Wel of niet overgang ?

Nog maar weinig is bekend dat de hormoonveranderingen van de overgang al tussen je 30e en 40e jaar beginnen. Dat zorgt ervoor dat vrouwen heel andere diagnoses krijgen
Ben ik aan de overgang begonnen? Wat is de overgang? Hoe weet ik of ik in de overgang bent.
Marjootje
Berichten van Marjootje
Onderwerpen van Marjootje
Menopauzejaar: Baarmoeder verwijderd
Leeftijd NU: 50

Wel of niet overgang ?

Bericht door Marjootje » vr 02 sep 2016 21:54

Hoi allemaal,

Ik ben 48 jaar en vorig jaar een baarmoederverwijdering gehad waarbij 1 eileider is blijven zitten, nu had ik af en toe al opvliegers s'avonds, maar momenteel wordt ik gek van mezelf.
Ik heb een enorm kort lontje, hoofdpijn, tintelingen, vreet alles wat los en vast zit, gevolg 10 kilo erbij, slecht slapen en als ik in slaap val heb ik het idee dat ik heel diep slaap en dan schrik ik wakker en heb ik maar 10 minuten geslapen en dan kom ik niet weer in slaap.
Het idee hebben dat ik nu toch wel erg oud ga worden, kortom ik weet het even niet meer....is dit de overgang ?
Mijn partner vind me super eigenwijs en irritant, gevolg geen gezellig gezelschap ben ik momenteel.
Help ik ben het even kwijt is dit herkenbaar ?????

Marjootje

SusanL
Berichten van SusanL
Onderwerpen van SusanL
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 52

Re: Wel of niet overgang ?

Bericht door SusanL » di 06 sep 2016 18:56

Dag Marjootje

Natuurlijk is dit de overgang. Is ook een beetje vragen naar de bekende weg of het herkenbaar is. Alles wat je beschrijft is hier op het forum immers terug te lezen.

Ik ben het ook weleens even kwijt in mijn overgang en 'gezellig gezelschap zijn' is dan wel laatste prioriteit. De overgang is al ingewikkeld genoeg zonder dat ik die druk ook nog eens opgelegd krijg.

Groetjes Susan

Mrsx
Berichten van Mrsx
Onderwerpen van Mrsx
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 48

Bericht door Mrsx » di 06 sep 2016 19:46

Hallo

ik sluit me compleet aan bij Susan.. dit is idd de overgang,
Ik kan mezelf bij vlagen achter het behang plakken, snap niet meer van mezelf en die vreetbuien herken ik ook...

Mrsx

SusanL
Berichten van SusanL
Onderwerpen van SusanL
Menopauzejaar:

Bericht door SusanL » di 06 sep 2016 20:59

Dag Mrsx

Ik wil mezelf nooit achter het behang plakken.....ik plak liever iedereen om mij heen erachter. Zou een stuk rustiger zijn voor mijn overgang.

Groetjes Susan

Mrsx
Berichten van Mrsx
Onderwerpen van Mrsx
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 48

Bericht door Mrsx » di 06 sep 2016 21:17

Zo kan je het ook bekijken Susan...

Jole71
Berichten van Jole71
Onderwerpen van Jole71
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 47

Bericht door Jole71 » do 08 sep 2016 15:04

Hallo

Klinkt inderdaad als de overgang, maar ondanks de herkenning die hier op het forum te vinden is, kan het voor je zelf nog wel eens moeilijk zijn dit ook daadwerkelijk te erkennen.

Ikzelf herken dit nl. erg bij mijzelf. Er gebeurt van alles met mij in mijn lichaam en geest. En inwendig voelt het voor mij overduidelijk als overgangs gevolgen, maar het daadwerkelijk zo erkennen.

Voor mij persoonlijk is er nog een hele grote schaamte t.o.v. mijn omgeving, omdat het voor mijn gevoel nog echt een groot taboe is om als vrouw te zeggen, dat je helemaal in de knoop zit lichamelijk/geestelijk met als oorzaak de overgang.
Er wordt in mijn ogen nogal weg gewuifd door mijn omgeving. Niet klagen maar dragen mentaliteit. Alleen is het voor mij niet te dragen momenteel.

Daarom vind ik het zo fijn, dat ik mijn weg hier naar dit forum heb gevonden.
Het serieus genomen voelen, doet al ontzettend veel bij mij persoonlijk. Denk dat dit voor de meeste vrouwen die echt last van de overgang hebben wel zo is. Je bent toch niet ziek? Het is maar de overgang, hoort erbij, gewoon even je zinnen verzetten en doorgaan, dan gaat het allemaal vanzelf wel over. Ja, als het zo simpel zou zijn...... :(

Jole

Anette
Berichten van Anette
Onderwerpen van Anette
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 65

Bericht door Anette » do 08 sep 2016 15:38

Jolie,

Je omgeving vindt dat je je overgang moet dragen.
De overgang dragen kan pas als je die erkent.
Wat je nu draagt is het taboe van je omgeving, waardoor je niet aan je overgang toekomt

Anette

Omaessie
Berichten van Omaessie
Onderwerpen van Omaessie
Menopauzejaar:

Bericht door Omaessie » wo 14 sep 2016 16:35

Hallo dames,

ik ben nieuw hier, maar ik begrijp het gevoel van de topic starter wel.
Je omgeving kent je alleen maar zoals je was, net als dat je jezelf zo eigenlijk alleen maar kent.
Om je omgeving niet teleur te stellen, en dus je zelf niet, wil je er niet aan toegeven.

Het zijn ook geen duidelijk aanwijsbare dingen voor je omgeving...en eigenlijk ook niet voor je zelf.
acceptatie is dan ook iets waar je zelf eerst heel hard voor moet lijden vind ik persoonlijk.

En idd als je er nog niet aan toe bent om het te accepteren, dan ook je omgeving niet.

Omaessie

Rianne
Berichten van Rianne
Onderwerpen van Rianne
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 61

Bericht door Rianne » wo 14 sep 2016 17:06

Ja da's zeker Omaessie,

Het zou vrouwen een hoop leed kunnen besparen, als we met zijn alleen beter zouden weten wat de overgang kan inhouden voor een vrouw.
Had de overgang een erkende plaats in onze samenleving zouden vrouwen de berg aan weerstand die ze nu ervaren niet zo over zich heen hoeven krijgen en minder alleen hoeven lijden.
Meer bekendheid geeft wat meer begrip en wat vaker een troostende arm van een ander en net iets minder 'alleen moeten lijden'.
Het lost niet alles op, het blijft een persoonlijk en autonoom proces waarbij van binnen in jezelf heel wat werk te verzetten is.

Anette

Omaessie
Berichten van Omaessie
Onderwerpen van Omaessie
Menopauzejaar:

Bericht door Omaessie » wo 14 sep 2016 18:52

Annette,

Ik ben zelf zo een persoon geweest die het allemaal maar aanstellerij vond. Beetje heet...beetje zweten, doe effe normaal joh.

Al die dingen die ik nu zelf ervaar....heb ik nooit van die dames gehoord, alleen die opvliegers kwamen regelmatig langs.

Ook bij de huisartsen vind ik zelf weinig te lezen of wordt dat deel niet serieus genomen.
Als ze bij vrouwen, rond de te verwachten leeftijd, die bij de huisarts na een tijd dokteren nu eerst eens serieus bekijken of ze wel of niet in de overgang zitten en hierbij je dan doorsturen naar een overgangsconsulent zou het de zorg (in ieder geval in mijn geval) heel veel verloren geld schelen.

Ik heb het geluk dat mijn thuisfront zo vreselijk veel begrip, geduld, en liefde met mij deze periode beleefd dat ik hiervan in ieder geval geen extra stress krijg. Niet dat het lichamelijk minder heftig wordt, maar wel heel veel helpt bij het leren accepteren. Ik denk dat zij hier eerder in slagen dan ik. ;)

Omaessie

Sibyla
Berichten van Sibyla
Onderwerpen van Sibyla
Menopauzejaar:

Bericht door Sibyla » wo 14 sep 2016 21:20

Hallo Omaessie

Dat 'verloren geld' zijn hun inkomsten die gaan ze niet laten liggen.
Aan onwetendheid en angst wordt het meest verdiend.
Omgeving is niet alleen het thuisfront, maar ook werk, werkgevers en de instanties daaromheen die geen ruimte willen maken, want ook bij hen gaat het om hun eigen inkomsten en niet om het welzijn van de mens.

Sibyla

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht