HELP!

Nog maar weinig is bekend dat de hormoonveranderingen van de overgang al tussen je 30e en 40e jaar beginnen. Dat zorgt ervoor dat vrouwen heel andere diagnoses krijgen
Ben ik aan de overgang begonnen? Wat is de overgang? Hoe weet ik of ik in de overgang bent.
Wenneke
Berichten van Wenneke
Onderwerpen van Wenneke
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 45

HELP!

Bericht door Wenneke » zo 30 dec 2018 13:47

Dag Dames!

Ik heb me hier net aangemeld op deze site. Ik word in maart 45 en ik loop al enkele tijd rond met klachten die kunnen horen bij de overgang.
Mijn gyn heeft me 3 jaar geleden nog getest via bloedafname, maar ik nam toen nog de pil. Dus ik vroeg aan hem of ik niet moest stoppen want dat dit anders toch een vals resultaat zou geven. Hij verzekerde me dat hij dit wel kon "herrekenen" m.a.w. hij zou de waarde van de pil-hormonen " er zo wel kunnen uithalen. Resultaat : niet in de overgang.
Maar de klachten zij toen wel begonnen. Pijnlijke vagina (inwendig) van branderig gevoel tot jeuk en ook de schaamlippen voelen geïrriteerd aan (droog, schraal, prikkend, jeukend). Al de testen op vaginale schimmel en bacteriële vaginose zijn steeds negatief. Toen later ook 'pijn tijdens en na t plassen' opdoken, ben ik in de medische molen terecht gekomen. ENDOMETRIOSE. Blij dat er toch eindelijk iets werd gevonden. operatie ondergaan, endo weg gesneden, maar wat blijkt? De klachten zijn nooit overgegaan.

Ik sukkel nog steeds met de bovenstaande klachten! Om gek van te worden! Heb al een heleboel gels en zalfjes gekregen, maar heb de indruk dat deze t allemaal nog erger maken. Op sommige dagen verdraag ik zelfs geen broek en ben ik verplicht om een rok of kleed te dragen. Ben ook zo moe en slaap al maanden heel slecht.
ps : Slik op dit moment de pil door om mijn menstruatie tegen te gaan (omwille van de endo niet opnieuw doen te laten woekeren). dus ik krijg al enkele tijd geen regels meer (door de pil).
Ik voel me erg emotioneel en heel ongelukkig, ik ben mezelf niet meer!
Wat denken jullie?

Wenneke

Madu
Berichten van Madu
Onderwerpen van Madu
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 53

Re: HELP!

Bericht door Madu » zo 30 dec 2018 17:12

Welkom Wenneke,

Tja, het zou kunnen natuurlijk. Ik raad je aan om hier veel te gaan lezen en zo voor jezelf te beslissen wat te doen. Ik had veel last van het mirenaspiraaltje 10 jaar geleden. Besefte pas een paar jaar geleden dat het de combinatie, stress/overgang/spiraaltje was wat veel klachten gaf. Spiraaltje kon ik laten verwijderen (had ik al laten verwijderen overigens voordat ik besefte in de overgang te zijn), overgang moest/moet ik ondergaan (helaas) Stress is deels iets aan te doen.

M.a.w het is echt een soort van regie pakken en dat aanpakken wat aangepakt kan worden om dan maar uit te gaan sluiten zeg maar. Blijft op een gegeven moment de overgang over :roll: . Dat is al lastig genoeg moet ik zeggen.

Jezelf inlezen helpt om keuzes te maken in ieder geval.

Sterkte ermee,
Madu

Wenneke
Berichten van Wenneke
Onderwerpen van Wenneke
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 45

Re: HELP!

Bericht door Wenneke » zo 30 dec 2018 20:28

Bedankt Madu, voor de reactie.

Ik heb binnenkort een afspraak bij de gynaecoloog en ik zal t dan nogmaals met hem bespreken. Heb jij ook last van vaginale droogte?
Wat doe jij hier aan? t beïnvloedt namelijk mijn dagelijkse leven :(

Wenneke

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht