09

Hoi dames,

Ook ik had rond die leeftijd veel last van migraine.
De Ha schreef toen medicatie voor. Het hielp zeker maar ik was er wel een hele dag groggy van, verder dan de bank of bed kwam ik niet.
Nu mijn menstruaties zo goed als wegblijven, is ook de hoofdpijn en migraine achterwege gebleven :)). Hoop doet leven!

En die vemroeidheid steekt af en toe nog wel de kop op, maar ik heb leren doseren en zeg nu regelmatig 'nee' tegen een uitnodiging of opdracht. Mijn leven verloopt meer dan een versnelling lager op die manier maar het voelt wel beter. Het bezige bijtje van vroeger is veranderd in een slak! Af en toe denk ik wel eens met nostalgie terug aan die tijd toen ik hypervitaal door het leven rende, maar het rustige dat in de plaats is gekomen heeft ook zijn voordelen.

Tine

Annita
Berichten van Annita
Onderwerpen van Annita

Bericht door Annita » zo 10 aug 2014 13:34

Hallo dames..

ik stel hier toch mijn vraag even..want zit er helemaal doorheen... Ben zo ongelooflijk uitgeput dat ik t even niet meer zie zitten.. vraag mij af of dit echt alleen de overgang is.. heb volgens reumatoloog of fibromyalgie... nu in behandeling bij internist voor mijn klachten waar ik as vrijdag uitslag van krijg.
Maar mijn vraag is zijn er dames die bij elke opvlieger.. elke 3 kwartier dag en nacht gaat t door.. ook raar in de benen en armen worden ..een loodzwaar misselijkmakend gevoel... moet dan echt zitten t gevoel van flauw vallen.. dit gaat zo de hele dag door... soms paar daagjes ietsje beter.
Nu heb ik nog 1 week vakantie gelukkig daarna moet ik weer werken 4 halve dagen maar.. en toch weet ik niet hoe ik dat nu moet doen zo ongelooflijk moe ...
Hoe doen jullie dat en hebben jullie ook zoveel vervelende opvliegers.. zou blij zijn als ik herkenning vond.. mijn vriendinnen walsen er zo doorheen schijnt. ;)

gr, Annita

Ruchama
Berichten van Ruchama
Onderwerpen van Ruchama
Menopauzejaar: 2002
Leeftijd: 64

Bericht door Ruchama » zo 10 aug 2014 14:19

Annita,

ik herken jouw verhaal. Die periode heb ik ook gehad. Bij mij hielp het geen koffie, geen chocolade, geen alcohol en geen scherpe krukden te gebruiken. Verder zijn kalmerende middelen vaak ook middelen die opvliegers triggeren omdat deze de ademhaling onderdrukken.

Veel sterkte
Ruchama

Lilyfee
Berichten van Lilyfee
Onderwerpen van Lilyfee
Menopauzejaar: Baarmoeder verwijderd

Bericht door Lilyfee » zo 10 aug 2014 16:07

Hey Anita,

hier bij mij hetzelfde liedje, ik word er zo wanhopig van. Gisteren gingen mijn man en ik wat wandelen aan de Zeedijk, ik voelde mij zo beroerd...... de ene vapeur krijg ik na de andere en ik voel mij ook niet goed juist voor een vapeur. Ik zweet mij te pletter, voel me zo moe en zwak worden pfff. Ik ben nu al zeven jaar in de postmenopauze en ik ben het echt grondig beu.
Ik onderneem bijna niks meer, vind het de moeite niet, ik voel me toch niet goed, waarom zou ik dan nog moeite doen.

Soms denk ik dat er iets anders aan de hand is, ik moet deze maand voor een halfjaarlijks bloedonderzoek en vraag om de nodige bloedtesten te doen om te zien of ik soms geen tekorten van het een of ander heb. Zo jammer dat de huisarts zelf niet in actie schiet, ik ben al zoveel bij haar geweest en heb al iedere keer van mijn klachten verteld, maar ofwel krijg ik een anti-depressivum voorgeschreven ofwel moet ik beginnen sporten.....
Ik hoop dat er vlug beterschap komt zowel voor mij als voor de lotgenoten hier, want zo is het geen leven meer.

Cath

Janet
Berichten van Janet
Onderwerpen van Janet
Menopauzejaar: 2012
Leeftijd: 57

Bericht door Janet » zo 10 aug 2014 17:42

Hoi Anita,

Bij mij ook hetzelfde, voorafgaand aan een vapeur voel ik mij duizelig, nerveus, slap in de benen alsof ik dronken ben en dreig flauw te vallen. Het voelt aan alsof van top tot teen alles uit mij leeggezogen wordt, en dit is eng en vreet energie. Dit varieert steeds in tijd soms een fractie en soms een half uur voordat de opvlieger doorbreekt. Daarna is het weer beter maar het gaat de hele dag door. Tussendoor voel ik mij beter maar ik ben uitgeput. Gelukkig slaap ik 's nachts goed.
Het is moeilijk om in mijzelf te blijven geloven. Ik verlang naar de periode dat het allemaal wat kalmer wordt.

groetjes,
Janet

Annita
Berichten van Annita
Onderwerpen van Annita

Bericht door Annita » zo 10 aug 2014 18:41

Hallo

Dank voor jullie antwoorden... word bijna blij van alle herkenning hahaha ...nou laten we hopen dat t niet teveel jaren gaat duren deze ellende.
Ik ben zelf erg benieuwd naar alle uitslagen... nou dames we laten de moed niet zakken.tot horens.

fijne avond allen.
groet, Annita.

Stella
Berichten van Stella
Onderwerpen van Stella
Menopauzejaar:
Leeftijd: 69

Bericht door Stella » zo 17 aug 2014 14:30

Hoi allemaal,

Ik moet zeggen dat ik troost put uit jullie ellende-verhalen, want het kan kennelijk nog erger dan ik al heb. Ook ik heb al jaren dat doodvermoeide gevoel, mijn lichaam zoemt en beeft maar door alsof er een motor op hol is geslagen. Gelukkig zak ik niet door de benen, maar ik beweeg me wel een stuk trager. Ik vind het een vreemde vermoeidheid, anders dan ik voorheen had. Ik blijk wel redelijk allerlei fysieke inspanningen te kunnen doen, en soms lijkt het zoemen dan even op te houden. Daarom denk ik dat mijn waarneming me een beetje voor de gek houdt. Misschien ben ik snel af te leiden, en dan is het in mijn leken- visie dus geen echte ziekelijke vermoeidheid.

De huisarts wilde me indertijd jaren geleden al, hormonen geven, maar die heb ik toch maar voorlopig afgewezen.
Hij opperde dat het misschien een lichte bloedarmoede was, ijzergebrek, maar ik zie er niet zo uit. Hij heeft met geen woord gerept over overgangsklachten maar hij gaf me wel 2x of zo iets wat de menstruatie kon timen, omdat ik met vakantie ging.( ik ben de naam vergeten).

Nu menstrueer ik al ca 12 jaar niet meer, ik fiets erg veel, en heb in de achterliggende tijd geen andere klachten erbij gehad. Dus dacht ik tot voor kort dat het gewoon wat wennen was. Maar tot mijn schrik zijn de overgangsklachten nu pas vooral 's nachts echt heftiger geworden en ik heb soms dagen met droog krakende knieën. Toen ik deze website las voelde ik me rustiger. Het geeft veel inzicht in wat er met ons aan de hand is. Ik klop het nu maar weer even af, anders ga ik alsnog aan de hormonen, al ben ik nu misschien te oud.

Hou de moed erin allemaal. Stella.

Ruchama
Berichten van Ruchama
Onderwerpen van Ruchama
Menopauzejaar: 2002

Bericht door Ruchama » zo 17 aug 2014 14:37

Hoi Stella,

ik put ook troost uit jouw verhaal, 12 jaar zonder menstruatie, ik ben dat ook en ben ook nog lang niet van alles af. Erg moe, opvliegers gaat gelukkig wel maar anderzijds sta ik er soms van te kijken wat ik fysiek toch nog kan, dan verbaas ik mijzelf. Die vermoeidheid is een rare vermoeidheid, vind ik ook, het is een soort van stroperigheid die weer anders is als een pure fysieke voldane vermoeidheid. We zullen onze tijd uit moeten dienen, vrees ik. Wel heb ik de laatste jaren vaker migraine, terwijl ik dat eigenlijk alleen kende van de puberteit.
Omdat ik toch naar het slot van de overgang ga verbaast mij dat wel maar wellicht komt en gaat het ook weer. Ik heb ook erge gewrichtsklachten gehad die ineens weer helemaal over waren. Neen, ik gebruik geen hormonen omdat borstkanker ook in de familie nogal veel voorkomt.

Ruchama

Wilma59
Berichten van Wilma59
Onderwerpen van Wilma59
Menopauzejaar:
Leeftijd: 59

Bericht door Wilma59 » wo 20 aug 2014 10:20

Hallo dames

Die bijkomende klachten daar ben ik al aangewend, stramme benen, pijn in handen/armen speelt al jaren maar die opvliegers en met name s'nachts.
Overdag ga ik wel de koelte in maar in de nacht om dan even te tuin in te gaan :S

Ben zins twee maanden gestopt met de Livial (hormoonpil) moest toch een keer gebeuren. Dat ik wakker word van de pijn ben ik al gewoon maar nu ook nog wakker vanwege de hitte. Heb ze van de week bij gehouden want ik ben toch klaar wakker, 9 keer gevochten met mijn dekbedhoes.
Gelukkig kan ik daarna wel weer makkelijk inslapen maar ik kom toch wel wat slaap te kort op deze manier en ik word er ook niet leuker op qua humeur en dat heeft niets met stemmingwisselingen te maken.

Meiden succes we komen er doorheen gr Wilma

Annita
Berichten van Annita
Onderwerpen van Annita

Bericht door Annita » ma 09 feb 2015 21:55

Hallo

Hier ben in weer.. Ik heb op 1 dag heel vaak ineens plotsklaps een vreselijke vermoeidheid waar ik ook flink misselijk van word..
En leg ik t aan iemand uit, hoor ik alleen ja iedereen is wel eens moe...
Dit is al lange tijd aan de gang maar word steeds erger ben nu al 3,5 jaar in menopauze.. t schiet maar niet op...
Terwijl mijn zus en mn vriendinnen bijna overal van af zijn..pfff ben t ongelooflijk beu...zijn er hier dames die de vermoeidheid ook zo ervaren?

Gr annita

Jodejori
Berichten van Jodejori
Onderwerpen van Jodejori
Menopauzejaar:
Leeftijd: 56

Bericht door Jodejori » di 10 feb 2015 07:15

Hallo

Ja verschrikkelijk die vermoeidheid, Ik heb het idee dat ik mezelf door de dag heen moet slepen. Eigenlijk komt die overgang op een rare leeftijd. Je wordt oma en wilt tijd met je kleinkind doorbrengen. Je ouders worden hulpbehoevend en je wilt ze helpen, sommige waaronder ik hebben ook nog thuis wonende kinderen daar wil je er ook voor zijn. Aan alle kanten word er aan je getrokken, de dag heeft te weinig uren,,, en ik ben al zo moe zonder dit alles. Huilbuien omdat je moe bent en het allemaal niet meer trekt, en nog nooit gehad hoofdpijn, maar de laatste tijd dus wel.
Ik las hier net een dagje voor jezelf... nou ik heb het idee dat ik an een week nog niet genoeg heb,

Ik wens jullie allemaal een fijne dag toe met laten we hopen weinig klachten.

Rita

Ernarda
Berichten van Ernarda
Onderwerpen van Ernarda
Menopauzejaar: Baarmoeder verwijderd

Bericht door Ernarda » di 10 feb 2015 10:40

Hallo dames,

Ook ik heb al weken last van die vreselijke vermoeidheid. Moet zeggen dat ik wel goed slaap maar acht uur is zelfs nog te weinig.

Sleep me uit bed maar zou t liefste de hele dag blijven liggen. Het is dat ik af en toe moet oppassen op de kleinkinderen en dat er visite komt, maar wat kost t n energie zeg. Ook doen mijn ogen zo raar. Als ik buiten loop zie ik vaak dubbel, terwijl ik telkens mijn ogen na laat kijken en er niks mis mee is
Ook die duizelingen herken ik maar al te goed. Ben er denk ik in totaal al n jaartje of 10/15 mee bezig. Eigenlijk al sinds mijn laatste bevalling zo,n 26 jaar geleden.

Natuurlijk zijn er goede tijden geweest, maar die slapeloze nachten e.d. heb ik ook gehad. Niemand dacht toen echter aan de overgang. Ben dan ook steeds van t kastje naar de muur gestuurd. Omdat mijn baarmoeder al sinds mijn 36ste verwijderd is weet ik ook niet precies hoelang ik in de overgang ben.
Wel weet ik dat ik telkens naar psychologen gestuurd ben en dat ze steeds kalmeringsmiddelen voor willen schrijven. Er heerst helaas nog te veel onbegrip bij huisartsen betreft de de overgang.

Nou, wilde dit even kwijt. Voel me vandaag weer dizzy, maar ga proberen er weer iets van te maken. Ga proberen mijn energie te zoeken.

Sterkte dames en hopelijk zijn we snel weer in staat volop van het leven te gaan genieten.

Groetjes Erna

Heavenly
Berichten van Heavenly
Onderwerpen van Heavenly
Menopauzejaar:
Leeftijd: 48

Bericht door Heavenly » di 10 feb 2015 15:01

Hallo Annita

Ik herken heel goed jouw verhaal!
Zelf heb ik ook fibromyalgie dat vastgesteld is door de reumatoloog en daarnaast al sinds mijn 35/36e voor zover ik weet in de overgang.

Die vermoeidheid is geen normale vermoeidheid meer maar echt een uitputting en dan ben je tot niks meer is staat.

Daar kan je zo ontzettend veel klachten hebben van fibro, net zoals hier met de overgang. Alleen als je ook nog eens fibro hebt dan is dat echt wel dubbelop!
Ik las bij je reacties veel dingen maar niemand ook nog eens met fibromyalgie en das toch echt wel even anders hoor.
Fibromyalgie gaat namelijk niet over en geeft niet alleen lichamelijke klachten.
Als het goed is dan gaat de overgang ooit een keer over maar fibro niet.

Ik wens je heel veel sterkte!

Groetjes, Heavenly

Annita
Berichten van Annita
Onderwerpen van Annita

Bericht door Annita » di 10 feb 2015 17:05

Hoi heavenly...

wat fijn hier dat begrip, vooral ook van jou nu.. van iemand die en in de overgang zit en fibro heeft..ik kan er zo slecht mee omgaan..
de ene x denk ik oh dit is van fibro en dan weer nee toch overgang.. alles dubbelop..
en zo vaak dat er iemand zegt ga wandelen.. krijg je energie van.. bah lukt mij niet..
werk nog wel 3 halve dagen..moet ook..helaas.
Hoop echt dat als mn overgang over is (ooit) dat ik mij iets beter voel.
Nu ook veel huilbuien door alle onbegrip.

Vooral mn eigen partner vind t genoeg geklaagd nu...

oh jee..ik ben echt een klager nu..oeps..vind ik echt vreselijk..
nou tot horens weer..voor allen fijne avond..

gr annita

Bloesems
Berichten van Bloesems
Onderwerpen van Bloesems
Menopauzejaar:
Leeftijd: 54

Bericht door Bloesems » do 12 feb 2015 19:41

Hallo

Ik heb veel last v hartkloppingen en ik denk dat het deels door de stress is (gedachten) en deels dr de hormonen...
Ik heb 2 kinderen 20 en 26 j en dat brengt nogal wat stress mee voor mij...
Ik kan mij vlug opjagen in iets alhoewel ik zeer goed besef dat ik alleen er last van heb als ik mij opjaag.
De kids jagen hun niet op hoor en hebben dus ook geen last...

Ik ben het meer dan beu alle dagen hetzelfde te moeten vragen.
Ik denk echt dat dit op mijn systeem werkt.
En als ik hen dan iets vraag... dan moet ik heel veel geduld hebben vooral ze in actie schieten.. Ik kan daar nt zo goed tegen, ik, heb graag dat ze luisteren zolang ze onder mijn dak wonen...
Waarom vertel ik dat hier allemaal...zoals ik al zei omdat die stress een grote oorzaak is bij mij
Ik heb ook al veel therapeuten afgelopen en nu eigenlijk nog altijd maar al veel minder keren ...kost dan nog allemaal zoveel centen
Ik ben ook werkloos omdat ik de fulltime job niet meer aankom door te weinig slaap
Geen medelijden van werkgever...vind ik echt niet kunnen maar is nu zo
Om maar te zeggen hartkloppingen.. Zwijg mij ervan...zo lastig en pijnlijk

Nog een prettige avond
Natalie

Lee64
Berichten van Lee64
Onderwerpen van Lee64
Menopauzejaar: 2017

Bericht door Lee64 » do 12 feb 2015 20:59

Hallo dames

Sommige reacties bevestigen zo mijn (niet zelf verzonnen :) ) punt: in de overgang heb je als vrouw rust nodig. En onze omgeving heeft daar stappen in te maken na al ons gezorg voor die omgeving.

Kinderen van 20 en 26 zijn geen kinderen meer Natalie. Toen jij 26 was had je al een gezin!

In de overgang is bij bijna elke vrouw haar draagkracht verminderd. Waar zij eerder de hele wereld aankon en de halve wereld op haar leunde is dat tijdens de overgang echt anders. Die hormonen of dat proces, hoe je het ook wil noemen (zelf ga ik voor proces ;)) vergen zoveel van ons dat wij niet meer de draaglast aan kunnen die wij eerst aan konden.

Er zijn vrouwen die hun verminderde draagkracht dan koste wat het kost willen vergroten door therapie of supplementen of medicijnen of wat dan ook maar mijns inziens zou het fijn zijn als er bij elke vrouw in de overgang iets aan die draaglast gedaan zou worden.

En als die 'kinderen' of al die echtgenoten van de vrouwen op dit forum dat zelf niet (in) zien moeten wij ze daar op wijzen, net zo lang tot ze het wel zien.
Helaas kost dat ook wel energie maar ik heb gemerkt dat het wel zn vruchten afwerpt uiteindelijk als de draaglast aangepast wordt aan de draagkracht in plaats van andersom.

Vr gr lee

Lunar
Berichten van Lunar
Onderwerpen van Lunar
Menopauzejaar:
Leeftijd: 52

Bericht door Lunar » vr 13 feb 2015 09:54

Hoi Lee,

Erg mee eens : verminderde draaglast. Ik denk
dat daar ook een groot 'punt ' zit. Want dat 'even' zelf
accepteren is al een enorme worsteling : dat lees je toch voortdurend
hier en merk ik ook natuurlijk erg bij mezelf.
Dus dat vervolgens vertalen naar kinderen en partners
is vast niet voor iedereen makkelijk. Zelfs vrouwen (!) onderling
slagen daar al slecht in.
Zelfs geen kids hier, wel grote stiefkinderen : maar erg eens :
20+ kids zijn geen kinderen in de zin van zorgen voor'.
Helaas zijn velen dat nooit gewend geweest: en nu
is moeder moe en ellendig en kan dat allemaal een stuk minder
Wellicht ook zaak om dit te communiceren ? 'dit is er aan de hand'
Dit en dat moet veranderen'..zonder dat gaat het.niet vanzelf
Veranderen. Dat geeft vast eerst wat strijd. Worden ze meteenwat zelfstandiger! Vlg
mij ook wel de bedoeling :( :)

Groet
Luna

Lee64
Berichten van Lee64
Onderwerpen van Lee64
Menopauzejaar: 2017

Bericht door Lee64 » vr 13 feb 2015 21:36

Ha dames,
Lunar schreef:
vr 13 feb 2015 09:54
verminderde draaglast.... dat 'even' zelf accepteren is al een enorme worsteling : dat lees je toch voortdurend hier en merk ik ook natuurlijk erg bij mezelf.
Dus dat vervolgens vertalen naar kinderen en partners is vast niet voor iedereen makkelijk.
Dat ben ik weer helemaal met je eens Luna! Het is ook helaas geen kwestie van 'even', daarom zitten we hier al jaren met ons allen :mrgreen:
Ook ik heb het als een enorme worsteling ervaren en als een heel moeilijk proces!
Inderdaad eerst in mezelf en toen moest ik het nog vertalen naar man en kinderen, dat heeft idd wel gevoeld als een strijd soms. En helaas bleek mijn man het meest oost-indisch doof te zijn voor mijn 'vertaling' veel meer dan mijn kinderen.

Ik was nooit een onderdanig zichzelf wegcijferend sloofje maar toen ik nog vol zat met zorghormonen was ik erg begaan met anderen en voelde me zelfs eigenlijk verantwoordelijk voor het welzijn van die anderen. Ik herken dat in veel berichten van andere vrouwen.

En volgens mij is dat het vooral wat verandert in onze overgang, we kunnen niet meer zo begaan zijn met die anderen zoals vroeger.
Als ik zelf daaraan voorbij ga, ga ik over onze eigen grenzen

vr gr lee

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht