Overprikkeld zenuwstelsel

Zorgmoe, Oververmoeid, Opgebrand. Bestaande verplichtingen en verwachtingen worden teveel.
De draagkracht waarover we eerder beschikte, lijkt langzaam maar zeker af te brokkelen.
Lientje74
Berichten van Lientje74
Onderwerpen van Lientje74
Menopauzejaar:
Leeftijd: 44

Overprikkeld zenuwstelsel

Bericht door Lientje74 » vr 07 sep 2018 20:23

Beste dames,

Ik open maar even een nieuw topic, Heb zitten lezen maar wist niet zo goed waar ik het onder moest zetten

Door de overgang is je zenuwstelsel van slag. De hormonen sturen ook het zenuwstelsel aan.
Nu ben ik het laatste jaar altijd zo snel overprikkeld . Soms ben ik bang dat het altijd zo blijft en nooit meer overgaat.
Graag wil ik even mijn verhaal doen. Misschien dat er dames zijn die het herkennen en de ervaring hebben dat het beter gaat.
Achteraf kamp ik al 4 jaar met overgangsklachten. Alles werd me zwaarder , niet lekker in mijn vel zitten, wisselende stemmingen,
wisselend menstruatie patroon etc was toen al duidelijk.
2 jaar geleden gestopt met werken omdat me teveel werd. Eerst in ziektewet. Gaf wel wat rust. Na paar maanden weer paar keer wezen werken, paar uurtjes. Maar daar raakte ik zo van overprikkeld.. Overprikkeling bij mij is dan .. niet meer kunnen slapen of slecht, woede uitbarstingen, tintelingen in benen en handen etc.. Gevoel of ik gek in mijn hoofd word
Toen ging het weer wat beter aantal maanden. Maar als ik bijv een dag was wezen winkelen, weer snel overprikkeld en dezelfde gevolgen.
Daarna brak de zomervakantie aan in 2017 met het gezin 2 weken weggeweest. Op de heenweg kreeg ik toen duizelingen, last van licht in mijn ogen en die weken was ook snel overprikkeld.
Thuis gekomen was ik uitgeput. Slecht slapen, benen die tintelende en ook handen. Was moe en lag veel op de bank. Ook snel duizelig als ik met iemand sprak
Achteraf had ik mijn draagkracht nog niet goed veranderd. Ik had al wel stappen teruggedaan maar nog niet voldoende.
Langzaam aan ging het met mij iets beter.
Toen ben ik op advies van een overgangsconsulente de pil Zoely gaan slikken. Waar ik verkeerd op reageerde. Erge stemmingswisselingen, spierpijn, veel tintelingen etc..
Na een week gebruik van de Zoely kon ik niet meer goed staan op mijn benen. Die gingen trillen en tintelen. Na 2 weken getopt met de Zoely.
Maar was toen zo overprikkeld dat een gesprek met de kinderen me vaak te veel was. Heb veel op bed gelegen . Achteraf zie ik dus dat hormoongebruik dus ook je zenuwstelsel beïnvloedt. Bij mij dan niet goed uitgepakt
Heel langzaam ging het toen iets beter.
Maar ik merk telkens als ik nu iets te veel doe dat mijn zenuwstelsel zo snel overprikkeld is.
Bijv een bezoek aan de kapper is somt al teveel.
Bij autorijden krijg ik dit ook naar het zwembad.
Thuis veel rust. Als ik die rust niet neem wordt ik erg overprikkeld en gevoel door te draaien.
's morgens zorgt mijn man voor de kinderen naar school etc...
Heb gelukkig een man die veel opvangt.
Zelf voel ik me dan zo brak. Ik kan dan s morgens wel wat in huis doen. En s middags veel even stukje wandelen.
Wat ik nu doe in huis per week, deed ik vroeger in een morgen. Maar dat zei zo.
Nu merk ik dat mijn zenuwstelsel weer veel meer overprikkeld is.

Lientje

Lientje74
Berichten van Lientje74
Menopauzejaar:

Re: Overprikkeld zenuwstelsel

Bericht door Lientje74 » vr 07 sep 2018 20:24

ga even verder want de ruimte was op...

Al paar weken meer tintelingen in de benen, mijn spieren trillen , kan minder tegen geluid etc.. En weer duizelingen als ik te lang met de kinderen praat. Kan s avonds niet meer zitten op een stoel. Zo tintelt en trilt dan mijn zenuwstelsel
Kan ook weer minder in huis doen, wandelen lukt niet.
Het maakt me soms echt zo moedeloos. Word er soms bang van dat dit zo blijft. Kunnen de hormonen dit echt allemaal veroorzaken?
Denk wel misschien achteraf te lang mee doorgegaan de eerste paar jaren toen ik nog niet wist van de overgang.
Maar nu leid ik al ruim een jaar een kluizenaarsleven.. Ook veel alleen van het gezin. Met de kinderen s avonds rond koffietijd wat drinken is me vaak te veel. Al een jaar lang. Ik lig dan vaak op bed
Is er iemand die ook zo die erge overprikkeling heeft gehad en waar het toch weer over is gegaan.
Soms ben ik bang dat het iets anders is.. van de week dacht ik heb ik geen ms?
Ik ben ook bang om over die grens van overprikkeling heen te gaan. Omdat dat al zoveel keer is gebeurt
Hoop dat er dames zijn die het herkennen.

Lientje

Janneke71
Berichten van Janneke71
Onderwerpen van Janneke71
Menopauzejaar:
Leeftijd: 47

Bericht door Janneke71 » wo 12 sep 2018 10:07

Hoi Lientje,

Wat ontzettend naar voor je. Ik herken veel van wat je schrijft en ja al je klachten hebben met overgang te maken. Maar ook met stress en onbalans. Ben je wel een goede orthomoleculair arts of therapeut geweest? Mogelijk helpt dat jou. Wat ik weet is dat door stress en overgang je veel stofjes in je lijf tekort kan komen. En kan kijken wat je met gezonde voeding en supplementen kan aanvullen. Mij heeft het wel veel geholpen.

Sterkte.
Janneke71

Linda1970
Berichten van Linda1970
Onderwerpen van Linda1970
Menopauzejaar:
Leeftijd: 48

Bericht door Linda1970 » wo 12 sep 2018 14:15

Hoi Lientje,

Het komt mij wel bekend voor. Zo erg als bij jou, zo begon het bij mij ook, 4 jaar geleden. Het is wat minder geworden maar het is nog steeds niet over. Gisteren had ik bijvoorbeeld een drukke dag en vandaag gaat het dan erg slecht. Bij mij uit zich dat in een hele sombere stemming, angst, gejaagd gevoel, pijnlijke tanden, zenuwscheuten door mijn hoofd, oorpijn, huilen, moe, warme en koude golven die door mij heen gaan, slecht slapen (niet doorslapen, vroeg wakker worden) zenuwachtig en onzeker.

De overgang voelt voor mij als overleven. Ik ben mezelf helemaal niet meer. Mijn lichaam is een nieuwe versie van mij aan het maken, laat ik maar zeggen.

Mediteren helpt bij mij. Eigenlijk alles wat gericht is op ontspanning. Daar ben ik dan ook bewust mee bezig. Wandelen, lachfilms/series kijken, geen alcohol meer (reageer ik de dagen daarna ook erg slecht op), geen koffie meer, alleen rooibos thee, Even slapen overdag, op tijd naar bed (rust reinheid regelmaat), etc. Ik ben veel gezonder gaan eten.

Maar goed, soms moeten er wel eens vervelende dingen gebeuren, of overkomt je iets, of sta je onder spanning. Dat komt allemaal 10x zo hard binnen als vroeger. Dat vind ik eigenlijk het aller zwaarste aan de overgang. En de pijn aan mijn tanden, hoofdpijn, migraine, gejaagd wakker worden, veel stemmingswisselingen op een dag, in de loop van de dag wordt het dan beter. Als de hormonen weer in balans zijn hoop ik dat de klachten ook weg zullen zijn. Ik snap dat ik aan moet passen, mijn draagkracht is véél minder en blijft misschien ook zo. Alleen de maatschappij wil niet meewerken. Ik ben bijvoorbeeld kostwinner dus zal toch echt door moeten werken. Eigenlijk wil de maatschappij dat je maar doorgaat. Dat vind ik ook erg tegenvallen, dat er geen rekening gehouden wordt met het feit dat sommige vrouwen héél veel klachten tijdens de overgang hebben. De overgang is geen ziekte! Nee, maar ik ben er toch echt behoorlijk ziek van!

Ik vind het een moeilijke weg, ben al een jaar of 4 bezig. Burn-out gehad, depressief geweest (zo erg dat mijn moeder 5 maanden bij me is komen wonen omdat is totaal niet meer kon functioneren) en ik loop nu bij een goede psycholoog. Ik wist niet dat de overgang zo veel klachten kon veroorzaken. Maar ik ben er gelukkig achter gekomen dat het inderdaad door de overgang komt want in het begin dacht ik echt dat ik gek geworden was! Dus nu focus ik mij op ontspanning, leer mezelf opnieuw kennen en accepteer het als het (even) niet meer gaat. Blijft moeilijk hoor!

Sterkte!

Linda1970

Kaatje71
Berichten van Kaatje71
Onderwerpen van Kaatje71
Menopauzejaar: 2016
Leeftijd: 47

Bericht door Kaatje71 » wo 12 sep 2018 19:27

Hallo dames,

Ook hier veel herkenning. Vandaag 1.5 uur gaan winkelen, wat kleine dingen gedaan, verder echt niets bijzonders. Toch was ik om 16.30 uur helemaal kapot. Moest nog naar de supermarkt waar ik stond te tollen op mijn benen en ik t bloed heet had. Verder merk ik bv tijdens t winkelen dat de muziek in de winkel me irriteert, ik t heel warm heb, bonzend hart, kinderen die gillen...het komt zo hard binnen, het lijkt wel of de beschermingslaag van mijn huid is.
Ik probeer er zoveel mogelijk mee te leven. Ga niet meer een middagje winkelen maar spreek met mezelf een tijd af.
Ik zorg dat ik de rest van de dag niet te veel te doen heb. Ik werk nog maar 12 uur per week ipv 24 en zo heb ik veel meer aanpassingen. Maar desondanks blijft de overprikkeling terugkomen. Een oplossing heb ik dus helaas niet maar misschien helpt t om ervaringen van anderen te lezen die t zelfde meemaken. Helpt mij tenminste wel om te weten dat ik niet alleen ben.

Kaatje71

Lientje74
Berichten van Lientje74
Menopauzejaar:

Bericht door Lientje74 » ma 01 okt 2018 19:38

Beste dames,

Heel hartelijk bedankt voor jullie reacties.
Was afgelopen weken te moe om terug te reageren.
Ben toch weer wat meer gerustgesteld.

Janneke 71, klopt stress is er slecht voor de overgang. Dat probeer ik zoveel ogelijk te mijden, door veel rust te nemen. Maar soms ontkom je er niet aan. Voel dan wel dat mijn lichaam gelijk zo overprikkeld reageert. Ben ook al bij orthomoleculair arts geweest. Slik ook verschillende suplementen.
Ben wel sinds vorige week weer met extra vit b12 injectie begonnen. Had hier 2 jaar gelden ernstig tekort van. En sinds dien wel injecties.
Ook voeding let ik goed op.

Linda71: Ik herken veel in jou eerdere berichten. Jij hebt het ook heel zwaar gehad en nog. Ontspanning zoek ik ook in de tips die jij geeft.
Vindt het soms echt wel moeilijk wat ik nu wel en niet moet doen, 2 weken geleden wezen zwemmen. Achteraf teveel van mezelf gevraagd. Had best stevig door gezwommen, 40 banen . Daarna 2 dagen uitgeteld op bed gelegen. Las in een ander topic dat er in de overgang zoveel meer van de bijnieren wordt gevraagd. En dat flinke inspanning geeft dat er meer stresshormonen vrij komen. Daardoor extra overgangsklachten... Wat ik graag wil gaat niet meer als voorheen.
Fijn dat jij een goede psycholoog hebt. Ik heb af en toe ook nog contact met een psycholoog. Maar ik raak er meer van in de war. Omdat hij de overgang als iets lichamelijks ziet. Toen ik de vorige keer vertelde dat ik soms dagen heb dat ik me onrustig en angstig voel. Kreeg ik een module van angst en paniekstoornis toegestuurd. Heb het gelezen. Maar dat is toch echt wel wat anders. Denk dat ik er mee ga stoppen. Omdat ik elke keer als ik met die psycholoog gesproken heb. Mij paar dagen in verwarring voel. Als ik dan weer hier lees krijg ik veel meer herkenning en geruststelling.
Klopt ook wat jij zegt: de overgang is geen ziekte . Maar we kunnen er wel flink ziek van zijn. En zo jammer dat de maatschappij dit niet herkent. Ook mijn omgeving trouwens niet. Ze snappen het gewoon niet. Of willen het niet snappen.

Kaatje71 Die overprikkelingen van geluiden vind ik ook zo naar. Of alles veel harder binnenkomt. Kan thuis ook slecht geluid van de wasmachine en vaatwasser verdragen. Net als wat jij zegt. Of de beschermlaag kapot is.
Hoop wel dat het ooit weer beter mag gaan.

Sterkte dames met de overgang.

Groetjes Lientje

Babsi
Berichten van Babsi
Onderwerpen van Babsi
Menopauzejaar: 2016
Leeftijd: 54

Bericht door Babsi » di 23 okt 2018 22:11

Hoi Dames,

Interessant dit draadje over overprikkeling.
Ik heb sws een overprikkeld zenuwstelsel. Met zenuwstelsel bedoel ik mijn psyche. Dit is het gevolg van een nare jeugd.
Een aantal jaren geleden ben ik bij een hele fijne psycholoog terecht gekomen en zij vertelde mij dat mijn stressniveau als ik mij rustig voel een 5 a 6 is op een schaal van 10. Bij een ander is dat dan een 1 of 2. Dus zodra er iets gebeurt, hoe klein ook, schiet mijn stressniveau enorm omhoog. De stress staat niet in verhouding tot hetgeen er is gebeurd of aan de hand is.
Ik was als kind al enorm zenuwachtig en eigenlijk heb ik daar nog steeds last van. Ik kan totaal niet onder druk staan want dan voel ik met direct heel slecht.
Het voorbeeld van 5 op een schaal van 10 is natuurlijk niet zeker. Het is haar inschatting. Maar het helpt mij wel om te begrijpen waarom ik (voor mijn gevoel) zo overdreven kan reageren.
Maar het is wel zo dat zij erkende dat de overgang wel degelijk een rol speelde bij mij. Zij herkende namelijk veel klachten en het wisselen van stemming van toen zij in de overgang was. Dus ja, wel zo fijn als je een psycholoog treft die erkent hoe heftig het kan zijn geestelijk en het niet ziet als puur iets lichamelijks.

Voordat ik post werd, heb ik mezelf best een hele tijd (wel 2 jaar) echt afgezonderd van de buitenwereld. Ik had geen behoefte aan mensen en ik had rust nodig. Ik voelde me echt heel slecht. Heel angstig, nerveus, vreselijke onrust, niet slapen etc etc. Soms wist ik niet waar ik het zoeken moest, zo ellendig voelde ik me. Ik heb me echt teruggetrokken in mezelf en in het proces waar ik in zat. Nu is het zo dat ik chronisch ziek ben (lichamelijk) en daarom ben ik altijd al thuis. Ik hoef me niet te bewijzen naar de buitenwereld en dat scheelt natuurlijk. Het lijkt me heel zwaar als ik zou moeten werken en presteren. Geloof niet dat mij dat zou lukken.
Ik heb mijn gezin en ik vind het belangrijk om mijn kinderen aandacht en steun te geven en daarin gaat al mijn energie zitten en in het huishouden.
Mijn psycholoog vond het echt prima dat ik mij terug trok uit de maatschappij. Zij vond ook dat ik dat nodig had en dat er vanzelf weer een tijd zou komen dat ik weer meer naar buiten zou gaan treden. Dat is ook wel verbetert, maar ik ben wel degelijk veranderd. Ik denk dat ik nu de persoon ben wie ik werkelijk ben. Behalve dan dat zenuwachtige, zo ben ik gemaakt door mij omgeving.

Het is niet de bedoeling dat een bezoek aan een psycholoog je in verwarring brengt, het moet juist zo zijn dat je voelt dat je gesteund wordt en begrepen wordt. Dat het een meerwaarde heeft.
Voor wat betreft de omgeving, ik ben van mening dat ze het niet willen zien. Mensen kunnen informatie lezen over de overgang als ze werkelijk geïnteresseerd zijn in de persoon. En als je een beetje inlevingsvermogen hebt, lijkt het me niet zo moeilijk om te begrijpen hoe erg iemand gebukt kan gaan onder de overgang.

Vaak als we denken aan ontspanning, denken we aan sporten, bewegen. Maar als je er alleen maar uitgeput van raak, dan heeft het weinig zin. Wat mij goed hielp was kleuren in een kleurboek voor volwassenen. Ik zat dan lekker aan tafel met een koptelefoon op met muziek en ging dat kleuren. Moest mezelf er natuurlijk wel even toe zetten maar het gaf me toch wel wat. De muziek, het tekenen. Kleuren lijkt misschien saai maar dat is het niet, vond ik in elk geval. Het maakte me toch ontspannen en vond het ook leuk om de kleuren te kiezen ed.
Hier in huis vonden ze in elk geval dat ik het heel mooi en netjes kon :lol:
Daarnaast elke dag een half uurtje buiten lopen voor de frisse neus en om rustig te bewegen. Het hoeft allemaal niet zo veel te zijn, probeer gewoon wat uit of het voor je werkt.
Ik volg zo nu en dan een cursus, klassieke muziek en kunstgeschiedenis. Vind het echt heel leuk en het ontspant me ook.
Het is uitzoeken waar je je prettig bij voelt.

Wens jullie allemaal sterkte.

groetjes Babsi

Lientje74
Berichten van Lientje74
Menopauzejaar:

Bericht door Lientje74 » di 04 dec 2018 20:31

Beste Babsi,

Fijn dat jij een goede psycholoog heb. Dat is fijn. Denk dat je daar dan veel steun van hebt. Zeker omdat ze het zelf heeft meegemaakt.

Begrijp van jou Babsi dat het wel weer wat beter met je gaat? En je ook moeilijke jaren achter de rug hebt. Ook je terug trekken van de buitenwereld. Ik zit nu in zo"n fase. Mijn lichaam geeft het aan. Mijn innerlijke stem. Voel weerstand als ik er niet naar luister. Als ik er naar luister voel ik met het beste.
Ben wel regelmatig bang dat het zo blijft. Maar als ik jou bericht en van andere dames lees, komen er betere tijden.

Mijn zenuwstelsel blijft snel overprikkeld. Kan ook weinig geluiden verdragen. Ben het liefst alleen. Overdag lukt me dat wel. zijn de kinderen naar school en mijn man werken. 's Avonds is het vaak te druk en dan zonder ik me af op een eigen plekje.
Toch hoop ik dat het ooit beter mag gaan. Voor de overgang had ik hier helemaal geen last van. Kon alles aan.
Het zal toch de disbalans van de hormonen zijn die dat veroorzaakt op het para sympathische en sympathische zenuwstelsel.
Nu heb ik er ook griep bij gehad. En is het erger. Kan weer minder verdragen/ hebben. Tril op mijn benen.

Leuk dat je ook kleuren voor volwassen als afleiding hebt. Ik hou me daar ook sinds het afgelopen jaar mee bezig. vind het ook leuk. Het pakt makkelijk als je wat wilt doen. Andere bezigheden zijn me vaak te inspannend. Ik ging van de zomer en najaar vaak een poos buiten zitten als het mooi weer was. Had ik gelijk zonlicht, buitenlucht en lekker ontspannend bezig.

Probeer ook regelmatig een rondje te lopen. Was ik voorheen "sociaal "en graag met iedereen een praatje. Nu loop ik door als mensen stoppen voor een praatje en vragen hoe het met me is. Wordt duizelig bij stilstaan en heb geen zin in al dat geklets nu. Ik zeg dat het goed gaat. maar wel verder loop.
Wat ze denken is dan pech. Kom ik toch goed voor mezelf op. Zou ik voorheen nooit hebben gedaan.

Sterkte ook Babsi

Groetjes Lientje

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht