Gevoeliger, overgang en burn-out

Zorgmoe, Oververmoeid, Opgebrand. Bestaande verplichtingen en verwachtingen worden teveel.
De draagkracht waarover we eerder beschikte, lijkt langzaam maar zeker af te brokkelen.
MarianneVW
Berichten van MarianneVW
Onderwerpen van MarianneVW
Menopauzejaar:
Leeftijd: 59

Gevoeliger, overgang en burn-out

Bericht door MarianneVW » ma 09 jun 2014 12:28

Dag beste mensen,

Sinds twee jaar in de overgang, toen was ik 52 jaar. Het ging allemaal vrij soepel, weinig klachten en sinds een jaar nu vrij van menstruatie. Ik voelde me prima, geen belemmeringen.

Dacht ik. Nu met oververmoeidheidsverschijnselen in de ziektewet sinds een maand. Vooral emotioneel en mentaal zo in een 'je ne sais quoi'. Grapjes over een midlifecrisis, doe ik af met een midlife evaluation.

Tien jaar als alleengaande ouder met drie kinderen (ze zijn en wonen inmiddels zelfstandig), in de overgang en veel gevoeliger geworden, werd het ineens allemaal wat veel.
Ik heb mezelf een tijd helemaal terug moeten trekken in mijn appartement, begin nu iets rustiger te worden, maar er is snel stress, hoofdpijn, hartkloppingen, licht en geluid dat pijn doet. En drukte kan al helemaal even niet.

Tegelijkertijd geeft het me de mogelijkheid om zaken op een rij te zetten, al weet ik nog niet exact wat er allemaal in die rij komt te staan. Het moet minder, less is more kwalitatief dan. Het zal anders moeten, want dit werkt niet meer. Ik moet het de tijd geven in overleg met huis- en bedrijfsarts.

Een hartelijke groet
Marianne

Flower58
Berichten van Flower58
Onderwerpen van Flower58
Menopauzejaar:
Leeftijd: 63

Re: Gevoeliger, overgang en burn-out

Bericht door Flower58 » di 10 jun 2014 11:06

Goedemorgen Marianne en allen,

Ik stel me even voor, ik ben 58 jaar en heb net zoals jullie allen veel klachten van de overgang gehad,
zware vermoeidheid
pijnlijke spieren
zenuwpijnen
hoofdpijn
misselijkheid
krachtverlies in handen
tintelingen in handen en voeten
duizeligheid
haaruitval

De klachten zijn nu wel aan het afnemen, zodanig dat ik het eind van de rit al in zicht heb :D
Ik ben met deze klachten naar de HA geweest, maar die heeft er niets mee gedaan, gewoon de leeftijd mevrouw, zing die tijd maar uit.

Ik wilde ook geen reguliere medicatie of hormonen.
Ik heb nog aan de HA gevraagd of de overgevoeligheid voor licht en geluiden
ook bij de overgang kunnen horen, antwoord was NEE :(

Na lang zoeken ben ik bij een orthomoleculaire arts terecht gekomen, die heeft mij met bioresonantie helemaal doorgemeten, en wat bleek, ik had een chronisch tekort aan mineralen, vitaminen, eiwitten.
Ik vroeg aan hem: kunnen daar dan overgangsklachten door ontstaan, hij antwoordde: Niet voor 100%, maar het is zeker de moeite waard om eerst alles aan te gaan vullen en over een half jaar kijken hoe het met je gaat.

Nu ben ik ruim een half jaar verder met aanvullen van alles en ik ben nog niet van alle klachten af, maar ik zie wel groot verschil met nu en een half jaar geleden.

Ik denk dat er wel kleine klachten zullen blijven, maar tot nu toe kan ik die handelen, misschien ook een kwestie van goed naar je lichaam luisteren en niets moeten, en ik heb het ook een beetje losgelaten, niet meer er zo mee bezig zijn, afleiding zoeken.

Heel veel sterkte
Groet, Lotte

Rianne
Berichten van Rianne
Onderwerpen van Rianne
Menopauzejaar:
Leeftijd: 60

Bericht door Rianne » di 10 jun 2014 11:42

Flower58 schreef:
di 10 jun 2014 11:06
Ik heb nog aan de HA gevraagd of de overgevoeligheid voor licht en geluiden ook bij de overgang kunnen horen, antwoord was NEE :(
Hallo dames,

Nou echt wel dat je in de overgang overal gevoeliger voor kunt worden. Da kan echt wel. Lees je hier ook bij bijna iedereen.
Ik was van nature al heel gevoelig maar kon daar wel redelijk mee omgaan. Maar met die wispelturige hormonen erbij werd dat met periodes een heel ander verhaal. Want met die hormoonschommelingen kwam er stress van binnenuit bij.
Zo ging het maandenlang redelijk normaal soms en dan was het er weer maandenlang.
Ik kon dan al van slag raken van het kleinste geluid, drukte moest ik niets meer van hebben en gevoelens en emoties van een ander kwamen ook tig keer zo hard binnen.

En daar kon ik weinig anders aan doen dan me eigen ruimte geven en de tijd.
Waren het maar tekorten geweest, dan had ik ze aan kunnen vullen, maar dat bleek niet het geval.

Het is allemaal ook vanzelf over gegaan, sinds mijn hormonen weer rustig zijn.
Ben nu zelfs veel minder overgevoelig voor al die dingen dan ik voor de overgang was.
In mijn cyclus vroeger, en de schommelingen van die cyclus, moeten die hormonen dus ook al een flinke rol hebben meegespeeld.

Rianne

Marjo65
Berichten van Marjo65
Onderwerpen van Marjo65
Menopauzejaar:
Leeftijd: 54

Bericht door Marjo65 » di 10 jun 2014 12:53

Hoi Rianne,

Dat vind ik prettig om te lezen, dat het bij jou over gegaan is. Ook ik had geleerd redelijk goed om te gaan met het gevoelig zijn, maar sinds de overgang lijkt alles nog veel heftiger binnen te komen en lukt het mij niet het nog te handelen.

Zoveel mogelijk terugtrekken en proberen rust voor mezelf te creëren lijkt inderdaad het enige dat er op zit...

Groet
Marjolein.

Flurry
Berichten van Flurry
Onderwerpen van Flurry
Menopauzejaar:
Leeftijd: 51

Bericht door Flurry » di 10 jun 2014 13:09

Dag Rianne en Marjolein,

Ik lees hier ook weer dingen die ik herken....zit momenteel in cocon en alleen mijn zoontje en partner mogen er af en toe bij anders te snel gestrest en overprikkeld.

Gelukkig bijna vakantie dus minder stress op werk hopelijk, nog een weekje volhouden...

Mineralen vul ik al wat langer aan met name vitamine B, magnesium en msm , had ook erg veel last van krampen in kuiten, voeten en verlies van kracht in handen.

Ik hoop door hier veel te lezen, sneller tot acceptatie en dat stapje terug te komen wat ik nodig heb.

Jullie ook veel succes.

Groetjes,
Angelique

Anette
Berichten van Anette
Onderwerpen van Anette
Menopauzejaar:
Leeftijd: 65

Bericht door Anette » di 10 jun 2014 13:40

Hallo Flurry,

Ik denk dat je dat toch beter een beetje anders kunt zien.
Als je zoveel extra vergt van je lichaam, en dit zijn ook nog eens krachtige kuren, betekent dat stress voor je lichaam. En stress is een aanslag op je hormonen.
En dan is het niet verwonderlijk als overgangsklachten verergeren, of voor het eerst merkbaar worden.

Als dit soort dingen de overgang zou versnellen of je hormonen zou resetten dan vlogen we er allemaal in no time doorheen.
Helaas gaat dat zo niet.

Anette

Flurry
Berichten van Flurry
Onderwerpen van Flurry
Menopauzejaar:
Leeftijd: 51

Bericht door Flurry » di 10 jun 2014 14:30

Hallo Anette,

zo had ik het nog niet bekeken en het klinkt ook erg logisch wat je nu zegt.

Versneld de overgang doen, lukt niet en ik denk ook niet dat dit geestelijk de beste manier is... bij mij in ieder geval niet. :)

Bedankt voor je visie, ik blijf leren hier!

Groetjes,
Angelique

Terry
Berichten van Terry
Onderwerpen van Terry
Menopauzejaar:
Leeftijd: 56

Bericht door Terry » di 17 jun 2014 08:26

Hi allemaal,

Ik ben sinds 2002 in de overgang en sindsdien veel gevoeliger.
Bij mij begon dat zeer beangstigend, mijn eigen ik verdween en ik voelde me hopeloos verloren. Zelfs opname kliniek omwille van de angst die ermee gepaard ging. Ik durfde niets meer zelf doen omdat ik niet wist wat er precies gaande was, dokters gaven neuroleptica, na 3 weken stopte ik met alles en terug naar huis, nog bang maar beter om te slapen. Als ik er op terugblik zie ik precies dat wat er gebeurde zo nodig was voor mij om op mij te durven steunen. Ik leerde dat veel angst er zat om mij te vertellen dat ik de onjuiste voedingsmiddelen tot mij nam, vb mijn koffie vervangen door eerlijk geproduceerde koffie.
Mijn lijf wou als het ware geen goedkope spullen meer, idem met suiker, boter, fruit, brood, groenten, vlees is volledig van het menu geschrapt en zuivel eet ik ook nooit meer.

Ik heb mezelf als het ware opnieuw moeten uitvinden, ik ben er nog niet volledig uit maar het gaat beter. De angst voor ziektes is veel minder geworden, ga bijna nooit naar een arts omdat ze gewoon zelf niet zo goed begrijpen wat die gevoeligheid in mijn overgang nu echt is. Medicatie kan ik niet nemen en een te kort van gelijk wat geeft mijn lichaam direct aan en dan voel ik wat het is wat ik mis of te veel van neem.

Ik vind voor mezelf dat de overgang een heel erg zware periode is dat je toch maar moet door zien te komen, er is geen mens dat kan helpen, ook al willen ze het. Het is echt een periode van helemaal jezelf leren kennen, vertrouwen en uitbrengen. Ik leerde mijn machteloze zelf goed kennen en leerde de kwetsbaarheid zien als een kracht en een ongelooflijke schoonheid. Ik leerde ook dat ik niet bang van mezelf moest zijn en mijn zachte aard gerust naar boven mocht laten komen. De angsten zijn bijna volledig weg, als ze terugkomt weet ik dat het ofwel verdriet is ofwel hormonaal, ik luister heel erg goed naar de kracht die mijn lichaam in leven houdt.

Ik hou van deze site waar ik me toch ook aan vastklampte in het begin. Ik ben een jaar vrij van maandstonden geweest, kreeg nog eens in januari dit jaar mijn maandstonden en sedertdien niets meer. Wel klachten op geestelijk vlak, lichamelijk is veel verbeterd.

groeten,
Sofia

Lientje74
Berichten van Lientje74
Onderwerpen van Lientje74
Menopauzejaar:
Leeftijd: 44

Bericht door Lientje74 » vr 26 apr 2019 20:04

Rianne schreef:
di 10 jun 2014 11:42
Ik kon dan al van slag raken van het kleinste geluid, drukte moest ik niets meer van hebben en gevoelens en emoties van een ander kwamen ook tig keer zo hard binnen.
Beste Rianne,

Heb vandaag jou oudere berichten gelezen. Ik put altijd veel kracht en steun uit zulke berichten. Dank je wel ervoor.
Je schreef in een van je berichten dat je al van slag kon raken van het kleinste geluid, drukte moest je niets meer van hebben en gevoelens en emoties kwamen tig keer zo harder binnen. En dat het vanzelf weer overgegaan is sinds je hormonen rustig zijn. Fijn om te lezen dat het bij jou over gegaan is.
Ik zou kunnen vragen hoeveel jaren het heeft geduurd bij jou? Maar ik weet dat ik daar toch niets aan heb, want het is bij iedereen verschillend.
Ik heb er ook zo heel veel last van. Dus automatisch trek je jezelf wel terug. Ik kan ze er alleen maar laten zijn deze gevoelens en accepteren.
Los van het proces van de geestelijke overgang. Want er verandert nog al wat.

Groetjes Lientje

Rianne
Berichten van Rianne
Onderwerpen van Rianne
Menopauzejaar:
Leeftijd: 60

Bericht door Rianne » za 27 apr 2019 01:34

Hallo Lientje

Het was natuurlijk ook onderdeel van die geestelijke overgang. Sowieso zijn we door de hormoonschommelingen voor alles gevoeliger.
Maar tegelijk is het een heel karwei om met je omgeving zover te komen dat zij ook de stappen zetten die nodig waren toen die oude patronen niet meer voldeden. Dan lopen de spanningen soms hoog op, en moest ik, vaak met angst en beven, heel wat confrontaties aangaan, drempels over (zeg maar bergen) En als je dan in zo'n stress zit, komt elk geluid, elke ongerechtigheid keihard binnen en kan je er niks bij hebben

Maar het werkte ook andersom. Dan was er eerst de woede om die storende prikkel, en dan wist de woede me vervolgens te vertellen wat me zo dwars zat.

Nee een tijd staat daar niet voor, en we zijn niet de enige die een rol in ons eigen leven spelen.
De angst voor mijn eigen gevoel en emotie ben ik in die tijd wel kwijt geraakt.
Op momenten dat ik vast zit in mezelf kan de emotie er wel eens niet uit (bij mij slaat die dan op mijn maag), dan verlang ik maar naar één ding, namelijk flink kunnen janken.

Emoties kunnen belangrijke richtingaanwijzers zijn voor een mens. In de overgang heb ik hun waarde leren kennen.
En ik heb ook ervaren dat ze rustiger worden als ik gehoor geef aan hun boodschap.

Groeten
Rianne

Lientje74
Berichten van Lientje74
Menopauzejaar:

Bericht door Lientje74 » wo 01 mei 2019 18:22

Beste Rianne,

Heel hartelijk dank voor jou reactie.
Hartelijk dank wat jij beschrijft over de geestelijke overgang. Dat heb ik geleerd hier op het forum niet meer bang voor mijn emoties te zijn . Lukt nog niet altijd hoor. Maar stil te staan bij de boodschap er achter. Er is al zoveel verandert daardoor.

Maar ik bedoel ook door de hormoonschommelingen zijn we veel gevoeliger voor alles. Mijn zenuwstelsels is echt van slag. Als ik mijn menstruatie heb, rondom die tijd , dan kan ik zo weinig verdragen. Mijn huid tintelt dan erg en alle geluiden in huis zijn me eigenlijk teveel. Neem dan echt veel rust.
Mijn gezin weet dit en gunt me ook die rust.
Een bezoek naar de kapper is me eigenlijk teveel. Ik raak dan zo overprikkeld, dat ik er thuis van moet huilen. Heb een paar dagen nodig door alleen maar rust te nemen waardoor de overprikkeling weer zakt. Doordat ik ook zo snel overprikkeld ben, moet ik heel veel rust nemen.
Het is voor mij echt duidelijk de hormonen. Ik neem de laatst 1,5 jaar echt veel rust en probeer niet over me grens te gaan.
Daarom was ik zo blij dat ik jou bericht las.
Ik vind dit eigenlijk de meest nare klacht tot nu toe van de overgang die overprikkeling van mijn zenuwstelsel. Daardoor ben ik nu erg beperkt in alles.

Groetjes Lientje

Pippo1
Berichten van Pippo1
Onderwerpen van Pippo1
Menopauzejaar:
Leeftijd: 50

Bericht door Pippo1 » wo 01 mei 2019 19:23

Hey Lientje,

Ik weet dat je bericht naar Rianna is gericht, maar ik wil je even laten weten, dat ik die overprikkeling aan het zenuwstelsel ook heel hard heb gehad. En, ja, dat is enorm zwaar! Ook bij voor mij was dat het ergste om te dragen! Zoals je weet, lukt dit beter en beter maar met regelmaat wordt ik ook terug gefloten en nu neem ik ook de rust die ik op dat moment nodig heb! Daarvoor kreeg ik die ruimte niet, maar nu al goed wel.
Wat ik je wil meegeven is, dat het stilletjes aan betert

Vriendelijke groeten Pippo

Lientje74
Berichten van Lientje74
Menopauzejaar:

Bericht door Lientje74 » wo 01 mei 2019 20:09

Hallo Pippo,

Heel lief dat je ook reageert. Jou bericht/ berichten geven me moed. Dat het ooit beter mag gaan.
Ik weet dat het echt van de hormonen komt. Maar soms heb ik die gedachten die me een schuldgevoel proberen aan te praten.
Dat ik vroeger teveel heb gedaan of te lang ben doorgegaan. Maar toen ik merkte dat alles me zwaarder viel ben ik de laatste jaren stappen, ja grote stappen terug gaan nemen. En het is eigenlijk alleen maar achteruitgegaan, ondanks dat ik veel rust neem. En voor dat ik klachten kreeg had ik een leuk leven en kon alles prima aan, zoals gezin, werk etc... Soms kijk ik echt met verbazing terug dat ik zo ontzettend veel kon, zonder na te denken.
Dan is het toch duidelijk de hormonen. Maar ja door de overgang ben ik soms ook zo twijfelachtig. En dan een paar dagen later voel ik me weer heel zelf verzekerd.
Fijn dat je het wilt delen hoe zwaar het voor jou was geweest de overgang en ook dat langzaam aan beter mag gaan. Afgelopen dagen weinig lichamelijke klachten, maar geestelijk. Bah Bah!!! Huilen, somber voelen, donkere gedachten etc... Als ik veel lichamelijke klachten heb, voel ik me geestelijk een stuk beter. En is het geestelijk zwaar dan is het lichamelijk een stuk beter. Kon weken niets doen in huis zo moe. Afgelopen dagen moest ik veel huilen, ben maar gaan poetsen in huis. Ik huil dan terwijl ik echt geen oorzaak er voor kan vinden.
Gedachten aan positieve berichten zoals jou en andere dames dat het ooit beter mag gaan hou ik me dan zelf voor.
Is het bij jou gaan beteren Pippo toen je menstruatie weg ging blijven? Ik hoop zo als dat ooit stopt bij mij dat het dan beter mag gaan. Ik merk zo aan mijn lichaam dat menstruatie/ ovulatie zoveel kracht/ energie kost. Dat de hormonen zoveel moeite hebben om alles voor elkaar te krijgen.

Groetjes Lientje

Pippo1
Berichten van Pippo1
Onderwerpen van Pippo1
Menopauzejaar:

Bericht door Pippo1 » wo 01 mei 2019 21:14

Hey Lientje, reageren doe ik met plezier als ik een beetje kan steunen

Je zegt dat het alleen nog maar erger is geworden, ondanks je de nodige rust neemt. Ik ken er alles van.
Ook je donkere gedachtegang, het huilen, het somber voelen ..... Het is echt heel zwaar! Het geestelijke vind ik persoonlijk zwaarder dan de lichamelijke klachten, maar dat is persoonlijk he. Voor ieder is dat weer anders

Om op je vraag te komen, ik ben verleden jaar eind augustus gestopt met de pil en vanaf toen had ik geen menstruatie meer en begon ik al verbetering te merken. Maar het is onmogelijk te zeggen wanneer mijn menstruatie gestopt is.
Voorheen had ik niet de moed en energie om op dit forum te reageren. Ik was gewoon te kwetsbaar en zou sowieso alles negatief opgenomen hebben. Het is pas dat het ging beteren, dat ik mijn verhaal hier gaan neerpennen ben. En nu zit ik in een stadium dat ik andere een beetje kan steunen uit mijn eigen ervaringen
Hoe moed Lientje, hoe moeilijk het is, hou moed, ooit, ooit wordt je terug het Lientje van weleer.

Groetjes
Pippo

Ps Lientje, deze week gaat het vrij goed met me ;)
Gisteren extreem moe, en me wat ziekjes voelen, maar voor de rest mag ik zeggen dat het al een kleine week weer redelijk goed gaat. Nog wel slechte nachten maar daar blijf ik wel rustig onder ;)

Lientje74
Berichten van Lientje74
Menopauzejaar:

Bericht door Lientje74 » vr 03 mei 2019 20:14

Hallo Pippo,

Fijn dat het beter met je mag gaan van de week.
Klopt hoor dat de geestelijke kant een stuk zwaarder is van de overgang. Het is wel mij bij zo als ik veel lichamelijke klachten heb dat ik me geestelijk wel stabieler voel. Maar heb dan nog geen zin in allerlei bezoekjes etc. Kan dan wel meer genieten van de rust, lekker in de tuin zitten haken of wat knutselen etc. Ik vind het niet erg om alleen te zijn, ik heb veel om te overdenken, te bezien etc.. Soms pijnlijk, soms bevrijdend. En niet alles geeft gelijk een passend antwoord.

De afgelopen dagen voelde ik me geestelijk gewoon echt naar, huilen somber etc.. Vandaag begon mijn menstruatie en nu zijn die depressieve gevoelens en huilen gelukkig over. Vandaag een stuk beter, al heb ik nu weer weinig energie.

Lientje

Pippo1
Berichten van Pippo1
Onderwerpen van Pippo1
Menopauzejaar:

Bericht door Pippo1 » za 04 mei 2019 19:28

Hey Lientje

Weer een zware week achter de rug? Ik leef enorm met je mee! Ik ben wel blij voor je, dat het nu weer wat beter gaat (geestelijk dan)
Dat je u leven in deze fase her bekijkt, is heel normaal hoor. Ik deed dat ook, en zoals ik al hier al gelezen heb, doen vele vrouwen dat. En ja, dat doet soms pijn maar tegelijkertijd ook heel bevrijdend. Die fase, daar ben ik al door, zoals ik al eerder heb geschreven en bij mij werkte het ook heel bevrijdend

Ik hoop dat je nog meer momenten moogt hebben, dat je kan genieten van u hobby 's, je tuin en je rust. En ik begrijp maar al te goed, dat je graag alleen bent. Hoe minder prikkels, hoe beter hè en dan kan je rustig je gedachtengang op vrije loop laten gaan

Groetjes Pippo

Jurina
Berichten van Jurina
Onderwerpen van Jurina
Menopauzejaar:
Leeftijd: 54

Bericht door Jurina » za 04 mei 2019 22:16

MarianneVW schreef:
ma 09 jun 2014 12:28
Tien jaar als alleengaande ouder met drie kinderen (ze zijn en wonen inmiddels zelfstandig), in de overgang en veel gevoeliger geworden, werd het ineens allemaal wat veel.
Ik heb mezelf een tijd helemaal terug moeten trekken in mijn appartement, begin nu iets rustiger te worden, maar er is snel stress, hoofdpijn, hartkloppingen, licht en geluid dat pijn doet. En drukte kan al helemaal even niet.

Tegelijkertijd geeft het me de mogelijkheid om zaken op een rij te zetten, al weet ik nog niet exact wat er allemaal in die rij komt te staan. Het moet minder, less is more kwalitatief dan. Het zal anders moeten, want dit werkt niet meer. Ik moet het de tijd geven in overleg met huis- en bedrijfsarts.
Hallo Marianne,

Dat is een heel herkenbaar issue wat je hier aansnijdt.
Ik heb vroeger geleerd dat je achteraf de vruchten mocht plukken van al je inspanningen en inzet.
Na gedane arbeid was het goed toeven, is ook zo'n veelbelovend gezegde.
Opvoeden is me nogal een taak! Helemaal als alleenstaande moeder.
Ik hoopte: als ze groot zijn, ben ik weer aan de beurt.
Dat ik aan de beurt kwam klopt wel.
Maar de vruchten die de overgang me voorhield en nog soms voorhoudt waren bitter en zuur.

Inderdaad, me terugtrekken en gehoor geven aan al die prikkels en beperkingen om zodoende op opnieuw mijn richting te vinden.
Dat pad ging niet over rozen, maar ik ben niet ontevreden met de uitkomst tot nu toe.
Je zegt het mooi: Less is More

Ik hoop dat het nog even zo blijft,want tja onderweg naar de 60, gaan de jaren ook een keer tellen.
"Gelukkig" heb ik in de overgang ervaring opgedaan met ingeperkt worden en afstemmen op wat wel en niet meer kan.

Jurina

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht