Is dit nou de overgang?

Nog maar weinig is bekend dat de hormoonveranderingen van de overgang al tussen je 30e en 40e jaar beginnen. Dat zorgt ervoor dat vrouwen heel andere diagnoses krijgen
Ben ik aan de overgang begonnen? Wat is de overgang? Hoe weet ik of ik in de overgang bent.
Feya
Berichten van Feya
Onderwerpen van Feya
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 57

Is dit nou de overgang?

Bericht door Feya » zo 17 apr 2005 12:11

Hoi allemaal.

Ik ben 43 jaar, en ik word gek van mezelf.
Ik vermoed dat ik in de beginnende overgang zit.
Mijn moeder was 32 jaar en mijn zus was 37 jaar toen ze in de overgang kwamen.
Ik heb verschillende klachten zoals, Pijnlijke borsten , om de 14 dagen ongesteld, duizelingen, in de auto angstaanvallen, spierpijn, slapeloosheid soms.
En zo kan ik wel doorgaan nog.
Wie herkent deze klachten, en heeft het zin om naar een huisarts te gaan hiermee?
In ieder geval bedankt alvast.

Groet
Feya

Aike
Berichten van Aike
Onderwerpen van Aike
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 56

Re: Is dit nou de overgang?

Bericht door Aike » zo 17 apr 2005 13:17

Hallo Feya,

Heel veel vrouwen hier herkennen jouw klachten, ik ook.
Het zijn echt overgangsklachten. Kijk maar eens uitgebreid op de site rond.
Of het zin heeft naar de dokter te gaan, hangt er van af wat je van de dokter wilt. Het zal er niet van over gaan...

Veel sterkte hoor
Aike

Renske
Berichten van Renske
Onderwerpen van Renske
Menopauzejaar: 2005
Leeftijd NU: 65

Bericht door Renske » ma 18 apr 2005 15:13

Hoi dames,

Ook ik begon op mijn 42e met al deze vervelende klachten. De huisarts wilde niets over de overgang horen. Het was alles, behalve de overgang. Ben nu 51 en zit nog steeds midden in de overgang. Veel spier- en gewrichtspijnen, buik- en rugpijnen, en moe, moe, moe.
Ik ben jaren geleden ook helemaal onderzocht in het ziekenhuis, en er kwam nooit iets uit. Weet nu beter.

Ben 3 jaar geleden mijn baan kwijtgeraakt door deze klachten. Vorig jaar was ik 7 maanden niet ongesteld, ik dacht dat het niet meer kwam. In december weer ongesteld, januari en februari en nu sinds 63 dagen weer niet. Horendol word ik ervan, 's nachts niet meer slapen en transpiratie aanvallen, overdag de opvliegers. Ik heb nu ook heel veel klachten en denk dat ik weer ongesteld word, maar ik ben van niets meer zeker.

Een moeilijke tijd, waar we ons doorheen zullen slaan, he. Ben ook blij met deze site, en daardoor rustiger geworden.

Groetjes aan iedereen,
Renske

PetraS
Berichten van PetraS
Onderwerpen van PetraS
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 63

Bericht door PetraS » ma 18 apr 2005 19:18

Hi Feya,

Heel graag zou ik willen tegenspreken wat anderen geschreven hebben. Helaas, alle klachten die jij opnoemt lijken toch wel heel erg veel op overgangsklachten, kan bijna niet missen.

Ik las ergens op de site dat iedere cel in je lichaam door de overgang geraakt wordt, nou, je kunt je lol op maar niet heus. Het is zo, je geest wordt geraakt, elk onderdeeltje van je lichaam.

Mijn persoonlijke ervaring is dat veel klachten van voorbijgaande aard zijn(maar ik houd mezelf voor dat ze terug kunnen komen hoor) of misschien heb ik nu even een goede periode om op adem te komen?! Wie zal het zeggen, niets verrast me meer.

Overigens, ik ben nu 49 en met grote zekerheid zo rond mijn 44 'begonnen' met geestelijke klachten. Nu sinds 2 jaar kan ik zeggen dat de lichamelijke onderdelen aan bod gekomen zijn. Zo zie je maar hoe verschillend de overgang bij ons verloopt.

Misschien kun je hier wat rondlezen, wat er- en herkenning vinden?

Sterkte
Petra

EllyO
Berichten van EllyO
Onderwerpen van EllyO
Menopauzejaar:

Bericht door EllyO » di 19 apr 2005 10:51

Hoi Feya,

Heel vervelend dat je nu al met die klachten begint, en wat je zo allemaal opschrijft, sluit ik me bij de bovenstaande vrouwen aan en ik ben het met hen eens, dat dit echt wel overgangsklachten kunnen zijn.
Vaak kun je het pas een paar jaar later plaatsen, ook al omdat de artsen een leeftijdsgrens hanteren ouder dan 46/47 jaar alvorens de overgang kan beginnen.
Niets is echter minder waar; als je hier op deze site leest, kom je veel vrouwen tegen die al net zo jong als jij deze klachten hebben.
En naar de huisarts gaan? Vele artsen schuiven het af.
Ik zou zeggen, lees hier maar eens rond en blijf hier komen met je vragen; ik denk dat je dan zult gaan ervaren, dat je op deze site steun ondervindt van lotgenoten en op deze manier ook meer duidelijkheid gaat krijgen voor je zelf.
Sterkte ermee!

Groetjes, Elly

Elzejanneke
Berichten van Elzejanneke
Onderwerpen van Elzejanneke
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 59

Bericht door Elzejanneke » di 19 apr 2005 21:46

:shock: Hallo allemaal...,

ben hier net vandaag in terecht gekomen, dus kan nog niets zinnigs zeggen.
Bij mij ging het heel gek ... ik ben nu net 45 maar was tot vandaag als 8 maanden niet meer ongesteld!
Alle andere klachten had ik niet ... dus ik snapte er niets van ... ik zou naar de huisarts gaan daar ik de laatste jaren zware hoofdpijnaanvallen heb en dus ook de laatste 3 weken zo ongeveer 3/4 van de dagen in een donkere kamer bivakkeer.

Echter .... nadat ik die afspraak gemaakt had vanmorgen werd ik ongesteld en niet zon beetje ! niets hielp.... tampon en maandverband alles ieder kwartier doorweekt! Ik zat na 3 uur rennen tussen de slaapkamer en de toilet totaal te trillen ... dus ik de huisarts tijdens haar tel. spreekuur afgebeld en uitgelegd ... zo ook de fysio waar ik later moest wezen.

Na alles gelezen te hebben denk ik dat ik eigenlijk al in de overgang ging toen ik 38 was...
Ik denk dat ik wel erg naïef ben geweest de laatste jaren!

Erg moe en slechte eetlust oplopende hoofdpijn, waarvan een neuroloog zei dat hij aan migraine dacht?? Nou moet ik terug naar de huisarts als het hevige vloeien dit toelaat!
Gek dat een mens zich zo kan vergissen in zijn eigen lijf! Mijn dochter grapte van de week nog 'ma je bent toch niet zwanger!'

Maar zweten en opvliegers ken ik niet wel slaap ik heel slecht ! En dan die vreselijke aanvallen van hoofdpijn!

Verder ben ik sinds vorige zomer (laatste menstruatie) tot nu ... ook aangekomen ....alles zit heel strak ....

Sterkte allemaal.Ik ben vanavond van narigheid mezelf maar online gaan voorbereiden en zo kwam ik hier terecht.

Groet Elzejanneke

PetraS
Berichten van PetraS
Onderwerpen van PetraS
Menopauzejaar:

Bericht door PetraS » di 19 apr 2005 21:51

Hi Elzejanneke,

Welkom Meis! Zo te horen heb je het aardig te pakken en lijk je een beetje verrast over wat er allemaal over je heen komt.
Mijn tip: lees eerst eens rustig rond op de site want wat je schrijft... je leest er van alles over.Misschien heb je je niet vergist en over je heen laten komen wat gebeurde.

Enne, veel vrouwen hebben last van migraine in hun overgang. Nogmaals, lees wat, misschien begrijp en herken je dan.

Sterkte,
Petra

Elzejanneke
Menopauzejaar:

Bericht door Elzejanneke » di 19 apr 2005 22:08

Hallo,

:? nou ja, eigenlijk ben ik wel een beetje beduusd van de heftigheid van dit alles ... Ik vond het eigenlijk wel best dat ik geen klachten had ??? En ook niet ongesteld werd want daar was ik vaak erg ziek van. Al kreeg ik hier thuis wel tegengas dat ik s naar de dokter moest dat het niet goed kon zijn enz.

Nou liep de laatste tijd die hoofdpijn vreselijk op ik had geen leven meer dus MOEST terug naar de huisarts ... was mij door een neuroloog geadviseerd na whiplasklachten bij auto-ongeval ... dat was in januari.
Hij zei dat zo rond mijn leeftijd migraine nogal eens ontwikkeld ... mijn moeder was trouwens ook erg vroeg in de overgang VOOR haar 40e jaar al nooit meer ongesteld en heeft ook vreselijk gevloeid en heel erge migraine eraan overgehouden ... Zucht .... kan ik er nog net effe bij gebruiken .. Sliep al slecht na dat ongeluk maar de laatste tijd kan ik de uurtjes op 1 hand tellen die ik in 2 nachten slaap.

Zoals dat spotten daar wist ik (dom he) helemaal niks van ... Ik baalde enorm als dat dan voor mijn gevoel "loos alarm" was.... en als we wilden vrijen... want das nou niet echt ontspannen als je denkt dat je ongesteld gaat worden! 'k heb pakken maandverband voor niets gebruikt om onaangename verrassingen te voorkomen. :evil:

Bedankt voor je reactie ... ik ga maar eens verder lezen .. dan kom ik beslagen ten ijs bij de huisarts ! ;)

Elzejanneke

EllyO
Berichten van EllyO
Onderwerpen van EllyO
Menopauzejaar:

Bericht door EllyO » di 19 apr 2005 22:20

Hoi Elzejanneke,

Allereerst natuurlijk welkom hier op deze site.
En wat zul je geschrokken zijn om na zoveel maanden niet gevloeid te hebben, nu in ene keer zo erg aan het menstrueren bent.
Maar ik heb hier al vaker gelezen, als je een aantal maanden de menstruatie hebt overgeslagen, deze dan veel heftiger is.
Die ervaring heb ik zelf ook.
En als jouw moeder vroeg in de overgang is geweest, kan dit voor jou ook zo gaan; want dat kan erfelijk bepaald zijn.
Veel sterkte en lees hier alles maar op je gemak door, net wat Petra ook al schreef en dan kom je inderdaad beter beslagen ten ijs bij jouw huisarts.
Want op deze site staat erg veel informatie over de overgang, waardoor alles een stuk duidelijker kan worden voor jou.

Groetjes, Elly

Elzejanneke
Menopauzejaar:

Bericht door Elzejanneke » di 19 apr 2005 22:36

Dank je Elly voor je welkom,

tja 8 maanden ... dan ben je bijna vergeten hoe dat is en het is nu voor 8 x tegelijk ... Lig met laptop onderuit das lekker warm op je zere buik ... af en toe een spurt ... Ben denk ik in krap 2 dagen door mijn voorraad tampons en maandverband heen als dit zo doorgaat... en wat wordt je daar slap van zeg.

Vanmiddag door de foon ff mijn frustraties bij mijn jongste dochter (22 jr) en zwanger .. gelucht.. zij zit in t onderwijs is redelijk vroeg thuis van haar werk... diegene die me plaagde met zwanger zijn!

Ik denk dat ik hier een hoop kan leren .. mijn moeder is daar nooit zo spraakzaam over geweest dus ik ben als oudste dochter echt onwetend op dit gebied :oops:

Jullie allemaal ook heel erg veel sterkte met alle ups en downs tjonge dat dit alles ook nog eens 10 jaar kan duren ... heb bewondering voor diegene die dit doorworsteld hebben!

Groetjes,Elzejanneke

Feya
Berichten van Feya
Onderwerpen van Feya
Menopauzejaar:

Bericht door Feya » wo 20 apr 2005 08:37

Hoi allemaal,

Bedankt voor jullie reacties ,
Ik heb heel veel gelezen hier op de site, en sommige verhalen konden mijn verhaal zijn.
Ik lees veel hier dat de HA het niet herkennen omdat de geijkte leeftijd nog niet is bereikt.
Ik heb een lijst met klachten uitgeprint, en *slik* daar ga ik mee naar de HA toe.
Ik vind dat de artsen maar eens nadenken moeten, en wat meer begrip tonen voor vrouweigenheid.
Begrip ontbreekt bij de HA.

Feya

EllyO
Berichten van EllyO
Onderwerpen van EllyO
Menopauzejaar:

Bericht door EllyO » wo 20 apr 2005 11:41

Hoi Feya,

Veel succes en sterkte bij de huisarts.
Wat goed dat je een lijst met klachten meeneemt en laat je niet met een kluitje in het riet sturen, hoor.
Het wordt tijd dat alle artsen de overgang serieus nemen; want het blijft een ingrijpende fase, die vaak jaren duurt, in het leven van de vrouw.
Laat je nog weten hoe het is gegaan? Want daar ben ik wel belangstellend naar.

Groetjes, Elly

Feya
Berichten van Feya
Onderwerpen van Feya
Menopauzejaar:

Bericht door Feya » do 21 apr 2005 08:04

Hoi Elly,

Van HA word je inderdaad ook niet veel wijzer! Hij begon nog net niet te lachen.
Daar ga ik voorlopig ook niet meer naar toe.
Gelijk naar de apotheek gegaan voor een test. Vanmorgen gedaan,
En ik had een heel vaag streepje in het tweede venstertje. Ik vroeg me even af, wat heb ik dan?
Heeft de HA toch gelijk? overspannen??
5 mei ga ik de tweede test doen, zal mij benieuwen.
Ik zit even in een dipje , want mijn klachten gaan er niet mee weg.
En overspannen voel ik me niet echt.

Feya

PetraS
Berichten van PetraS
Onderwerpen van PetraS
Menopauzejaar:

Bericht door PetraS » do 21 apr 2005 20:52

Hi Feya,

Jij hebt dus ook zo'n fijne huisarts? De mijne deed ook lekker luchtig over de overgang: het zit tussen de oren werd gezegd (nog een vrouw ook).
Vertrouw op jezelf en zo te lezen doe je dat ook, je schrijft immers: ik voel me niet overspannen. De overgang speelt rare spelletjes met je dat je niet echt weet wat er nu eigenlijk aan de hand is.
Ook op een dusdanige manier dat je niet meer weet wat bij wat zou kunnen horen.

Ik heb zelf heel veel geleerd op deze site en gemerkt dat ik niet overspannen, gek of wat anders ben. Misschien kan het je helpen te lezen, je 'klachten' te herkennen want er vallen te veel vrouwen uit onder het mom van overspannen, burn-out en noem maar op.
Ik geloof dat niet meer, het is de overgang die ons even minder laat zijn, maar we zijn echt niet allemaal overspannen.

Laat de huisarts maar lachen, jij weet beter. Heel, heel veel sterkte!

groet,
Petra

AngelaFS
Berichten van AngelaFS
Onderwerpen van AngelaFS
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 50

Bericht door AngelaFS » zo 24 jun 2018 09:37

Hallo mijn naam is Angela,

Blijkbaar ben ik net als jullie in de overgang?
Eerst gewicht toename vanaf ongeveer 45 ste jaar.
Rare haren die uit je kin gaan groeien en gratis een snor.
Dan stemmingsveranderingen. Geen zin meer in vrijen. Boosheid. In de nacht wakker worden benauwd en in paniek. Niks voor mij. Ik wordt nooit wakker en ik ben nooit bang voor niks.
Dan veranderde menstruatie. Meer bruin dan rood met kleine stolsels.
Mijn baarmoeder laten onderzoeken. Niks aan de hand. eierstokken ook ok. Ieder weekend met een knoop in je nek zitten. Alles proberen om te ontspannen. Soms luk het. Vaak blijft mijn lichaam in die stand staan.
Nu heb ik last van opvliegers in de nacht. Ik wordt wakker en ben heel warm. Ik was in de war. Vroeg mij af of iemand de verwarming harder had gezet. Tot ik uit bed ging en de kou voelde. Ook weer angstig worden.
En dan dagelijks pijn in handen en voeten. Als ik in bed stap vol ik de verandering.
Gelukkig weet ik wie ik ben anders zou ik gek worden.
Dank voor de informatie. Ik heb alles gelezen. Kennis heb je echt nodig en dit wordt je niet geleerd.
Van mijn moeder heb ik niets gehoord. Alleen haar klachten. Maar die had ze al haar hele leven. Zij heeft haar baarmoeder eruit laten halen.

Angela F.

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht