(H)erkenning

Nog maar weinig is bekend dat de hormoonveranderingen van de overgang al tussen je 30e en 40e jaar beginnen. Dat zorgt ervoor dat vrouwen heel andere diagnoses krijgen
Ben ik aan de overgang begonnen? Wat is de overgang? Hoe weet ik of ik in de overgang bent.
Jeetje
Berichten van Jeetje
Onderwerpen van Jeetje
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 40

(H)erkenning

Bericht door Jeetje » ma 28 okt 2019 21:55

Hallo allemaal,

Met enige opluchting lees ik alle verhalen en wat een herkenning. Maar op één of andere manier zoek ik ook de (h)erkenning bij de artsen echter heb ik die tot nu toe nog niet gekregen. Ik heb nu zo'n 5 jaar allerlei vage klachten. Snel geïrriteerd, onzeker, hartklopping, opgejaagd, kaakklemmen, strakke spieren, angst, somber, opgeblazen gevoel, weinig emotie en ga zo maar door.

Tot nu toe heeft nog geen enkele arts mij gewezen dat het ook iets hormonaal zou kunnen zijn. De laatste afspraak bij de gynaecoloog waar ik mijn klachten vertelde gaf mij een recept voor prozac (die neem ik niet!) De huisarts geeft aan dat ik veel te jong ben en dat het allemaal psychisch is omdat ik nog menstrueer kan je niet in de overgang zitten. De psycholoog heeft het met geen woord gehad over hormonen en geeft aan dat ik meer leuke dingen moet gaan doen tegen mijn somberheid. Alleen lukt mij dat gewoon echt niet. Ik sleep mijzelf de dag door. Ik ben radeloos en voel mij zo onbegrepen. Ik heb aankomende donderdag een afspraak bij een overgangsconsulent ik hoop dat ik hier wat wijzer ga worden. Heeft iemand anders goede ervaringen met een overgangsconsulent?

Bedankt voor jullie verhalen....
Jetje

Esmetje
Berichten van Esmetje
Onderwerpen van Esmetje
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 43

Re: (H)erkenning

Bericht door Esmetje » di 29 okt 2019 09:21

Goede morgen J

Het is me wat idd, ik denk ook te zijn begonnen maar meer op het geestelijke, 43 jaar en moeder van 2 bloedjes.
Ook Ik blijf maar twijfelen terwijl m’n intuïtie steeds zegt je bent begonnen..
Ben bekend met een postnatale depressie 20 jaar geleden en heb daar ook bijna 20 jaar AD voor geslikt. Vorig jaar afgebouwd en uiteindelijk weer met andere AD weer gestart. Ben ook erfelijk belast met depressie, mijn vader slikt al jaren AD ..
Toch heb ik het idee dat de vermoedelijke depressie samen hangt met de overgang. Maar ja zeker weten doe ik het niet.
Nachtelijk zweten komt het van de AD of toch begonnen?
Haar uitval.
Bijna de hele dag koud.
Nu weer last van m’n kaken, tanden maar ja vorige week ook naar de mondhygiëniste geweest dus ja, zeg het maar?
Piekeren
Depri gevoelen
Buikpijn, maar kan ook iets anders zijn.
's Morgens is helemaal een frame, stress zodra ik m’n ogen open doe, en meestal mega vroeg.
Ben vast iets vergeten.
Afgelopen maand gestopt met de pil en moet de eerste keer nog ongesteld worden dus daar zie ik het ook nog niet aan.
Loop bij acupunctuur en heb wel het idee dat ik daarvan iets rustiger ben geworden.

Oja ik ben ook bij een overgangsconsulente geweest maar ben er niet erg veel opgeschoten.
Aardige vrouw maar ze kon me niet vertellen of alle klachten met de overgang te maken, het leek er wel op zei ze..
Maar niet de bevestiging die ik zocht helaas, maar snapte haar uiteindelijk wel.
Ze stelde meteen hormonen voor om te slikken maar daar begin ik mooi niet aan

Sterkte
Esmetje

Lientje22
Berichten van Lientje22
Onderwerpen van Lientje22
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 45

Bericht door Lientje22 » do 31 okt 2019 14:21

Beste Jeetje,

De klachten die je benoemt kunnen bij de ( beginnende) overgang behoren. Door hier berichten te lezen geef je al aan herkenning te vinden.
Bij je gynaecoloog ben je niets opgeschoten. Hij schrijft je AD voor. Ook je psycholoog herkent de overgang niet. De tips die hij jou geeft om vooral leuke dingen te gaan doen herken ik toen ik zelf een aantal jaren geleden bij een psycholoog kwam met mijn klachten. Er was wel een stem die al in mij zei dar mijn klachten van de hormonen komen. Heel in de verte hoorde ik een stem roepen in mezelf "De overgang" Maar ik zocht ook bevestiging bij anderen. Ik werd er ook bekaf van om leuke dingen te moeten doen. Terwijl mijn lichaam aangaf het niet te kunnen. Ik ben heel veel berichten gaan lezen en hier op het forum leer je heel anders met de overgang om te gaan.
Berichten van oa Lee, Marloes en Lia helpen mij nog steeds. Mn hoe om te gaan met de geestelijke overgang. Ook herken ik zelf veel van mijn lichamelijke klachten aan wat Claire beschrijft. Want ik heb regelmatig bevestiging voor mij zelf nodig.

Ben benieuwd hoe het bij de overgangsconsulente is gegaan vandaag ?

Ik lees dat Esmetje er ook is geweest. Zij kreeg het advies om hormonen te gaan slikken. Ook ik kreeg dit advies oa . Ik ga er nu niet uitgebreid over schrijven want dat is in mijn eerdere berichten te lezen. Wat nou zo jammer is vond ik zelf dat het maar weer "opgelost " moet worden de klachten. Het zou toch veel fijner zijn als er ook daar meer herkenning is en bevestiging dat de overgang een periode is met ( veel ) klachten en dat het er gewoon mag zijn. Ook juist in de maatschappij. Maar ik krijg het gevoel dat alles maar weg gedrukt moet worden met medicijnen.

Sterkte en hoop op betere tijden voor ons allemaal.
Lientje

Jeetje
Berichten van Jeetje
Onderwerpen van Jeetje
Menopauzejaar:

Bericht door Jeetje » za 02 nov 2019 10:12

Hallo Dames,

Bedankt voor jullie reactie :)

Ik heb de erkenning van de overgangsconsulente gekregen. De dag erna gelijk naar de huisarts gegaan en ik mag hormonen gebruiken. Zelf ben ik hier erg blij mee. Dit omdat de klachten mijn kwaliteit van leven behoorlijk in de weg zitten. Ik lees goede verhalen over hormoontherapie en ben dan ook erg benieuwd of mij dit gaat helpen.

Fijn weekend!
Jetje

Jeetje
Berichten van Jeetje
Onderwerpen van Jeetje
Menopauzejaar:

Bericht door Jeetje » wo 06 nov 2019 22:23

Hallo dames,

Ik ben nu sinds een week gestart met femoston. Wat ik opmerk is dat ik het niet meer koud heb. Voor de rest bijna geen verandering.. of misschien het gevoel dat ik de dingen beter kan handelen. Maar, weet het niet zo goed nog. Lastig te benoemen.

Jetje

Plaats reactie