Overgang of iets anders?

Nog maar weinig is bekend dat de hormoonveranderingen van de overgang al tussen je 30e en 40e jaar beginnen. Dat zorgt ervoor dat vrouwen heel andere diagnoses krijgen
Ben ik aan de overgang begonnen? Wat is de overgang? Hoe weet ik of ik in de overgang bent.
Twentse
Berichten van Twentse
Onderwerpen van Twentse
Menopauzejaar:
Leeftijd: 42

Overgang of iets anders?

Bericht door Twentse » di 26 mar 2019 12:38

Dag dames,

Ik ben op dit forum terechtgekomen dankzij een zoekopdracht waarvan ik niet meteen dacht dat het met de overgang te maken kan hebben. Vervolgens gaan nadenken over allerlei dingen die ik opmerk bij mezelf, het zou kunnen. Ik zal mijn verhaal even vertellen en hoor dan graag of dit herkenbaar is. Pak er een drankje bij want ik ben veelal lang van stof... ;-)

Nu ik mijn verhaal wil gaan typen komt er mogelijk een essentieel detail naar boven.
Begin oktober 2017 kreeg ik tintelingen in mijn benen, begon aan de achterzijde bovenbenen, af en toe een 'golf van tintelingen'. Dit nam met de dag toe, bleef aan de achterzijde, steeds groter gebied en langduriger. Uiteindelijk ook in mijn rug, armen en hoofd. Mijn beste vriend (Google) gevraagd, daar werd het niet beter van, eerder erger. Heb op het punt gestaan om naar de huisartsenpost te gaan, kreeg er ook hartkloppingen bij. Op maandag naar de huisarts, hij onderzocht mij en liet bloedprikken hij dacht aan een B12 tekort. Dit werd niet gevonden dus naar huis gestuurd met de boodschap "kom maar terug als het erger wordt". Ik kwam terug, ik moest naar een neuroloog. Mijn klachten verdwenen waardoor ik die afspraak heb afgezegd. Intussen had ik een lijstje gemaakt met klachten die ik had, de huisarts ging daar overigens niet op in.
Later nog eens gaan zoeken en kwam informatie tegen waaruit bleek dat mijn klachten bij de overgang zou kunnen passen.
Vorige week opnieuw tintelingen, weer achterkant van mijn benen, het begon nu heftiger dan de vorige keer. Zou het dan toch een zenuw probleem zijn? Tot ik op dit forum terecht kwam en las dat er veel vrouwen zijn met dergelijke tintelingen. Essentieel detail: ik heb jaren de pil gebruikt en ben daar in september 2017 mee gestopt. Mijn menstruatie kwam meteen op gang maar is, de eerste dagen, veel heftiger dan voorheen. De laatste maanden duurt de menstruatie langer, zo'n 8 dagen. Sinds ik gestopt ben met de pil ook last van vermoeidheid, kan minder goed tegen drukte bijvoorbeeld in winkels, ben sneller geïrriteerd als de kinderen (niet mijn biologische kinderen) de boel weer eens laten voor wat het is: rotzooi niet opruimen, de regels niet naleven. Kan erg kribbig uit de hoek komen tegenwoordig.

Zou dit de overgang kunnen zijn? Natuurlijk kunnen jullie alleen afgaan op jullie eigen ervaringen, dat kan voor mij erg informatief zijn.

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Twentse

Twentse
Berichten van Twentse
Onderwerpen van Twentse
Menopauzejaar:

Re: Overgang of iets anders?

Bericht door Twentse » do 28 mar 2019 03:06

Extra info: ik ben bijna 42 jaar.

Twentse

Mrsx
Berichten van Mrsx
Onderwerpen van Mrsx
Menopauzejaar:
Leeftijd: 48

Bericht door Mrsx » do 28 mar 2019 13:58

Hallo,

Die tintelingen herken ik volop, bij vlagen heb ik het op vreemde plekken in mijn lichaam, ook ergens gestart rond mijn 42e toen het menstruatie gedoe begon... hoe raar ook.. daar heb ik nooit iets achter gezocht, waarom weet ik niet.
Is het bij vlagen dat ik er zat van raak, dan neem ik een magnesium tabletje van de drogist.
Tijdens mijn zwangerschappen had ik het nl. volop vandaar dat ik zoiets had van het zullen wel hormonen zijn, en dat je bij vlagen minder kan hebben, is ook iets compleet gerelateerd aan die hormonen.
Helaas is het zo dat vroeger je kinderen dan het huis uit gingen, tegenwoordig zit je als ouder nog in de pubers, althans ik wel .. ik vind het niet de leukste tijd de overgang en heb het er zo soms helemaal mee gehad, maar toch heb ik besloten het op een natuurlijke manier te doorstaan, leuk is het even niet, en ik hoop dat ooit de hormonen weer in balans zijn, tot die tijd ... zal ik het linksom om rechtsom moeten accepteren en mijn man ook :D

Mrsx

Twentse
Berichten van Twentse
Onderwerpen van Twentse
Menopauzejaar:

Bericht door Twentse » di 02 apr 2019 16:38

Hoi Mrsx,

Dank voor je reactie. De tintelingen zijn een rare ervaring. Nooit gedacht dat het te maken kan hebben met de overgang. Want wat is daar immers in het algemeen over bekend? Opvliegers en menstruatie die verandert (en uiteindelijk uitblijft), de laatste jaren wordt ook gewichtstoename genoemd, meer ook niet. Terwijl als je gericht op zoek gaat naar informatie dan blijken heel veel dingen gerelateerd te zijn aan de overgang. Merk jij, of iemand anders, ook dat je uit het niets ineens het gevoel krijgt dat je nerveus bent?
Goed dat je het proces aan wilt gaan zonder 'hulpmiddelen', zolang dat vol te houden is zou ik dat zeker doen. Je hoort toch vaak dat wanneer vrouwen stoppen met bijvoorbeeld hormonen ze later alsnog te maken krijgen met de klachten. Waarom is het allemaal zo ingewikkeld gemaakt voor de vrouw? Menstruaties voor veel vrouwen maandelijkse pijnklachten en sommige die er twee dagen ziek van zijn, eventuele zwangerschap(pen) en bevalling(en) en dan nog 'eventjes' door de overgang worstelen.
Eens komt de dag dat we ervan verlost zijn, dan kunnen we weer volop genieten en zijn onze gezinsleden ook weer blij (met ons

Twentse

Mrsx
Berichten van Mrsx
Onderwerpen van Mrsx
Menopauzejaar:
Leeftijd: 48

Bericht door Mrsx » di 02 apr 2019 19:36

Ja hoor Twentse,

ik herken het compleet, de overgang is niet zomaar een dingetje... je hormonenhuishouding staat aan alle kanten op zijn kop heb ik soms wel eens het idee en ik vind mezelf soms gewoon weg niet leuk vnl door de hormonen, ik sjouw al jaren met maandverband, vind mezelf soms niet leuk en wil het gewoon door staan, net als dat ik met het zwanger deed, alleen dit duurde dat 9 maanden, dit duurt langer vrees ik....

Mrsx

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht