Is dit de overgang? - Wanhopig

Nog maar weinig is bekend dat de hormoonveranderingen van de overgang al tussen je 30e en 40e jaar beginnen. Dat zorgt ervoor dat vrouwen heel andere diagnoses krijgen
Ben ik aan de overgang begonnen? Wat is de overgang? Hoe weet ik of ik in de overgang bent.
Es71
Berichten van Es71
Onderwerpen van Es71
Menopauzejaar:
Leeftijd: 49

Is dit de overgang? - Wanhopig

Bericht door Es71 »

Hallo dames,

Ik ben 45 en vorige week bij de huisarts geweest voor allerlei klachten, volgens haar was ik nog wel jong voor de overgang.
Maar als ik het hier zo lees dan herken ik bijna alles ...
Sinds anderhalf jaar af en toe hartkloppingen, verschrikkelijk zweten, het altijd warm hebben, soms benauwd gevoel enz enz
Sinds drie weken is het echter opeens een stuk erger, ik had verschrikkelijke pijn in mijn borsten, werd een week te laat ongesteld waarbij ik ook nog eens steeds flauw viel en gruwelijke krampen had. Sindsdien ben ik voortdurend misselijk, een beetje dizzy, en zijn mijn darmen compleet van slag :roll: . Maar het aller vervelendst is dat ik zo ontzettend moe ben, ik slaap goed maar sta al moe op en sleep me door de dag heen ...

Ik ben normaal een heel actief persoon maar doe nu niks anders als op de bank hangen en hopen dat de dag snel voorbij is ... Herkent iemand dit ?? En hoelang duurde dat ??
Ik word er nu al gek van, moet er niet aan denken dat dit jaren duurt ...

Es :o

Noor
Berichten van Noor
Onderwerpen van Noor
Menopauzejaar:
Leeftijd: 45

Re: Is dit de overgang? - Wanhopig

Bericht door Noor »

hallo iedereen

Ik ben begin 40 en altijd een regelmatige cyclus gehad, nog nooit een cyclus overgeslagen. Nu heb ik wel menstruatieklachten maar het breekt niet door. Ik ben al ruim een week over tijd. Ik kan niet zwanger zijn want ik ben gesteriliseerd. Zou het bij mij al beginnen?

groeten Noor

Anette
Berichten van Anette
Onderwerpen van Anette
Menopauzejaar:
Leeftijd: 66

Bericht door Anette »

Ja dames,

De overgang! Dat zou zomaar kunnen. Jullie hebben er de leeftijd voor om in de overgang te zijn

Anette

Es71
Berichten van Es71
Onderwerpen van Es71
Menopauzejaar:

Bericht door Es71 »

Hoi allemaal,

Gelukkig zie ik hier iedere keer weer dat ik niet alleen ben !!
Ik heb alleen zulke wisselende klachten, afgelopen twee maanden ging het heel goed, zo fit als een hoentje :mrgreen:
En nu begint de ellende weer, misselijk, duizelig, hitte aanvallen en vooral heel moe :(
Herkennen jullie dit, dat het van die periodes zijn ??
Ik ben sinds anderhalf jaar aan het tobben en ben 45, zit dus vrees ik nog aan het begin van de ellende :o

Groetjes,
Es

Moon971
Berichten van Moon971
Onderwerpen van Moon971
Menopauzejaar:
Leeftijd: 48

Bericht door Moon971 »

Hallo

Lijkt wel of ik het geschreven heb !

Heb dus exact dezelfde klachten :cry:
Ik ben ook 45 en al wel een jaar of 3 aan het sukkelen

Moon

Dieltje
Berichten van Dieltje
Onderwerpen van Dieltje
Menopauzejaar:
Leeftijd: 56

Bericht door Dieltje »

Hallo

Hier hetzelfde. Het zijn bij mij ook steeds periodes...kan er nog geen patroon in ontdekken. Het enige wat ik weet is dat het na mijn baarmoederverwijdering is begonnen. Vijf jaar geleden alweer...

Dieltje

Madu
Berichten van Madu
Onderwerpen van Madu
Menopauzejaar:
Leeftijd: 53

Bericht door Madu »

Hallo allen,

Ik las mijn dagboek terug uit 2009. OMG, mijn mond viel open. Ik maar aan mezelf werken. :o

Steeds heb ik gezegd, ja er is zeker iets vreselijks gebeurt en ik heb veel stress maar ik reageer zo anders dan anders. Ik had namelijk al vaker zeer veel stress gehad. Dan wilde ik er blijkbaar niet aan dat ik zo reageerde hoe ik reageerde, namelijk met een diepe depressie. Ja, ik kon het zelf ook niet plaatsen maar ik heb het wel steeds zo aangegeven.
Pas toen het hormoonspiraaltje uit ging werken ging er bij mij voorzichtig een lichtje branden. Ik ging ineens wat beter slapen merkte veranderingen in mijn migraine(ten nadele dat dan weer wel)en in mijn menstruaties.

Uitgetest en het spiraaltje was mede de oorzaak dat ik zo slecht had geslapen. Het was absoluut de combinatie natuurlijk, zonder de stress had ik wellicht niet zo heftig gereageerd. Hoewel als ik nu kijk naar hoe ik me nu voel. Nu mijn oestrogeen afneemt voel ik me ook weer veel meer down en slaap ik ook slechter. Ik maak mijn borst maar nat.

Maar goed ik ben dus ook al een tijd onderweg. Ik zie het nog niet minder worden. Ja bij periodes maar de slechtere periodes zijn ook best slecht. We roeien maar met de riemen die we hebben, denk ik dan. Het zal toch moeten.

Sterkte volgende keer hoop ik weer opgewekter te zijn :roll:

Madu

Es71
Berichten van Es71
Onderwerpen van Es71
Menopauzejaar:

Bericht door Es71 »

Hallo,

Wat fijn dat jullie het herkennen, ik was al bang dat ik de enige was en ik ga ook zo twijfelen :S
Van; is het nou wel of niet de overgang of mankeer ik wat anders, of beeld ik het me in ?? Gelukkig niet dus !
Nou ja, genieten maar van de goede periodes en als die steeds weer terugkomen dan is er in ieder geval hoop ! :lol:
Sterkte allemaal !

Groetjes, Es

Conny1966
Berichten van Conny1966
Onderwerpen van Conny1966
Menopauzejaar:
Leeftijd: 53

Bericht door Conny1966 »

Hallo dames,

Herkenbaar, dat wisselende en verloop van klachten, kan er nog geen peil op trekken hoe ik mezelf morgen weer voel en ook niet hoe lang. Het kan een week redelijk tot goed gaan, dan een paar dagen of langer niet, zelfs op een dag kan het nog wisselen.
De onrust kan dan gerust heel de dag blijven hangen. Eigenlijk zit die onrust altijd wel onder de oppervlakte, alleen heb ik er de ene keer meer last van dan de andere. Naast de lichamelijke klachten vind ik deze klacht, de onrust, de meest nare klacht omdat het me zo verdrietig maakt, en me ook erg beperkt in mijn leven.
Ik heb een periode was dat ik er veel van op bed lag of in de bank, maar dat maakte het voor mij niet beter te dragen, als het me lukt probeer ik ook wat afleiding te zoeken, even de tuin in of om een boodschap.

Sterkte allen, groetjes Conny

Desi
Berichten van Desi
Onderwerpen van Desi
Menopauzejaar: 2009
Leeftijd: 57

Bericht door Desi »

Hallo Conny,

Ja hoor, ook hier onrust. Onberekenbaar, kan soms als een deken over me heen vallen, en ongrijpbaar.
En soms ook ineens weer dagen weg. Ga ik echt lekker en denk: hee ik ben er weer!
En dan ineens, uit het niks, boem! Een onbestendig, onrustig gevoel. Lijkt een beetje op een angstgevoel zonder dat je weet waar je nou zo bang voor bent. En dan ga ik dingen voelen (lichamelijk) en daar projecteer ik dat angstgevoel dan op. En cirkeltje weer rond. En zo modderen we door.

Veel sterkte,
Desi

Es71
Berichten van Es71
Onderwerpen van Es71
Menopauzejaar:

Bericht door Es71 »

Hallo allemaal,

Af en toe, eigenlijke iedere dag, :( wordt ik helemaal wanhopig van alle klachten die ik heb.
Dan ben ik weer weken misselijk en duizelig, dan heb ik weer hartkloppingen, momenteel heb ik het al weken benauwd, alsof ik niet goed kan door ademen. Daarbij pijn aan mijn ribben of spieren. Mijn maag is van slag, voortdurend boeren en een vol gevoel.
Krampen in mijn benen, hitte aanvallen en nog meer ellende.
Meestal heb ik niet alles tegelijk en soms gaat het een paar weken goed maar het wisselt elkaar af.
Heb ook periodes dat ik zo moe ben dat ik niet weet hoe ik me door de dagen heen moet slepen.
Mijn huisarts, een vrouw nota bene zegt dat ik nog te jong ben voor de overgang. Ik wordt over drie weken 47 en loop al twee jaar met deze klachten. Zelf heb ik het idee dat het wel de overgang is, ga maar weer eens een afspraak bij de huisarts maken want ik wordt er moedeloos van.
Iemand ideeën of tips ?

Bedankt alvast, en groetjes en sterkte allemaal

Es

Claire
Berichten van Claire
Onderwerpen van Claire
Menopauzejaar:
Leeftijd: 50

Bericht door Claire »

Beste Es,

Wat naar dat je je zo vaak beroerd voelt. Helaas begrijp ik je al te goed. Soms lijkt het of het niet betert, maar nu ik begin over te slaan met de menstruaties, gaat het beter met me. Er is dus hoop.

Te jong voor de overgang zegt de huisarts? Ach.... Iedereen weet dat een vrouw vanaf haar 35e minder makkelijk zwanger raakt en natuurlijk komt dat door een veranderende hormoonhuishouding die jaren afbouwt naar onvruchtbaarheid. Sommige vrouwen merken hier niets van en anderen hebben veel klachten. Artsen kunnen er niets mee, want ze kunnen het niet oplossen.

De overgang daar moet je doorheen helaas. Met rust en regelmaat. Accepteren dat je nu niet veel draagkracht hebt en daar naar handelen. Je wilt wel, maar het gaat nu gewoon niet. Een lastig proces met vallen en opstaan, grenzen opzoeken, onbegrip en (onnodig) schuldgevoel.

Wees lief voor je zelf; dat helpt. En laat het zijn; vechten ertegen kost nog meer energie.

Veel sterkte.

Groetjes,
Claire

Sannie1412
Berichten van Sannie1412
Onderwerpen van Sannie1412
Menopauzejaar:

Bericht door Sannie1412 »

Hallo Es,

Ik ben vorige maand 47 geworden en ik vermoed zelf dat ik al zeker 2 jaar met overgangsklachten rond loopt maagklachten boeren en darmklachten, spierpijnen misselijk stemmingswisselingen en moe vooral moe, zelf nooit bij stil gestaan eigenlijk omdat ik geen opvliegers ( hitte aanvallen had) dus werd er bij mij nooit aan de overgang gedacht...maar wel door de molen heen geweest waar dus ook gelukkig niks uit kwam. Totdat ik stopte met de pil....toen kwamen de hartoverslagen te snelle hartslag, zweten als een gek en zo af en toe opvliegers. Dus lijkt mij dat je echt niet te jong bent hoor, vele dames hier zijn rond onze leeftijd die allerlei vage klachten hebben of ermee beginnen waarbij door de artsen niet wordt gedacht aan de overgang..dan vraag je kan ik in de overgang zijn nou nee mevrouw je bent nog geen 50 :roll: En blijkt dus dat leeftijd echt geen rol speelt.
Eergisteren had ik de hele dag en avond spiertrekkingen in mijn arm best irritant hahaha, tegen mezelf gezegd zal wel weer op het lijstje overgang horen...
Gisteren was het ook spontaan weer weg ;-)

Wat Claire ook zegt wees lief voor jezelf, neem echt je rust en regelmaat probeer niet te stressen want dat maakt je klachten nog erger.

Veel sterkte, groetjes Sandra

Mrsx
Berichten van Mrsx
Onderwerpen van Mrsx
Menopauzejaar:

Bericht door Mrsx »

Hallo

Hoezo geen overgang, hormonen doen een hoop..
hormonen kunnen je goed 'naar' maken, qua gevoelens, qua stress qua zoveel in de overgang.. een vriendin van me 60+ vergeleek het eens met de moodswings tijdens de zwangerschappen, je hormonen slaan op hol.. in deze periode houden de hormonen, opruiming zeg maar....en ik ben net zo oud als jij en al 5 jaar 'bezig' met een van de fases in de overgang.... en mijn huisarts bevestigde het gewoon...

Mrsx

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht