Overgang op 42?

Nog maar weinig is bekend dat de hormoonveranderingen van de overgang al tussen je 30e en 40e jaar beginnen. Dat zorgt ervoor dat vrouwen heel andere diagnoses krijgen
Ben ik aan de overgang begonnen? Wat is de overgang? Hoe weet ik of ik in de overgang bent.
Car0
Berichten van Car0
Onderwerpen van Car0
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 44

Overgang op 42?

Bericht door Car0 » zo 05 nov 2017 15:44

Hoi dames,

Wat ben ik blij dit forum te hebben gevonden want het geeft me een beetje hoop en hopelijk antwoord op mijn vragen.

Ik ben 42 en sinds deze maand was mijn anders heel regelmatig verlopende menstruatie anders. Ze kwam vroeger door en stopte vroeger en een beetje met horten en stoten. Het leek wel alsof mijn lichaam de boel niet meteen leeg kreeg, als jullie begrijpen wat ik bedoel. Dat ging zo dagen door. Op de duur was het alleen nog wat rozige op het toiletpapier maar het was er wel.
Eergisteren hield het plots op. Maar het bleef rommelen in mijn buik. Gaande van een licht drukkend gevoel in de onderbuik tot een opgeblazen gevoel en rommelende darmen.

Gisteren, een dag nadat er dus niets meer te zien was, was ik op een feestje en toen ik naar het toilet ging schrok ik me wild: helderrood bloed! Precies zoals mijn menstruatie doorgaans begint. Gelukkig had ik nog een tampon in mijn handtas zitten. Maar ik beefde zo erg dat ik het aan mijn aanwezige vriendinnen en mijn man moest vertellen. Gek genoeg was mijn man de enige die opperde dat dit wel is het begin van de overgang zou kunnen zijn. Mijn vriendinnen, allemaal tussen de 40 en 47, zeiden echter stuk voor stuk: hier moet je meteen mee naar de dokter, meid! Dit is niet goed! Je bent nog veel te jong, dit kan niet! Geen van hen schijnt ooit zoiets te hebben gehad. De meest enge dingen heb ik gehoord. Toen ik naar huis ging, stond het huilen me nader dan het lachen.

Dat die bloeding intussen even snel gestopt is dan ze gekomen is en dus blijkbaar geen gewoon vroeger doorkomende menstruatie is, draagt ook niet bij aan mijn gemoedsrust. Ook heb ik bij mijn weten geen andere verschijnselen die op een beginnende overgang zouden kunnen wijzen.
Zou dit kunnen? Zou het kunnen dat eventueel andere symptomen zo licht waren dat ik ze niet heb opgemerkt of gewoon niet aanwezig waren en dat dit bij mij het 1ste signaal van een nieuwe fase is? Of kan het ene niet zonder het andere en is dit iets anders?

Sorry voor mijn lange uitleg maar ik wou duidelijk zijn over wat er aan de hand is. Ik weet ook wel dat jullie geen dokters zijn en geen echt uitsluitsel kunnen geven. Maar het zou al een beetje een geruststelling zijn als een leeftijdsgenoot iets zou herkennen. Of iemand waarbij het langer geleden ook zo of rond deze leeftijd begon... . Alvast bedankt!

Car

Nog even dit: ik ben vroeg beginnen menstrueren en een vriendin zei me dat het dan helemaal niet kan want dat meisjes die vroeg ongesteld worden net later in de overgang komen.
Wat de erfelijke factor betreft: mijn moeder is van mij bevallen toen ze bijna 43 was. Het enige wat ik daarover weet was dat de dokter gezegd heeft dat het een klein wondertje was aangezien 1 van haar eierstokken al uitgedroogd was of zoiets. Ook zei mijn moeder dat ze niet meteen aan een zwangerschap dacht toen ze niet ongesteld werd maar eerder aan de overgang. Was dat omdat ze toen al onregelmatiger was? Ik kan het haar jammer genoeg niet meer vragen want ze is overleden... :-( Verder ben ik vrij sportief en nog erg lenig en schat men mij doorgaans jonger dan 40. Misschien de reden waarom niemand in deze richting denkt?

Mrsx
Berichten van Mrsx
Onderwerpen van Mrsx
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 49

Re: Overgang op 42?

Bericht door Mrsx » zo 05 nov 2017 16:07

Car

bij mijn begon het ook onverwachts.. je houd er totaal geen rekening mee dat het een nieuwe fase is... ws. is het ook een restje van je menstruatie geweest.....ook bij mij begonnen mijn menstruaties eerst langer te worden toen uit te blijven (deed ik zwangerschapstesten) toen weer kort op elkaar nu ben ik bijna 47 en nog steeds ben ik bezig mijn menstruatie gekwakkel (lees ook dat stuk maar eens) ben er wel eens goed wanhopig van geweest... en soms nog... maar blijkbaar hoort het er allemaal bij.... ben er ook voor naar een dokter geweest destijds (meerdere keren) maar het was en is, allemaal overgang... hoop dat ik je een beetje heb geholpen :)

Het is ook niet echt de overgang, het is een voorfase van de overgang. Ik was zelf 14 dat ik vh eerst menstrueerde, maar begon toch ook op mijn 42e...al die enge verhalen heb ik ook gehoord, gelukkig had ik een wat oudere relaxte huisarts, die keek de boel na.. en vertelde dat het allemaal heel normaal was en dat het geen reden was voor een uitstrijkje.. zag geen rare dingen.. ik heb gelukkig een wat oudere vriendin, mijn moeder en schoonmoeder die ik even kan bellen (nu niet meer nodig) maar allemaal beaamde ze het...

Mrsx

Car0
Berichten van Car0
Onderwerpen van Car0
Menopauzejaar:

Bericht door Car0 » zo 05 nov 2017 16:27

Heb je stukje gelezen, Mrsx.

O jee zeg! ;) En jij was dus ook 42? Het gekke is dat ik net een boek had gelezen over de menopauze. Er werd nog al veel promo gevoerd over dat boek dus heb ik het maar is meegenomen in de bib. Omdat ik dacht: ja, eigenlijk...we worden zo goed voorgelicht en er zijn nog weinig taboes maar wat weet ik hier eigenlijk over?
Dus ik heb gelezen over de symptomen en de mogelijke aanwijzingen. En ik dacht: nou, daar heb ik nog allemaal niets van gemerkt dus het zal nog wel even op zich laten wachten. En nu dit... . Out of the blue...
Tel daarbij dat ik moet toegeven een beetje een hypochonder te zijn (komt waarschijnlijk omdat ik in mijn omgeving jammer genoeg al vaak ben geconfronteerd met enge ziektes) en dan weet je dat ik heel goed snap waarom jij naar de dokter ging.
Ik ga ook een afspraak maken morgen.
Want hoewel ik hier nu al een aantal verhalen gelezen heb die aantonen dat het echt wel de overgang kan zijn, blijf ik me toch zorgen maken. Ook al omdat het weer te lang geleden is dat ik een uitstrijkje liet maken. Iets waar ik nu natuurlijk ook boos voor ben op mezelf...

Ja, inderdaad, die zgn voorfase. Daar schijnt toch echt niet veel over gezegd te worden he? Ik heb jammer genoeg dus niemand waarmee ik erover kan praten. Niemand in mijn omgeving is al in deze fase en mijn moeder is er dus niet meer. Maar goed, eerst maar even afwachten of het werkelijk dit is, toch? Dank je wel voor je reactie trouwens!

Car

Mrsx
Berichten van Mrsx
Onderwerpen van Mrsx
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 49

Bericht door Mrsx » zo 05 nov 2017 17:09

Hoi Car,

Ik heb ook allemaal boeken gelezen over overgang.. en toch heb ik het meeste hier geleerd en van de oudere dames om me heen..... nu ik was 44.5 toen ik er nog eens heen ging naar de huisarts die wilde toen niet eens een uitstrijkje maken... omdat de boel er rustig uitzag (en hij had nog gelijk ook)...

Dat je hypochonder bent door wat je hebt meegemaakt begrijp ik helemaal... na 2 zieke vaders en een zieke vriend ben ik ook maar eens naar een psycholoog gegaan, soms lukt relativeren mij niet altijd meer.... dus ik begrijp je helemaal....

Even de boel laten checken is ook helemaal niet zo verkeerd..

Mrsx

Car0
Berichten van Car0
Onderwerpen van Car0
Menopauzejaar:

Bericht door Car0 » ma 06 nov 2017 15:07

Hallo

O jee, heb een afspraak met de dr gemaakt maar maak intussen mezelf en mijn omgeving helemaal gek! Hoewel, dat laatste probeer ik nu in de hand te houden. Ik hou mijn mond over de nare dingen die door mijn hoofd blijven gaan. Maar zo merken ze dan natuurlijk weer dat ik veel stiller ben. Op mijn werk was het om die reden vandaag een moeilijke dag. :-(
Intussen is die spotting er gewoon weer. Al maak ik me nog het meeste zorgen over die plotse bloeding van afgelopen weekend die even snel verdween als ze gekomen was. Kan dat nou echt onschuldig zijn?
Goh dames, ik hoop echt dat ik vanaf nu gewoon tot jullie clubje mag toetreden...
Sorry voor mijn uitgebreid geratel. Ik moet het gewoon ergens kwijt...Want zelfs mijn dochtertje begint te merken dat er iets aan de hand is met mama en begint ongerust te worden... :-(

Car

JessiK
Berichten van JessiK
Onderwerpen van JessiK
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 47

Bericht door JessiK » wo 08 nov 2017 10:47

Dag Car,

Ten eerste bedankt voor je reactie op mijn vraag. En nu ik jouw verhaal lees, herken ik veel. Dingen die ik nooit gekoppeld heb aan de beginfase van de overgang.

Je beschrijft het starten van de menstruatie, waarna het stopt en zomaar weer begint. Dit heb ik de afgelopen maanden ook gehad. Ik werd dan tussen de 23e en 25e dag 1 dag ongesteld. Dan was het helemaal weg, en was het afwachten wanneer het kwam. Meestal was dit 3 dagen later. Dan kwam het ook ineens en in grote hoeveelheid, met stolsels e.d.

En nu is mijn menstruatie dus voor de eerste keer niet gestart tussen de 23e en 28e dag....ik zit nu zelfs op dag 40..
Om mezelf wat rust te geven idd de huisarts bezocht. Ik heb een jonge vrouwelijke huisarts die mijn zorg begreep (ik was als de dood dat ik zwanger was...) en zij bood aan om een hcg bloedtest te doen, om mijn zorgen weg te nemen en om uit te sluiten dan ik zwanger ben. Ik ben dus niet zwanger. Mijn huisarts snapte mijn zorg, en heeft mij daarbij geholpen.

Sterkte de komende tijd... het accepteren heeft tijd nodig..

groet Jessica

Plaats reactie