Schaamte

Zorgmoe, Oververmoeid, Opgebrand. Bestaande verplichtingen en verwachtingen worden teveel.
De draagkracht waarover we eerder beschikte, lijkt langzaam maar zeker af te brokkelen.
Saray
Berichten van Saray
Onderwerpen van Saray
Menopauzejaar:
Leeftijd: 41

Schaamte

Bericht door Saray »

Goedendag,

ik val meteen met de deur in huis...ik ben vaak zo zat van iedereen om me heen.
Ik heb 2 pubers, echt fijne kinderen! Een zorgenkind en een echte puber.
Ik heb al weken dat ik het gevoel heb de kar alleen te moeten trekken, moet ik ook want vader woont ver weg. We zijn niet meer samen.
M’n nieuwe partner heeft een depressie, we wonen niet samen.
En heel eerlijk, ik ben zat van alles en iedereen al hun geneuzel en gesodemieter. Gesprekken met zorgverleners, kinderen veel thuis school, ze gaan niet meer naar vrienden en vriendinnen toe, m’n partner waar ik niet meer vrolijk van word.

Ik trek t allemaal even niet zo goed meer.

Saray
Arnolda
Berichten van Arnolda
Onderwerpen van Arnolda
Menopauzejaar:
Leeftijd: 48

Re: Schaamte

Bericht door Arnolda »

Jeetje Saray,

Dat is ook best wel heel veel wat er op het moment allemaal op je schouders leunt. Kan me voorstellen dat je het even niet trekt momenteel
Ik kan nu wel zeggen dat je je niet hoeft te schamen, dat hoeft ook niet, maar daar schiet je denk ik niet zoveel mee op.
De beeldvorming en verwachtingspatronen die er tegenwoordig voor n veertiger gelden, maar sowieso tegenwoordig ook voor oudere leeftijdsgroepen, zijn ook wel heel hoog. Alleen dat al dwingt ons tot "schamen"
Verdienen we niet, maar dat voelen op momenten dat je niet kunt voldoen is heel herkenbaar en echt niet gek.

En dan speelt vanaf je 40e of soms al eerder ook nog de overgang mee. Hormonen die al beginnen te veranderen en knabbelen aan je draagkracht.

Ik wil je heel veel kracht, sterkte en wijsheid toewensen. En hoop dat je desondanks af en toe wat ruimte kunt vinden om er ook even alleen voor jezelf te kunnen zijn

Arnolda
Plaats reactie