34 jaar.. premenopauze?

Nog maar weinig is bekend dat de hormoonveranderingen van de overgang al tussen je 30e en 40e jaar beginnen. Dat zorgt ervoor dat vrouwen heel andere diagnoses krijgen
Ben ik aan de overgang begonnen? Wat is de overgang? Hoe weet ik of ik in de overgang bent.
Smesje
Berichten van Smesje
Onderwerpen van Smesje
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 36

34 jaar.. premenopauze?

Bericht door Smesje » ma 01 jan 2018 19:52

Na een tijdje te hebben meegelezen hier besluit ik toch maar een eigen topic te openen.

Ik ben 34 jaar jong.
Moeder van 2 kinderen 1 van 5 en 1 van bijna 3.

Lang dacht ik last te hebben van vermoeidheid door het slechte slapen van de kinderen.
Maar ook nadat het slapen beter ging bleef ik zwaar vermoeid.
Vorig jaar mijn bloed laten onderzoeken op verschillende dingen waar niks uit kwam.

Inmiddels ben ik meer dan een jaar zwaar vermoeid maar begon ik laatste 3 kwart jaar ook met opvliegers.
Maar niet continu. Periodes heel veel, ook dat ik wakker word in een nat bezweet bed. Dan weer tijdje niks.
Daarnaast regelmatig duizelingen en hartkloppingen.
Omdat er vorig jaar niks uit m'n bloed kwam heb ik er niks mee gedaan behalve er mee leren leven.
Maar daarnaast is ook laatste 3 kwart jaar mijn cyclus veranderd van een regelmatige van 29-31 dagen naar een onvoorspelbare cyclus tussen de 24 en de 34 dagen.
Waar ik altijd precies kon aanvoelen wanneer mijn eisprong was, heb ik nu echt geen idee.

En de klachten blijven toenemen.
Ik heb inmiddels een ernstig kort lontje. M'n al niet al te hoge libido is nu gezakt naar 0.0 .
ik heb vage spierpijn, soms zomaar steken in m'n benen terwijl ik loop of het gevoel hele zware benen te hebben.
Daarnaast heb ik laatste 2 maanden continu pijn in mijn armen en handen. Soort van gewrichtspijn lijkt wel.

Ik heb een aantal maanden geleden een thuistest gedaan. Deze kreeg wel een duidelijke 2e streep maar niet zo duidelijk als de eerste. In de gebruiksaanwijzing staat dat hij dan negatief is.
Hier op het forum las ik in een topic dat het wel als positief aangenomen word. Maar is dat wel zo?

Mijn man vind dat ik een bloedonderzoek moet laten doen door de huisarts maar ik heb daar mijn twijfels over omdat dat misschien nog niks zegt.

Ik ben benieuwd hoe jullie er over denken als jullie dit lezen.
ik heb zelf inmiddels toch aardig het gevoel in de pre overgang te zijn.

Smesje

Smesje
Berichten van Smesje
Onderwerpen van Smesje
Menopauzejaar:

Re: 34 jaar.. premenopauze?

Bericht door Smesje » ma 01 jan 2018 21:07

PS> Na dit bericht heb ik de bijsluiter nog eens opgezocht en ik blijk dus gewoon niet goed gelezen te hebben.
De thuistest was dus gewoon wel positief. De 1 een vager streepje, de andere heel duidelijk. :S

Smesje

Mrsx
Berichten van Mrsx
Onderwerpen van Mrsx
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 48

Bericht door Mrsx » di 02 jan 2018 07:57

Hallo

Misschien eens aan je moeder vragen wanneer het bij haar begon? want dan kan je het helemaal goed aankaarten bij de huisarts.... dat was nl de eerste vraag van mijn huisarts (ik was 42 dat het begon)... en volg je hart en luister naar je man (die hebben het nog niet zo verkeerd :) )

Mrsx

Smesje
Berichten van Smesje
Onderwerpen van Smesje
Menopauzejaar:

Bericht door Smesje » di 02 jan 2018 08:07

Dank je voor je reactie.

Ik heb het haar al een tijdje terug gevraagd en zij en haar moeder waren niet heel vroeg in de overgang.
M'n moeder haar baarmoeder is verwijderd toen zij in de 40 was omdat ze een flinke vleesboom had en daardoor heel heftige menstruatie.
De echte overgang is bij haar pas later begonnen.

Daarom twijfelde ik ook enorm..
Als ik dit vertel aan de huisarts dan ben ik bang dat ie zegt dat ik te jong ben.
Terwijl mijn lichaam, mijn man en de testen iets anders zeggen.

Smesje

SusanL
Berichten van SusanL
Onderwerpen van SusanL
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 52

Bericht door SusanL » di 02 jan 2018 08:45

Dag Smesje

Overduidelijk : niet naar de huisarts dus als die je op het verkeerde been zetten terwijl je zelf intuïtief al weet dat het begonnen is.
Doe er je voordeel mee zou ik zeggen. Met die kennis.
Bij veel vrouwen veranderen de hormonen vanaf 30 - 35 jaar en pas veel later komen ze er achter dat dat de overgang is. Ondertussen plegen ze alsmaar roofbouw op hun lichaam. Jij kan er nu al rekening mee houden. Ideaal dus.
Je bent niet eerder met je hormoonschommelingen, je weet het alleen eerder.

Susan

Smesje
Berichten van Smesje
Onderwerpen van Smesje
Menopauzejaar:

Bericht door Smesje » di 02 jan 2018 09:11

Dank je Susan.

Ik heb alleen wel zoiets van : en nu?
ik heb 2 jonge kinderen en heb behoorlijk last van stemmingswisselingen... hun dus ook van die van mij.
Ik kan zo onvoorspelbaar zijn en juist op zo'n jonge leeftijd lijkt dat me moeilijk te bevatten.
Als dit nog minimaal 5-10 jaar gaat duren...... :shock:

Smesje

Janneke71
Berichten van Janneke71
Onderwerpen van Janneke71
Menopauzejaar:

Bericht door Janneke71 » di 02 jan 2018 12:36

Beste Smesje,

Wat naar dat je je zo voelt. Je intuïtie heeft altijd gelijk en dus merk je de beginfase van de overgang. Bloedtesten ed zullen ws. niks bijzonders uitwijzen maar wellicht goed om wat aanvullende dingen te laten testen zoals schildklier. Ik was zelf 39 toen ik menstruaties ging overslaan en toen was ik al een aantal jaren in de fase die jij beschrijft.

Verder is het van het grootste belang om goed voor jezelf te zorgen en goed met stress leren om te gaan. Zorg voor ontspanning. Als je stress zijn gang laat gaan en je lichaam hierop laat reageren werkt dit als olie op het vuur voor (pre-)overgangsklachten. Ik kan het weten want ben enorm gestrest de overgang in gekukeld.
En eten is ook enorm van invloed. Probeer suikers en geraffineerde koolhydraten te beperken en juist veel groente en fruit en vezels te eten.

Gelukkig heb je je kindjes al!

Succes en sterkte.
Janneke

Smesje
Berichten van Smesje
Onderwerpen van Smesje
Menopauzejaar:

Bericht door Smesje » wo 03 jan 2018 07:28

Dank je Janneke.

Ik voel me regelmatig alsof ik tegen overspannenheid aan zit.. maar vervolgens ebt dat weer weg. Is dat herkenbaar?

Had al bedacht dat de knop om moet qua eten...
Nu nog volhouden :roll:
Ik kan heel goed van start gaan en als ik dan toch weer tegen m'n menstruatie aan zit gaat 't mis. Heb dan zo'n behoefte aan 'fout' eten en snelle suikers.

En koffie laten staan las ik al.. Dat word wel een dingetje hahaha.. maar goed we gaan er voor.

Bedankt voor de reacties en tips.

Smesje

Janneke71
Berichten van Janneke71
Onderwerpen van Janneke71
Menopauzejaar:

Bericht door Janneke71 » do 04 jan 2018 22:27

Heel herkenbaar Smesje...

ik heb hier al 7 jaar mee te maken, steeds op randje en over randje overspannenheid. En dan weer poos goed. Je kunt door de hormoonschommelingen minder hebben. Vandaar mijn advies om goed op stress te letten. Pas goed op jezelf!

Janneke

Smesje
Berichten van Smesje
Onderwerpen van Smesje
Menopauzejaar:

Bericht door Smesje » ma 08 jan 2018 22:44

Dank je wel!

Smesje

Loesvw
Berichten van Loesvw
Onderwerpen van Loesvw
Menopauzejaar:

Bericht door Loesvw » zo 14 jan 2018 20:45

Hallo,

Gelukkig wat gevonden wat herkenbaar is.

Ik ben 34 jaar jong en moeder van 2 kinderen. ( 6 en 8 jaar)
Ongeveer een klein jaar heb ik last van opvliegers, nachtelijke zweetbuien, stemmingswisselingen, erg kort lontje, spierpijn enz.
Ik heb bij de huisarts een test laten doen maar daar kwam niet uit dat ik in de overgang ben. Maar door al mijn klachten en rond speuren en hier de verhalen lezen denk ik dat het toch zo is.
Mijn moeder en oma waren ook vroeg in de overgang.

Heb periode's dat ik denk dat ik het niet meer red, zo moe en alles is me dan teveel en kan me erg alleen voelen.
Eigenlijk niemand waar ik mee kan praten hierover want vriendinnen hebben er nog geen last van.
Gelukkig heb ik jullie gevonden en weet ik nu dat ik de enige niet ben al denk ik dat vaak of ik denk dat ik een ziekte heb.

Smesje, dank je voor je herkenbare verhaal.
en ik heb met koffie laten staan en eten rond de menstruatie periode hetzelfde probleem.

Nog even een vraagje want ik twijfel een beetje: Kan het ook iets van PMS zijn?
Bedoel van mezelf hoor, of ik wil het niet accepteren en probeer nu wat anders te zoeken
maar bij de info van PMS staan ook erg veel herkenbare dingen

Loesvw

Smesje
Berichten van Smesje
Onderwerpen van Smesje
Menopauzejaar:

Bericht door Smesje » ma 15 jan 2018 22:29

Daar dacht ik in eerste instantie ook aan.
Alleen kwam ik op zo'n test uit met vragen over 34 verschijnselen geloof ik en toen kwam ik op 28 uit...
Ik heb toen zo'n thuistest besteld die dus wel positief uitsloeg .

Ik denk er wel over om naar de huisarts te gaan. Niet om de overgang vast te laten stellen maar in ieder geval voor de zekerheid verschillende waardes te laten controleren. Waaronder vitamines en schildklier. Schildklier problemen zitten wel in de familie.
Ik heb zoveel van die rot pijntjes op het moment.

Wat me trouwens wel opviel, wat betreft menstruatie gerelateerd.
De pijntjes en opvliegers enz waren de eerste dagen van m'n menstruatie zo goed als weg.
In die zin snap ik ook wel de vergelijking met pms.

Smesje

Welkom trouwens Loes.
Prettig als je even je eigen kwijt kunt het?

Smesje
Berichten van Smesje
Onderwerpen van Smesje
Menopauzejaar:

Bericht door Smesje » do 01 feb 2018 10:11

Hallo dames

Vandaag toch naar de huisarts geweest om het 1 en ander te laten uitsluiten.
(Schildklier problemen zitten wel in de familie).
Mijn verhaal gedaan over de klachten en hoe ik me voel.. zonder die testen te benoemen en ook in eerste instantie niks gezegd over de overgang.
Uiteindelijk vroeg hij wat ik zelf dacht.
ik heb gewoon gezegd dat ik me voel alsof ik in de overgang ben maar dat ik mezelf daar te jong voor vind.

Ja in ieder geval wel wat bloed laten afnemen om dingen uit te sluiten.. waarop hij ook fsh aan vinkte met de opmerking: maar de overgang zal het nog niet zijn.
Zucht. Ik ga er ook vanuit dat dat er negatief uit komt. Moet dat sowieso niet in een bepaalde tijd van je cyclus geprikt worden i.p.v. op een willekeurige dag?
Ik laat me daar overigens niet door uit het veld slaan, ik weet goed wat ik voel... vannacht weer 'lekker' liggen zweten en vanochtend 1 en al opvlieger.
Maar ben bang dat het weer zo'n stempeltje van 'tussen de oren' wordt... terwijl ik gewoon dingen voor de zekerheid wil laten uitsluiten.

Smesje

SusanL
Berichten van SusanL
Onderwerpen van SusanL
Menopauzejaar:

Bericht door SusanL » do 01 feb 2018 18:46

Hallo Smesje

Wat zonde van het geld en de moeite dan.

Susan

Claire
Berichten van Claire
Onderwerpen van Claire
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 50

Bericht door Claire » vr 02 feb 2018 08:45

Hoi Smesje,

Houd er rekening mee dat de test hoogstwaarschijnlijk negatief is en je dus geen begrip hiervoor van je huisarts krijgt. Bevestiging krijg je op deze manier zelden helaas.

Groetjes,
Claire

Smesje
Berichten van Smesje
Onderwerpen van Smesje
Menopauzejaar:

Bericht door Smesje » vr 02 feb 2018 13:48

Nogmaals,

ik deed het ook niet voor bevestiging maar om uit te sluiten dat er niet nog andere dingen spelen aangezien bijvoorbeeld schildklier problemen in de familie zitten.

Maar idd er kwam niks uit het bloed en de huisarts zei letterlijk dat hij denkt dat er meer is dan 'fysieke' klachten.
Ik heb gezegd dat ik me daar niet in kon vinden en dat ik er over na ga denken wat ik ga doen.

Niet terug naar de huisarts in ieder geval.
En weer een extra vinkje in m'n dossier dat het tussen m'n oren zit...

Smesje

Wendieh
Berichten van Wendieh
Onderwerpen van Wendieh
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 34

Bericht door Wendieh » ma 05 mar 2018 19:45

Hoi Smesje,

Mag ik vragen welke test je hebt gedaan? Ik heb zelf ook de urinetest gedaan maar hierbij staat in de bijsluiter die er bij zit dat een licht streepje negatief is. Het streepje moet even dik of intensief zijn als de teststreep. Ik heb zelf ook wat testen gedaan en bij was het elke keer een licht streepje, negatief dus.
Op internet staat nog een oude bijsluiter van dit merk waar inderdaad een licht streepje positief is. Maar dat was bij de oude testen voor zover ik weet..
Maar nu ga ik twijfelen.. en vraag mij af, met een licht streepje ben ik dan toch ook in de overgang?

Wendie

SusanL
Berichten van SusanL
Onderwerpen van SusanL
Menopauzejaar:

Bericht door SusanL » ma 05 mar 2018 20:00

Dag Wendie

Als je je een beetje verdiept in deze website kan je lezen dat je als vrouw vanaf ongeveer half 30 sowieso de overgang kan verwachten. Bij elke vrouw van die leeftijd beginnen de hormoonspiegels te veranderen. Daar hoef je helemaal geen test voor te doen. Zonde van je geld, je schiet er niks mee op. Vrouwen worden er alleen maar onzeker van....... Zoals ook te lezen is in je bericht.
Gewoon hier lezen, daar word je heel wat wijzer van dan van zo'n test.

Susan

Smesje
Berichten van Smesje
Onderwerpen van Smesje
Menopauzejaar:

Bericht door Smesje » do 15 mar 2018 10:27

Wendie,
Dan heb ik waarschijnlijk ook de verouderde gebruiksaanwijzing gelezen?

Ik ben onlangs naar een overgangsconsulente geweest/ hormoon verpleegkundige.
Die gaf aan dat ze vind dat die testen weinig zeggen, alleen waardes in het bloed.
Dat verbaasde me. Ik dacht dat zo'n consulente er wel meer ervaring mee zou hebben maar toen ik haar over die tests vertelde bleek ze niet te weten van het bestaan?

Zij gaf aan dat ze eerder dacht aan PMS bij mij.
ik kan me daar niet echt in vinden. PMS heb ik wel maar dit zijn heel andere /ergere klachten voor mijn gevoel.

Ik hou nu bij op een lijst hoe mijn cyclus verloopt en wat de klachten zijn.

Dit soort dingen maken me dan toch weer onzeker en aan het twijfelen he. Het is overduidelijk dat m'n hormonen er een potje van maken....

Smesje

Katrijn
Berichten van Katrijn
Onderwerpen van Katrijn
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 38

Bericht door Katrijn » do 24 mei 2018 19:04

Hallo,

Ik ben 37, mama van 2 boys 14 en 12
Ik vond mij al jong! Maar nu ik dit van jou lees.
Ik heb sinds vorige week mijn 2e spiraal verwijderd, zat er 5 jr in.
Zat al ms van vorig jaar met klachten niet goed in het vel voelen, zowel fysiek als emotioneel.
Ik ben van gyn veranderd, een vrouw, en die nam mij wel serieus.
Direct bloedafname en vandaag dus te horen gekregen dat ik in de premenopauze zit.
Mijn volgende afspraak is 31/8, zolang niks anticonceptie om lichaam op orde te krijgen en kijken wat het geeft.
Momenteel wel heel veel bloeding.

Als ik jou was gewoon bloedafname weet je meer.

Groetjes
katrijn

Bamboe83
Berichten van Bamboe83
Onderwerpen van Bamboe83
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 35

Bericht door Bamboe83 » vr 25 mei 2018 22:56

Hallo

Jeetje wat herkenbaar allemaal. Ik heb al een jaar allerlei vage klachten waar de huisarts me niet echt mee kan helpen. Het laatste half jaar word ik steeds heet en zwetend wakker en nu sinds een paar maanden heb ik overdag zweetaanvallen waarbij ik de druppels onder mijn oksels zo naar beneden voel lopen. Ik schaam me dood als ik weer net een verkeerd shirtje aan heb.
Ik heb ook constant een instabiel gevoel, alsof mijn hormonen de weg kwijt zijn. Aan mijn ongesteldheid merkte ik eerst niets want ik heb ruim 4 jaar geleden een spiraaltje laten plaatsen na mijn 2e kindje. Al die tijd nooit een bloeding gehad en nu lijkt het steeds vaker voor te komen.
Per toeval kwam ik vandaag op deze site en ik schrik van alle herkenning.
Ik ben even helemaal van slag...

Bamboe

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht