2,5 dag bloeden, dag niets, 1 dag bloeden klaar

Nog maar weinig is bekend dat de hormoonveranderingen van de overgang al tussen je 30e en 40e jaar beginnen. Dat zorgt ervoor dat vrouwen heel andere diagnoses krijgen
Ben ik aan de overgang begonnen? Wat is de overgang? Hoe weet ik of ik in de overgang bent.
Ingeboha
Berichten van Ingeboha
Onderwerpen van Ingeboha
Menopauzejaar:
Leeftijd: 44

Bericht door Ingeboha »

Hallo dames,

Is dit de overgang? Verder word ik ook af en toe wakker om 3:45..... ik ben nog maar 44

Inge

Anette
Berichten van Anette
Onderwerpen van Anette
Menopauzejaar:
Leeftijd: 66

Re: 2,5 dag bloeden, dag niets, 1 dag bloeden klaar

Bericht door Anette »

Beste Inge,

Je klinkt alsof je niet wist dat het merendeel van de vrouwen op hun 44e al volop in de overgang zitten. En je volledig verrast wordt.
Gek is dat natuurlijk niet. Nog steeds wordt vrouwen voorgehouden dat de overgang iets is wat je pas krijgt als je in de buurt van de 50 jaar komt.

Ze leren en weten vaak wel allemaal dat hun vruchtbaarheid gaat afnemen vanaf 30-35 jaar.
Je kan dan soms zomaar te laat zijn met een kinderwens.
Een onderwerp wat in de afgelopen jaren vaak in het nieuws is geweest, meestal i.v.m. het gegeven dat vrouwen tegenwoordig later kinderen krijgen en t promotie van de mogelijkheid om tijdig eicellen in te vriezen.
Dat die kansen afnemen heeft alles te maken met hormonen die veranderen = het beginnen van de overgang.

Voordat de menstruatie stopt (normaal is ergens tussen 45 en 55 jaar) gaat daar een periode aan vooraf waarin die menstruatie enorm ongeregeld kan zijn. Korter, langer, vaker, minder vaak, het kan allemaal. Dat kan twee jaar zijn, vier jaar, zes jaar en soms wel meer

Op 44 jaar constateren dat er inderdaad iets verandert aan je menstruatie patroon, is dus feitelijk een leeftijd precies volgens het boekje.

Ik zou iedere moeder willen zeggen, leer je kinderen (ook de zonen!!) dat bij vrouwen de overgang tussen haar 30e en 40e jaar ergens begint.
Veel te veel vrouwen krijg in de 15 jaar voordat hun menstruatie stopt verkeerde etiketten opgeplakt, waardoor ze te lang teveel van zichzelf blijven verwachten.

Succes Inge met je overgang
Anette

Bertina76
Berichten van Bertina76
Onderwerpen van Bertina76
Menopauzejaar:
Leeftijd: 44

Bericht door Bertina76 »

Ben het helemaal met je eens Anette

Ik heb vorig maand helemaal overgeslagen voor het eerst en ik ben ook nog maar 43 jaar..
welkom bij de club :mrgreen:

Bertina

Theemutsje
Berichten van Theemutsje
Onderwerpen van Theemutsje
Menopauzejaar:
Leeftijd: 40

Bericht door Theemutsje »

Ingeboha schreef:
do 19 dec 2019 15:25
2,5 dag bloeden, dag niets, 1 dag bloeden klaar. Is dit de overgang? Verder word ik ook af en toe wakker om 3:45..... ik ben nog maar 44
Dit heb ik al maanden exact hetzelfde. En ik ben 40 :mrgreen:
Geen idee of het iets met de overgang te maken heeft.

Theemutsje

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht