Volgens mijn huisarts NIET in de overgang

Nog maar weinig is bekend dat de hormoonveranderingen van de overgang al tussen je 30e en 40e jaar beginnen. Dat zorgt ervoor dat vrouwen heel andere diagnoses krijgen
Ben ik aan de overgang begonnen? Wat is de overgang? Hoe weet ik of ik in de overgang bent.
Puck
Berichten van Puck
Onderwerpen van Puck
Menopauzejaar:
Leeftijd: 55

Volgens mijn huisarts NIET in de overgang

Bericht door Puck »

Hoi allemaal,

Nieuw hier op het forum. Ik ben 51 jaar en volgens mijn huisarts NIET in de overgang! Omdat ik nog iedere maand menstrueer, zelfs met de mirena spiraal.
Maar de overgang begint toch ruim voor de menopauze? Waarom anders die onrustgevoelens, wisselende stemmingen, het nachtzweten, de hartkloppingen....
Ik ben naar de huisarts gegaan omdat ik sinds zo'n 4 weken pijn heb in de liesstreek, uitsralend naar mijn rug. Ook mijn darmen zijn van streek.
Volgens de husarts wordt teveel op de overgang gegooid en heb ik 'gewoon' prikkelbare darmen gezien ik ouder ben dan 50...
Maar ik lees hier nu ook dat ook dat de darmen op kunnen spelen tijden de overgang....
Herkenbaar?

Puck

Carola51
Berichten van Carola51
Onderwerpen van Carola51
Menopauzejaar:
Leeftijd: 56

Re: Volgens mijn huisarts NIET in de overgang

Bericht door Carola51 »

Hallo Puck,

Ja hoor die darmklachten herken ik wel. Sinds ik in de overgang zit, veel onrustiger darmen (ook vaak s nachts) dan daarvoor, periodes met obstipatie. Eerlijk gezegd was dit juist de eerste klacht die ik had waaraan ik merkte dat er veranderingen in mijn lijf optraden. Daarna volgde enorme vermoeidheid, hoofdpijn. En ja, die onrustgevoelens horen er ook bij.
Laat die huisarts maar kletsen, ze weten gewoon niet veel van de overgang...

groet
Carola,

Jojo43
Berichten van Jojo43
Onderwerpen van Jojo43
Menopauzejaar:
Leeftijd: 48

Bericht door Jojo43 »

Goedemorgen Puck en alle andere dames,

Ik lees al een hele tijd mee maar ga me vanaf nu wat actiever op het forum bezig houden ;)

Ik word altijd een beetje pielig van huisartsen die maar roepen dat het de overgang niet kan zijn. Je voelt toch zelf zeker wel dat je hele hormoonhuishouding overhoop gehaald is?!

Ik word over vier maanden 44 en heb al een jaar of vijf ongeveer allerlei klachten die ik vrijwel allemaal zeker wel aan de overgang kan koppelen. Het proces is in gang, ik heb de verschijnselen, krijg er steeds weer nieuwe verrassende bij, die dan vervolgens ook weer precies in het rijtje van verschijnselen terug zijn te vinden.

Maar om even bij jouw vraag te blijven. Ook ik heb enorme last van mijn darmen. Sinds twee maanden ben ik gestopt met de pil omdat ik graag wil ervaren hoe mijn lijf het zonder de toegevoegde hormonen gaat doen en sindsdien is het verergerd. Het rommelt, het doet af en toe pijn, het voelt opgeblazen, het voelt kramperig. Het komt en het gaat. Soms zijn er dagen achter elkaar dat ik geen last heb en dan is het weer een week gehannes.

Wat erg fijn is hier op dit forum en op deze website is de (h)erkenning he!! :P

Fijne dag,
Jojo

Jikkemien
Berichten van Jikkemien
Onderwerpen van Jikkemien
Menopauzejaar:
Leeftijd: 55

Bericht door Jikkemien »

Goedemorgen Puck en andere medeovergangsters ; )

darm problemen, dat herken ik ik heel erg. Het is ook bij mij een tijdje rustig geweest, wel wat probleempjes, maar niet echt noemenswaardig.
Op dit moment heb ik best veel last van mijn darmen, ook met erge kramp als ik naar de wc moet. In de avond zet af en toe mijn buik gigantisch op, dan lijk ik wel 6 maanden zwanger. Mijn buik is ook behoorlijk luidruchtig de laatste tijd, met veel hoorbaar geborrel.
In combinatie heb ik nu ook lage rugpijn en een branderig gevoel. Van de week voelde mijn buik ook heel zwaar, terwijl ik nog niet ongesteld moest worden.
Komende zaterdag is het 24 dagen sinds de eerste dag van mijn laatste menstruatie en dan kan ik al weer wat verwachten, of het wordt een paar dagen later.
Heel vervelend !!
Ik wens jullie allemaal veel sterkte.

Monique

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht