Niet lekker in mijn vel

Nog maar weinig is bekend dat de hormoonveranderingen van de overgang al tussen je 30e en 40e jaar beginnen. Dat zorgt ervoor dat vrouwen heel andere diagnoses krijgen
Ben ik aan de overgang begonnen? Wat is de overgang? Hoe weet ik of ik in de overgang bent.
Lena
Berichten van Lena
Onderwerpen van Lena
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 42

Niet lekker in mijn vel

Bericht door Lena » wo 02 jan 2019 11:10

Hallo allemaal,

Ik ben hier nieuw en heb meteen een vraag.
Al een hele tijd zit ik niet lekker in mijn vel en ik vraag me af of dit veroorzaakt kan worden door de overgang.
Ik ben 41 jaar overigens en mijn moeder en oma waren wat aan de late kant ermee, maar een tante juist vroeg.
Misschien dat dit ook van belang is om te weten.
Het valt me al een tijdje op dat mijn menstruatie anders begint te verlopen als voorheen. Zo kon ik er vroeger de klok op gelijk zetten en nu word ik ineens te vroeg of een paar dagen later ongesteld.
Ook heb ik er soms ook ineens veel meer last van, dan heb ik zoveel buikpijn dat ik pijnstillers moet slikken en verlies ik ook meer bloed.
Dit is niet altijd zo, maar had ik voorheen nooit en nu af en toe ineens wel.

Ook merk ik dat ik ongeveer een week van te voren vaak erg chagrijnig ben, veel meer pieker en me soms ronduit ellendig voel.
Ik heb sinds maart vorig jaar last van tinitus en sinds kort merk ik dat dat ook erger lijkt te worden voor mijn menstruatie en dat zorgt ook weer voor heel veel stress.
Afgelopen zomer had ik ineens een flinke paniekaanval een paar dagen voor mijn menstruatie, en paniekaanvallen had ik nooit eerder gehad.
Wel ben ik bekend met angstklachten. Een hele tijd heb ik daar geen last meer van gehad tot vorige maand.
De tinitus werd zomaar ineens erger, daarvan raakte ik enorm in paniek en dat ging niet meer over.
Sindsdien gaat het echt niet goed met mij.
Inmiddels weet ik al dat de tinitus slechts een trigger is van mijn angst en paniekaanvallen, want ook op dagen dat het niet zo erg aanwezig is heb daar last van.
Van de huisarts heb ik al iets gekregen tegen de paniekaanvallen en ook heb ik slaapmedicatie.
Er is ook al contact met de psychiater van het ziekenhuis en over drie weken word ik voor hooguit twee weken opgenomen op de PAAZ om medicatie tegen de angstklachten in te stellen.
Ik vertel dit omdat dit misschien ook belangrijk is om te weten.

Het valt me namelijk wel op dat mijn klachten weer toenemen nu mijn menstruatie eraan zit te komen. Zo is het vorige maand ook begonnen.
Na de geboorte van mijn jongste heb ik een hele zware post partum depressie gehad en het voelt nu precies zoals toen.
Daarom ga ik denken dat dit alles bij elkaar misschien toch hormoon gerelateerd is.
Ik heb dit besproken met mijn huisarts, maar zij zegt dat we hier weinig mee kunnen.
Er kan wel bloed worden geprikt, maar dat is volgens haar niet heel betrouwbaar omdat de hormoonwaardes steeds wisselen.

Als ik wilde mocht ik wel aan de pil om te kijken of de klachten dan minder worden, maar ik ben juist gesteriliseerd omdat ik die troep niet meer in mijn lijf wil dus daar begin ik niet zomaar aan.
Volgende week heb ik een afspraak bij de psychiater en ik denk erover om haar een verwijzing naar de gynaecoloog te vragen.
Ik wil gewoon weten of dit alles hormoon gerelateerd is of toch “gewoon” mijn angststoornis die ineens heel erg de kop op steekt.
Het is een heel verhaal geworden meteen, sorry daarvoor.
Wat denken jullie, toch hormonen of gewoon angststoornis?

Lena

• Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht