18 jaar en in de overgang, is het überhaupt mogelijk?

Nog maar weinig is bekend dat de hormoonveranderingen van de overgang al tussen je 30e en 40e jaar beginnen. Dat zorgt ervoor dat vrouwen heel andere diagnoses krijgen
Ben ik aan de overgang begonnen? Wat is de overgang? Hoe weet ik of ik in de overgang bent.
Marieke98
Berichten van Marieke98
Onderwerpen van Marieke98
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 20

18 jaar en in de overgang, is het überhaupt mogelijk?

Bericht door Marieke98 » vr 01 sep 2017 14:38

Hallo allemaal,

Ik zal mezelf eerst even voorstellen. Ik ben Marieke, een 18 (bijna 19) jarige studente uit Nijmegen.
Jullie zullen misschien wel denken '18 jaar, wat doet ze hier op dit forum?' Nou, dat vraag ik me ook af!

Natuurlijk hoor ik nog niet in de overgang te zijn, maar toch ben ik ergens een beetje bang dat het misschien wel zo is.
Ik heb sinds begin augustus flink last van dagelijkse opvliegers, nachtelijk zweten en een afwijkende menstruatie.
Nu hoeven deze symptomen natuurlijk niet gelijk te wijzen op de overgang, maar de kans dat er iets met mijn hormonen aan de hand is lijkt me best reëel. Ook heb ik best al een tijdje last van sombere/depressieve periodes, maar ik weet niet of dat er ook mee te maken heeft.
Mijn vraag is dan ook of het überhaupt mogelijk is om zo vroeg al in de overgang te komen.

Afgelopen week heb ik dan ook zo'n urinetest besteld, maar wegens problemen met de bestelling verwacht ik die volgende week pas.

Mijn moeder dringt erop aan dat ik naar de dokter ga, maar ik ben bang dat de dokter mij niet serieus gaat nemen. Ik heb namelijk al een beetje het forum doorgelezen en als zelf vrouwen in de 30 vaak al niet serieus genomen worden, dan wordt een 18-jarige meid zeker niet serieus genomen. Dus hebben jullie misschien ook wat tips voor mij voor als ik naar de dokter ga? (Ik ga eerst de zelftest doen voordat ik naar de huisarts stap)

Alvast bedankt!
Marieke

Anette
Berichten van Anette
Onderwerpen van Anette
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 65

Re: 18 jaar en in de overgang, is het überhaupt mogelijk?

Bericht door Anette » vr 01 sep 2017 16:01

Marieke98 schreef:
vr 01 sep 2017 14:38
(Ik ga eerst de zelftest doen voordat ik naar de huisarts stap)
Beste Marieke,

Wees je ervan bewust dat als die test negatief resultaat geeft, dat dat niet wil zeggen dat je dan niet in de overgang zou kunnen zijn.
Net als de bloedtest van de huisarts, is dat een moment opname. Met geen van beide kun je de overgang uitsluiten.
Als je vooraan in de overgang zit is de kans op een negatieve uitslag groot, omdat je hormonen schommelen en nog regelmatig 'normale' waarden hebben.

Als je echt sterk het vermoeden hebt dat je in de overgang bent laat je dan doorverwijzen.
Zeker als je een kinderwens hebt of als je dat op dit moment nog niet weet. Als we 18 zijn weten we immers nog niet allemaal of we wel of niet een gezinnetje willen.
Laat je dus ook niet zomaar de pil voorschrijven omdat die evt je klachten zou verminderen, want dan lijkt alles normaal terwijl het dat misschien niet is.
Dat je hormonen ontregeld zijn, zo klinkt het wel. Of dat door de overgang is...... weet ik ook niet, maar sommige vrouwen hebben de pech dat een vroege menopauze in hun genen zit.

Anette

Marieke98
Berichten van Marieke98
Onderwerpen van Marieke98
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 20

Bericht door Marieke98 » vr 01 sep 2017 17:40

Ha Anette,

Als eerste, bedankt voor je reactie.
Een bloedonderzoek bij de huisarts zal er waarschijnlijk wel komen, maar het is inderdaad goed om te weten dat negatief resultaat eigenlijk niets zegt. Eveneens bij de zelftest. Voor nu is het wachten tot ik de test gedaan heb en bij de huisarts ben geweest.

Bedankt! En ik laat nog wel een berichtje achter als ik meer hoor :)

Marieke

Chantal19
Berichten van Chantal19
Onderwerpen van Chantal19
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 19

Bericht door Chantal19 » di 05 jun 2018 22:26

Hoi Marieke!

Ik heb precies dezelfde klachten en ben nu op internet aan het zoeken voor informatie. Zelfde verhaal, zelfde leeftijd.
Heb je al meer informatie??

Chantal

MEL
Berichten van MEL
Onderwerpen van MEL
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 22

Bericht door MEL » di 19 mar 2019 19:46

Hoi meiden,

Helaas is het wel mogelijk. Ik ben sinds mijn zeventiende in de "overgang": prematuur ovarieel falen. Bij mij bleef menstruatie volledig uit. Na een jaar toch naar de dokter gegaan. Deze vrouw vroeg mij: "wil je zwanger worden?" Toen het antwoord nee luidde, stuurde ze me weer weg. Als het nog een jaar zou duren moest ik maar terug komen. Sindsdien nogmaals naar een andere dokter gegaan en direct doorverwezen naar het VUmc. Ondertussen aan de femoston gezet want zat al in de vroege stadia van botontkalking en mijn hormoonniveaus waren niet conform. Maar de medicatie slik ik eigenlijk niet. Ben boos op het feit dat ik met de problemen zit die ik heb.... Ik probeer mijzelf met sporten en goede voeding gezond te houden. Ik durf het haast niet toe te geven, maar ik wil wel weer aan de medicatie, maar heb je die lijst met bijwerkingen ooit gezien! zo'n 6 soorten kanker waar ik een verhoogde kans op zou krijgen,..... wat moet ik doen? Maar meiden, maak je niet direct zorgen. Als je echt uitsluiting wil moet je een bloedtest aanvragen waar ze kijken naar je oestrogeen, FSH, LH. De kans is zeer klein dat je zo vroeg in de overgang zit. Mijn dokter schrok zelfs, want de jongste vrouw die hij ooit had gezien was 33: ik 19 (toen behandeling begon).

Mel

Jojochan
Berichten van Jojochan
Onderwerpen van Jojochan
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 34

Bericht door Jojochan » wo 20 mar 2019 11:10

MEL,

wat ik hier herken is dat je eerst weggestuurd werd. Wat vervelend is dat.
Ikzelf heb 2 jaar geleden voor het eerst tegen de gynaecoloog gezegd dat mijn menstruaties iets korter en sneller leken te komen. (hier in Duitsland is het normaal om 1 of 2 keer per jaar voor een routine check te gaan). Ze vroeg me toen ook of ik een kinderwens had. Ik antwoordde "niet direct". Ik zat verder nog binnen de grenzen van "kan gebeuren, waarschijnlijk niks aan de hand", dus werd ik gerustgesteld en naar huis gestuurd.
Nu knaagt het aan me. Wat als ik gezegd had dat ik kinderen wilde? Hadden ze dan 2 jaar geleden extra onderzoeken gedaan? Was ik dan eerder op de hoogte dat het "nu of nooit" zou zijn?

Het lijkt erop dat je in geval van twijfel maar beter kunt zeggen dat je zwanger wilt worden :( Wat dom eigenlijk dat de natuurlijke overgang, maar kennelijk zelfs POF ook, echt alleen wordt gezien als vruchtbaarheidsprobleem en niet als mogelijk probleem voor je algehele gezondheid en levenskwaliteit. Bah, ik word er boos van.

Jojochan

Plaats reactie