Overspannen, overgang? Wat is er met me?

Zorgmoe, Oververmoeid, Opgebrand. Bestaande verplichtingen en verwachtingen worden teveel.
De draagkracht waarover we eerder beschikte, lijkt langzaam maar zeker af te brokkelen.
Jetje
Berichten van Jetje
Onderwerpen van Jetje
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 63

Overspannen, overgang? Wat is er met me?

Bericht door Jetje » ma 06 dec 2010 10:25

Hallo allemaal,

Ik voel me vreselijk. Elke ochtend als ik wakker word dan kan ik de dag bijna niet aan. Ik zie overal als een berg tegenop. Met moeite fiets ik naar mijn werk, maar ik weet nooit zeker of ik het wel zal halen omdat mijn stuur van mijn fiets steeds een andere weg in wil slaan... terug naar huis....
Ik ben zo verdrietig van binnen en zo in de war over mezelf.
Ik zie op tegen de kerst, voel een eenzaam, naar gevoel in mezelf en dat gevoel krijg ik niet weg.
Ben ik overspannen, heb ik een depressie of is het de overgang? Ik ben nu al 4 maanden niet meer ongesteld geweest, dat heb ik al vaker gehad, dus ik verwacht het nog steeds te worden....

Jetje

Marissa
Berichten van Marissa
Onderwerpen van Marissa
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 61

Re: Overspannen, overgang? Wat is er met me?

Bericht door Marissa » ma 06 dec 2010 10:56

Hallo Jetje,

Ik denk dat het de overgang is! Kun je niet ergens wat gas terug geven. Het wat rustiger aan doen. Misschien is het een troost om te weten dat er op dit moment heel veel vrouwen rondlopen die precies dezelfde verwarde gevoelens hebben als jij. Ik voel en leef met je mee.

Ik wens je heel veel sterkte.

Groeten van Marissa

Jetje
Berichten van Jetje
Onderwerpen van Jetje
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 63

Bericht door Jetje » ma 06 dec 2010 17:02

Hallo.

Dank je wel Marissa voor je aardige woorden. Ik weet eigenlijk ook wel dat het de overgang is maar soms heb ik even een bevestiging nodigen dan is het heel fijn dat ik hier terecht kan om te lezen en te schrijven.

Jetje

Lydia1959
Berichten van Lydia1959
Onderwerpen van Lydia1959
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 59

Bericht door Lydia1959 » di 07 dec 2010 06:51

Hallo Jetje,

Ik denk ook dat je 'gewoon' in de overgang bent, je verstoorde menstruatie geeft het eigenlijk al aan en je weerzin om dingen te doen waar je eigenlijk geen zin in hebt. Je gaf zelf al aan terug naar huis te willen fietsen,en nee het is niet je fiets die dat wil maar jij zelf.
Probeer als het kan een klein beetje gas terug te nemen als dat in jouw situatie kan natuurlijk.
Praat er ook over met je naasten want vaak blijkt dat je omgeving meer begrip heeft dan je denkt. Veel sterkte en rustig aan zou ik zeggen.

Lydia

Dierenfan
Berichten van Dierenfan
Onderwerpen van Dierenfan
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 50

Bericht door Dierenfan » di 07 dec 2010 10:05

Hoi Dames.

Ik herken mijzelf nu ook soms totaal niet meer. (en ik sta nog maar aan het begin moet je nagaan) zo heeft mijn zoontje (8 jaar) volgende week zijn feestje. Hij verheugt zich er enorm op maar ik zie er als een berg tegen op. Zijn grote zus (18) is nu druk met de voorbereidingen bezig want ze vindt mijn geringe enthousiasme zielig voor hem. En ja dat vind ik ook ik voel me zelf een enorme slechte moeder. (wat heb je nou aan zo'n moeder )
En over 2 weken gaan we op vakantie naar Bosnie naar de familie van mijn man, verschrikkelijk, 2 weken!! En die reis!!
Maar als ik er voorzichtig tegen mijn man over begin begrijpt hij er niets van. En eigenlijk snap ik mezelf dus ook totaal niet want ik vond het daar altijd erg fijn.
En feestjes organiseren begon ik uit pure voorpret al maanden van te voren mee.

Hoe kan dat toch? Dat ik zo verander en gaat dat weer over. (hoop het maar) Kon ik maar 15 jaar of zo verder in de tijd. Dan ben ik er hoop ik doorheen. Op dit moment heb ik griep. En ik ben er blij mee want nu hoeft er eventjes niets (ben legaal ziek)
Nu ik dit opschrijf vind ik het al weer idioot.
Blij met de griep maar ja de griep dat snapt iedereen tenminste.

Groetjes
een verwarde Mirjam.

JankeVeenstra
Berichten van JankeVeenstra
Onderwerpen van JankeVeenstra
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 56

Bericht door JankeVeenstra » zo 12 dec 2010 14:10

Hallo overgangsters,

Ik ervaar net als jullie dat de overgang je zwaar tegen kan vallen.
Het kan je de hele dag in zijn macht hebben.
's morgens vroeg voel je al wat de dag gaat worden. Kan ik hem aan of niet.
Sommige weken gaat het uitstekend, je stapt je bed uit en zelfs routine klusjes doen vindt je leuk. Maar in slechte dagen is alles wat er op je pad komt teveel.
Ik maal dan de hele dag door over van alles, en heb steeds terugkerende gedachten. Bijv. daar heb ik weer een rotgevoel, houd het nou nooit op, ik kan ze na meer dan 3 jaar niet meer aan. Ik heb alles geprobeerd om van dat rotgevoel af te komen. Niemand kan me helpen. Zo is leven niet meer leuk.
Drie jaar geleden kon ik de hele wereld aan. Ik ben een nu kluns, ik ben een slechte jankende emotionele vrouw en moeder. Waarom krijgen een bepaalde categorie vrouwen het zo voor hun kiezen, door deze psychische klachten te krijgen.
Dit komt steeds terug. Ik merk dat mijn naasten het ook steeds moeilijker vinden
Voor hen is het zeer vervelend, om een vrouw en moeder in huis te hebben met steeds van die depri-dagen.

Ik merk dat het steeds veranderd. Op dit moment huil ik heel erg veel, ik ben zo geprikkeld en heel erg emotioneel. Met een half kalmeringstabletje kan ik het even beter aan. Maar is dat nou mijn toekomst, om steeds in moeilijke weken, dagen naar kalmeringstabletten te grijpen??

Wie van de lotgenoten, slikt net als ik AD en zo nu en dan ook kalmeringstabletten (in moeilijke weken)?

Merken jullie ook veranderingen in de cyclus.
Op dagen dat ik normaliter mijn menstruatie zou hebben, houd ik veel vocht vast en ben een jankende vrouw. Mijn menstruaties zijn heel erg onregelmatig en ik kan soms in een tijd van een kwartier ineens helemaal leeg lopen, zo voelt het dan.
Ook kan ik nergens van genieten, terwijl ik eigenlijk alles heb wat een mens zich maar kan voorstellen.

Wie herkent mijn situatie....................en gaat het ooit over??????

Janke

Myriam
Berichten van Myriam
Onderwerpen van Myriam
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 60

Bericht door Myriam » ma 13 dec 2010 09:13

Ja hoor Janke,

de meesten zullen het hier wel herkennen en ja het gaat ooit over. Als het je een troost mag wezen moet je eens lezen wat de meesten onder ons allemaal meemaken: paniekaanvallen, pijn, leegte, wanhopige gevoelens, je lichaam dat een eigen leven begint te lijden en wat nog meer! Dat lijkt dus sterk op de overgang. Welkom in de wereld van de menopauze :S

Je komt er wel door hoor, maak je geen zorgen. Tracht het te bekijken van een afstand of je af te leiden met leuke dingen of dingen die je aandacht wegnemen van het gevoel of kom op dit Forum en weet dat je zeker niet alleen bent. Dit Forum geeft mij veel soelaas. Je huisgenoten zullen zich moeten oefenen in begrip en geduld want hier is moeder natuur de baas!

Veel sterkte we leven met je mee

Myriam

Fiene
Berichten van Fiene
Onderwerpen van Fiene
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 54

Bericht door Fiene » ma 13 dec 2010 10:11

Beste Janke en anderen,

Ik herken je gevoel zeker, gebruik geen AD maar neem wel zo af en toe een kalmeringspilletje omdat ik dan zo in een neerwaartse spiraal zit dat ik er niet meer uit kom.
Durf de deur dan niet uit, maar moet wel mijn kind naar en van school brengen en halen, er moeten boodschappen komen en zoveel meer.
Nergens zin in, soms geen zin om een papiertje van de grond te pakken. Bijna niets kan me interesseren. Ik probeer het wel maar het gaat niet altijd.
Moet me echt tot dingen zetten en het maakt me vaak bang, hoelang gaat dit nog duren. Wordt het nog erger enz enz.
Ben nog steeds ongesteld dus nog niet officieel in de overgang zoals de huisarts zegt.
Maar al die klachten......
Vind het heerlijk om hier te lezen dat ik niet alleen ben.
Als ik weer wat voel of heb dan zoek ik in het forum en ja hoor, met mij zijn er nog meer.......zeer geruststellend.
Dat heb ik af en toe echt even nodig.

Het beste voor iedereen.
En een zonnige dag.
Hier schijnt hij al, de zon, dat doet me ook goed.

Groetjes Fiene

JankeVeenstra
Berichten van JankeVeenstra
Onderwerpen van JankeVeenstra
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 56

Bericht door JankeVeenstra » ma 13 dec 2010 11:39

Hallo Myriam en Fiene,

Wat fijn dat jullie op mijn bericht reageren. Dat doet me goed.
Ik kwam vanmorgen mijn bed uit met eerst een hevige huilbui van, hoe kom ik ooit deze dag door...... Mijn huisgenoten zijn allemaal met een goed gevoel naar hun werk, school gegaan, en had ik nou ook maar dat gevoel van tjakka. Dat is dan zo mijlen ver weg. Om jaloers op te worden.
Het valt mij steeds zwaarder om uit een dip te komen. Ik kan de kracht vaak niet meer vinden, omdat het steeds terugkomt, en dat is zo'n teleurstelling.
Hoe gaan jullie daarmee om? Hoe kunnen jullie je bij elkaar pakken en er toch weer wat van maken.

Het is zo grillig, want als ik naar mijn werk ga in goede periodes dan ben ik als een kind zo blij en voldaan. Ik kan bergen verzetten. Dan kan ik me niet voorstellen dat er steeds slechte periodes komen. Dat is voor mij een immense teleurstelling en daar blijf ik nog te vaak in hangen.
Hoe pakken jullie dan toch steeds weer de draad op?
Ik ben heel erg blij met jullie tips.

We moeten er samen doorheen, maar ik vind het vaak een hel op aarde.
Ik wens jullie ook heel veel sterkte.
Wij mogen blij zijn met deze site, en met het forum. In moeilijke periodes put ik er toch wel kracht uit. Je hebt het niet alleen.

Ik vind het jammer dat er zo weinig begrip is voor vrouwen in de overgang met extreem psychische klachten. Ik persoonlijk heb nooit geweten dat het je kan overkomen. Had alleen maar van opvliegers gehoord. Nou als dat het ergste was, teken ik er voor.
Er zou op televisie, een programma moeten komen, waarin vrouwen zoals wij aan het woord zouden kunnen komen.
Of een artikel in een damesblad, waar het leed van overgang in word vermeld, die een vrouw een lange tijd meemaakt en als een belasting ervaart.

Ik wacht jullie reactie af.

Groeten van Janke

Myriam
Berichten van Myriam
Onderwerpen van Myriam
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 60

Bericht door Myriam » di 14 dec 2010 08:54

Hallo Janke,

Hoe kom ik erdoor? Wel niet veel anders dan jij denk ik. Ik heb het voordeel dat mijn kinderen al lang de deur uit zijn ik heb al 2 kleinkinderen. Ik krijg hulp van mijn schoondochter die voor mij boodschappen doet omdat ik gewoon de deur niet meer uit durf, ik zit al bijna 3 maanden binnen met een chronische buikpijn die getriggerd is door die hormonen en dan natuurlijk nog die buitensporige emoties en gevoelens erbij. Ik ben gezegend omdat ik buiten mijn man geen gezin meer heb, God wat bewonder ik jullie die nog met een kinderen in huis zitten :!:

Soms vraag ik mij af of dat misschien geen verborgen zegen is omdat je verplicht wordt je gedachten op iets anders te zetten. Ik voel me dan ook een voddenbaal en moet mezelf moed inspreken om de meest elementaire dingen te doen, aankleden, eten maken enz. Mijn parttime job waarbij ik mijn man assisteer ben ik zo beu als koude pap, liefst gaf ik de pijp aan Maarten en liet de boel gewoon stikken. Ik doe net als jij Janke ik tracht te overleven en hoop dat het snel weggaat.

Het enige dat mij min of meer soelaas biedt is trachten de hele situatie te plaatsen tegen een filosofische achtergrond en eruit te leren door te analyseren waar het hier eigenlijk om gaat. Ik besef dan dat het doel is jezelf heruit te vinden. Je wordt onherroepelijk anders. Mijn zoon zegde laatst tegen mijn man: ik wil mijn moeder terug zoals ze was. Ik bedacht dat hij zijn moeder wel terug zou krijgen maar niet meer zoals zij vroeger was. Dus ik probeer het te zien als een rups die wanhopig uit haar cocon tracht te wurmen en hoop dat ik een mooie vlinder ga worden :D innerlijk dan weliswaar, een beter mens met meer begrip en meer mededogen naar anderen toe omdat dit lijden mij dat heeft geleerd.

Dus ben ik moediger dan jij of sterker? Helemaal niet Janke, we proberen allemaal om er mee om te gaan op onze eigenste manier denk ik.

Maar we geraken er wel hoor, eens kijken we hier lachend op terug :lol:

Ik wens je sterkte en volharding

Groeten, Myriam

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht