Toegeven aan moeheid of niet?

Zorgmoe, Oververmoeid, Opgebrand. Bestaande verplichtingen en verwachtingen worden teveel.
De draagkracht waarover we eerder beschikte, lijkt langzaam maar zeker af te brokkelen.
Lee64
Berichten van Lee64
Onderwerpen van Lee64
Menopauzejaar: 2017
Leeftijd NU: 55

Toegeven aan moeheid of niet?

Bericht door Lee64 » wo 13 jul 2011 09:01

Hallo dames

Ik ben op dit moment zo moe en vraag me af: moet ik daar nu aan toegeven en lekker in mijn bed blijven sudderen (wat misschien niet eens lekker is omdat ik dan ga liggen malen en mijn hart zo erg voel kloppen) of zal ik er uit gaan en toch iets actiefs gaan doen? Geen idee wat want heb nergens zin in en vind niets meer leuk. Jeetje wat een klaagmiep ben ik toch geworden :S

Maar goed.... wat doen jullie het liefst of eigenlijk wat werkt het beste bij jullie? Toegeven aan moeheid of niet?

Lee

Lydia1959
Berichten van Lydia1959
Onderwerpen van Lydia1959
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 59

Re: Toegeven aan moeheid of niet?

Bericht door Lydia1959 » wo 13 jul 2011 09:38

Hoi Lee,

Ik weet helemaal wat je bedoeld, de avond ervoor neem ik me voor om de volgende ochtend lang in bed te blijven liggen maar zodra ik 's ochtends wakker word lukt het me al niet meer. Ik ga liggen malen, word nerveus, gejaagd, geprikkeld enz. enz. Ik ga 's ochtends nu meestal wat doen zodat ik 's middags even niets hoef van mezelf. Maar neemt niet weg dat voornemen iets anders is als het daadwerkelijk doen, vaak heb ik het gevoel dat er niets uit mijn handen komt en ik maar een beetje zit en hang op de bank en ik me zo waardeloos voel. Aan de ene kant wil je aan je moeheid toegeven en aan de andere kant wil je bezig blijven om maar niet te hoeven nadenken.

Moeilijk hoor, en toch voordat je het weet is de dag al weer om en begint alles weer van voren af aan. Ik kan moeilijk de hele dag gaan slapen dan is voor mijn gevoel het einde helemaal zoek en is er helemaal niets meer aan. Ik ben wel blij met de verkoeling nu want die hitte is echt niets meer voor mij, ik weet niet hoe jij dit ervaart maar als het heel warm is lijkt het wel of ik nog minder kan hebben.

Ik wens je een hele fijne dag toe en laten we maar hopen dat we niet weer gaan malen want reken maar dat dat ook moe maakt.

een groet van Lydia

Desi
Berichten van Desi
Onderwerpen van Desi
Menopauzejaar: 2009
Leeftijd NU: 56

Bericht door Desi » wo 13 jul 2011 09:45

Hallo dames,

Ik ken het ook (alhoewel het momenteel weer wat beter gaat, maar kan zo weer omslaan helaas) en ook ik heb me vaak afgevraagd waar ik nou goed aan doe. Ik krijg ook nog eens pijn in mijn onderrug als ik te lang blijf liggen.
Ik heb gemerkt dat het mij goed doet om even buiten te gaan wandelen of fietsen. Hoeft echt geen uren, een half uurtje of zo, en hoeft ook echt niet stevig. En dan goed om je heen kijken en (proberen) te genieten van wat je ziet. Ik krijg er wat meer energie van, maar nog belangrijker: een wat frisser hoofd (van binnen en buiten).
Maar er zijn ook dagen dan lukt helemaal niks en daar geef ik dan maar 'gewoon' aan toe.

Sterkte dames!
Desi

Jenny49
Berichten van Jenny49
Onderwerpen van Jenny49
Menopauzejaar: Baarmoeder verwijderd
Leeftijd NU: 58

Bericht door Jenny49 » wo 13 jul 2011 15:49

Hallo allemaal.

Kan me bij jullie aansluiten, moe, moe, moe.
Dit is ook niet meer gewoon moe zijn, maar zo'n uitgeput gevoel.
Heb alles wel geprobeerd, bezig zijn of er juist aan toegeven, een dag in bed geprobeerd, maar niets helpt hiertegen.
Gisteren was het nog erger dan vandaag, en moet dan mijn best doen om niet down te worden.
Vandaag nog wel moe en vervelend, maar het kan erger.

Wens jullie en mijzelf heel veel energie toe.
Groetjes Jenny

Sosolala
Berichten van Sosolala
Onderwerpen van Sosolala
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 60

Bericht door Sosolala » wo 13 jul 2011 19:22

Hoi allemaal,

ja ik ben ook vaak heel moe en dat zit me dwars, het beperkt me in de dingen die ik wil doen. Maar ik heb wel geleerd er inmiddels aan toe te geven. Niet perse in bed blijven liggen maar wel dingen doen in een lagere versnelling, bewuster zeg maar. En ik neem -geheel tegen mijn natuur in - 's middags meestal even de tijd om languit op de bank te gaan en heel soms doezel ik dan ook nog even weg. Iets wat ik nooit kon, alleen als ik ziek was, griep had of zo. Maar goed mijn lichaam schijnt dat toch van mij te verlangen. En dat lichaam is belangrijk voor me dus....ik luister maar.

Maar de moeheid is wel lastig en niet welkom
Linda

Lee64
Berichten van Lee64
Onderwerpen van Lee64

Bericht door Lee64 » vr 15 jul 2011 21:11

Bedankt voor jullie antwoorden Linda, Jenny, Desi en Lydia !

Ik heb gemerkt dat ik vooral niet in bed moet blijven liggen. Heb dat een dag of wat gedaan maar daar word ik nog naarder van. Bezig zijn voelt ook niet altijd lekker, want ik ben tegenwoordig vaak zo trillerig of ik heb juist armen en benen die als lood aanvoelen en verder ben ik heel onhandig geworden, laat steeds dingen uit mijn handen vallen en zo :S
Maar toch ben ik liever bezig, maar voel wel het bezig zijn moet aanpassen, pas op de plaats moet maken.
Ben erg aan het ruimen geslagen, ik was altijd zo 'bewaarderig' en ook nog ongeorganiseerd en nu ben ik het zat! ( kom bijvoorbeeld verzekeringspolissen tegen van auto's die al jaren geleden gesloopt zijn :S ) Weg met die troep! De zolder ga ik ook aanpakken en de schuur en alle kledingkasten enz. Was om 5.30 al bezig. Kan toch niet slapen.

Ben tegenwoordig liever thuis dan buiten, heel raar voor mij want ik ben, herstel, ik was altijd een heel sociaal iemand.
Al doet buiten in je eentje even lopen mij ook wel goed, juist als ik heel down ben. 's middags even rust nemen lukt me niet echt, tenminste niet op de manier zoals eerst: heerlijk even in de zon languit! Het lijkt wel of ik niets meer doe/wil/kan wat ik eerst wel prettig vond.

Nou ja misschien hou ik dus wel een opgeruimd huis over aan de overgang..... ;)

Lee

Cornelie
Berichten van Cornelie
Onderwerpen van Cornelie
Menopauzejaar:

Bericht door Cornelie » za 16 jul 2011 18:57

Hallo Lee,

Ik herken heel veel in wat je schrijft! Ik heb hier laatst ook al een topic geopend over mijn opruimwoede en het gevoel dat alles anders en overzichtelijker moet!
Ook ik sta soms al vroeg op zolder of voor een kast als slapen of blijven liggen niet meer lukt.
Thuis is veilig dus liever daar dan op plekken met veel mensen waar je niet met rust gelaten wordt.
Verder wandel ik wel zo veel mogelijk met mijn honden maar waar ik eerst als een malle liep om mijn onrust weg te lopen, neem ik nu de tijd. Ik wandel, ga even op een bankje zitten, liefst ergens in een bos of aan de waterkant.
Ook ik kon genieten van de zon, er heerlijk in liggen, ontspannen maar nu voelt heel mijn lijf als een opgedraaide veer als ik dat doe.

Tja en als we dan alles optellen wat we hier zo even neerzetten is het niet vreemd dat we heel erg moe zijn! Dus toch er af en toe aan toegeven, ons weer leren ontspannen op wat voor manier dan ook.

Gr. Cornelie

Lee64
Berichten van Lee64
Onderwerpen van Lee64

Bericht door Lee64 » za 16 jul 2011 21:15

Hoi Cornelie

Bijzonder die overeenkomsten soms he? Ik vond het van de week zelfs een beetje op nesteldrang lijken, alleen in mijn zwangerschappen had ik er een meer positief gevoel bij volgens mij en nu een een meer negatief gevoel. Ach ja de overgang sucks! We moeten idd weer leren ontspannen.....het is wat he? Het gekke is wel dat ik me 's avonds vaak wel beter voel, bijna relaxed soms. Daar verbaas ik me zo over! waarom voel ik me overdag niet zo of 's nachts? Overdag en 's nachts is mijn hartslag ook vaak rond de 100 en nu 72-76, dat voelt zoveel beter!
Hebben jij of andere dames dat ook? dat je je 's avonds beter voelt?

groetjes Lee

Cornelie
Berichten van Cornelie
Onderwerpen van Cornelie
Menopauzejaar:

Bericht door Cornelie » ma 18 jul 2011 09:27

Hallo Dames,

Idd hier ook een die zich 's avonds beter voelt!
's Morgens wordt ik met een heel onuitgeslapen gevoel wakker, heb moeite met opstaan alleen al door de pijn in spieren en gewrichten.
Ondanks die vermoeidheid wel dus een grote rusteloosheid. Wat zal ik eens gaan doen vandaag, even gauw de wasmachine aan, even nog kijken of er nog wat kleding uitgezocht kan worden voor de kledingbak, zal ik even naar het dorp gaan? Even, even, even maar het duurt idd ook maar even want voor meer heb ik dan de energie niet en ook al niet de rust voor een boek of wat ook .

En 's avonds komt die rust er wel! Dan ga ik lekker op de bank zitten met een grote beker thee. Kijk wat tv, klets wat op msn met een vriendin of lees een boek.
Dan voel ik me ook weer energieker maar gek genoeg leidt het dan niet tot onrust.

Groetjes, Cornelie

Jenny49
Berichten van Jenny49
Onderwerpen van Jenny49
Menopauzejaar: Baarmoeder verwijderd

Bericht door Jenny49 » ma 18 jul 2011 14:27

Hallo allemaal.

Ik vroeg me af of jullie ook nog een baan erbij hebben.
Ik werk twee ochtenden particulier, maar vind dat al een opgave, want met die spierpijnen en de vermoeidheid valt het me zwaar.
Wat ik ook vaak heb is dat ik me zo onzeker voel, of misschien wel een minderwaardig gevoel heb.
Toen de kinderen thuis waren, en ik druk was met van alles en nog wat dacht ik daar nooit over na, maar nu heb ik daar last van.
Aan de andere kant zou ik het ook niet op kunnen brengen nu.
Ik weet het eigenlijk ook niet, wat ik wel en niet zou willen.
Hoop gewoon dat ik mijn weg hier in vind.

groetjes Jenny

Do69
Berichten van Do69
Onderwerpen van Do69
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 49

Bericht door Do69 » ma 18 jul 2011 15:50

Hoi,

ik ben 41, moeder van een puber en in februari jl. voor 65 % afgekeurd i.v.m. vermoeidheid door een leverziekte. Daarnaast werd ik ontslagen bij de baan die ik had.

Ik wil heel graag weer aan de slag, maar knijp 'm echt wel voor wat de overgang nog voor me in petto gaat hebben.... hopelijk niet nog meer vermoeidheid.
Na bloedonderzoek door de gyn blijkt het de overgang te zijn..... Huisarts had gezegd dat ik daar nog veel te jong voor was. Ik was al een jaar aan het sukkelen met vaginale klachtjes, toen daar overheen het gevoel dat ik gek aan het worden was.

Ben heel blij dat ik op dit forum gelijkgestemden vind, ik merk dat ik bij mijn eigen vriendinnen (lees: van mijn eigen leeftijd) geen gehoord vind.

Groetjes, Do

Lee64
Berichten van Lee64
Onderwerpen van Lee64

Bericht door Lee64 » ma 18 jul 2011 21:38

Hallo

Wat ik niet snap is waar die wisselingen vandaan komen! Zaterdag wou mijn man winkelen. Ik zag het helemaal niet zitten, voelde me niet goed (gejaagd, wattenhoofd, onzeker op mijn benen, jullie kennen het wel) maar dacht: Ok voor hem ga ik mee...... heb ik me toch de hele tijd aan zijn arm vast moeten klampen! Verschrikkelijk vond ik het! Ben IK dit?!?!? Ik was echt een zelfverzekerde zelfstandige leuke vlotte vrouw!!!! Nou daar was zaterdag weinig van over!
En wat denk je? Zondag rijd ik in mijn eentje anderhalf uur over de snelweg naar mijn zus! Een heel verschil met zaterdag! Er is gewoon geen peil op te trekken! (want vaak durf ik geen auto meer te rijden tegenwoordig) Was zo blij zondag! Ik was weer even ik. En vanochtend weer dat nerveuze trillerige gedoe, bah!

En Jenny, ik heb idd een baan (en 3 pubers nog thuis) maar zit al sinds half december in de ziektewet. Toen was de diagnose 'burn-out en dat klopte ook echt wel. Door zowel nare omstandigheden thuis als op mijn werk was ik gewoon helemaal op.
Daar was ik na een paar maanden echter wel van aan het herstellen had ik het idee en ineens had ik me een terugval! Eentje waar ik maar niet uit lijk te komen. Deels kwam het omdat er weer iets naars gebeurd was en deels omdat de 'burn-out overgegaan lijkt te zijn in de overgang verdorie.
En wat ik op het forum las en ook elders op het internet: stress en nare gebeurtenissen kunnen de overgang versterken, zucht.

Dus om een lang verhaal kort te maken.... ik heb een baan maar maak me ernstig zorgen of ik die kan houden! Als ik zo'n wattenhoofd heb en gejaagd ben en onzeker op mijn benen of zo allesoverheersend moe dan ben ik absoluut niet in staat om mijn werk als verpleegkundige te doen.
Ik wil wel heel graag maar het lukt niet en daar baal ik erg van.

Lee

Sosolala
Berichten van Sosolala
Onderwerpen van Sosolala
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 60

Bericht door Sosolala » di 19 jul 2011 11:51

Hoi,

Nou en of ik een baan heb.
Ik werk 5 dagen in de week, 4 uur op kantoor en dan nog 2 uur van huis uit.

Ik heb goede afspraken kunnen maken met mijn baas, hij vind het niet altijd leuk, maar het werk wordt gedaan en mijn werk is af en is goed dus daarom kan het.
Ik heb een dochter van 17 thuis .

Het is niet altijd makkelijk maar soms wel lekker om er even uit te zijn, ik denk dat als ik alleen maar thuis zou zitten ik het nog veel zwaarder zou hebben. 's Middags ben ik wel moe en de weekenden breng ik tegenwoordig bijna hoofdzakelijk hangend op de bank door met een boek. Nou nee dat is ook niet waar. Ik shop nog en doe mijn huishouden en de boodschappen, heb eters en probeer zo vaak mogelijk iets leuks te doen om mezelf op te laten. (wellnes dagje of uit eten of uit dansen met een vriendin, naar een concert of een musical, gewoon mezelf kriebelen ) Gelukkig heb ik een heel fijne vriend (een lat relatie) en die begrijpt me en kookt vaak lekker voor me.

En verder probeer ik het leven momenteel te nemen zoals het komt. Plan niet meer zoveel vooruit.

Linda

Dena
Berichten van Dena
Onderwerpen van Dena
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 49

Bericht door Dena » di 26 jul 2011 18:02

Hallo dames,

Moe overdag, slaperig en nerveus om naar buiten te gaan herken ik ook... Bij mij is het ook zo dat ik me 's avonds beter voel dan overdag.
Wat ik zeker niet doe, overdag gaan slapen of in bed liggen, dan weet ik zeker dat ik s' nachts niet kan slapen. Ik probeer al het mogelijke, bezig zijn, lezen, schrijven, want ik ben van mening als je te veel tijd hebt om over je problemen na te denken dat het nog erger wordt.
Soms dwing ik mezelf om naar buiten te gaan, al is het maar even.
Het lukt me niet altijd, rustig blijven, maar ik blijf het proberen...En als je naar buiten gaat, dan denk vooral aan dit: wat is zo erg wat kan gebeuren? Dat je zweet? Dat je hartkloppingen krijgt? Dat je flauwvalt? Ja, het kan gebeuren, maar bedenk dat er altijd mensen zijn die zullen springen om je te helpen en je hoeft je nergens voor te schamen...

Dena

Misty
Berichten van Misty
Onderwerpen van Misty
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 57

Bericht door Misty » ma 30 jan 2012 19:34

Hallo dames,

Oh, wat een herkenning.
Ik heb buiten die moeheid ook inderdaad geen zin om de deur uit te gaan, zie dan overal tegen op.
Ik wordt woensdag a.s. 50 en ben dan ruim 2 jaar in de overgang, nu vloei ik sinds afgelopen november niet meer. Misschien dat die omschakeling extra vermoeidheid meebrengt, er is veel in mijn lichaam aan de gang.
Ik denk dat ik aan sommige dingen en klachten maar moet toegeven en er in mee vloeien.
Ooit zal ook die vermoeidheid wel weer minder worden (hoop ik , ook voor jullie. :)

sterkte allemaal. Misty :D

Anouk
Berichten van Anouk
Onderwerpen van Anouk
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 65

Bericht door Anouk » ma 13 feb 2012 11:55

Hallo

Die moeheid herken ik ook. Ik probeer er niet aan toe te geven.
Ik heb er meer last van als ik weinig te doen heb, zolang ik in de running blijf gaat het goed.
's Avonds en 's nachts fitter dan op de dag.
Ik werk niet maar heb wel 3 dgn p.w. mijn kleinzoon van 3 jr.

Wel krijg ik om de 6 weken een injectie B 12 die is te laag bij mij, voel duidelijk rond de 4 de 5 de week het verschil.

Anouk

Lee64
Berichten van Lee64
Onderwerpen van Lee64

Bericht door Lee64 » do 12 feb 2015 22:48

Hoi dames

Het blijft bijzonder oude berichten van mezelf terug te lezen.
Deze is van 3 1/2 jaar geleden en hier blijkt goed uit dat ook ik moest 'leren' omgaan met mijn vermoeidheid en verminderde draagkracht. Maar wat voelt het fijn dat dat redelijk gelukt is. Man en kinderen zitten niet meer zo op mijn schouders en denken zelf na nu ik het niet meer voor ze doe ;) en dat en mijn Go with the 'overgangs'Flow scheelt me een hoop hartkloppingen.

vr gr lee

Ps. De clou is geloof ik vooral: jezelf geen geweld aan doen en wat dat voor jou is kan je alleen maar zelf ontdekken in de loop der tijd (kan ook per dag verschillen is mijn ervaring) al zal het voor veel vrouwen in de overgang in grote lijnen wel op hetzelfde neer komen denk ik.

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht