Wat een angst en vervelend gevoel, de overgang?

Nog maar weinig is bekend dat de hormoonveranderingen van de overgang al tussen je 30e en 40e jaar beginnen. Dat zorgt ervoor dat vrouwen heel andere diagnoses krijgen
Ben ik aan de overgang begonnen? Wat is de overgang? Hoe weet ik of ik in de overgang bent.
Paula1971
Berichten van Paula1971
Onderwerpen van Paula1971
Menopauzejaar:
Leeftijd: 49

Wat een angst en vervelend gevoel, de overgang?

Bericht door Paula1971 »

Beste dames,

Vandaag een account aangemaakt omdat ik ook sterk vermoed duidelijker in de overgang te zitten en in de knoop zit met al die rottige klachten.

Afgelopen jaren.ook vage klachten gehad maar kamp ook sinds ergens in de 20 met een angst en paniekstoornis waar ik ad voor gebruik en sommige klachten verwar ik ook daarmee misschien of versterken elkaar wellicht.

Nu 49 jaar en voel me soms 85.
Ben geregeld zo futloos of moe dat ik moeite met de gewone dingen heb.
Soms barst ik weer van de energie en ben heel vrolijk maar afgelopen dagen zo neerslachtig, angstig en energieloos.
Zelfs mijn hobby waar ik normaal tijdens mindere periodes plezier, rust uit haal, laat ik nu liggen terwijl het geen grote inspanning is.

Mijn menstruatie is afgelopen jaar wat minder voorspelbaar geweest, ook het vloeien en de duur ervan soms langer, heviger of juist korter tot bijna 2 weken ongesteld.
Inmiddels is het nu ongeveer 2 maanden geleden dat ik menstrueerde en volgens mij is dit voor het eerst zo lang weg.
Normaal gesproken ben ik zeer down vlak voor mijn menstruatie en lig ik vaak de nacht ervoor klaarwakker in bed.
Waar ik voornamelijk vreselijk van baal zijn de angsten nav lichamelijke sensaties.
Van de week stond ik bv onder de douche en weet niet wat ik kreeg want het ging zo snel maar raakte in paniek want voelde gewoon zo'n nare 'golf' door mijn lichaam.
Normaal gesproken helpt mijn ad me aardig maar dit kwam er dwars doorheen dus wist niet wat me overkwam sinds tijden.
Daarna ben ik gaan liggen en sindsdien bijna nergens zin of plezier in en zo down en angstiger.
Ben gaan liggen en 2 uur geslapen.

Soms krijg ik het ook heet en dan is het vest aan uit aan uit..maar vandaag en gister weer niet.
In bed ook steeds deken op en af.
Dat gevoel voelt dan alsof mijn poriën in mijn gezicht iig open gaan staan en dan krijg ik het ineens heet.
In bed gewoon heet soms en word soms zwetend wakker hoewel ik dat 'vroeger' ook wel eens had.

Elektrische schokjes ben ik ook bekend mee maar dit eerder met de huisarts besproken en het heeft ook met die paniek stoornis te maken.

Ben ook erg bang om duizelig te worden.
Begin dit jaar een ontsteking aan mijn evenwichtsorgaan gehad zei de huisarts.
Nooit eerder gehad maar kon 1 week niet uit bed, alsof in een draaimolen zat.
Dus anders als bv licht in het hoofd wat ook naar is en bang voor ben.

Rare klachten ook ontzettend veel woelen en draaien in bed van de ene naar de andere kant van het kussen.
Nou ben ik geen ideale slaper maar dit gedraai is zo irritant.
S ochtends ben ik vaak amper wakker te krijgen ook al heb ik niet gewoeld.
Al een nieuw kussen gekocht, ook voor mijn nek en rug die ook nog vaker vast zit maar geen resultaat..

Wat me ook opvalt al enige tijd is vergeetachtiger en warrig zijn.
Dan denk ik oh shit, ben vergeten iemand die belangrijk voor me is te feliciteren of he wat moest ik ook weer doen.

Heb al e.e.a. gelezen hier en had niet verwacht zoveel herkenbaars te lezen.
Maar denk ook wel van tja het is niet bevestigd door een overgang arts o.i.d dus wat is dit toch allemaal.

Voor nu ga ik proberen te slapen want heb weer een wakker lig nacht.
Fijne nacht of goede morgen!

Paula

Godeliva
Berichten van Godeliva
Onderwerpen van Godeliva
Menopauzejaar:
Leeftijd: 50

Re: Wat een angst en vervelend gevoel, de overgang?

Bericht door Godeliva »

Hoi Paula,

Een aantal dingen zijn herkenbaar. Ik voel me ook vrij futloos, de opvliegers heb ik al even achter de rug volgens mij maar ik sluit niet uit dat het weer terug komt. 's nachts inderdaad draaien, woelen, warm....dekbed af, weer koud omdat ik zo zweet dat het dan weer koud wordt. Dus dekbed weer over, om vervolgens weer vreselijk heet te worden.
Verder heb ik last van vaginale droogheid, vaak hoofdpijn, droge keel en mond waarbij slikklachten ontstaan. Ook voel ik me soms erg leeg en neerslachtig. Ik heb weliswaar geen paniekaanvallen maar wel heb ik moeite met veel mensen om me heen, ik vind het al snel te druk. Ook ben ik erg gevoelig voor lawaai, maar dan lawaai geproduceerd door mensen, van fluitende vogels word ik dan weer heel erg blij.
Het neerslachtige gevoel wisselt bij mij wel af met me iets beter voelen maar ik kan me in jouw geval best voorstellen dat het te maken heeft met je eerdere problemen want ik heb het idee dat de overgang dingen gewoon versterkt.

Groet
Godeliva
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht