Apathie

Zorgmoe, Oververmoeid, Opgebrand. Bestaande verplichtingen en verwachtingen worden teveel.
De draagkracht waarover we eerder beschikte, lijkt langzaam maar zeker af te brokkelen.
Marie1
Berichten van Marie1
Onderwerpen van Marie1
Menopauzejaar: 2012
Leeftijd: 56

Apathie

Bericht door Marie1 »

Hallo

In plaats van stress heb ik eerder last van apathie. Ik zit de hele dag gewoon voor me uit te staren. Ik kom tot niets en er is zoveel te doen in huis. Ik heb ook geen zin om buiten te gaan. Gewoon voor me uit zitten staren... Het lijkt wel alsof ik zit te wachten tot die hele toestand vanzelf overgaat, wat natuurlijk niet gebeurt. Ik sleep me van de computer naar de zetel, en het is mij teveel om zelf iets te maken om te eten, zelfs om te eten.. ik was vroeger zo een actief persoon... waar ben ik naartoe?

Marie

Gedy
Berichten van Gedy
Onderwerpen van Gedy
Menopauzejaar: 2012
Leeftijd: 55

Re: Apathie

Bericht door Gedy »

Hoi Marie

Ik kan het probleem geen zin om iets te doen gewoon zitten.
Ook eten koken te moe om na te denken of dat alle energie weg is.
Weet niet of het nu met de overgang te maken heeft maar er zullen vast meer lotgenoten zijn.

Sterkte ermee.

Groet Gedy

Lunar
Berichten van Lunar
Onderwerpen van Lunar
Menopauzejaar:
Leeftijd: 53

Bericht door Lunar »

Hoi Marie,

je geeft aan 'of ik.zit te wachten tot de hele toestand vanzelf overgaat'
da's precies hoe ik het voel.. al begint de laatste het gevoel te bekruipen
dat het zo niet blijft werken uiteindelijk.. stel dat dit nog jaren zo blijft. of
gewoon. zo blijft altijd?
moet en wil toch ooit weer es uit deze wachtkamer..
terwijl ook de vraag ontstaat: waar wacht ik dan precies op ?
Heb je een idee?

groet, Luna

Hannah1
Berichten van Hannah1
Onderwerpen van Hannah1
Menopauzejaar:
Leeftijd: 52

Bericht door Hannah1 »

Hoi dames,

Hier precies wat Luna schrijft. Heb momenteel geen apathie maar enorme onrust....en moet dan opletten dat ik dan niet te veel doe, want ben tegelijkertijd heel moe.
Het zal toch niet waar zijn dat dit zo blijft?! Dat trek ik niet hoor.... Weet dat ik veel stappen terug moet doen, ook al gedaan....maar voel me nog steeds ontheemd, lusteloos, onrustig. Het leven trekt aan me voorbij, en ik kijk toe of zo. Ik wacht tot het overgaat, maar dat kan jaren duren....in de tussentijd dit vacuüm door zien te worstelen....of is dit het leven? Het puzzelt mij ook Luna....

Gr. Hanneke

Lunar
Berichten van Lunar
Onderwerpen van Lunar
Menopauzejaar:
Leeftijd: 53

Bericht door Lunar »

hoi Hanneke,

ja exact dezelfde vragen. ik denk ook dat we enorm gedeprogrammeerd zijn om 'zinvol ' bezig te moeten zijn. en als het niet zinvol kan dan op zijn minst 'bezig' zijn..
Vandaag zat ik met een kop koffie in de tuin naar paar vogeltjes te kijken..
gewoon leuk.. zonnetje.. en ineens dacht ik: wat zit ik nou duf te staren hier 'moet wat doen' bezig zijn..'hup' Waarom eigenlijk? weet ik veel..
Ik kan blijkbaar niet meer ontspannen anders.
Denk de laatste tij ook wel es: laat me maar gewoon zo op dit moment..
ik heb wel genoeg lopen stressen, en me zorgen lopen maken, en slapeloze nachten enz enz.. en wat heeft me dat allemaal opgeleverd ? niks ! ja: nog meer stress..en vermoeidheid en pijn
dus wat is nou toch een goede middenweg?

groet, luna

Joosje
Berichten van Joosje
Onderwerpen van Joosje
Menopauzejaar:
Leeftijd: 63

Bericht door Joosje »

Oo, wat herkenbaar Marie,

Bij mij schiet ook niks op, alle simpele dingen zijn bergen geworden. Het is niet even dit en dat dat en dan dat De tijd draait door en lijkt inderdaad of ik toe moet kijken zonder aan leven echt deel te nemen. Een heel ander mens ben ik, raar. Duurt en duurt........ en toch voel ik mij alsof ik me behoorlijk uitsloof als ik een iets minimaal gedaan heb. Overgangsblues???

Sterkte allemaal,
hartelijke groet, Joosje

Wiske
Berichten van Wiske
Onderwerpen van Wiske
Menopauzejaar: 2009
Leeftijd: 60

Bericht door Wiske »

Dag dames allemaal,

Dat is het gevoel dat ik ook met dagen heb. Ik zit te wachten tot het overgaat.
Totdat ik weer de gezellige altijd klaarstaande, nooit iets terugverwachtende vrouw en moeder ben.

Maar nee, zover zal het niet komen en maar goed ook. Maar soms zit ik er zelf op te wachten omdat ik die vrouw ken.
Deze vrouw die ik nu ben ken ik nog niet en past niet altijd in het gezin dat ze heeft.

Maar ook soms voelt dat verdomd goed om voor mezelf op te komen zeer tegen de wil van huisgenoten die jaren niet omkeken of ik iets leuk vond of niet.
Girlpower!!!

Wiske

Tine64
Berichten van Tine64
Onderwerpen van Tine64
Menopauzejaar:
Leeftijd: 56

Bericht door Tine64 »

Hoi allemaal,

Ook weeral enkele dagen de overgangsblues, met vandaag wel een echte uitschieter!
Tot vanmiddag in bed gehangen, vannacht zware opstoot van hooikoorts gekregen, niet geslapen en tegen de ochtend dan toch wat liggen soezen.
Doodmoe, geen zin om eraan te beginnen, wat voor me uit staren en surfen op pc :cry:
Baaldag......... ! Hoop dat het morgen weer wat beter gaat!
Ik ben het zorgen voor het gezin zo beu.....begin november begin ik weer te werken, ik hoop dat ik dan mijn zinnen terug wat kan verzetten.
Het liefst van al wil ik mijn boeltje pakken en voor een tijdje verdwijnen van de aardbol!

een erg chagrijnige Tine

Wiske
Berichten van Wiske
Onderwerpen van Wiske
Menopauzejaar: 2009
Leeftijd: 60

Bericht door Wiske »

Dag dames,

Hebben jullie dat ook dat jullie, in een apathische periode, precies de wereld niet kunnen bereiken of de wereld jou niet?
Ik leef dan net in mijn eigen wereld. In een mistwolk.
Enkel in mijn eigen gedachte.
Heel moeilijk om de dagelijkse realiteit te bereiken.
Je wil wel maar er blokkeert iets.

Vermoeiend
Groet, Wiske

Flurry
Berichten van Flurry
Onderwerpen van Flurry
Menopauzejaar:
Leeftijd: 51

Bericht door Flurry »

Hallo Wiske,

ja...herkenbaar! Ik vergeet ook veel dingen omdat ze binnen 1 sec uit mijn geheugen zijn zowat....dus kan ik ook niet even mededeelzaam zijn als anders..en anderen snappen er niks van....

Nou ja, so be it....we zijn nu op dit moment in deze fase...hebben het ermee te doen..

Zeer vermoeiend!

sterkte vandaag

Groet, Angelique

Caatje65
Berichten van Caatje65
Onderwerpen van Caatje65
Menopauzejaar:
Leeftijd: 54

Bericht door Caatje65 »

Hallo dames,

Ik kom net weer een beetje uit een apathische fase. Ik ben dan nogal naar binnen gekeerd. Ik lees veel en voel me ook afgesloten van de wereld dan. Dat gaat ook weer over. Ik herinner me dat ik het in de puberteit ook wel had. Dan dompelde ik mezelf onder in lezen, muziek luisteren en voor me uit suffen. Niets mis mee.

Caatje

Fiem65
Berichten van Fiem65
Onderwerpen van Fiem65
Menopauzejaar:

Bericht door Fiem65 »

Hallo allemaal,

ik ben net nieuw hier (wat een fijne website!) en heb 'Apathie' gekozen als zo ongeveer het eerste onderwerp om door te lezen. Jee, wat een 'feest' van herkenning!!! Ik zou alle berichtjes wel willen 'liken' zoals je dat op Facebook kunt doen, omdat ze me zo enorm op het lijf geschreven zijn...

En Caatje, wat grappig, je hebt gelijk: als puber kon je dat inderdaad ook zo hebben... Het grote verschil is echter voor mij (en het zou me niets verbazen als jullie dat herkennen... ;)) dat ik al dat gemijmer toen nog wel als positief ervoer. Schuld- en plichtgevoelens, die heb je als puber nog niet zo heel erg ontwikkeld, nietwaar... :|

Groetjes, Yvon :)

Caatje65
Berichten van Caatje65
Onderwerpen van Caatje65
Menopauzejaar:

Bericht door Caatje65 »

Hoi Yvon,

Dat is ook herkenbaar. In de puberteit kon ik erin zwelgen. Nu maak ik me overal zorgen om.

Groeten, Caatje

Khym
Berichten van Khym
Onderwerpen van Khym
Menopauzejaar:
Leeftijd: 40

Bericht door Khym »

Beste allen,

die apathie; zo herkenbaar. Ik ben 40 jaar en mijn linker eierstok is verwijderd. Sindsdien is de energie ver te zoeken maar ook de levenslust weg. Dat terwijl ik dit echt niet wil. Ik mis wie ik was. Misschien niet helemaal aansluitend bij het onderwerp overgang, maar herkenbare klachten. Je willen afsluiten van van alles.

Succes allemaal!

Kim

Plaats reactie