Kan dit de al overgang zijn? Verandering in cyclus

Tijdens de overgang kan je menstruatiepatroon op allerlei manieren veranderen. Heftiger, minder heftig, vaker, minder vaak enz. Vind er- en herkenning.
Kris1976
Berichten van Kris1976
Onderwerpen van Kris1976
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 43

Kan dit de al overgang zijn? Verandering in cyclus

Bericht door Kris1976 » ma 24 sep 2018 19:06

Hallo

Ik ben 42 en stel me de vraag of ik al in de overgang kan zijn. Sinds een klein half jaar is mijn cyclus van 28-29 dagen naar 22-25 gegaan. Ik ben echt misselijk dan, buikpijn, en hevig ongesteld. Ook heb ik dan een aantal dagen het gevoel of er een trein in mijn lichaam zit.
Ben naar de gyn geweest omdat de hevige menstruatie mijn leven belemmert. Ik heb echt aantal dagen dat ik dan het huis niet uit durf. Tampon en maandverband samen en lek door na een half uur. Ook echt stolsels.
Nu sinds mijn cyclus korter is geworden ben ik maar minder lang ongesteld.
Bij de gyn ziet alles er super uit en ze ziet wel dat ik te veel baarmoederslijmvlies opbouw. Spiraal geen oplossing, minipil geen oplossing en gewone pil krijg ik niet meer.
Voorstel is nu endometriumablatie...
Iemand ervaring? Kan dit al start van de overgang zijn?

Alvast bedank
Kris

Pee
Berichten van Pee
Onderwerpen van Pee
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 56

Re: Kan dit de al overgang zijn? Verandering in cyclus

Bericht door Pee » di 25 sep 2018 16:57

Hallo Kris,

Ik denk dat je langzaamaan de overgang in gaat.
Toen ik net zo oud was als jij begonnen bij mij ook die heftige menstruaties, niet normaal.
Eerst een keurige cyclus, later soms om de 2 weken, 3 weken, ooit overslaan, dan weer regelmatig. Dit heeft jaren geduurd.

Groet, Petry

Kris1976
Berichten van Kris1976
Onderwerpen van Kris1976
Menopauzejaar:

Bericht door Kris1976 » wo 20 feb 2019 12:39

Hallo

Ik ben 42 en heb nu al geruime tijd last van allerlei rare dingen.
Zou is mijn cyclus plots korter geworden voor een aantal maanden en nu deze maand was die plots weer 27 dagen i.p.v. 23 dagen de laatste maanden. Mijn menstruatie is over het algemeen ook heel hevig al is ze nu de laatste 3 maand weer minder hevig. Ik dacht eerste dat dit te maken heeft met supplement vit D en vit K2 dat ik neem.

Nu heb ik ook in het begin van mijn menstruatie last van regelmatig tintelend gevoel in 1 kant van mijn gezicht. Mijn vader is op jonge leeftijd overleden aan een hersenbloeding dus ik moet niet zeggen dat ik dan helemaal door het lint ga. Dat gevoel houdt een paar uur aan en dan gaat het weer over. Het voelt dan ook alsof mijn lippen gezwollen zijn en die kant van mijn gezicht voelt dan stram aan. Ook krijg ik die kant dan een heel warm rood oor.
Kan het zijn dat ik nu al in de overgang ga? Deze nacht werd ik ook badend in het zweet wakker (ben ongesteld sinds gisteren). Mijn moeder die was al in de overgang op 45 jarige leeftijd maar de dokters zeiden toen dat dit kwam door de emoties van het overlijden van mijn vader.

Ik vind dit allemaal zo raar en ben nu in de laatste 3 jaar al naar 4 verschillende gynaecologen geweest en minipil en spiraal gehad. Niets lijkt me te helpen bij deze hevige menstruaties. Met de minipil en spiraal blijf ik constant licht ongesteld. Spiraal na 6 maand licht ongesteld laten verwijderen. Minipil na 3 maand licht ongesteld gewoon mee gestopt.

Ben zo wat ten einde raad.

Alvast bedankt
Kris

Karin
Berichten van Karin
Onderwerpen van Karin
Menopauzejaar:

Bericht door Karin » do 21 feb 2019 22:12

Kris1976 schreef:
wo 20 feb 2019 12:39
Kan dit al start van de overgang zijn?
Hallo Kris,

Zeker weten Kris dat het met je overgang te maken kan hebben.
Halverwege de dertig beginnen bij vrouwen de hormoonveranderingen van de overgang al.
Sommige vrouwen merken daar nog niet daadwerkelijk iets van, of denken er niet aan, maar heel veel vrouwen merken al wel bewust dat er iets verandert of ervaren verschijnselen.

Het kan dus heel goed zijn dat de dingen die je ervaart met je overgang te maken hebben.

Groeten, Karin

Jodejori
Berichten van Jodejori
Onderwerpen van Jodejori
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 56

Bericht door Jodejori » di 26 feb 2019 13:20

Hoi Kris

Over je gezicht kan ik niet meepraten, want dat herken ik niet.
Maar de menstruatie wel hoor. Ik had er soms maar 5 dagen tussen zitten van de ene naar de andere menstruatie. Van weinig tot veel. En van met klonten tot zonder. Nu naar anderhalf jaar vrij te zijn geweest, is het vorige week weer begonnen.

En wie zegt te jong, er staat toch geen vaste leeftijd voor de overgangsperikelen

Veel succes meis met je verdere verloop.
Groet, Rita

Kris1976
Berichten van Kris1976
Onderwerpen van Kris1976
Menopauzejaar:

Bericht door Kris1976 » ma 08 apr 2019 17:53

Hallo

Nu heb ik iets heel raar. Vroeger altijd hevig ongesteld en 7 dagen waarvan dus 3 zware dagen. Sinds ik voor mijn vit d tekort hoge dosis vit d slik lijkt dit beter en ook is mijn cyclus van 23 naar 27 gegaan.
Nu alleen de laatste 2 dagen heb ik dus op dag 21 bloed bj het afvegen na de grote boodschap. Die dag nog wat bruinverlies en dan weer niets meer tot dag 27.
Ook had ik plots deze maand een cyste in de borst.
Kan dit er allemaal mee te maken hebben.

Djw
Kris

Kris1976
Berichten van Kris1976
Onderwerpen van Kris1976
Menopauzejaar:

Bericht door Kris1976 » vr 19 jul 2019 15:03

Hallo

Mijn menstruatie is de laatste jaren altijd rond 23-24 dagen geweest en heel hevig gedurende 2 dagen (max tampon lekt al door na 30 minuten en veel stolsels).
Nu heb ik al jaren last van voor de menstruatie grieperig gevoel, moe, kortademig, gevoel van watten in het hoofd en niet stabiel op mijn benen staan. De laatste 3 maand is mij. Cyclus plots 29 dagen, dan 19 dagen en zit nu op dag 29 en heb al dagen druk in buik, en af en toe waar roosverlies.
Hoort dit allemaal al bij een naderende menopauze? Vrees alweer dat ik iets ernstig heb. Had in mei nog controle bij de gynaecologe omdat ik een cyste in mijn borst heb. Voor de rest was alles in orde en uitstrijkje ook.
Ik word er alleen zo gek van om me zo te voelen en ook dat onregelmatig gedoe vind ik niet fijn. Kan namelijk echt niet zwemmen of in bikini rondlopen als ik ongesteld ben en tijdens de vakantie is dat echt lastig.
Heb de laatste jaren al minipil en spiraal gehad maar helpen niet ben dan constant ongesteld.
Sorry voor het ganse verhaal maar moest het even kwijt.

Kris

Mrsx
Berichten van Mrsx
Onderwerpen van Mrsx
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 48

Bericht door Mrsx » ma 22 jul 2019 21:00

Hallo Kris

Ja dat is compleet normaal, ik heb al jaren zo. Om de 2 weken menstrueren, om de week, langdurig (zo 3 weken of langer) en het blijft duren... ik heb al vele, vele varianten gehad, met een beetje 'geluk' zitten er nu soms 3-4 weken tussen om vervolgens week om de week te menstrueren... Mijn huisarts heeft destijds inwendig onderzoek gedaan etc, uitstrijkje en alles was goed. Ik was zelfs een 2 weken aan het menstrueren, 2 dagen niet en toen weer een aantal weken, allemaal de overgang. .. Ik heb me er na al die jaren bij neergelegd, ik zie het als hormonale opruiming en uiteindelijk zal het helemaal stoppen (en ik kijk er naar uit)..

Mrsx

Sandra45
Berichten van Sandra45
Onderwerpen van Sandra45
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 45

Bericht door Sandra45 » di 23 jul 2019 14:32

Hoi allemaal,

Ik ben 45 jaar en ik weet niet zeker of ik in de overgang ben. Ik Ben al jaren gesteriliseerd met Essure en het ging goed maar een keer had ik heftig bloeding alles liep door mijn benen naar de vloer dus de dochter heeft de pil voorgeschreven en alles ging weer goed. Maar in mei wou ik stoppen met de pil en met overleg met de arts Ben ik gestopt en mijn laatste menstruatie was 27 mei dus 2 maanden geleden. Ik heb daardoor bloed onderzoek gevraagd en nu heb ik de uitslag en de dokter zegt dat de uitslag is niet betrouwbaar want misschien blijven hormonen van de pil in mijn lichaam maar de FSH is 78,6 dus best hoog en ik heb veel last van opvliegers, hoofdpijn, spierpijn en stemmingswisseling.
Wat denken jullie?

Groetjes allemaal, en veel succes in deze nieuwe fase :)
Sandra

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht