Is dit de overgang?

Nog maar weinig is bekend dat de hormoonveranderingen van de overgang al tussen je 30e en 40e jaar beginnen. Dat zorgt ervoor dat vrouwen heel andere diagnoses krijgen
Ben ik aan de overgang begonnen? Wat is de overgang? Hoe weet ik of ik in de overgang bent.
Anita79
Berichten van Anita79
Onderwerpen van Anita79
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 40

Is dit de overgang?

Bericht door Anita79 » di 26 mar 2019 21:46

Goedenavond,

Omdat ik sinds enige tijd niet meer exact wist wanneer ik mijn menstruatie kon verwachten, heb ik onlangs een handige app geīnstalleerd die me daarbij helpt. Na deze nu enige tijd te gebruiken is duidelijk geworden dat mijn cyclus nog 24 dagen (was 28-30 dagen) is en mijn periode 3, max. 3,5 dag (was 7-8 dagen). Deze gaat de eerste dag gepaard met veel pijnlijke krampen in buik en rug. Tijdens mijn menstruatie lijk ik ook wel 6 maand zwanger door gasvorming en vasthouden van vocht.

Daarbij komt dat ik het vroeger altijd koud had, maar tegenwoordig, en dat is al een jaar zo, ontzettende warmteaanvallen krijg. Ik krijg het dan van binnenuit knetterheet, door mijn hele lijf. Ook heb ik sinds enige tijd last van een heet hoofd. Echt zo'n gloeiend gevoel. Verder heb ik gedurende mijn menstruatie last van een soort neerslachtig gevoel, kan dan zomaar uit het niets beginnen te janken. Eerder nooit last van gehad. En misschien wel het meest vreemde en soms angstig is dat ik als ik rustig op de bank zit, soms een ineens versnellende hartslag bemerk. Alsof deze ineens 10 seconde sneller slaat. Dan weer normaal, dan weer een versnelling.

Wat ik verder nog meer merk is dat mijn haar sneller en meer uitvalt, ook dunner lijkt te worden en ook mijn nagels splijten.

Mijn moeder, ze is overleden en kan haar niet meer vragen, was 47 toen haar menstruatie over was. Tenminste dat staat me bij. Ze slikte begin 40 al Ymea tegen klachten. Dat was in 2002. Zelf word ik over anderhalve maand 40. Vriendinnen zeggen dat ik te jong ben, maar iets in mij zegt dat ik wel degelijk de volgende fase heb bereikt.

Is het wijs langs de huisarts te gaan? Kan zij er iets mee? Wellicht bevestigen, maar want dat zou kunnen verklaren waar mijn vage verschijnselen vandaan komen.

Anita

Janneke71
Berichten van Janneke71
Onderwerpen van Janneke71
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 48

Re: Is dit de overgang?

Bericht door Janneke71 » di 26 mar 2019 23:40

Hoi Anita, ja dit is (het begin van) de overgang.

Gr Janneke

SusanL
Berichten van SusanL
Onderwerpen van SusanL
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 53

Bericht door SusanL » wo 27 mar 2019 12:08

Dag Anita
Is het wijs langs de huisarts te gaan? Kan zij er iets mee? Wellicht bevestigen, maar want dat zou kunnen verklaren waar mijn vage verschijnselen vandaan komen.
Zoals je op deze site in gigantisch veel berichten kunt lezen zal een huisarts niet gauw vage verschijnselen linken aan de overgang helaas. Deden ze dat maar wel dat zou een hoop onzekerheid wegnemen.

Voor mij is het overduidelijk dat je overgang begonnen is en je hebt er ook de leeftijd voor, wat je vriendinnen ook zeggen, ook dat valt uitgebreid te lezen hier.
Ik raad je dus ten zeerste af om naar je huisarts te gaan. Je zal er niets mee opschieten. Gewoon lezen hier!

Susan

Anita79
Berichten van Anita79
Onderwerpen van Anita79
Menopauzejaar:

Bericht door Anita79 » wo 27 mar 2019 12:18

Hallo dames

Ik had inderdaad al zo'n vermoeden dat de ha er niets mee doet. Ik zal me eens verder inlezen op deze site.
In ieder geval alvast bedankt voor de reacties!

Anita

Anita79
Berichten van Anita79
Onderwerpen van Anita79
Menopauzejaar:

Bericht door Anita79 » wo 09 okt 2019 23:26

Hallo dames

Tja, daar ben ik weer. Zoals ik eerder boven al schreef werd ik zo om de 24 dagen ongesteld. Dit is de laatste maanden 26 dagen geworden. Inmiddels zit ik op dag 30 en er gebeurt nog niets. Heb wel een vage lichte pijn, en wat heldere lichte afscheiding, maar nog steeds niet ongesteld. En dat vind ik eng. Loop ook al een tijd bij de fysio voor zere schouders en nek, het gaat maar niet over. Raar toch? Merk daarbij ook dat ik meerdere avonden heb dat ik me somber voel.

De voorgaande menstruatie was hevig, qua bloedverlies, maar ook hevige krampen in onderrug en buik en pijn in mijn bovenbenen. En nu wacht ik al een week en het komt maar niet. Heeft dit er ook mee te maken?

Oh ja, ik erger mij ook ontzettend aan bijvoorbeeld de tv. Heb 's avonds maar een muziekje aan. Ben continue opgeblazen, kan de hele dag wel boeren laten. Heb een opgeblazen buik. Word ineens beroerd van gebakken witvis. Vreet me klem in zoete dingen. Voel me continue opgejaagd. Ben soms niet te genieten, thuis niet, op het werk niet.... Waardeloos dit zeg maar.... 🤣

Anita

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht