Zijn dit de eerste klachten van de overgang ?

Nog maar weinig is bekend dat de hormoonveranderingen van de overgang al tussen je 30e en 40e jaar beginnen. Dat zorgt ervoor dat vrouwen heel andere diagnoses krijgen
Ben ik aan de overgang begonnen? Wat is de overgang? Hoe weet ik of ik in de overgang bent.
Lynda
Berichten van Lynda
Onderwerpen van Lynda
Menopauzejaar:
Leeftijd: 48

Zijn dit de eerste klachten van de overgang ?

Bericht door Lynda » do 16 mar 2017 02:16

Hallo Allemaal

Ik zal me even voorstellen. Ik ben bijna 47 jaar.
Mijn menstruatie is tot nu toe keurig op tijd en niet buitensporig heftig of kort. Ik heb geen last van opvliegers...Alleen ervaar ik de hele maand naar mijn menstruatie toe veel vreemde klachten.
Zoals opgeblazen gevoel, rommelende darmen, winderigheid, zere buik, moeilijk naar de wc kunnen, duizelig gevoel
En nu een paar dagen voor mijn menstruatie voel ik me grieperig, Down, vreselijke rillingen...kippenvel van binnen pijnlijk stekend plekje rond schouderblad ..electrische schokken Door lichaam en soms hoofd als ik bijna slaap.
Ook merk ik dat ik de hele maand angstig ben en dan met name voor ziektes waarvan ik zeker weet dat ik ze heb... en vaak gesprekken niet kan volgen of niet opsla. Vaak heb ik geen zin in sociale contacten en soms wil ik gewoon liever alleen zijn en vind ik het fijn als man en kinderen weg gaan.
En moe moe ben ik ook.. Maar anders moe dan moe van hard werken....is dit het begin van de overgang...?

Lynda

Lee64
Berichten van Lee64
Onderwerpen van Lee64
Menopauzejaar: 2017
Leeftijd: 55

Re: Zijn dit de eerste klachten van de overgang ?

Bericht door Lee64 » do 16 mar 2017 05:36

Dag Lynda

De vraag stellen is m zelf al beantwoorden he. Je bent niet voor niets op dit forum terecht gekomen. En alle verschijnselen die je hierboven beschrijft zijn op dit forum terug te vinden. Lees ook de informatiepagina's zou ik zeggen.

Groetjes Lee

Madu
Berichten van Madu
Onderwerpen van Madu
Menopauzejaar:
Leeftijd: 52

Bericht door Madu » do 16 mar 2017 10:18

Beste Lynda,

Behoorlijk retorische vraag inderdaad, helaas. Helderder kan je het zelfs niet uitleggen volgens mij. :)

Welkom en sterkte
Madu

Diaantje
Berichten van Diaantje
Onderwerpen van Diaantje
Menopauzejaar:
Leeftijd: 47

Bericht door Diaantje » do 16 mar 2017 10:52

Hey Linda,

Raar he, al die klachten, en inderdaad ga je twijfelen en zoek je bevestiging en ga je vragen naar de bekende weg ;)
In deze fase zit ik ook, krijg wel steeds meer bevestiging door hier veel te lezen maar niet van artsen, en daar wil je het juist van horen.
Veel lezen hier helpt inderdaad.

Sterkte,
Diana

Lynda
Berichten van Lynda
Onderwerpen van Lynda
Menopauzejaar:

Bericht door Lynda » do 16 mar 2017 11:43

Hallo dames,

Als ik het zo terug lees ...Denk ik inderdaad...pfff duidelijk toch...Waarom zoek je bevestiging. ..ten eerste door de angst die ik voel denk ik en ten tweede omdat mijn menstruatie gewoon elke maand op tijd is en ik geen opvliegers heb...
Ja koude opvliegers met kippenvel rillingen of tintelingen van binnen...Maar geen warme...
Dat soort dingen brengen me dan toch aan het twijfelen. ...
En als ik het aan mijn moeder vraag zeg ze altijd dat ik niet moet zeuren en nog maar 47 ben en te jong voor de overgang terwijl zij er volgens mij zelf met 50 vanaf of doorheen was...Misschien generatie dingetje als je het er niet over hebt bestaat het niet...

Lynda

Desi
Berichten van Desi
Onderwerpen van Desi
Menopauzejaar: 2009
Leeftijd: 56

Bericht door Desi » do 16 mar 2017 12:11

Hallo Lynda,

Mijn moeder geeft ook altijd aan dat ze er niet zoveel last van heeft gehad, maar zij had een heel ander leven dan wij tegenwoordig.

Mijn moeder werkte niet, de kinderen waren (al lang) het huis uit en mijn stiefvader was de hele dag aan het werk. Mijn oma woonde in een bejaardencentrum, dus daar had ze ook geen zorg aan.
Zij had alle tijd en ruimte voor haar overgang. Kon gaan liggen als ze dat wilde, rustig aan doen, pas op de plaats maken, tijd vrij maken voor ontspanning enz. en niemand die het zelfs maar merkte.

Tegenwoordig is dat natuurlijk heel anders. Wij werken nog, hebben vaak de kinderen nog thuis, naast het werk hebben we ook het huishouden nog en daarnaast ook allerlei sociale verplichtingen en... de zorg voor onze ouder wordende ouders (tenminste ik wel). Dat is wel een ander verhaal natuurlijk. Dan kan je niet zomaar midden op de dag even op de bank kruipen om bij te tanken. Dat is denk ik een groot verschil.

Sterkte,
Desi

Madu
Berichten van Madu
Onderwerpen van Madu
Menopauzejaar:

Bericht door Madu » do 16 mar 2017 13:54

Hallo dames,

Vergeet ook niet, in aanvulling op Desi. Dat de verwachtingen t.a.v. ons heel anders zijn. Werken, zorgen, een sociaal leven hebben, sporten, interesse in de maatschappelijke ontwikkelingen bijhouden, blijven leren, er leuk uitzien, enz.

Mijn moeder werkte ook niet. Was ook normaal dus gaf geen druk. Ik herinner me heel goed dat ze veel klachten had. Ze kreeg erg jong dementie en is al een aantal jaar geleden overleden dus kan het er niet meer over hebben. Maar ik kan me voorstellen dat als ik nu alles op zou noemen dat zij dat bij zichzelf niet meer kan herinneren. Maar IK wel hoor. Ik denk met grote regelmaat aan haar, mis haar meer dan ooit nu ook en heb exact dezelfde klachten. Helaas met een totaal ander verwachtingspatroon van mijn omgeving erbij. Het was voor haar ook zeker zwaar want destijds werd het ook niet serieus genomen, dat zouden we dus delen maar de sociale druk is nu echt wel hoger t.a.v. de vrouw.

Zo dat lucht op :)

Sterkte allemaal
Madu

Lynda
Berichten van Lynda
Onderwerpen van Lynda
Menopauzejaar:

Bericht door Lynda » do 16 mar 2017 16:32

Hallo,

Idd de druk op vrouwen is nu groter dan vroeger. Ook mijn moeder werkte niet en en wij waren Idd op haar 42 ste al het huis uit. Maar ik bedoelde eigenlijk meer dat mijn moeder mij aan het twijfelen maakt door te zeggen dat het niet kan wat ik voel en ervaar omdat ik nog maar....47 ben. ...
En gewoon menstrueer. ..Dus dan is het toch wel fijn dat vrouwen hier zeggen dat ik niet gek ben of te jong...

Lynda

Madu
Berichten van Madu
Onderwerpen van Madu
Menopauzejaar:

Bericht door Madu » do 16 mar 2017 17:40

Hoi Linda,

Dat snapte ik. Vandaar dat ik schreef mijn moeder zou nu waarschijnlijk ook zeggen dat ze er veel minder last van had. Niet twijfelen dus. Maar twijfelzucht is helaas ook een symptoom van de Overgang. Hier lezen en schrijven kan je net dat steuntje geven wat je nodig hebt.

Sterkte nogmaals,

Madu

Helma52
Berichten van Helma52
Onderwerpen van Helma52
Menopauzejaar:
Leeftijd: 55

Bericht door Helma52 » vr 17 mar 2017 08:54

Hey Lynda.

Ik snap jou behoefte aan er en herkenning hoor. Het feit dat er niet of heel weinig gesproken wordt over de overgang maakt dat je je er als vrouw voor de overgang ook echt niet in verdiept... waarom zou je. Totdat je ineens onverklaarbare en vage klachten gaat krijgen die door de huisarts van tafel geveegd worden of wel onderzocht worden maar zonder resultaten .
Dan opeens veranderd je cyclus en ga je zelf bedenken dat het al die tijd wel eens de overgang zou kunnen zijn.
Je gaat zoeken op internet en dan slaat de twijfel toe want het lijkt toch wel verdomd veel op de overgang.
Inmiddels heb je wel zoveel klachten dat je al aan de pijnstillers, slaapmedicatie, rustgevers of antidepressiva zit.
Vanaf dit punt begint vaak het gevecht met de medische gevestigde orde want je wil het weten.
Tot op de dag van vandaag voer ik een strijd met deze gevestigde orde en dat geld bij mij m.n. voor de huisarts en het GGZ.

Ik ben ook zo een vrouw die niet door had dat haar overgang zoveel vage klachten met zich meebracht. Uiteindelijk kwam ik op de gesloten psychiatrische afdeling terecht en werd er antidepressiva en oxazepam voor geschreven.
2 jaar eerder werd er fibromyalgie gediagnosticeerd. Ik kwam in de GGZ molen terecht, echter zonder resultaat. Ik nam het op tegen de psychiater, psycholoog en de andere hulpverleners omdat ik er bijna zeker van was dat het mijn overgang was.
Niemand, maar dan ook niemand ging hierin mee. Ik heb het heft toen in eigen handen genomen, ben gestopt met de antidepressiva.
Ben terecht gekomen bij een gynaecoloog/orthomoleculair arts die mijn overgang bevestigde.
Heb nog bio identieke hormonen geprobeerd, maar ook die hielpen mij niet.
Mijn lichamelijke en psychische klachten waren zo ernstig dat ik niet kon blijven geloven dat het alleen de overgang was.
Op dit moment ben ik bezig met b12 injecties en heb mijn internist gevraagd of vrouwen in de overgang meer b12 verbruiken (stress vreet n.l. B12) waardoor overgangsklachten veel heftiger zijn. Dit zou voor mij n.l.ook verklaren waarom de ene vrouw veel meer last heeft van overgangsklachten dan de ander. Ik stelde hem deze vraag omdat overgangsklachten zoveel overeen komen met B12 tekort klachten. Hij kon hier geen antwoord op geven, maar vond het wel een interessante vraag. Ik heb nu 5 injecties gehad en mijn pijnlijke gewrichten en spieren en mijn tremor in mijn nek lijken wel te verbeteren. Ook lijk ik beter bestand te zijn tegen de schommelingen in de hormonen. Ik merk dit omdat ik niet meer uren of dagen in een angst of paniek blijf hangen. Ook lijk ik veel beter te kunnen relativeren. Je merkt wel dat ik voorzichtig ben in het aangeven van de verbeteringen. Dit omdat ik al zoveel geprobeerd heb en wat in eerste instantie leek te helpen draaide dan vaak toch weer uit op een teleurstelling. Mijn moeder heeft dezelfde horror overgang gehad. Zij blijkt nu een ernstig B12 tekort te hebben en waarschijnlijk al haar leven lang. Zij heeft nu ook antwoord op haar horror overgang en haar onherstelbare lichamelijke kwalen. Ook mijn vader heeft een ernstig B12 tekort. Bij beide is dit sinds kort vastgesteld na aandringen van mijn kant. B12 tekort is bij ons dus een familiaire aangelegenheid. Bij n.a.vraag bij mijn vrouwelijke familieleden blijkt dat ik toch wel heel veel tantes en nichten heb die een horror overgang hebben ervaren. Zij zijn uiteindelijk hersteld, maar dit heeft echt jaren en jaren geduurd. Ik denk serieus dat veel vrouwen in de overgang een B12 tekort hebben en middels injecties hun overgang zouden kunnen verlichten en/of verkorten.

Om dan terug te komen op jouw vraag......ja je hebt absoluut de klachten die bij de overgang horen dus daar zou ik niet meer aan twijfelen. De overgang is voor iedere vrouw verschillend en een fase waar zij doorheen moet. De 1 doet dit m.b.v. medicatie, therapieën of helemaal "clean". 1 ding is zeker.....je moet er doorheen, je kunt het niet wegslikken, spuiten, praten of therapieën. Ik hoop met de b12 te verzachten, echter zal mijn lichaam en mijn geest de verandering in mijn hormoonhuishouding moeten inpassen en een nieuwe balans zien te vinden. Het is voor mij een mega groeiproces die ik niet leuk vind maar waarvan ik nu inmiddels wel weet dat het nou eenmaal zo is. Ik hoop nog steeds dat ik aan de andere kant van mijn overgang kan zeggen dat ik er beter uit ben gekomen. Ook hoop ik dat mijn herstel zich doorzet en mij de ondersteuning kan geven in mijn overgang.

Groetjes Helma

Lynda
Berichten van Lynda
Onderwerpen van Lynda
Menopauzejaar:

Bericht door Lynda » vr 17 mar 2017 14:05

Zo Helma!

Wat een verhaal! Als ik dit zo lees... en de rest op het forum kunnen ze het beter de ondergang noemen...Mag idd hopen dat het wat oplevert en alle vrouwen na alle ellende er beter uit komen..En dan te bedenken dat ik nog maar in de begin fase zit....
Blijf het ook raar vinden dat ik vriendinnen collega's van dezelfde leeftijd nooit hoor over dit soort vreemde klachten. Zelfs niet als ik er naar vraag...Vind ik ook jammer. Zo krijg je het gevoel als of je de enigste bent en het idee dat je iets anders mankeert. Ik snap wel dat het niet sexy is om er over te praten maar het zou het allemaal wel makkelijker en begrijpelijker maken denk ik...
Misschien dat vitamine b 12 een tip kan zijn.. Maar in welke hoeveel heden dan en kan je ook overdoseren?
Heel veel sterkte

Lynda

Ellenoor
Berichten van Ellenoor
Onderwerpen van Ellenoor
Menopauzejaar: 2011
Leeftijd: 53

Bericht door Ellenoor » vr 17 mar 2017 15:01

Hallo Lynda

Voordat je aan de b12 gaat.
B12 tekort dat krijg je omdat er een opname stoornis van vitamine b12 in de maag en darmen is.
Het kan jarenlang duren voordat een arts er achter komt dat je dat hebt omdat het lichaam eerst je reserve gebruikt ..als de reserve op is .kan je heel erg ziek worden. Idd klachten die Helma beschrijft.
Strenge vegetariërs nemen het wel omdat ze geen b12 binnen krijgen
Je kunt niet zomaar b12 in gaan nemen bij overgangsklachten omdat als je het niet nodig hebt het totaal niets voor je doet en het tegen kan gaan werken met je ijzer en foliumzuur voorraad.
Ik kreeg van mijn vader bijvoorbeeld een fles Floradix cadeau..omdat ik moe was.
Aardige gedachte. .geeft hij mij een fles ijzer...maar ik heb geen ijzergebrek naast mijn b12 tekort .
Laat dus eerst je bloed testen op een evt b12 tekort.
Ik heb het zelf ook en krijg 3 x per maand een intraveneuze injectie bij de huisarts sedert 2011.

Groet Ellenoor.

Marjon1961
Berichten van Marjon1961
Onderwerpen van Marjon1961
Menopauzejaar:
Leeftijd: 57

Bericht door Marjon1961 » za 18 mar 2017 07:27

Hallo lotgenoten,

Wat fijn om te lezen dat ik niet de enige ben. Ik ben inmiddels al ruim 11 jaar in de overgang. In het begin waren het alleen lichte verschijnselen. Heb 4 jaar een vreselijke tijd gehad. Aan de antidepressiva enz. Bij psychologen gelopen. Niet kunnen werken. Hevige paniekaanvallen, mij zo machteloos voelen. Bang dat m'n man bij me weg zou gaan. Voor hem was het een afschuwelijke periode. enz enz. Het is zo jammer dat er niet of nauwelijks over gesproken word. Gelukkig heb ik een hele fijne vriendin waar ik alles mee kan delen. Zij zit ook in de overgang alleen minder heftig dan ik. Wij plannen momenten samen in om over de ondergang te zeiken. Heerlijk is dat.
Mijn oma en moeder hadden ook een horror-overgang. Het is dus blijkbaar erfelijk!
Momenteel heb ik weer zo'n fase van vreselijk slecht slapen (al weer weken). Na 3 uurtjes wakker worden badend in het zweet en hartkloppingen. Het lijkt dan niet te willen stoppen. Ik ga er nu maar uit want in bed blijven is geen optie. Ik ben hondsmoe en heb geen energie. Heb ook een behoorlijk kort lontje. Ben erg emotioneel.
Terwijl ik dit schrijf rollen te tranen over mijn wangen. Wat is de overgang een regelrechte ramp.
Ik wens alle vrouwen in de overgang heel veel sterkte.

groet,
Marjon.

Laantje66
Berichten van Laantje66
Onderwerpen van Laantje66
Menopauzejaar:

Bericht door Laantje66 » ma 27 mar 2017 17:26

Beste meiden in de overgang,

Wat blijft het een herkenning om te lezen dat ik niet de enige ben met klachten. Wat ik me wel afvraag, wanneer moet je nu een huisarts raadplegen.
Op dit moment kom ik bijna maandelijks bij de huisarts. Verdikking in nek (vetbult), last van darmen (stress), tintelende voeten (geen verklaring), angstig (doorgestuurd psycholoog), bultje in borst (vetbult) enz..
In december had ik voor de eerste maal last van nacht zweten. Naar de huisarts. Een week later was ik ongesteld. Het zweten kwam dus waarschijnlijk van de overgang. Nu weer last van nacht zweten. Als ik het zo mag noemen tenminste. Ik word tussen 12 en 2 wakker met een natte borst en hals. Ik heb het erg warm, vooral hoofd en borst. Ik ga plassen en afkoelen. Haal het deken eraf en val met een beetje geluk weer in slaap om rond 4 uur weer wakker te worden van de de warmte.
Nu geen zweten, maar wel hitte.....Ik menstrueer al jaren ongeveer op 23/28 dagen, maar nog wel regelmatig. Soms wel met meer pijntjes en klachten. Het rare is nu dat ik 's nachts en op de dag last van opvliegers heb, terwijl ik net ongesteld ben geweest. Moet ik nu weer een arts raadplegen of hoort dit allemaal bij de overgang? Heb wel net griep gehad, maar dat is al aardig over.

groetjes,
Liane

Lia
Berichten van Lia
Onderwerpen van Lia
Menopauzejaar:
Leeftijd: 61

Bericht door Lia » ma 27 mar 2017 18:26

Beste Liane,

Dat opvliegers dan wel periodes met (nacht)zweten af en aan aanwezig kunnen zijn, dan weer wel, dan weer effe niet....... het is allemaal de overgang.

Lia

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht