Zou dit de premenopauze zijn?

Nog maar weinig is bekend dat de hormoonveranderingen van de overgang al tussen je 30e en 40e jaar beginnen. Dat zorgt ervoor dat vrouwen heel andere diagnoses krijgen
Ben ik aan de overgang begonnen? Wat is de overgang? Hoe weet ik of ik in de overgang bent.
Chantal81
Berichten van Chantal81
Onderwerpen van Chantal81
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 38

Zou dit de premenopauze zijn?

Bericht door Chantal81 » wo 22 okt 2014 14:48

Hallo allemaal,

Ik zal me allereerst even voorstellen.

Mijn naam is Chantal en ik ben 33 jaar. Trotse moeder van 2 mooie dochters, een van 10 en de andere dame is 3. De reden dat er zoveel leeftijdsverschil zit is het feit dat ik tussen de meiden in 3 miskramen en 1 buitenbaarmoederlijke zwangerschap heb mee gemaakt waarbij mijn rechter eileider verwijderd is.

Na de geboorte van mijn jongste dochter ben ik direct aan de pil gegaan en heb hem altijd zo lang mogelijk door geslikt om maar niet ongesteld te worden. Ik kwam steeds slechter in mijn velletje te zitten, angst, paniek, nerveus en steeds maar weer de gespannenheid. Ik heb hiervoor in januari 2012 antidepressiva gehad en ben er na een aantal weken mee gestopt omdat ik het gevoel had dat het beter ging. Goed 1,5 jaar later in augustus 2013 weer erg gespannen en toen ik 's avonds bij mijn kinderen ging kijken, kwam er een vreselijke nare gedachte bij mij op. Mijn man is chauffeur en was die avond niet thuis. Waardoor ik een hele erge paniekaanval kreeg. Hierop ben ik weer naar de huisarts geweest en daar kreeg ik te horen dat het een angststoornis is, dat ik daarvoor weer AD kreeg en dat ik doorgestuurd zou worden naar de psychiater. Ik zat in die tijd ook in de molen om te kijken of ik mogelijk coeliakie zou hebben en instelling met vitamine B12 injecties aangezien die ook een te lage waarde had.

Uiteindelijk ben ik van huisarts veranderd en kwam ik bij een andere huisarts terecht. Het is nu zo dat ik officieel de diagnose van Coeliakie heb en dat ik aan de injecties met B12 zit. Nu was het augustus afgelopen jaar dat ik weer eens bij mijn huisarts kwam omdat ik nog steeds met regelmaat gespannen en angstig was. De arts heeft mij doorgestuurd naar de SPH in de praktijk en zo ben ik via haar aan de cursus mindfulness begonnen. Tevens ben ik per augustus gestopt met de pil en ik moet zeggen dat werkt al een stuk beter. Maar nog merk ik dat wanneer ik mijn menstruatie moet krijgen dat ik weer gespannener en angstiger ben. Daarom heb ik vandaag een afspraak gehad bij een overgangsconsulente. Ik heb haar alle klachten voor gelegd en zij gaf aan dat het idd wel eens PMS zou kunnen zijn, maar ze wilde ook niet uitsluiten dat het hier om een vervroegde overgang ging. Uit mijn praten, denken en doen kan zij niet echt uitmaken dat het hierom een angststoornis gaat. En aangezien mijn moeder ook erg vroeg was met de overgang wilde ze dat ook nog als een optie houden.

Nu mijn vraag aan jullie. Herkennen jullie mijn klachten? Wie heeft ook zoiets mee gemaakt er helemaal zo jong? En natuurlijk wat jullie er aan gedaan hebben cq er aan doen?

Misschien moet ik er ook even bij vermelden dat ik sinds een klein jaar steeds een paar grijze haren op 1 specifieke plek, eruit moet trekken, ik last heb van een aantal hardnekkige zwarte haren op mijn kin, en dat ik sinds de geboorte van mijn oudste dochter veel last heb van een jeukende hoofdhuid en dan met name in de menstruatie periode.

Alvast bedankt voor het lezen van mijn toch wel lang geworden verhaal!!

Chantal

Chantal81
Berichten van Chantal81
Menopauzejaar:

Re: Zou dit de premenopauze zijn?

Bericht door Chantal81 » do 23 okt 2014 14:46

Hallo allemaal,

Nog een vraagje.

Wat merken cq merkten jullie aan de overgang? Wanneer begonnen de klachten en hebben jullie daar speciaal last van tijdens de menstruatie of de hele maand door? Wordt het bv wel erger tijdens de menstruatie? En hoe kan je merken dat je in de overgang zit? Ik ben bv 14 augustus gestopt met de pil, ben 4 dagen later op 18 augustus ongesteld geworden, deze menstruatie heeft 7 dagen geduurd. De volgende menstruatie kreeg ik 26 dagen later op 12 september en duurde ook een 7 dagen met veel stolsels en veel bloed. Nu 32 dagen later ben ik weer ongesteld geworden op 13 oktober en deze menstruatie duurde maar 5 dagen waarvan maar 3 heftige dagen waren.

Kun je zo ook een overgang herkennen door de verschillen van lengtes in de cyclus? En verschillen in heftigheid?

Alvast bedankt voor het lezen en antwoorden.
Chantal

Lia
Berichten van Lia
Onderwerpen van Lia
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 62

Bericht door Lia » do 23 okt 2014 15:35

Chantal81 schreef:
do 23 okt 2014 14:46
Ik ben bv 14 augustus gestopt met de pil
Hallo Chantal,

Het is nog maar net 2 mnd geleden dat je stopte met de pil, nadat je die een aantal jaar lang doorslikte.
Je lichaam krijgt de hormonen niet meer toegediend en moet weer op zoek naar zijn eigen hormoonaanmaak en zijn eigen cyclus.
Die hormoonomschakeling is een karwei voor je lichaam en kan ook zorgen voor verschillen of onregelmatigheden. Opstartproblemen, zeg maar.
Je laatste menstruatie klinkt zo te lezen alweer een stuk rustiger.

Er kan natuurlijk ook wat anders aan de hand zijn.
2 Mnd is nog erg kort om conclusies te trekken

Lia

Mtjong
Berichten van Mtjong
Onderwerpen van Mtjong
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 50

Bericht door Mtjong » do 23 okt 2014 21:53

Hoi Chantal,

Het lijkt mij een hele normale situatie na pilgebruik.
Veel vrouwen hebben een cyclus die verschillend is (niet om de zoveel dagen en verschillend qua lengte en hevigheid). Bij pilgebruik ben je gewend om je menstruatie te regelen maar zonder kan dit wat afwijken. Dus ik zou het niet raar vinden dat dit dus helemaal nog niks met de overgang te maken heeft.

gr. Mary

Gaea
Berichten van Gaea
Onderwerpen van Gaea
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 53

Bericht door Gaea » vr 24 okt 2014 15:54

Moeilijk hoor Chantal want onregelmatige menstruaties na het stoppen van de pil zijn meer regel dan uitzondering, vooral het eerste half jaar.

Wat overgangsklachten betreft: daar is ook diversiteit in, zowel in duur als heftigheid...geen vrouw gelijk.
De mate,duur en soort klachten wisselt bij mij.
In het begin had ik zelfs klachten terwijl er nog niet eens sprake was van een veranderende menstruatie.

Het is wat Lia zegt: tijd zal uitsluitsel geven.

Groetjes, Gaea

Chantal81
Berichten van Chantal81
Menopauzejaar:

Bericht door Chantal81 » vr 24 okt 2014 16:46

Dank je,

Tijd zal het idd leren. Ik ga in ieder geval mijn best doen. Ik denk zelf pms of toch premenopauze. Het is natuurlijk niet alleen de menstruatie maar ook met name de mentale klachten, al merk ik dat ik ook meer last krijg van mijn heupen en soms moeite met lopen. Afwachten en rustig aan doen is denk ik het beste.

Gr Chantal

Chantal81
Berichten van Chantal81
Menopauzejaar:

Bericht door Chantal81 » vr 27 mar 2015 10:41

Hallo allemaal,

Mijn FSH is via bloedonderzoek bepaald en was niet verhoogd, dus nog niet aan te tonen dat het daadwerkelijk om de overgang gaat. Al zegt de huisarts wel heel duidelijk dat de klachten die ik nu ervaar wel het begin kunnen zijn hoor.
Gevoelsmatig weet ik genoeg.

Chantal

Chantal81
Berichten van Chantal81
Menopauzejaar:

Bericht door Chantal81 » zo 13 sep 2015 21:57

Goedenavond allemaal,

Al een tijdje niet echt actief meer op het forum geweest omdat het toch aardig goed ging. Maar nu in alle hevigheid losgebarsten denk ik.

Zo heb ik al flink aantal weken last van mijn stuitje, ben niet gevallen of in het verleden gevallen of iets dergelijks, maar het voelt niet prettig. Veel moeite met gewoon zitten maar ook het opstaan vanuit de zit positie is verschrikkelijk. Heb daar inmiddels bekkenbodem fysiotherapie voor, ws een overactieve bekkenbodem.

Ook ik sinds een aantal weken last van mijn rechter arm, soort tenniselleboog maar ook last van de bovenarm, en natuurlijk, of het allemaal nog niet genoeg is, sinds vandaag last van, ik denk, mijn sleutelbeen, zou bijna zeggen alsof het lijkt alsof het gekneusd is.
Jemig dames, en dit moeten we nog een aantal jaar zien vol te houden? Wie heeft toch die hele menopauze uitgevonden? Zijn er dames die dit herkennen? En mij willen laten weten hoe het met ze gaat.

Groetjes, Chantal

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht