Mentaal en fysiek een ander mens

Nog maar weinig is bekend dat de hormoonveranderingen van de overgang al tussen je 30e en 40e jaar beginnen. Dat zorgt ervoor dat vrouwen heel andere diagnoses krijgen
Ben ik aan de overgang begonnen? Wat is de overgang? Hoe weet ik of ik in de overgang bent.
Tacthes
Berichten van Tacthes
Onderwerpen van Tacthes
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 41

Mentaal en fysiek een ander mens

Bericht door Tacthes » ma 20 nov 2017 19:24

Hai dames,

In 2015 is borstkanker geconstateerd. Inmiddels gezond, 2 borsten laten reconstrueren, chemotherapie en bestraling achter de rug. Nog 2 kleine ingrepen te gaan. Maar na al deze ellende te hebben doorstaan merk ik dat m'n menstruatie aan het schommelen is en sinds een half jaar vooral merkbaar aan m'n metalen en fysieke reacties.

Ik ben erg onrustig, meestal alleen in de ochtend, maar kan ook de hele dag duren. Ben soms schrikkerig en vaak onzeker. Als ik op de bank zit en kan blijven zitten is het oké. Maar zodra ik iets ga doen overvalt me een onrustig en onzeker gevoel. Als m'n vriend thuis komt ook. Bij m'n zoontje van vijf heb ik dat stuk minder. Maar heb bij anderen en m'n vriend een gevoel van wat willen ze van me. Vooral als het even stil valt. Of me aan kijken.

M'n vriend is door m'n ziekte ook wat meer onzeker geworden en zoekt juist nu meer aandacht en lichamelijk contact. En denk dan ga weg. Laat me. Ik vind dit zo naar. Ik wil ook wel eens opstaan en denken zo we gaan er een leuke dag van maken. Ik spreek wel met m namen af maar heb het liever niet over te zelf. Ben vaker cynisch en geïrriteerd. Niet depressief, maar wel wisselende stemmingen.

Ik sport inmiddels wel veel. Dat helpt wel. Heb helaas geen werk. Net voor m'n diagnose ontslagen. En zoals ik me nu voel heb ik maar één week per maand waarop ik me redelijk goed voel.

Ik weet dat m'n eicellen voorraad aardig geslonken is na de chemotherapie. Dus de kans op een overgang is vrij groot.

Herkent iemand zich in de onzekere en stressmodus naar je partner toe in de overgang of voorstadium? En ook onzekerheid in praten met andere mensen?

Groetjes Thessa