Is dit echt overgang?!!

Nog maar weinig is bekend dat de hormoonveranderingen van de overgang al tussen je 30e en 40e jaar beginnen. Dat zorgt ervoor dat vrouwen heel andere diagnoses krijgen
Ben ik aan de overgang begonnen? Wat is de overgang? Hoe weet ik of ik in de overgang bent.
Na
Berichten van Na
Onderwerpen van Na
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 32

Is dit echt overgang?!!

Bericht door Na » zo 12 nov 2017 18:15

Hallo dames,

Na heel veel zoeken en lezen op internet en deze forum in de laatste paar dagen, en na heel veel herkenningspunten wilde ik toch even mijn enigszins lang' verhaal hier kwijt en jullie vragen of het wel overgang/premenopauze kan zijn of zeker al is?!.

Ik heb sinds 1 a 2 jaar misschien , (weet niet precies, kan iets langer of korter zijn, in ieder geval lang genoeg) problemen met mijn menstruatie patroon. Ik heb altijd al regelmatig menstruatie gehad en was meestal op tijd tot die tijd dus begon de patroon te veranderen als volgt:
Ongesteld komt nog op tijd of soms ietsje later of dag eerder maar ik verlies dan daarna geen bloed, ik zie heel kleine, weinig bloed meestal ook donker en daarna blijft uit, en komt pas over 2 a 3 dagen geleidelijk weer op gang. Dit gedurende al paar jaar nu, afgelopen augustus bleef het uit en ik was op vakantie dus ik dacht kan gebeuren natuurlijk. Maar goed, nu ben ik weer a 10 dagen overtijd, gister en vandaag heb ik weer heel weinig bruine afscheiding/bloed gezien meer niet, het is echt niet meer dan druppels of zo.

Al die tijd heb ik gewoon normale menstruatiegevoel/klachten, tot dit moment nog heb ik ook last van pijnlijke borsten, maar de ongesteld wil maar niet komen, het voelt alsof het uit wil maar kan het niet!!.

Ik word in december maar 30. Ik heb veel verhalen en ervaringen gelezen dat het wel mogelijk is zo vroeg en lijkt relatief wat vaker te voorkomen dan de medische wereld dat beweert. Maar hoe dan ook het voelt zo ontzettend oneerlijk en is zo hard!! Ik heb niet denk ik een echte kinderwens en nooit echt gehad, misschien soms twijfel(de) ik nog eraan maar in ieder geval sta ik hier niet op te wachten natuurlijk, en misschien had ik later toch een kindje gewild. En nu voelt het letterlijk einde voor alles voor mij, liefde, partner, relatie of een kind allemaal vaarwel.

Ik heb nog andere klachten ook, zoals ik heb al tijdje gemerkt dat ik sneller en meer warm heb dan ik gewend ben van mezelf. 's Nachts minder goed slapen, last van spieren en gewrichten, vermoeidheid wat soms wel te extreem is, tinteling/branderig gevoel in handen vooral de linker, laag tot geen libido, dun wordend haar en haarverlies dat al paar jaar eigenlijk, maar er werd toen eczeem bij mij geconstateerd, echter ik heb op net kunnen lezen dat dat ook een overgangsklacht kan zijn?! Eczemen ontwikkelen of verergeren, Iemand ervaring hiermee? Ik heb ook eczeem in de schaamstreek gekregen vorige jaar, heel veel jeuk en droogheid maar dat allemaal uitwendig niet binnen de vagina dus, maakt dat wel uit?

Ik ben heel bang en depressief om eerlijk te zijn, ik heb zelfs de afgelopen twee dagen veel over zelfmoord gedacht en serieus overwogen, ik weet dat dit heel stom en suf klinkt maar het is teveel voor mij. Ik ben eerder bang voor de gevolgen en risico's van de overgang, zoals botontkalking, daar vrees ik het meest voor!! Ik geloof namelijk dat ik geen sterke skelet en botten heb, tot paar jaar geleden had ik nog vitamine d tekort.
Ik heb hier nog niet eens over de risico's op kort en krimen van de schede als ik het zo goed zeg! Wat een griezel is dat nou!!!! Ik voel me ineens 80 jaar al. En weet niet hoe dit valt te verwerken, terwijl ik altijd actief geweest ben nu voel ik me al bejaarde die erg op haar gezondheid en botten moet opletten, en ik kan hiermee niet leven denk ik.

Laatste vraag, als ik me straks test met een zelftest, als de resultaat negatief is (wat ik zelf niet verwacht) wat kan ik daaruit concluderen, is er nog andere test (behalve inwendig) wat ik kan vragen van mijn huisarts?

Veel groeten,
Nara

Ruchama
Berichten van Ruchama
Onderwerpen van Ruchama
Menopauzejaar: 2002
Leeftijd NU: 64

Re: Is dit echt overgang?!!

Bericht door Ruchama » zo 12 nov 2017 19:35

Nara,

ik zou hiermee naar de huisarts gaan, die zelftest zegt niets. Kan alleen misschien uitsluitsel geven als je in de menopauze bent beland en ik hoop voor jou dat dit hel lang nog duurt. Je bent ook nog erg jong, je hormoonhuishouding is van slag en de huisarts kan je vast helpen.

Sterkte!
Ruchama

Na
Berichten van Na
Onderwerpen van Na
Menopauzejaar:

Bericht door Na » di 14 nov 2017 14:28

Dank je voor je reactie,

Hoe bedoel je dat de zelftest geen zin heeft? Ik heb hem inmiddels al binnen, en mijn menstruatie vanmorgen pas is eindelijk weer licht begonnen na 12 dagen overtijd, dus mijn andere vraag is kan ik de zelftest ook tijdens de menstruatie doen of moet ik maar nog mee even wachten?

Ik voel me erg ongerust en bang, en inderdaad ik ga weer een afspraak maken met mijn huisarts, maar hij zal me toch niet serieus nemen natuurlijk over de overgang, zie ik dan wel.
Ik word natuurlijk dan naar de gynaecoloog doorgestuurd waar ik eigenlijk bang voor ben. Hoe ziet zo'n onderzoek allemaal eruit?

Groet, Nara

Lia
Berichten van Lia
Onderwerpen van Lia
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 62

Bericht door Lia » di 14 nov 2017 15:46

Na schreef:
di 14 nov 2017 14:28
kan ik de zelftest ook tijdens de menstruatie doen of moet ik maar nog mee even wachten?
Hallo Nara,

In de eerste week van de cyclus. Bijv dag 4 van de menstruatie.
Lees de bijsluiter.

Positieve uitslag: Je bent aan de overgang begonnen
Negatieve uitslag: Geen conclusie aan te verbinden

Lia

Na
Berichten van Na
Onderwerpen van Na
Menopauzejaar:

Bericht door Na » di 14 nov 2017 21:29

Dank jullie wel voor de tips en het meedenken, dat voelt fijn!.
Ik heb nu al een afspraak staan met mijn huisarts, ben benieuwd.

Lia: je leest soms dat de cyclus begint met 'eerste' dag menstruatie en andere weer de 'na laatste dag menstruatie' verwarrend wat het nu precies is. Het kan toch uiteindelijk hele proces de menstruatiecyclus genoemd worden, of niet?

Nara

Lia
Berichten van Lia
Onderwerpen van Lia
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 62

Bericht door Lia » wo 15 nov 2017 01:28

Hallo Nara,

De naamgeving doet er niet zoveel toe, de een noemt het zus de ander zo.

Op de 1e dag van de menstruatie draaien de hormonen weer om en begint de nieuwe cyclus.

Voor een test is tussen dag 2 en 7 van je menstruatie daarom een goed moment.

Lia

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht