Stress en hormonen, een slechte combi.

Zorgmoe, Oververmoeid, Opgebrand. Bestaande verplichtingen en verwachtingen worden teveel.
De draagkracht waarover we eerder beschikte, lijkt langzaam maar zeker af te brokkelen.
Pee
Berichten van Pee
Onderwerpen van Pee
Menopauzejaar: 2017
Leeftijd: 57

Stress en hormonen, een slechte combi.

Bericht door Pee »

Hallo dames,

Toch weer een bevestiging gehad dat stress en hormonen niet goed met elkaar om kunnen gaan!
Ik heb geleerd dat mijn bijnierschors, hormonen voor me maakt nu mijn eierstokken het steeds minder gaan doen, maar als ik stress heb dan zijn ze bezig met stresshormoon en vergeten ze mijn behoefte!
Vorige week zomergriepje gehad, bah, het weekend mijn stiefdochter met vriend op bezoek, en een van de kids was er ook al.
Dat geeft mij veel stress, kan bijna geen moment voor mezelf maken en heb steeds het idee dat ik geleefd wordt. Voor mij erg stressvol.
Mijn humeur en gemoedsrust zakken dan tot nul, het is niet ongezellig maar toch geeft het heel veel stress, wat terugkomt in mijn overgangsklachten.
Gisteren deed ik niks dan janken, voelde me steeds erg aangevallen, en was bang dat ik weer in de erge dip was geschoten.
Vandaag gaat het al weer stukken beter, ben lange niet meer zo triest.
Zo zie je maar wat stress met je kan doen.
Ik wil dit met jullie delen, omdat er veel vrouwen zijn die stress hebben, das niet goed voor ons, en het geeft veel meer klachten. Het is ook een chemisch proces, dat is duidelijk bij mij!

Groet Petry

Wiske
Berichten van Wiske
Onderwerpen van Wiske
Menopauzejaar: 2009
Leeftijd: 61

Re: Stress en hormonen, een slechte combi.

Bericht door Wiske »

Hoy dames,

Inderdaad ervaar ik ook zo. Zondag doop kleinste kleindochter.
Leuk, leuk, maar ik voelde mij bij het minste aangevallen door de kinderen.
Ze maakten er zelf een opmerking over. Dat ik niet altijd moet denken dat ze op mijn dak zitten.

Zo erg. Kan soms zelfs niet meer genieten van de vrolijke dagen. Altijd op mijn hoede. Vermoeiend.

Nu ook veel beter. Tja gewoon alleen thuis gaat het goed.

groetjes
Wiske

Gootje
Berichten van Gootje
Onderwerpen van Gootje
Menopauzejaar:
Leeftijd: 59

Bericht door Gootje »

hallo dames,

Hier ook 2 weken stiefkinderen ( pubers ook nog) en mijn eigen puberdochter die niet tussen een deur kunnen. Ze zeggen elkaar niks die meiden allemaal lang gezicht, willen vermaakt worden door ons.....!!! zijn te lui om te fietsen of wat te onder nemen alleen hun telefoon word de hele dag gebruikt :evil: Grote mond als je vraagt om even mee te helpen in huis en noem maar op.

Mijn man en ik ruzie over de kids ....we verschillen 9 jaar hij is jonger als ik,dus met zijn leeftijd kon ik dat nog allemaal aan ,maar nu ik in de overgang zit of (menopauze )wat ever!!Kan ik dit allemaal niet meer aan helemaal aan de stress slaap al weinig door hitte bijna elke dag maar 3 uurtje en dan ben ik weer klaar wakker. Hou vocht vast door de hitte dan nog de opvliegers mijn rug wilt niet meer. Vorig jaar een val gemaakt nu heb ik in mijn knie de hele tijd vocht door een klein scheurtje in de meniscus en scheurtje in kruisband. Arts zei als je geen pijn heb zou ik dr niks aan doen kan meestal van zelf weggaan ,maar lang lopen kan ik niet dan weer vocht in knie en pijn in mijn kuit.En noem maar op!!

Enigste wat mij opbeurt is mijn kleinzoon van 2 jaar die heb ik maandags om op te passen hartstikke lief manneke geef geen grote mond luistert goed en wilt mij altijd knuffelen en is ook blij om mij te zien :D

Wilde dit even kwijt, enige wat ik wil is rust rust rust en nog eens rust...

Even het niet zien zittende
Gootje

Wiske
Berichten van Wiske
Onderwerpen van Wiske

Bericht door Wiske »

dag dames,

Net terug van zoon mocht voormiddag op bezoek om kleindochter te zien. Leuk gespeeld, maar steeds het gevoel dat ik geduld wordt.

Ook nog discussie met mijn zoon wil soms precies dingen niet begrijpen en wordt snel boos.
Ik doe alles om het gezinnetje gelukkig te maken, strijken,poetsen enz. en heel weinig dank voor in de plaats. Lijkt allemaal maar doodnormaal dat ons leven in hun teken staat.
Maar zij gaan wel zonder omkijken verder met hun leven.

Blij dat ik naar huis kon.
Maar enorm jammer die gespannen sfeer.

Inderdaad ook het slechte slapen van een uurtje of 4 ' s nachts of ' s morgens tot half zeven en zo al dagen
Al voor de derde dag op rij serieuze hoofdpijn denk van de spanning schouders en nek ook gevoelig.

Ach komen wel betere tijden hoop ik dan

Ik steun jullie heel erg allemaal

groetjes
Wiske

Nel52
Berichten van Nel52
Onderwerpen van Nel52
Menopauzejaar:

Bericht door Nel52 »

Hallo wiske

Komt mij allemaal bekend voor, maar ben eindelijk zover om voor mijn eigen te kiezen, ze zoeken het maar zelf uit, ik poets niet meer voor ze.
Als ze mij echt nodig hebben b.v met ziekte dan bellen ze maar, zo niet dan hebben ze pech gehad.

Ben het ook zo beu dat eenrichtingsverkeer, gelukkig komt onze kleinzoon altijd donderdagmiddag vanaf school tot 's avonds bij ons, daar geniet ik met volle teugen van, dan hebben we hem heerlijk voor ons zelf.

Misschien moet je niet meer voor hun poetsen, dan komen ze er misschien achter wat je allemaal voor ze doet, zo niet dan heb je toch je rust en geen ergernis meer.

Groetjes nel 53

Pee
Berichten van Pee
Onderwerpen van Pee

Bericht door Pee »

Even mopperen,

Nog steeds mega stress, kleine stiefkind (13 jaar) is nog steeds bij ons, nog een week te gaan!
Ik tel de dagen af, ben voortdurend op de vlucht, kan niet thuis zijn.
Alles irriteert me, dat lamme gedoe van dat kind daar word ik kriegel van!
Ik haat de zomervakantie die duurt veel te lang, een week kan net, maar 4 weken......... bah
Ik heb echt geen zin om te zorgen, hij steekt zelf ook maar even helpende hand uit, t is geen baby meer!
Hier in huis mis ik mij eigen plek, kijk steeds tegen dat lange gezicht aan en daar kan ik niet tegen! Ga iets doen!!!!!! En zit mij niet in de weg!
Ik ben blij dat ik weer aan het werk ben van de week, totdat hij volgende week vrijdag naar huis gaat ben ik nog 1 dag vrij, die heb ik al ingedeeld hahaha, niet thuis dus!
Hopelijk komt hij deze zomer niet nog meer logeren, maar ik vrees dat hij na een week weer terug is! Ik ben nooit zo blij als stiefkinderen hier vakantie komen houden, maar dit jaar voel ik me toch wel heel erg ongelukkig, zucht!
Mijn vriend heeft begrip, maar weet ook niet wat hij daarmee moet, het geeft enorm veel spanning in huis, dus hormonen van slag, en dan word ik nog kattiger, ruzie, cirkeltje is rond!
Sorry voor mijn gemopper, ik zit er al een paar dagen finaal doorheen!

Groet Petry

Gootje
Berichten van Gootje
Onderwerpen van Gootje
Menopauzejaar:

Bericht door Gootje »

Hoi Petry

Mijn man en ik zijn al 8 jaar samen nooit last gehad met zijn kids,de vakanties waren altijd super leuk. Maar nu ze in de puberteit zijn en ik ook met mijn hormonen kwakkel bots dit enorm met de kinderen.

2 jaar geleden begon ik flink met de overgang en de meiden te puberen toen begon de ellende. ruzie enz.

Maar goed de kids dadelijk uit de puberteit en wij hopelijk snel van de overgang af :lol: dan word het vast weer gezellig!

Groet Gootje

Marjo65
Berichten van Marjo65
Onderwerpen van Marjo65
Menopauzejaar:
Leeftijd: 55

Bericht door Marjo65 »

Hoi Petry,

Ik kan me helemaal voorstellen hoe naar dat moet zijn, ik zou me in jouw plaats ook erg ongelukkig voelen. Heb zelf een lat-relatie met iemand met een 15-jarige puberzoon, en ben blij dat we niet samenwonen!

Toch heb ik ook te doen met t 'kleine stiefkind' uit je verhaal. Kind van gescheiden ouders, zelf waarschijnlijk ook in hormonaal zwaar weer, de vakantie doorbrengend op een plek waar hij niet echt welkom of gewenst is - want reken maar dat hij dat voelt.

Het is geen kritiek op jou hoor, meer dat het goed is om je af en toe te realiseren dat wij vrouwen in de overgang niet het alleenrecht hebben op worstelen met het leven. En daar mag ik mezelf ook best wat vaker aan herinneren...

Groetjes,
Marjolein.

Pee
Berichten van Pee
Onderwerpen van Pee

Bericht door Pee »

Hallo dames,

Bedankt voor jullie berichten.
Ja ik weet goed dat mijn gedrag soms niet kan, en ik voel me daar erg slecht bij! Ik probeer steeds maar de andere kant op te kijken, maar dat lukt ook niet altijd.
Verder heb ik geen zin in dingen samen te ondernemen, van de week met het mooie weer naar een plas in de buurt, hij trekt niet eens zijn schoenen uit, heeft geen spat water gevoeld en zit maar lelijk te kijken! Maar je kan toch niet 4 weken lang achter de play-station, zeker niet met dat mooie weer!
Vaak proberen wij overgangsters een plek te vinden waar je jezelf kan zijn, maar dat kan ik op dit moment nergens voor mijn gevoel.
Elke dag neem ik me voor om te gedragen als ik thuis kom, maar het lukt niet zucht....
Niet meehelpen met tafeldekken of opruimen, de hele tijd zitten wiebelen met de draaistoel, lang gezicht, in de weg lopen, niets willen, daar kan ik op dit moment niet tegen! Alles stapelt zich op, ook de spanning.

Nog een week en dan is alles weer bij het oude, en komt hij om de 2 weken een weekend, en dat kan ik wel, een week ook nog wel, maar 4 weken.......

Groet Petry die zich zal gedragen :-)

Marjo65
Berichten van Marjo65
Onderwerpen van Marjo65
Menopauzejaar:

Bericht door Marjo65 »

Hoi Petry,

Misschien ten overvloede: ik heb absoluut niet willen zeggen dat je je dient te 'gedragen'! Heb alle begrip voor je situatie, zou er in jouw plaats ook erg mee worstelen. Dus wees maar mild voor jezelf, ieder doet op zijn of haar manier waarschijnlijk zijn best om zo goed mogelijk met alles om te gaan.

Heel veel sterkte,
Marjolein.

Marjo65
Berichten van Marjo65
Onderwerpen van Marjo65
Menopauzejaar:

Bericht door Marjo65 »

Hoi Petry, ben ik nog een keer,

heb er nog even over nagedacht. Het probleem met ons vrouwen is dat we ons vaak veel te verantwoordelijk voelen voor van alles en nog wat. Misschien is dat het enige waar je nu wat aan hebt: bedenken dat het niet aan jou is om iedereen om je heen tevreden en gelukkig te maken of houden, en je niet schuldig voelen dat je nu eventjes de handen vol hebt aan jezelf!

Groetjes,
Marjolein.

Pee
Berichten van Pee
Onderwerpen van Pee

Bericht door Pee »

Hallo Marjolein,

Dank voor je berichtje, soms twijfel ik zo aan mezelf!
En ja ik zou willen dat hij meer ondernam, dat kind mist in mijn ogen enorm veel.
Met zijn vader gaat hij ook nergens heen, met moeders heb ik begrepen ook niet. Ik wil er graag uit, zwemmen, naar het bos, picknicken en dan wil ik het graag fijn maken, maar dat lukt niet!
Al die teleurstellingen die stapelen zich op gedurende de weken, en dan ga ik op een gegeven moment een grens over en dan ben ik een grote trut!
Zelf heb ik daar ook veel verdriet van, maar ik kan het nu niet meer opbrengen.
Ben nu alleen thuis, mijn vriend heeft op vrijdag de mantelzorg voor zijn vader en ze zijn samen naar de andere kant van het land, ik vind het nu zo heerlijk thuis, even mijn eigen ding doen.

Een paar jaar geleden heb ik al de stiefkinderen naar hun kamer gestuurd en ben ik gaan poetsen, want mijn huis was een bende. Dat vond ik toen ook zo heerlijk, iedereen vond me maar een raar mens hahaha. Ze durfde pas naar beneden te komen toen ik onder de douche vandaan kwam.
Ow ik heb zoveel behoeft aan mijn eigen gepruts en gedoe, nooit gedacht dat me dit zo zwaar zou vallen.

Groetjes Petry

Gerrie
Berichten van Gerrie
Onderwerpen van Gerrie
Menopauzejaar: 2005
Leeftijd: 70

Bericht door Gerrie »

Hallo dames,
ik heb het altijd gemakkelijk gehad wat kinderen betreft.
Geen stiefkinderen, geen eigen kinderen.
Wel altijd een huis vol logés elke vakantie.....tot ik dat opeens niet meer trok. Was moe en zorgmoe ook.

Totdat ik las dat het zgn zorghormoon ook verdwijnt tijdens/na de Overgang.
Toen snapte ik mezelf.

Wat ik vriendinnen ook heb zien doen is ...een eigen kamer voor zichzelf inrichten. Een eigen plek..(een vriendin liet de kamer door haar partner zelfs ROSE verven! ha ha ).

Maar het werkt wel...ik heb zelf een zolderkamer en vertoef daar graag. Het is mijn hobbyruimte maar ook bijv. mijn strijkkamer en was en droog plek.
Er staan mijn foto's en mijn boeken bijv. .

Tja: en pubers entertainen : ze moeten zich maar amuseren met vrienden/vriendinnen op hun eigen kamer zou ik denken...

sterkte
Groet, Bep

Pee
Berichten van Pee
Onderwerpen van Pee

Bericht door Pee »

Hoi Bep,

Van mezelf ben ik bewust kinderloos hahaha.
De stiefkinderen wonen in Amstelveen, wij in Brummen, er zijn hier gene vriendjes, en die komen er ook niet als ze er niet op uit gaan.

Logees zo zie ik stiefkind ook, maar een logé blijft geen 4 weken :shock:
Dat is mijn probleem, als hij er een week is, prima, maar 4 weken ..........
Elk jaar zeg ik weer volgend jaar doen we het anders, maar om de 1 of andere reden is het elk jaar hetzelfde.

Groet Petry

Pee
Berichten van Pee
Onderwerpen van Pee

Bericht door Pee »

Hallo dames,

Pfff hij is er weer, net een week naar huis en dan moet ik weer mijn plek delen en zorgen!
Vorige week was gewoon weer fijn, geen stress geen ergernis, gewoon mijn ding!
Wel was ik super moe, dag in dag uit, de stress van de voorgaande 4 weken die eruit kwam.
Gisteravond was ik niet te genieten, mijn vriend vertroetelde me met alles wat tie kon, hij zag de weerzin aankomen!
Speciaal eten voor het kind in huis gehaald wat hij altijd graag eet, gaat tie net het andere eten grrr.

Ja ik weet het, niet proberen om iedereen naar de zin te maken, maar dat gaat vanzelf. Volgende keer denk ik er aan.
Ik moet het hele weekend werken, alle dagen om 7 uur beginnen en morgen zelfs om 5 uur, moemoemoe!
Gisteravond de ergernis maar uit de weg gegaan en lag al om 19 uur te slapen, ben nu best fit.
Morgen.a.vond is alles weer bij het oude, hopelijk dit keer 2 weken lang.

Volgend weekend ben ik jarig, maar doe er niets aan, geen feest iig, moet er niet aan denken dat ik een feestje moet vieren!
Rust en mijn vriend, meer heb ik niet nodig!
Hopelijk gaat het vanmiddag na mijn werk beter en wordt het nog gezellig, vrijdag zat ik in een mega dip, gisteren vreselijk chagrijnig en vandaag......geen idee.
Veranderingen in huis, meer prikkels ik heb er zo'n hekel aan zucht....

Tjonge een paar weken geleden schreef ik op het forum dat het zo goed met me ging. Nu is het weer helemaal mis, net menstruatie achter de rug, maar het frisse opgeruimde gevoel is er niet, nog steeds pijnlijke borsten en zere benen opgeblazen buik. Ik kan zo weer ongesteld worden, hopelijk gebeurd dat ook en raak ik dan wat meer opgeruimd.
Wat was het fijn om me een aantal maanden weer top te voelen, nu is het verre van dat!
Sorry voor mijn onsamenhangend verhaal, maar zo warrig ben ik ook in mijn hoofd :shock:

Groet Petry

Pee
Berichten van Pee
Onderwerpen van Pee

Bericht door Pee »

Hallo

Het is niet te geloven!
Alles is hier weer bij het oude, dat voelt zo fijn.
Gisteren na anderhalve week weer aan het vloeien, het mag eigenlijk geen naam hebben, maar het is er wel.
Het fijne hiervan is dat mijn hele lichaam gereset lijkt!
Heel de spanning is eruit, geen opgezwollen borsten meer, geen lamme zere benen, energie voor tien, en geen weerzin bij het opstaan!
Ik ben weer happy, opgefrist, wat een heerlijkheid!
Wat zijn hormonen toch rare dingen!

Groet van een blije Petry

Wiske
Berichten van Wiske
Onderwerpen van Wiske

Bericht door Wiske »

Hoy Petry,

Leuk dat je ook de goede berichtjes plaatst.
Good for you.

Ik hoop mee dat het een tijdje aanhoud.

groetjes
Wiske

Pee
Berichten van Pee
Onderwerpen van Pee

Bericht door Pee »

Hoi,

Ik plaats ze om aan te geven dat om de hoek de zon schijnt!!!
Het is niet allemaal zwart, het kan zomaar omslaan.
Ik heb dit al een paar keer meegemaakt, zo wel naar slechte dagen als naar goede!!!

Voor iedereen een fijne zonnige dag :D
Petry

Gootje
Berichten van Gootje
Onderwerpen van Gootje
Menopauzejaar:

Bericht door Gootje »

Hallo

Nou ben dr weer na 4 jaar stress te hebben gehad, bijna aan een stuk door!
Moeder overleden, zoon 39 verslaafd, jongste dochter een tijd bij dr vader gewoond deze was hendig aan het puberen
Familie die mij allemaal hebben laten vallen na de dood van mijn moeder, omdat schijnbaar Ik mijn moeders lieveling was en de jongste van 5, dus jaloers etc
Dit jaar kwam ik dr achter via Google dat een van mijn broers is overleden, niemand mij verteld, weer een klap te verwerken ik dacht dit kan niet waar zijn! We hadden geen ruzie soms contact hadden we
Nou toen dezelfde maand wilde mijn oudste dochter onze relatie op een laag pitje zetten, want ze zei ik was vermoeiend met al deze ellende en zij had geen zin om dit aan te horen van mij! Nou dus kleinzoon zie ik nu ook niet meer mag alleen met hem bellen
Nou vorige hele hoge bloeddruk voelde me zo ziek van al dit verdriet! Nou nu weer flinke opvliegers overal pijn, moe moe. huisarts geweest bloed laten prikken nou deze was goed! Maar toch voel ik mij niet goed! ben helemaal leeg van binnen voel mij eenzaam, mijn man werkt 70 uur per week. En heb gelukkig een vriendin waar ik een keer per week mee afspreek. En o ja nu naar psych omdat ik, zeiden mijn kinderen, het goed voor mij zou zijn en zelfs mijn zoon die verslaafd is zei dit terwijl hij zelf geen hulp zoekt!!
Nou zijn nog meer vrouwen die dit hebben meegemaakt ??

Verwarde Gootje

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht