Zal het dan toch de overgang zijn? / Onvoorspelbaar

Nog maar weinig is bekend dat de hormoonveranderingen van de overgang al tussen je 30e en 40e jaar beginnen. Dat zorgt ervoor dat vrouwen heel andere diagnoses krijgen
Ben ik aan de overgang begonnen? Wat is de overgang? Hoe weet ik of ik in de overgang bent.
Sim00n
Berichten van Sim00n
Onderwerpen van Sim00n
Menopauzejaar: Baarmoeder verwijderd
Leeftijd NU: 46

Zal het dan toch de overgang zijn? / Onvoorspelbaar

Bericht door Sim00n » wo 19 jan 2011 17:20

Hallo allemaal,

Al maanden kijk ik stiekem op het forum, omdat ik veel van mijn klachten herken. In 't kort: 37 jaar; 3 jaar geleden baarmoederverwijdering, endometriose haarden weggebrand; een eierstok die niet meer functioneert, maar er nog wel zit (beide nog). Een jaar na de operatie begon ik me beter te voelen, maar helaas vlak daarna werd ik ineens geconfronteerd met rare warmte-aanvallen. Tenminste; zo zag ik ze op dat moment. Begreep er niets van. Zo ineens overvallen door...Maar daarna bleven de vreemde klachten komen; ik herkende ze wel uit mijn "nog met baarmoeder-tijd en rond ongesteldheid en eisprong", maar ze waren nu toch wat heftiger en niet meer te volgen qua tijd. Vandaag ook weer zo'n dag; last van buik, moeilijk naar de w.c. kunnen, duizelig, hartfladders en vannacht echt mn bed uit gedreven....
Nog een opsomming van de rest: rare spierpijnen, niet uit mn worden kunnen komen, emotioneel in de war enz. enz..

Ik blijf lezen hier, want, hoe stom het ook is, herkenning is fijn!

Groet
Simone

Myriam
Berichten van Myriam
Onderwerpen van Myriam
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 60

Re: Zal het dan toch de overgang zijn? / Onvoorspelbaar

Bericht door Myriam » do 27 jan 2011 10:55

hey Simone,

Heb jij ook een zeurende, knagende pijn in de onderbuik alsof je regels moet doorkrijgen al heb je geen baarmoeder meer?

groetjes
Myriam

Sim00n
Berichten van Sim00n
Onderwerpen van Sim00n

Bericht door Sim00n » wo 07 nov 2012 14:18

Hallo dames,

Ik ga het toch doen; mijn verhaal. Kort:
Op mijn 34e baarmoederverwijdering, onrustige cellen, endometriose (heb gezonde zoon van 12) Eierstokken laten zitten om te voorkomen dat ik in de overgang zou komen. Mijn eierstokken hebben er soms geen zin (meer) in (ook cystes), waardoor ik soms tijden geen eisprong voel, terwijl ik dat eerder meer dan normaal voelde.

Ik het laatste jaar: onvoorspelbaar en dit vind ik het allerergste. Omdat ik mijn cyclus op geen enkele manier meer kan volgen, maken de lichamelijke en geestelijke ongemakken mij onzeker. Ik ben echt blij als ik zere borsten heb, want dan weet ik dat de rest van de klachten "logisch zijn". Heb ik echter geen zere borsten (dat komt vaak voor...) en wel klachten...dan schiet ik weer in 1 grote piekermodus; toch iets anders?

FF een kleine opsomming: warm/koud/opvliegers, hartkloppingen, zere gewrichten, ongemakkelijke darmen/maag, emotioneel, nek-,schouder- en rugpijn, haaruitval, onrustige huid.

Bah...

Ik heb al veel berichten gelezen en mijn klachten vind ik terug, dus ik hoef jullie niet te vragen of jullie mijn klachten herkennen... ;).
Huisarts zegt dat de kans aanwezig is dat ik in de overgang zit; misschien toch maar even laten testen.

Het is alleen al prettig om mijn verhaal even te vertellen. Bedankt voor het lezen.

Simone

Anette
Berichten van Anette
Onderwerpen van Anette
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 65

Bericht door Anette » wo 07 nov 2012 14:36

Sim00n schreef:
wo 07 nov 2012 14:18
Huisarts zegt dat de kans aanwezig is dat ik in de overgang zit; misschien toch maar even laten testen.
Hallo Simone,

Die kans is zeker aanwezig dat je overgang is begonnen.
Je hebt er ruim de leeftijd voor.
Aantonen met een test is in dit stadium heel vaak nog niet mogelijk.
Als een test geen overgang kan aantonen en de uitslag negatief is, kan je dat erg in verwarring brengen.

Een test kan soms de overgang aantonen in het begin, maar kan die nooit uitsluiten.

Anette

Sandra42
Berichten van Sandra42
Onderwerpen van Sandra42
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 49

Bericht door Sandra42 » wo 07 nov 2012 18:45

Hoi Simone.

Ik ben nu 42 en volgens de huisarts nog veel te jong voor de overgang.
Toen ik 41 was had ik bloed laten prikken,daar bleek niks uit te komen.

Ik voel mij steeds beroerder.
Nu ben ik al twee keer in de maand ongesteld en onregelmatig.

De tweede dag dat ik ongesteld ben krijg ik nu duizelingen.
En zo heb ik veel klachten, die met de overgang te maken hebben.

Dank zij dit forum ben ik er achter gekomen,dat ik al in de overgang zit.

Ik laat de dokter maar kletsen.

groetjes Sandra

Roelanda
Berichten van Roelanda
Onderwerpen van Roelanda
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 55

Bericht door Roelanda » do 08 nov 2012 10:09

Hallo dames..

Ik denk ook zeker WEL dat je in de overgang zit..allemaal heel herkenbare klachten..ik had ook vanaf mijn 30e al premenopauzeklachten..vanaf mijn 43e echt overgangsklachten..en zovelen met mij..

Gr
Roelanda

Sim00n
Berichten van Sim00n
Onderwerpen van Sim00n

Bericht door Sim00n » ma 22 apr 2019 16:11

Hallo ladies!

We hebben een korte en een lange versie...Laat ik maar beginnen met de korte
Op mijn 34e werd mijn baarmoeder verwijderd ivm met endometriose. Ik hoorde dat ik dit had nadat we onze zoon hadden gekregen en een 2e kindje maar niet wilde lukken. Had overigens altijd ‘buikpijn’, maar dit werd afgedaan als psychisch door mijn huisarts. ‘Gelukkig’ had ik iets...
Heb me heel wat jaartjes prima gevoeld, alleen de laatste 2 jaar lijken mijn lichaam en geest niet meer in balans. Omdat alles wat ik had en voelde altijd hormoongerelateerd was, lijkt het nu best ‘zwak’ om het er weer op te gooien, maar t lijkt wel zo. Omdat ik echt geen idee heb hoe mijn cyclus verloopt, twijfel ik ook best vaak of het wel overgang is.
Mijn klachten zijn echt ‘verschrikkelijk’: een hele lijst met gekkigheid waar ik af en toe verdomde onzeker over ben.

Ook hier is een korte en lange versie beschikbaar; hartkloppingen, pijnlijke halsspieren (waardoor het lijkt alsof ik soms ook oorpijn heb), obstipatie, pijnlijke lies. Ook veranderen mijn neus en rechteroor soms naar iets ‘knalroods op en aan mijn hoofd’: echt verschrikkelijk. Soms kom ik niet uit mijn woorden...Mijn rechteroog doet af en toe ‘waas’...

Maar, omdat dit dus niet altijd zo is, denk en hoop ik, dat het toch echt de overgang is.

Ben overigens 45, heb een leuke, fulltime baan en twee ontzettend leuke mannen in huis (man en zoon van 18)
Wat denken jullie? Overgang?

Groet!
Simone

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht