Mijn overgang wordt niet erkend

Nog maar weinig is bekend dat de hormoonveranderingen van de overgang al tussen je 30e en 40e jaar beginnen. Dat zorgt ervoor dat vrouwen heel andere diagnoses krijgen
Ben ik aan de overgang begonnen? Wat is de overgang? Hoe weet ik of ik in de overgang bent.
Assepas
Berichten van Assepas
Onderwerpen van Assepas
Menopauzejaar:
Leeftijd: 43

Mijn overgang wordt niet erkend

Bericht door Assepas » di 24 nov 2015 10:42

Hallo,

Ik ben nieuw op dit forum, omdat ik al heel lang zoekende ben naar wat er met mij aan de hand is.
Ik ben door de hele medische molen geweest, maar ze kunnen helaas niks vinden. Natuurlijk is het fijn dat er niks "ernstigs'' aan de hand is met mij, maar voel me toch al heel lang beroerd.
Ik zelf heb al heel lang of in ieder geval het laatste jaar dat ik in de overgang zit, maar ik krijg van alle kanten te horen dat ik nog veel te jong ben. Maar al mijn klachten kan ik afstrepen op het lijstje van de overgangsklachten.
Ik ben hierdoor erg onzeker geworden en ook heel erg verdrietig, omdat de overgang helaas niet te testen is. Ik ben van alles aan het doen om me beter te voelen, want ik voel me zo radeloos. Bang dat mijn klachten niet overgaan en dat ik door mijn klachten niet meer kan functioneren. Er zijn bijna geen dagen meer in de maand dat ik met goed voel, iets minder slecht wel, maar de meeste dagen voel ik me beroerd. Alles voor mij is zo herkenbaar op dit forum, alleen
ik zou zo graag van iemand willen horen dat het de overgang is en dat het niet tussen de oren zit.

Astrid

Lee64
Berichten van Lee64
Onderwerpen van Lee64
Menopauzejaar: 2017
Leeftijd: 55

Re: Mijn overgang wordt niet erkend

Bericht door Lee64 » do 26 nov 2015 02:18

Bij deze, Astrid:

Het is de overgang! En het zit niet tussen je oren.

vr gr lee

Assepas
Berichten van Assepas
Onderwerpen van Assepas
Menopauzejaar:

Bericht door Assepas » do 26 nov 2015 10:52

Beste Lee,

Dank je wel voor je bericht. Het is zo jammer dat het niet te testen is.
Ik word er zo onzeker van en word bang dat er iets aan de hand is met me.
Ik heb zoveel veel vreemde en nare klachten waar ik echt bang van word.

groet Astrid

Lee64
Berichten van Lee64
Onderwerpen van Lee64

Bericht door Lee64 » do 26 nov 2015 15:38

Hoi Astrid,

Die vreemde klachten hebben we allemaal hier. Lees en je zult genoeg herkenning vinden en daarmee alle bevestiging die je nodig hebt.

Zelf heb ik echt veel meer aan de ervaringsdeskundigen hier dan aan welke dokter, welke therapeut of welke test dan ook. Door hier te lezen zijn alle kwartjes op zn plaats gevallen nu al weer enige jaren geleden.

Wees blij dat je deze herkenning en erkenning al op je 39e vindt hier. Ik kwam hier pas op mijn 47e. Wat niet wil zeggen dat ik daarvoor geen klachten had hoor. De hormoonhuishouding van een vrouw verandert vanaf haar 35e al immers. Met 39 heb je er de leeftijd voor en je klachten komen overeen met alle andere vrouwen hier. Geen test nodig dus en wat betreft je angst kan je hier gerustgesteld worden door te lezen dat je bepaald iet de enige bent.

Hormonen hebben invloed op je hersenen, je zenuwstelsel en op tal van andere organen. Al je klachten zijn heel logisch te verklaren dus vanuit de schommelende hormonen. Schommelende hormonen........ vanwege de overgang.

vr gr Lee

Assepas
Berichten van Assepas
Onderwerpen van Assepas
Menopauzejaar:

Bericht door Assepas » ma 30 nov 2015 10:37

Beste Lee en allemaal,

Dank je wel voor je woorden.
Zijn er misschien ook bepaalde middelen die het een beetje zouden kunnen verlichten, dat het wat dragelijker wordt. Het is iedere dag weer zo'n enorme opgave om wat van de dag te maken. Wat ik wel doe hoor, maar het valt niet mee als ik mij zo beroerd voel.

groetjes Astrid

Lee64
Berichten van Lee64
Onderwerpen van Lee64

Bericht door Lee64 » ma 30 nov 2015 23:32

Klopt Astrid, het valt bepaald niet mee!

En ik herken zeer zeker je zoektocht het op te lossen en het draaglijker te maken....... Ook ik ben naarstig en wanhopig op zoek geweest!
Assepas schreef:
ma 30 nov 2015 10:37
Het is iedere dag weer zo'n enorme opgave om wat van de dag te maken. Wat ik wel doe hoor
De clou zit m misschien wel hier in voor je..... er klinkt namelijk een enorme tegenstrijdigheid in: het is een opgave maar ik doe het toch.
Wat zou er gebeuren als je stopt met dat alsmaar proberen iets van de dag te maken? Zou dat geen rust geven? En minder beroerdheid?

In de tijd dat ik daar (noodgedwongen weliswaar, want ik was volkomen ingestort door mijn alsmaar proberen) aan toe gaf voelde dat in het begin zeker niet meteen fijn hoor, het voelde als een soort ledigheid namelijk. Ook niet fijn, maar wel minder beroerd.
En vanuit die ledigheid kon ik heel langzaam de vrouw worden voor de rest van mijn leven: de vrouw zonder al die zorghormonen die ik niet meer nodig heb.

En de eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat ik weleens baat had bij oxazepam en vergeleken met hormoontherapie of ad voorgeschreven door huisartsen stagneert dit middel het minst je overgang heb ik het idee. Het geeft rust en soms ook wat verlichting. Voor verslavingsgevoelige mensen is het echter niet geschikt!

vr gr lee

Babsi
Berichten van Babsi
Onderwerpen van Babsi
Menopauzejaar: 2016

Bericht door Babsi » di 01 dec 2015 11:44

Hallo,

Ik ben het eens met Lee, stoppen met proberen iets van de dag te maken.
Waarom moet je van elke dag iets maken? Je legt dan inderdaad een behoorlijke druk op jezelf.
Ik denk er nooit over na. Ik begin aan mijn dag en zie wel hoe het loopt, heb er verder geen verwachtingen van.
Maar ik heb het wel moeten leren hoor, ging niet van zelf.

groeten Babsi

Assepas
Berichten van Assepas
Onderwerpen van Assepas
Menopauzejaar:

Bericht door Assepas » wo 02 dec 2015 12:53

Dank jullie wel voor het bericht,

Het komt omdat ik mezelf nu niet ken. Ik was altijd een vrolijke en energieke meid en kon alles aan.
Nu ben ik onzeker en bang omdat er van alles met me aan de hand is waar ik geen grip op heb en helaas
geen enkele dokter die tegen mij kan zeggen, ja mevrouw het is inderdaad de overgang.
Voel me iedere dag grieperig, hoofdpijn en bang dat ik migraine krijg, bang dat ik ziek wordt, geen energie
en moe en ik zie er slecht uit. Wil zo graag weer vooruit kunnen zal ik maar zeggen. Ik weet dat
ik geen ernstige ziekte heb maar toch voel ik me iedere dag beroerd. Dan is het heel moeilijk om bij
mij de knop om te zetten en er niet mee bezig te zijn, dat zit namelijk ook in het aard van het beestje.
Ik ga starten met een therapie om te werken aan mij somatische onbegrepen klachten, want dat is
wat nu de "diagnose" is zal ik maar zeggen.

Astrid

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht