Stress? Ben ik dan in de overgang?

Nog maar weinig is bekend dat de hormoonveranderingen van de overgang al tussen je 30e en 40e jaar beginnen. Dat zorgt ervoor dat vrouwen heel andere diagnoses krijgen
Ben ik aan de overgang begonnen? Wat is de overgang? Hoe weet ik of ik in de overgang bent.
Marijkie
Berichten van Marijkie
Onderwerpen van Marijkie
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 58

Stress? Ben ik dan in de overgang?

Bericht door Marijkie » zo 18 okt 2015 11:47

Hallo allemaal,

ik ben nieuw hier en ik denk mezelf te herkennen in jullie verhalen.
Maar ik weet het niet zeker, want mijn huisarts zegt dat ik stress heb!?
Het begon van de zomer in mijn vakantie, denk ik, een week ervoor hadden we onze dochters verhuisd, het was een drukke tijd.
Maar niet extreem, ik ben nogal sportief en in mijn vakantie in Griekenland had ik mijn sportspullen mee, daar in het sportzaaltje ging ik op de loopband, bij het hartlopen kreeg ik pijn op de borst, zo tandje minder gedaan, dagen erna weer het zelfde.
Dan maar niet sporten dacht ik, maar naar mate de vakantie vorderde, kreeg ik vooral na het eten hele zware benen,
Ik kon niet eens een heuvel op, ook weer dat rare gevoel op mijn borst.
Onder het personeel daar heerste een virus werd mij verteld, ik werd ook verkouden en had een keer 's nachts vreselijke steken boven mijn linker oor.
Ik voelde me enkele dagen niet lekker, moe, ging ook onder de middag liggen, niets voor mij.
Thuis aangekomen gelijk afspraak gemaakt met de huisarts, kreeg medicatie voor mijn hart en afspraak met cardioloog, allerlei onderzoeken gehad, maar daar kwam niets uit, gelukkig. Ondertussen ook weer aan het werk gegaan, zit in de zorg.
Ging onder de middag naar de winkel en ineens zo vanuit het niets kwamen alle muren op me af, ik kon zowat geen poot meer verzetten.
Daarna de hele middag rustig op de bank gezeten, mijn dochters waren toen even thuis en toen zakte het gelukkig.
De rest van de week gewerkt, niet echt iets aan de hand, tot vrijdagavond beginnende hoofdpijn, wat ingenomen, en 's nachts werd ik met barstende koppijn wakker, dit hield enkele uren aan. De volgende dag ziek gemeld was helemaal kapot.
Vanaf die tijd heel erg duizelig en die vrijdag was het ten top, ik ging boodschappen doen met mijn man.
Ik voelde het zo aankomen, ik zei het gaat mis, het voelde alsof er van binnen in me heel erg geknepen werd, het leek wel of ik een masker op had, het zat ook in mijn hele lijf.
Ik zei dat ik gelijk naar de huisarts wilde, ik wist niet wat me overkwam, die deed wat testjes en gaf me een rustgevend middel mee.
Dat hielp gelukkig en het werd wat rustiger in mijn hoofd, maar het is nog steeds niet weg, soms zwaait de hele wereld om me heen.
Toch die maandag weer naar mijn huisarts gegaan, die zei ik denk dat je stress hebt.

Stress dacht ik hoe kan dat nou, ben net met vakantie geweest, werk gaat lekker, dochters zitten mooi, waar moet ik nou stress van hebben?
Nu moet ik morgen voor ontspanningsoefeningen naar een therapeut, op zich kan dat geen kwaad, maar ik vraag mij af en ik hoop dat ik hier wat antwoorden krijg, ben ik in de overgang? want dan kan ik wat dingen op z'n plek zetten.

Wow wat een verhaal he, maar ik moest het ergens kwijt!

Groetjes Marijkie

Rianne
Berichten van Rianne
Onderwerpen van Rianne
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 61

Re: Stress? Ben ik dan in de overgang?

Bericht door Rianne » zo 18 okt 2015 13:05

Hallo Marijke,

Als je hormonen veranderen, uit balans zijn is dat stress voor je lichaam.
In de overgang is dat bij uitstek het geval.
Een lichaam dat uit balans is heeft minder draagkracht.
Anders gezegd, de bestaande draaglast is te groot geworden. Dus wat eerst prima te doen was kan nu te stressvol zijn.

Ontspanningsoefeningen kunnen je lichaam wat rustiger maken, maar ze vergroten niet de draagkracht en ze verminderen ook niet de draaglast. Stress komt niet alleen voort uit dingen die we eigenlijk niet willen, maar leuke dingen kunnen net zo goed stressvol zijn voor je lichaam. De inspanning bij sporten bijv. kan flink wat stress betekenen voor je lijf.
Het is het totale plaatje

Sowieso is in de overgang de draagkracht meestal veel minder, waardoor dezelfde draaglast nu teveel stress betekent.
Stress van binnenuit. Op dezelfde voet doorgaan kan dan leiden tot reacties zoals jij die beschrijft.

Rianne

Marijkie
Berichten van Marijkie
Onderwerpen van Marijkie
Menopauzejaar:

Bericht door Marijkie » zo 18 okt 2015 13:26

Hallo

wow ik moet het dus rustig aan doen? dat is helemaal niets voor mij, ben een bezige bij, ben gek op sporten met name hardlopen.
Maar wat moet dat dat moet, ik wil van dat ellendige gevoel in mijn hoofd af.
Ik organiseer ook jaarlijks kerststuk maken met collega's bij mij thuis, is veel werk de voorbereiding maar zo leuk om te doen, als iedereen weggaat met een mooi eigen stuk wat ik bedacht heb, dat doet me zo goed.
Maar dat kan ik ook wel vergeten dan. :oops:

Marijke

Rianne
Berichten van Rianne
Onderwerpen van Rianne
Menopauzejaar:

Bericht door Rianne » zo 18 okt 2015 14:00

He Marijke,

Ik zeg niet dat je als eerste in de leuke dingen moet schrappen he........ want dat bepaal jezelf.
Jij voelt wat het meest op je schouders drukt als je diep in je hart krijgt.
Ik denk dat het vooral eerst van belang is jezelf ervan bewust te worden wat het meest op je schouders drukt. En erachter te komen wat diep in je hart als "teveel" begint te voelen.
Mijn uitgangspunt is altijd, datgene wat het zwaarst voelt zal me het meest opleveren als ik daarin mijn verantwoordelijkheid afdraag, of stappen terug doe, of voorlopig eens achterwege laat.

Als je klachten van de overgang zijn kan die innerlijke stress, het teveel willen/doen, de reden zijn voor spanningsreacties van het lichaam

We blijven niet jong. Af en toe moeten we ons reilen en zeilen aanpassen aan wat ons lichaam en geest nodig hebben.

Rianne

Heidel
Berichten van Heidel
Onderwerpen van Heidel
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 50

Bericht door Heidel » ma 19 okt 2015 07:07

Oh Marijke toch...

Wat heb jij in vredesnaam voor een huisarts, dat deze hartpillen meegeeft als er nog niets is gecontroleerd door een cardioloog... zo iets zou toch andersom moeten???? En dan meteen rustgevende medicijnen (zeker oxazepam achtige preparaten?? ) na een bezoekje?

Ik zou me eerst laten controleren of er überhaupt iets aan de hand kan zijn (lichamelijk) alvorens ik naar pillen zou grijpen...
Vind het persoonlijk een hele slechte zaak van je huisarts.. Bovendien zijn er zoveel alternatieve middelen die jou kunnen helpen om wat rustiger te kunnen zijn.. Inderdaad Yoga, misschien wat rescuespray, een urinetest doen (bij mij was zowel de bloedtest als de urinetest beiden positief over de uitslag dat ik in de premenopauze zit) en kijken of je inderdaad in de overgang bent... Dat geeft een hele grote verklaring voor je 'klachten' en ook wel wat geruststelling ...

Kortom... begin bij A en eindig bij Z ... anders blijf je rommelen ...
Ik volg Rianne in haar commentaar.. belangrijk om eens te kijken waar je dingen in je drukke leventje kunt schrappen waar je last van hebt..

Heidel

Marijkie
Berichten van Marijkie
Onderwerpen van Marijkie
Menopauzejaar:

Bericht door Marijkie » ma 19 okt 2015 09:22

Hoi Heidel,

ja ik vraag me af en toe ook af wat voor huisarts ik heb, maar die hartpillen had ze in overleg met de cardioloog gegeven, daar ben ik nu mee gestopt, en dat rustgevend middel was even nodig ik stond stijf van de spanning ik kon niets meer, daar slik ik ook niets meer van heb nog wel wat achter de hand voor als het weer mis gaat.
Moet straks voor ontspanningsoefeningen naar therapie, morgen ga ik weer proberen te werken, ik zie er wel een beetje tegen op, want dat nare gevoel wil ik niet terug, het is overigens nog niet helemaal weg, maar het is te handelen, in huis gaat alles prima, maar daar buiten.
Ik heb ook net de huisarts gebeld voor bloed prikken of ik in de overgang zit, dan kan dingen uitsluiten.
Gek dat ze daar zelf niet op zijn gekomen.

Marijke

Rianne
Berichten van Rianne
Onderwerpen van Rianne
Menopauzejaar:

Bericht door Rianne » ma 19 okt 2015 14:03

Nee Marijke

Dat is niet gek. Een overgangstest kan soms aantonen dat je in de overgang bent, maar niet of je klachten daar wel of niet vandaan komen.
Een overgangstest kan nooit iets uitsluiten

Rianne

Loutje
Berichten van Loutje
Onderwerpen van Loutje
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 56

Bericht door Loutje » ma 19 okt 2015 18:53

Hoi Marijke,

Je verhaal is wat mij betreft heel herkenbaar. De klachten die je beschrijft dus ook. Ook ik heb me bij mijn huisarts gevoegd al lang geleden, heb door de hartritmestoornissen ook diverse keren op de hartbewaking gelegen en met het hart is niks mis gelukkig, ik ben binnenste buiten gekeerd.

Constant het gevoel dat ik de marathon gelopen hebt is zeer vermoeiend, dus ook ik kreeg van de huisarts in overleg met de cardioloog medicijnen om de hartslag omlaag te krijgen, niks raars aan hoor, soms heb je even een zetje nodig, net als jij met het rustgevende middeltje.

Inmiddels ben ik allang van die medicijnen af want ik ben er voor mezelf zeker van dat het met de hormoonschommelingen te maken heeft, net als al die andere, soms vage, klachten. Dat maakt het voor mij acceptabel en het stelt mij meer gerust. Dat betekent niet dat ik er geen last van heb, alleen de angst om "iets" te hebben is veel minder waardoor de klachten draaglijker zijn. Verder vind ik de overgang toch heel vervelend.

De ene keer is het heftiger dan de andere keer, maar zeker rond de menstruatieperiode ben ik niet klachtenvrij. Dat wazige, alsof iemand mij van binnen knijpt zoals jij het beschrijft, (ikzelf leg het uit alsof mijn hoofd vacuum gezogen wordt) dat heb ik ook, net als de hartritmestoornissen en een onrustig gevoel, opgejaagd soms. Het hoort er bij sommigen van ons kennelijk bij.

Luister goed naar wat je denkt nodig te hebben of te moeten laten.
We moeten er allemaal doorheen :roll:
Veel sterkte.

Mvrgr,
Jazzy.

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht