Wat gebeurt er met mijn lichaam

Nog maar weinig is bekend dat de hormoonveranderingen van de overgang al tussen je 30e en 40e jaar beginnen. Dat zorgt ervoor dat vrouwen heel andere diagnoses krijgen
Ben ik aan de overgang begonnen? Wat is de overgang? Hoe weet ik of ik in de overgang bent.
Cornelieke
Berichten van Cornelieke
Onderwerpen van Cornelieke
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 38

Wat gebeurt er met mijn lichaam

Bericht door Cornelieke » do 07 feb 2019 07:54

Beste Dames.

Ik kan mijn lichaam even niet meer volgen. Sinds een half jaar kon ik elk stadium in mijn cyclus vervolgen. Rond de eisprong was ik euforisch en rond de Menstruatie echt down.
Sinds een maand doet mijn lichaam echt gek. Heb ik last van zware slaapstoornissen, heb ik enorme stemmingswisselingen en ben ik ook rond mijn eisprong enorm angstig en down. Ik krijg ook Ad maar heb niet het gevoel dat het bij mijn eisprong en menstruatie goed helpt.
Daarnaast is mijn cyclus zich gaan verkorten en wordt ik meestal binnen een week na de eisprong al ongesteld. Dus heb ik een paar dagen om van de stemmingswisselingen te herstellen voordat het feestje opnieuw begint. Mijn gynaecologe wil liever geen hormoonstatus afnemen omdat hij fluktueerd.
Ook zijn de waardes van mijn schildklier normaal.
Wat kan ik doen om het vertrouwen in mijn eigen lichaam terug te vinden. Wat kan ik doen om meer duidelijkheid te krijgen?

Groetjes Cornelie
PS ik ben 37 jaar

Claire
Berichten van Claire
Onderwerpen van Claire
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 50

Re: Wat gebeurt er met mijn lichaam

Bericht door Claire » do 07 feb 2019 10:20

Beste Cornelie,

Vanaf hun 35e worden vrouwen minder vruchtbaar en dit gaat gepaard met hormoonsveranderingen.

Hormonen hebben invloed op het functioneren van het lichaam. De overgang (die dus al rond 35 jaar begint) zorgt voor hormoonschommelingen.

Eerst was een duidelijk patroon te volgen met de maandelijkse cyclus en bijbehorende fysieke en mentale ongemakken. Nu wordt dat patroon steeds meer verstoort door de overgang en wie gevoelig is voor die hormoonschommelingen heeft daar veel last van.

De bijnieren zorgen tijdens de overgang voor balans in de hormonen. Maar de bijnieren geven voorrang aan adrenaline-aanmaak door stress (negatief èn positief).

Om de bijnieren hun werk te laten doen is rust nu dus heel belangrijk. Een stapje terugdoen en de draaglast verminderen nu de draagkracht is afgenomen.

Veel vrouwen die doorgaan op de oude voet en niet luisteren naar hun lichaam komen uiteindelijk in een burn-out terecht, omdat hun bijnieren zijn uitgeput.

Ik hoop dat dit technische verhaal wat licht werpt op waar je nu middenin zit. Het is overweldigend als je niet meer op je lichaam kunt afgaan. Ik wens je veel rust.

Groetjes,
Claire

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht