Bloedtest negatief, maar toch in de overgang?

Nog maar weinig is bekend dat de hormoonveranderingen van de overgang al tussen je 30e en 40e jaar beginnen. Dat zorgt ervoor dat vrouwen heel andere diagnoses krijgen
Ben ik aan de overgang begonnen? Wat is de overgang? Hoe weet ik of ik in de overgang bent.
Essie74
Berichten van Essie74
Onderwerpen van Essie74
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 45

Bloedtest negatief, maar toch in de overgang?

Bericht door Essie74 » za 02 mar 2019 12:00

Hallo dames

Een jaar of twee geleden stopte mijn menstruatie opeens. Ja, ik had sinds mijn tweede bevalling kortere, hevigere menstruaties, maar altijd regelmatig. Ik had tot enkele maanden daarvoor nog borstvoeding gegeven, en was net begonnen met gezonder eten en meer bewegen.
Ik dacht dat het wellicht kwam door deze verandering van hormonen, en wachtte geduldig tot mijn menstruatie terug keerde maar... dat is dus tot op heden niet gebeurd.
Een half jaartje voor het stoppen van mijn menstruatie had ik last van hartkloppingen. Ik voelde stress bij de kleinste dingen, dus ik besloot tijdelijk te stoppen met werken en voor mezelf te beginnen. Maar het werd alleen maar erger, en een jaar nadat mijn menstruatie gestopt was, kwamen daar de opvliegers en het nachtzweten bij, gewrichtspijnen en steeds meer somberheid en onzekerheid.
Ok...toch in de overgang dan? Uiteindelijk naar de huisarts gegaan: hart bleek in orde, schildklier ook, inwendig onderzoek en bloedonderzoek lieten geen bijzonderheden zien, ook geen overgang.

De huisarts haalde een half jaar geleden haar schouders op. Ze had alles gedaan wat ze kon bedenken. En dat was het dan.
Ik ben ondertussen dan maar extra vitaminen en mineralen gaan nemen op basis van wat ik op internet aan info vind over mijn klachten. Maar nog steeds geen verandering.
Wel zie ik dat mijn huid en figuur veranderen, ik krijg echt een (lief) overgangslijf :-) Dit moet haast wel de overgang zijn, maar in mijn familie zijn alle vrouwen pas 10 jaar later in de overgang (ik ben nu 45). Ik lees overal dat vroege overgang in de familie moet zitten...

Herkent iemand dit? Een vroegere overgang, zo plots stoppen van menstruatie, en dat het dan (zelfs na anderhalf jaar geen menstruatie) niet zichtbaar is in bloedonderzoek? Kan dat dan toch de overgang zijn?

Essie

Janneke71
Berichten van Janneke71
Onderwerpen van Janneke71
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 48

Re: Bloedtest negatief, maar toch in de overgang?

Bericht door Janneke71 » di 05 mar 2019 15:33

Essie,

Een vroege overgang en het niet zichtbaar zijn in testen wel. Het plotseling stoppen van menstruaties niet. Maar jij zit “gewoon” in de postmenopauze nu. Waarom twijfel je?

Ik was 38 toen ik voor het eerst menstruaties over ging slaan. En mentale klachten kreeg. Mijn moeder was een stuk ouder toen ze in de overgang kwam. Dus tja, in de familie? Niet altijd.

Janneke

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht