Wat is toch met me aan de hand?

Nog maar weinig is bekend dat de hormoonveranderingen van de overgang al tussen je 30e en 40e jaar beginnen. Dat zorgt ervoor dat vrouwen heel andere diagnoses krijgen
Ben ik aan de overgang begonnen? Wat is de overgang? Hoe weet ik of ik in de overgang bent.
Bianca72
Berichten van Bianca72
Onderwerpen van Bianca72
Menopauzejaar:
Leeftijd: 47

Wat is toch met me aan de hand?

Bericht door Bianca72 »

Goedemiddag Allemaal,
Ik ben nieuw hier maar hoop hier een klankbord te vinden. In mijn omgeving zit niemand in de overgang dus dan wordt lastig.

Mijn verhaal begint een beetje na de geboorte van mijn jongste. Ik was toen 38. Ik zeg weleens gekscherend, ik heb al het goede aan mn dochter gegeven. Daarna voelde ik me snel ouder worden. Ik heb altijd een flinke drive gehad, altijd bezig, altijd zorgen en proberen hogerop te komen in mn werk. Ik had levenslust en haalde veel voldoening uit mn dagelijkse leven.

Voor drie jaar terug langzamerhand kreeg ik klachten. Ik kreeg doorbraakbloedingen door de pil heen.
Na een poosje werd het weer regelmatig.
Het laatste jaar wisselt de menstruatie van soms niet of heel weinig, later komen en de laatste keer heel erg.
Op advies van de ha slik ik nu de pil door.

In de nacht kon ik soms badend letterlijk drijf doornat wakker worden en ben gemiddeld twee keer per nacht wakker ( moet meer plassen).
Voor twee jaar terug ging het niet lekker met me. Had periodes dat ik veel stress had maar he niet zeiken doorgaan.
Totdat ik op vakantie niet lekker werd, alles was me teveel diarree, misselijk geen eetlust en licht in mn hoofd. Na de vakantie was dat over. Daarna ben ik eigenlijk nooit meer mezelf geweest.
Vorig jaar werd het mij allemaal teveel, ik voelde me zwaar klote, naar de ha, diagnose burn-out.
Vrij snel ( 3 maanden later) weer langzaam aan het werk gegaan. Ondertussen wel goede begeleiding gehad bij de psycholoog. Hier leerde ik relativeren en mijn paniek werd minder. Toch als ik heel eerlijk ben heb ik me nooit meer super gevoeld. Ik kan veel minder prikkels aan en het word me al gauw teveel. Ik, de stoere die de hele wereld aankan.

6 weken geleden zijn we verhuisd. Ik had er zo naar uit gekeken. Maar....ik voel me niet happy. De afgelopen weken hebben we ook continue mensen om ons heen gehad. Mijn huis werd steeds mooier maar het lijkt wel langs me heen te gaan alsof ik er niet van kan genieten.
Ondertussen kreeg ik griep. Gelukkig nu weer redelijk opgeknapt.

Elke dag sta ik op met het gevoel alsof ik zwaar gedronken heb ( niet dus), het lijkt alsof ik mijn hoofd te zwaar is voor mn lijf, mn oren lijken een soort van afgesloten, ik zie wazig, een paar keer per dag overvalt mij een gevoel van depri zijn, vrij kort daarna word mn gezicht warm alsof ik daarvoor een uur op de crosstrainer heb gestaan.

Sorry voor het lange verhaal maar zou het kunnen dat ik in de overgang zit?
Gr. Bianca

Karin
Berichten van Karin
Onderwerpen van Karin
Menopauzejaar:

Re: Wat is toch met me aan de hand?

Bericht door Karin »

Hallo Bianca,

Het lijdt voor mij geen twijfel dat de overgang in jouw verhaal een grote rol meespeelt.

Ik zie het zo:
Vrouwen beginnen halverwege de dertig aan hun overgang. Wanneer precies ligt vast in je genen.
De een merkt dat vanaf het begin, de ander merkt dan nog helemaal niks. Tot zich iets voordoet dat veel van je vergt. Dan kunnen de hormonen die al in verandering zijn, dat niet zomaar meer opvangen.

Een hormoonomslag die een lichaam moeten maken na een bevalling vergt aardig wat van je systeem en je voelt dat het niet meer terug kan naar vanouds.
De pil vult de hormonen aan en bepaalt daarmee de hoeveelheden in het bloed. Het lijkt een poosje stabieler te worden.

Aan de ene kant de natuur, de genen die hun signalen afgeven dat de tijd van schommelingen en verandering van de overgang is aangebroken.
De pil die het tegengesteld signaal afgeeft om de hormonen stabiel te houden om je uit dat overgangsproces te houden.
Je wordt een soort van twee kanten opgetrokken.
Je systeem protesteert, eerst misschien op de achtergrond, maar als op die basis dan ingrijpende dingen gebeuren schreeuwt het harder en ontstaan klachten of nemen ze toe. Dan ligt een burn-out op de loer.

Aan je menstruatie kun je niets meer afmeten, want met pilgebruik is er geen eisprong en geen menstruatie meer, alleen een onttrekkingsbloeding.

Karin

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht