Help

Nog maar weinig is bekend dat de hormoonveranderingen van de overgang al tussen je 30e en 40e jaar beginnen. Dat zorgt ervoor dat vrouwen heel andere diagnoses krijgen
Ben ik aan de overgang begonnen? Wat is de overgang? Hoe weet ik of ik in de overgang bent.
Silvia47
Berichten van Silvia47
Onderwerpen van Silvia47
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 49

Help

Bericht door Silvia47 » do 28 sep 2017 17:45

Hallo

Mijn naam is Silvia ik ben 47 jaar en heb sinds 6 weken een waslijst van klachten, het begon met een raar been op vakantie wat doortrok naar arm en uiteindelijk kreeg ik ook nog eens last van mijn spastische darm.
Ben na terugkomst overal op getest en uiteindelijk voor rug en nekklachten bij de fysio terecht gekomen. Maar mijn benen willen niet net of het tintelt of er van alles doorheen giert. Ook mijn hoofd is niet rustig wazig zien en hoofdpijn. Stemmingswisselingen en depri.
Nu denkt de huisarts ook omdat we eigen zaak hebben aan overspannen. Maar ik merk ook het laatste jaar dat ik een week voor mijn ongesteldheid volledig beroerd ben, ik ben het twee dagen erg heftig en dan gaat het wel weer.
Zou ik in de overgang gaan. Huisarts wil nu antidepressiva voorschrijven .word er ondertussen gek van dat gevoel en ben uitgeput.

Silvia

Lia
Berichten van Lia
Onderwerpen van Lia
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 62

Re: Help

Bericht door Lia » do 28 sep 2017 18:11

Hallo Silvia,

Als je 47 bent kun je er wel van uitgaan dat al een hele tijd met de overgang bezig bent.
De veranderingen in de hormonen beginnen bij vrouwen meestal al als ze begin 30 zijn, is het begin van de overgang. Ook al is dat nog nergens aan merkbaar en is hun menstruatie nog regelmatig.
Maar verderop in de overgang in de overgang beginnen de meesten wel wat te merken. Niet lekker in hun vel zitten, het gevoel hebben dat dingen teveel zijn. Dat is in veel gevallen al het eerste signaal. Waarna meer lichamelijke verschijnselen meestal tevoorschijn komen, en ook die lopen heel erg uiteen.
Meer klachten rond de menstruatie, uiteindelijk menstruatie die overslaat.
Het kan allemaal bij de overgang horen.
Allerhande patronen die vroeger als vanzelfsprekend verliepen, die je aankon en waarmee je uit de voeten kon, kunnen in deze tijd op punten flink gaan wringen en stress geven. Waardoor al die onvergangs-ongemakken nog eens worden versterkt.
Emoties en gevoelens kunnen goede richtingaanwijzers zijn om uit te vinden waar dingen wringen.

Lia

Silvia47
Berichten van Silvia47
Onderwerpen van Silvia47
Menopauzejaar:

Bericht door Silvia47 » do 28 sep 2017 20:21

Hoi

maar zou dat dan dat rare gevoel in mijn benen en duizeligheid kunnen verklaren. Want nu weten ze het eigenlijk niet, zeggen uitgeput door 13 jaar lang alleen maar te werken 6 dagen i.v.m eigen zaak. Ben wel gewoon elke maand op tijd ongesteld maar duurt nu nog maar twee dagen erg hevig, en veel meer last dan voorheen. Ben ook depri, dus moet ik hu aan de antidepressiva gaan of niet, eerst laten testen op overgang is dat verstandiger

Silvia

Marsnat
Berichten van Marsnat
Onderwerpen van Marsnat
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 50

Bericht door Marsnat » do 28 sep 2017 20:28

Hallo Silva

Ik ben 48 en heb de laatste maanden ook zoveel vage klachten. Om de enige dag zat ik bij de huisarts. Bloed gecheckt goed. 2 keer een ECG gemaakt ook in orde. De huisarts zegt dat het geen overgang is en heeft me ook AD gegeven. Ik heb deze niet aangeraakt. Ik ben helemaal uitgeput slaap slecht. Eet slecht lichaam staat in brand.
Ik ben mezelf niet meer.
Af en toe pak ik een oxazepam om toch een beetje te slapen.
Van mij mag dit snel ophouden.

Groetjes Natascha

Silvia47
Berichten van Silvia47
Onderwerpen van Silvia47
Menopauzejaar:

Bericht door Silvia47 » do 28 sep 2017 20:49

Hallo

heb ook allerlei onderzoeken gehad bloed ontstekingswaarde allemaal goed, echo buik goed maar nu ik bij de fysio loop en het met de rug en nek beter gaat denk ik de klachten van somber, uitgeput en duizelig en tintelende benen blijft, dat het toch misschien iets met me hormonen te maken heb.
Maandag contact met huisarts en ga het haar dan vragen ik trek dit ook niet sta op het punt van instorten maar moet door heb een eenmanszaak en kan niet zomaar bedrijf dicht doen.

Silvia

Marsnat
Berichten van Marsnat
Onderwerpen van Marsnat
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 50

Bericht door Marsnat » do 28 sep 2017 21:27

Hallo

Het liefst wil ik stoppen met werken maar dan komt er geen brood op de plank. Pfff dit is echt geen leuke periode.
Gelukkig hebben we deze site. Veel herkenning als ik me down voel lees ik berichten.
Sterke wel moeten er jammer genoeg Door heen. Eens zal het goed komen

Marsnat

Silvia47
Berichten van Silvia47
Onderwerpen van Silvia47
Menopauzejaar:

Bericht door Silvia47 » vr 29 sep 2017 14:05

Hallo

Bij mij is er nog geen sprake geweest van overgang, ze denken dat ik overspannen ben. Ga nu erg twijfelen aan mezelf omdat veel klachten die ik lees van de overgang mij bekend voorkomen,

Silvia

Conny1966
Berichten van Conny1966
Onderwerpen van Conny1966
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 52

Bericht door Conny1966 » vr 29 sep 2017 15:10

Hoi Sylvia,

Toen ik 3 jaar geleden de eerste klachten kreeg en ik zelf geen flauw idee had wat ik had tot ik op dit forum terecht kwam, werd mij ook gezegd dag ik overspannen was en/of burn-out had. Er speelde privé ook wel een en ander dus dat had gekund, ware het niet dat er toch iets in mij zei dat dit niet klopte.
De huisarts gaf me antidepressiva, maar deze heb ik nooit genomen want ik vond mezelf niet depressief.
Ja ik was compleet van slag lichamelijk en geestelijk en natuurlijk werd ik daar angstig, onrustig en somber van.
Inmiddels drie jaar later weet ik voor mezelf in elk geval wel beter, ik had toen zware overgangsklachten, en langzaam maar zeker ben ik daar door veel te lezen en er over te praten achter gekomen.
Ook nu heb ik nog serieuze overgangsklachten, maar doordat ik er nu veel meer over weet laat ik me er minder door uit het veld slaan, het blijft wel rot maar niet meer zo vreselijk dan in het begin als je er echt door overvallen wordt.

Groetjes en veel sterkte Conny

Anette
Berichten van Anette
Onderwerpen van Anette
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 65

Bericht door Anette » vr 29 sep 2017 15:34

Beste Silvia,

Dat je nu pas klachten krijgt die je aan de overgang doen denken, wil niet zeggen dat er eerder nog geen sprake was van de overgang.
Tot aan deze klachten heb je er nog niks van gevoeld, dat wil niet zeggen dat die er niet was.
De eerste hormoonveranderingen/schommelingen beginnen echt al heel veel eerder. En het kan heel goed dat je van die eerste 10 jaar geen last hebt gehad.
In de loopt van de tijd als de hormonen meer en meer gaan schommelen kan dat ineens wel tot uiting komen.
Die schommelingen zijn stress voor je lichaam. Je zenuwstelsel staat daardoor extra onder druk.
Daardoor, en erbij opgeteld evt. spanningsfactoren van buitenaf kan ervoor zorgen dat spanningen op het zenuwgestel overspanningen worden.
Voor de een ligt dat punt al in het begin en die vrouwen voelen hun overgang al ver voor hun 40e.
Bij andere komt dat punt later, en die vrouwen merken niks van de eerste (tien) jaren van hun overgang.

We weten allemaal dat na je 30e de kansen op een zwangerschap afnemen, maar realiseren ons niet dat die verandering in de hormonen het begin van de overgang inluiden.

Anette

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht