Herkenning klachten en de overgang

Nog maar weinig is bekend dat de hormoonveranderingen van de overgang al tussen je 30e en 40e jaar beginnen. Dat zorgt ervoor dat vrouwen heel andere diagnoses krijgen
Ben ik aan de overgang begonnen? Wat is de overgang? Hoe weet ik of ik in de overgang bent.
ClaudGron
Berichten van ClaudGron
Onderwerpen van ClaudGron
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 47

Herkenning klachten en de overgang

Bericht door ClaudGron » do 14 dec 2017 07:51

Hallo dames

Na ruim een jaar van klachten als moe, hartkloppingen, snelle hartslag daardoor door de hele molen van cardioloog en onderzoeken geweest.
Nooit aan de overgang gedacht, ik ben 45 en slik de pil, dacht altijd dat je daardoor weinig tot geen klachten zou krijgen. schijnt achterhaald te zijn...
6 weken geleden weer vreselijke hartkloppingen waardoor erg angstig. Van de huisarts een bètablokker gekregen.
Nou daar werd ik niet blijer van! veel last van de bijwerkingen dus uiteindelijk vorige week mee gestopt en toevallig op deze site terecht gekomen toen ik zocht op hartkloppingen.
Wat een herkenning van klachten! Ik ben vervolgens naar een overgangsconsulente geweest en zij vertelde dat ik op alle punten "scoor"
Ik heb van haar nu Magnesium olie om te kijken of dit alles wat ontspant.
Ik hoop door dit forum wat rustiger te worden en de bevestiging dat ik hier niet alleen in ben! En tips te krijgen hoe met e.e.a. om te gaan
Oh ja, ik wordt ook helemaal geïrriteerd van mensen die zeggen; Joh, het is een nieuwe periode in je leven, geniet ervan :x

Nou, fijn in ieder geval dat dit forum en deze site bestaat!!

Claudia

RaNa1970
Berichten van RaNa1970
Onderwerpen van RaNa1970
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 49

Re: Herkenning klachten en de overgang

Bericht door RaNa1970 » do 14 dec 2017 16:41

Hallo!
Ik heb me ook sinds gisteren hier aangemeld! Een feest van herkenning!
Ik ervaar het niet als feest maar het is toch fijn om met lotgenoten te "praten"
Ik heb er denk ik meer aan dan alle goedbedoelde adviezen uit mijn omgeving.

Na enkele dagen rondlezen op deze site heb ik de stoute schoenen aangetrokken en me aangemeld.
Wat herken ik veel van mijn klachten en kan daardoor dingen veel beter plaatsen!
Ik zit regelmatig bij de huisarts met rare klachten, zowel op geestelijk gebied als ook met pijn overal.
Sinds drie jaar weet ik dat ik in de overgang ben, maar volgens mij is het toch al veel langer gaande..
Ik ben net 48 jaar geworden en ik vind het moeilijk om erover te praten met mijn vriendinnen. Ik heb drie vriendinnen die te maken hebben gehad met borstkanker... met eentje gaat het helemaal niet zo goed want het is teruggekomen.... en ik voel me daarom een "zeur"
En om meteen in mijn eerste bericht al beginnen met een soort van klagen, vind ik ook niet op zijn plaats.
Toch lucht het mij enorm op om misschien hier af en toe iets weg te tikken.

Groetjes van Rana

ClaudGron
Berichten van ClaudGron
Menopauzejaar:

Bericht door ClaudGron » vr 15 dec 2017 07:33

Hallo

Nee, het is idd geen feest!
Zit nu ook weer aan de keukentafel met hartbonzen, te wachten tot ze minder worden....
Het is fijn om hier te lezen dat er zoveel vrouwen zijn met ( dezelfde ) klachten.
Ik doe sinds kort aan yoga, heb ademhalingstherapie, ik zit nl altijd te hoog, waardoor ik moeilijk kan ontspannen.
Wellicht zijn er nog vrouwen die meer tips hebben?

Groetjes,
Claudia

Madu
Berichten van Madu
Onderwerpen van Madu
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 53

Bericht door Madu » vr 15 dec 2017 12:28

Hallo dames,

De beste tip is; vooral hier veel lezen. Mij hielp en helpt het iig als ik weet waar de dingen vandaan kunnen komen. Nieuwsbrieven en info hier kunnen daar ook bij helpen.

Eten veranderen en niet denken; dit of dat kan niet van 1 koffie per dag erger worden toch? In mijn geval was dat toch echt zo. Geen koffie, geen alcohol, aanpassingen in mijn eetpatroon gemaakt. Dat hielp in sommige gevallen absoluut om een aantal klachten minder heftig aanwezig te laten zijn. Helaas, is het al jaren zo dat er dan wel weer een andere klacht op de voorgrond gaat treden.

Toch is het niet anders. Ik wil zo min mogelijk last hebben van mijn klachten dus alles wat in mijn macht ligt dat probeer ik. Van het schrappen van voeding tot het schrappen van sociale contacten. Voor mij is het een proces van vooral schrappen geworden. Een proces van vooral met mezelf bezig zijn i.p.v. met alle anderen. Dat kost tijd, weerstand(van zowel mijzelf als van mijn omgeving) maar ik kon niet anders meer. Ik voelde aan alles dat mijn psyche en lichaam (eigenlijk zie ik dat als één overigens) mij in de problemen brachten als ik niet toegaf aan de rust die ik nodig had. Ik had nooit kunnen bevroeden hoeveel rust dat dan inhield. Ik schrijf vaker hier, ik leef als een asceet. Dus zover moest/moet het hier gaan.

Sinds kort slaap ik beter en gaat het langzaam de betere kant op maar ik ben er nog lang niet.

Voor iedereen is het anders dus pak eruit wat je denkt te willen proberen en volg vooral je eigen unieke pad.

Sterkte,

Madu

RaNa1970
Berichten van RaNa1970
Onderwerpen van RaNa1970
Menopauzejaar:

Bericht door RaNa1970 » vr 15 dec 2017 16:51

Hallo Madu en Claudia

Ik moet eerlijk zijn dat ik weleens lichte hartkloppingen heb, maar niet zo erg als ik hier gelezen heb..
Ik heb al wel heel veel jaren een te hoge ademhaling en daar wel oefeningen voor gekregen.
Met ontspannen heb ik ook veel moeite. Eigenlijk heb ik me nooit goed leren ontspannen omdat mijn jeugd een kwestie van overleven was..
Ik heb wel heel veel hobby's die mij gelukkig maken en daar probeer ik veel tijd voor vrij te maken.
Ook omdat ik altijd maar met anderen bezig was en minder met mezelf.
Ik vind dat laatste wel heel lastig. Voor ik het weet zit ik weer dingen te regelen die mijn volwassen kinderen wel zelf kunnen.
Dus voor tips voor de ademhaling hebben jullie bij deze niet veel aan mij..

Groetjes van Rana

ClaudGron
Berichten van ClaudGron
Menopauzejaar:

Bericht door ClaudGron » vr 15 dec 2017 19:20

Hoi dames,

idd Madu, ik ben nu ook met mn eet en drinkpatroon bezig. nou ja, eigenlijk is t meer een zoektocht...
van de week een reep butterscotch chocola opgegeten en 2 uur later waren de hartkloppingen erg aanwezig, koffie ben ik gaan minderen en drink nu vooral veel water en thee. ik drink al altijd veel te weinig maar volgens de consulente is dit wel heel belangrijk
Ik ben vooral ook bezig met het feit dat ik dit eigenlijk allemaal niet wil! Ik ben altijd heel actief, liep 3 x in de week hard, heb nogal wat dieren wat allemaal de verzorging nodig heeft en alles gaat nu op een laag tempo omdat ik ook maar zo moe ben.
Dus afgezien van de lichamelijke ongemakken, is het accepteren ook nogal een ding :(
maar ik ben heel blij met dit forum, om dingen te lezen en "even" van me af te kunnen schrijven!

groetjes,
Claudia

Janneke71
Berichten van Janneke71
Onderwerpen van Janneke71
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 48

Bericht door Janneke71 » vr 29 dec 2017 12:17

Welkom!

Ik was zelf 39 toen mijn eerste menstruatie oversloeg (ik slik geen pil) en ik binnen een paar maanden in een burn-out terecht kwam met hartkloppingen, angst enz. Door de arts niet (h)erkend als begin overgang. Zelf ook ontkend jarenlang. Nu ruim 7 jaar verder. Eindelijk geaccepteerd. Stress en overgang versterken elkaar. Zelf word ik boos als mensen zeggen: je bent toch nog veel te jong????

Inderdaad super moeilijk om te accepteren. Ik heb mijn leven aangepast. Had zeer drukke baan in bedrijfsleven. Maar paar keer overspannen en ook 2x ontslagen. Steeds gevoel niet aan te kunnen. Migraines. enz. Nu bezig met opleiding om iets heel anders te gaan doen. Zie inmiddels ook zegeningen. Dat ik eindelijk naar mijn hart luister.

Sterkte en succes
Janneke

RaNa1970
Berichten van RaNa1970
Onderwerpen van RaNa1970
Menopauzejaar:

Bericht door RaNa1970 » za 30 dec 2017 11:02

Hallo dames,

Mensen kijken mij ook heel raar aan als ik zeg dat ik in de overgang ben en heel veel klachten heb..
Ik heb ook al heel vaak gehoord dat ik te jong ben..
Maar ik was ook heel jong toen de ellende begon.....
Ik moest nog negen jaar worden toen ik voor het eerst ongesteld werd. Ik was de eerste van mijn klas en ik vond het verschrikkelijk.
Altijd veel klachten gehad.. PMS en nu dit weer.
De moed zinkt me best in de schoenen als ik hier vrouwen lees van boven de zestig met nog steeds klachten..
Dan denk ik pfff... ik ben nog maar net begonnen...

Groetjes van Rana

Janneke71
Berichten van Janneke71
Menopauzejaar:

Bericht door Janneke71 » za 30 dec 2017 17:11

Rana

laat je niet gek maken door alles wat je leest. Deed ik in het begin wel. Alle verschrikkelijke ervaringen telde ik op en ik dacht dat dat mijn voorland was. Maar dat is niet zo. Iedereen loopt zijn eigen pad.
Mijn oudste zus is 53 en sinds een paar jaar gestopt met de pil en daarna nooit meer ongesteld en zo goed als nergens last van. Ik heb zelf lichamelijk heel weinig klachten maar mentaal des te meer. Met antidepressiva, helaas nodig, gaat dit zeer goed.

Janneke

RaNa1970
Berichten van RaNa1970
Onderwerpen van RaNa1970
Menopauzejaar:

Bericht door RaNa1970 » zo 31 dec 2017 10:49

Hoi Janneke,

Daar heb je ook wel gelijk in..
Ene dag is gemakkelijker dan de andere.. De laatste dagen iets minder en dan moet ik inderdaad wel uitkijken dat ik niet te veel negatief ga denken!
Ik weet dat er ook goede dagen tussen zitten..
Dank je wel! Je zette me even weer met twee benen op de grond.

Groetjes van Rana

Janneke71
Berichten van Janneke71
Menopauzejaar:

Bericht door Janneke71 » zo 31 dec 2017 12:16

Rana je kunt het!

Janneke

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen