Stress en overgang

Zorgmoe, Oververmoeid, Opgebrand. Bestaande verplichtingen en verwachtingen worden teveel.
De draagkracht waarover we eerder beschikte, lijkt langzaam maar zeker af te brokkelen.
Jacq28
Berichten van Jacq28
Onderwerpen van Jacq28
Menopauzejaar:
Leeftijd: 50

Stress en overgang

Bericht door Jacq28 »

Hallo allemaal,

ik ben nieuw hier. Heb heel veel gelezen en zie veel overeenkomsten. Vorig jaar voelde ik me ander. Niks kon me meer schelen, dacht als ik onder de trein kom is het ook goed.Toen ik op tv Anita Witzier hoorde praten wist ik dat ik in de overgang ben.
Heb al twee jaar rillingen over mijn hele lijf. Nachtzweten, moe, veel hoofdpijn, slecht slapen.
In januari begon ik een gevecht op mijn werk. Vorig jaar nieuwe baas en die vond mij ineens niet goed genoeg meer. De stress daarvan en zorgen over de toekomst schoten de hormonen door het dak.
Heb ook last van angsten, was zelfs bang om te fietsen. Sluit mezelf liefst op thuis. Alles is teveel en te druk.
Al aantal keer bij huisarts geweest. Niks aan te doen zegt ze. Ja pil blijven slikken. Maar na paar strippen wil mijn lichaam ongesteld worden. Heb daar dan twee weken last van met de nodige migraine.
Het verwonderde mij wel dat een huisarts eigenlijk niet veel weet over de overgang.
Door worstelen denk ik nu.

Jacq

Anja2801
Berichten van Anja2801
Onderwerpen van Anja2801
Menopauzejaar:

Re: Stress en overgang

Bericht door Anja2801 »

Hallo Jacq,

Ik zat ooit in dezelfde situatie. En mijn huisarts vond ook dat ik de pil moest blijven slikken.
Ook mijn huisarts wist dat de pil zou voorkomen dat mijn eigen hormonen aan de slag gingen en gingen schommelen.

Iets in mij verzette zich tegen dat advies. Ik kreeg steeds meer het vermoeden dat die pil wel eens medeschuldig zou kunnen zijn dat mijn stressklachten zo werden opgedreven. Of dat ik door die pil ergens in geblokkeerd werd. Precies kon ik er de vinger toen niet achter krijgen, maar ik heb gehoor gegeven aan mijn intuïtie en ben toen gestopt.
Ik was het ook beu dat mijn hormonen werden bepaald door de pil en de nep-bloedingen van de pil was ik al een hele tijd zat.

Ik wilde mijn lichaam de kans geven de overgang te ondergaan en dat kon alleen als ik mijn eigen hormonen de kans gaf te gaan schommelen.
Zolang ik de pil bleef gebruiken kon dat niet. Logisch ook, want anders zou de pil als anticonceptie immers totaal onbetrouwbaar zijn.

Mijn menstruatie kwam weer terug, is weliswaar nooit meer echt regelmatig geworden, maar dat geeft niet. De overgang kon in elk geval zijn werk doen.
Hoewel ik daar ook klachten van had voelde ik me ook een soort van bevrijd. En dat gaf me energie om met de schommelingen van de overgang en de verschijnselen die die gaven te dealen.

Ben achteraf blij dat ik het zo heb gedaan. Had het wel uit kunnen stellen, maar ja, je wordt ook steeds ouder en dan worden veranderingen niet gemakkelijker

Anja
Jacq28
Berichten van Jacq28
Onderwerpen van Jacq28
Menopauzejaar:

Re: Stress en overgang

Bericht door Jacq28 »

Hallo Anja

Daar had ik nog nooit over nagedacht.Dat pil boosdoener zou kunnen zijn.
Wat goed dat jij zelf hebt geprobeerd.

Jacq
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht