Best jong?

Nog maar weinig is bekend dat de hormoonveranderingen van de overgang al tussen je 30e en 40e jaar beginnen. Dat zorgt ervoor dat vrouwen heel andere diagnoses krijgen
Ben ik aan de overgang begonnen? Wat is de overgang? Hoe weet ik of ik in de overgang bent.
Sherly1820
Berichten van Sherly1820
Onderwerpen van Sherly1820
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 40

Best jong?

Bericht door Sherly1820 » zo 03 mar 2019 09:35

Goede morgen iedereen

ik ben op dit forum terecht gekomen omdat ik denk in de overgang terecht te zijn gekomen.
ik zal het uitleggen.
ik ben moeder van 3 mooie kinderen waaronder een tweeling van bijna 5. en ben nu bijna 40 jaar.

ik ben de afgelopen 2 maanden niet ongesteld ben geworden en ook niks wat er op lijkt.
ja ik heb pijnlijke borsten die ik normaal altijd krijg als ik ongesteld moet worden.
maar ja nu loop ik al zeker een week of 4 met pijnlijke borsten, helaas maar geen menstruatie.
ik ben altijd heel erg regelmatig ongesteld geweest en dit is echt nieuw dus.
soms heb ik het ineens erg warm en dan weer heel koud. dat komt nu soms voor.
ook vroeg wakker en slecht slapen zijn nu wel echt merkbaar en dat het gaat opvallen.
wat ik eerst dacht dat kwam door de kinderen lijkt het nu iets te zijn wat bij mijn lichamelijke verandering hoort
ook is het zo dat mijn stemming nu niet veranderd net voor dat ik ongesteld moet worden.
ik denk dus ook dat ik in de overgang ben wat helemaal prima is.
maar toch twijfel ik dat is denk ik altijd zo zeker omdat het nog niet zo lang is .

Mijn moeder is nooit in een natuurlijke overgang gekomen.
die is op jongere leeftijd geopereerd aan haar baarmoeder en eierstokken dus ik weet daar niks over.

Nou ja ik hoop hier wat meer te lezen over de overgang en hopelijk kom ik er achter of ik er ook zit.

groetjes, Sherly

Mamavan2
Berichten van Mamavan2
Onderwerpen van Mamavan2
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 41

Re: Best jong?

Bericht door Mamavan2 » ma 04 mar 2019 23:23

Hoi,

Zou heel goed kunnen. Was je cyclus hiervoor wel regelmatig of rommelde het al wat langer? Ik rommel al een jaar met een steeds korter wordende cyclus en nu had ik er een van 15 dagen of zo. Ik ga morgenvroeg ff naar de huisarts om te bespreken of ik hier iets mee moet. Ik denk dan ook meer aan eventuele acties ter voorkoming van botontkalking enz. Gewoon ook even de bevestiging dat het ' normaal' is en wat tips en info vind ik wel even fijn. Ik ben 40 jaar.

Ik heb trouwens ook sinds een half jaar dat de menstruatie soms ineens helemaal zonder klachten komt en een maand later weer met heel veel PMS. Je kunt er geen peil meer op trekken.
Ik laat nog wel even weten wat ome dokter er van zegt. :) Ga jij de huisarts nog consulteren?

groetjes mama van 2 :)

Sherly1820
Berichten van Sherly1820
Onderwerpen van Sherly1820
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 40

Bericht door Sherly1820 » di 05 mar 2019 09:02

Hallo

ik heb het terug gezocht en vorig jaar was het al erg onregelmatig.
dan weer wel en of niet of ineens kortere tijd er tussen of juist langer. .
nu al zeker 3 weken last van mijn borsten en nu gister ongesteld geworden gelukkig dan doen die borsten niet meer zo veel pijn.
Ik ben veen week of 2 geleden naar de huis arts geweest en die zei dat het niks wat!!!! ik was nog te jong voor de overgang. maar als ik alles bij elkaar optel ijkt het er wel op.

groetjes, Sherly

Kimberley
Berichten van Kimberley
Onderwerpen van Kimberley
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 48

Bericht door Kimberley » di 05 mar 2019 09:57

Hallo mamavan2
(Ben je alleen mama of ben je nog meer? ;) )

Even over je geplande bezoek aan de huisarts.....Ik zou m er niet teveel van voorstellen.
Gewoon ook even de bevestiging dat het ' normaal' is en wat tips en info vind ik wel even fijn. Ik ben 40 jaar.
Veel vrouwen vinden geen gehoor bij hun huisarts, is te lezen in ontelbare berichten hier.
Als je op zoekt ben naar geruststeling, tips en info kun je beter veel hier op de site en het forum lezen.

Groetjes Kim

Janneke71
Berichten van Janneke71
Onderwerpen van Janneke71
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 48

Bericht door Janneke71 » di 05 mar 2019 15:31

Hoi,

Ik was nog 38 toen ik voor het eerst een menstruatie oversloeg. Inmiddels ben ik bijna 48 en menstrueer ik nog af en toe.
Ik kwam met deze en mentale klachten bij de huisarts en die vond me nog veel te jong voor de overgang.
Mijn gevoel zei dat het de overgang was. En dat klopte als een bus.

Janneke

ElisaSopa
Berichten van ElisaSopa
Onderwerpen van ElisaSopa
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 38

Bericht door ElisaSopa » do 02 mei 2019 12:17

Hallo dames

Wat vervelend dat veel huisartsen deze klachten niet serieus nemen. Ik ben nu 38 en volgens de gynaecoloog al bijna in de overgang.

Op mijn 36e ben ik gestopt met de pil omdat mijn vriend en ik graag voor een kindje wilden gaan. Mijn menstruatiecyclus was eigenlijk meteen onregelmatig, maar ik dacht er niet veel van. Na een half jaar was ik zwanger maar na 6 weken kreeg ik een miskraam, en vanaf dat moment werd mijn cyclus nóg onregelmatiger: soms had ik na twee weken al een bloeding, soms na 5 weken. Zo'n 10 maanden later raakte ik toch weer zwanger, maar helaas kreeg ik wéér een miskraam (na 9,5 weken). Na deze behoorlijk traumatische ervaring heb ik mijn bloed tweemaal laten testen om te kijken of er een oorzaak is voor de miskramen.
Toen kreeg ik dus te horen dat mijn afwijkende hormonen duiden op de overgang. Mijn linker eileider bleek al leeg te zijn, en mijn rechter had ook niet veel eitjes meer. (Hoeveel precies en voor hoe lang kunnen ze helaas niet achterhalen) Ik wist dat er iets mis was met mijn eisprong vanwege mijn onregelmatige menstruatie maar dit nieuws had ik nooit verwacht! Mijn moeder was ook vóór haar 40e in de overgang en aangezien het meestal erfelijk is, is het geen verrassing. Toch voelde ik me kort na dit nieuws ellendig, ik voelde me al een 'oude vrouw'.

Gelukkig werd er voor de miskramen geen oorzaak gevonden dus we hebben besloten het dit jaar nog te proberen. Ondanks dat ik door de twee miskramen een behoorlijk stressvol jaar achter de rug heb, voel ik me nu prima. Zo lang ik nog menstrueer lijk ik weinig overgangsklachten te hebben: ik heb vlak voor de menstruatie soms hoofdpijn, pijnlijke borsten en ik ben ontzettend emotioneel en chagarijnig, maar verder mag ik niet klagen...
Het lijkt er nu trouwens op dat ik tóch weer zwanger ben, maar eerlijk gezegd ga ik er niet vanuit dat het dit keer wél goed zal gaan. Ik sta er nu sowieso een stuk relaxter in dan tijdens de tweede zwangerschap. Mijn vriend en ik hadden ons er inmiddels ook al bij neergelegd dat een kindje er zeer waarschijnlijk niet in zit voor ons met die 'paar eitjes' die ik nog heb en een onregelmatige eisprong. Maar goed, misschien is 'driemaal scheepsrecht'? We gaan het zien...

Elisa

Lientje74
Berichten van Lientje74
Onderwerpen van Lientje74
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 44

Bericht door Lientje74 » vr 03 mei 2019 19:48

Beste Elisa,

Graag wil ik op reageren wat jij beschrijft over jou miskramen. Wat verdrietig dat je een aantal miskramen heb gehad. En toch hoopt op nog een zwangerschap met goede afloop.
Ik heb tussen mijn 34 en 36 jaar 3 miskramen gehad. Er was geen aanwijsbare oorzaak voor te vinden. Ik had al kinderen. Kon het niet verklaren waarom ik nu herhaaldelijk die miskramen kreeg. Ook de artsen niet. We wilden graag nog een kindje. Toen kwam ik bij een gynaecoloog terecht die rade mij Utrogestan capsules vaginaal aan te nemen. Omdat bij het ouder worden ook de progesteron productie aan het begin van een zwangerschap lager kan zijn waardoor een miskraam kan ontstaan. Dit heeft ook te maken met de kwaliteit van de eicel/ het gele lichaam in de luteale fase. Vanaf de 12e week in de zwangerschap wordt dit door de placenta overgenomen en is het risico op miskramen een stuk kleiner. Toen ik toch nog weer zwanger mocht raken heb ik de Utrogestan capsules gebruikt tot ongeveer 14/15 weken en we hebben toen nog een baby mogen krijgen.Ik wil dit graag met je delen.
Misschien kan je iets met deze tip en hoop dat mocht je zwanger zijn het deze keer goed mag blijven gaan.

Sterkte met alles.

Lientje

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht