Hormoongedoe

Nog maar weinig is bekend dat de hormoonveranderingen van de overgang al tussen je 30e en 40e jaar beginnen. Dat zorgt ervoor dat vrouwen heel andere diagnoses krijgen
Ben ik aan de overgang begonnen? Wat is de overgang? Hoe weet ik of ik in de overgang bent.
Brainiacs
Berichten van Brainiacs
Onderwerpen van Brainiacs
Menopauzejaar:
Leeftijd: 44

Hormoongedoe

Bericht door Brainiacs » vr 12 apr 2019 07:43

Goedendag allemaal.

Ik ben ‘brainiacs’ en ik ben 45 jaar.

Sinds ik 37 ben heb ik een veelheid van klachten - allergieen, plotseling heel hevige (maar goddank veel minder pijnlijke) menstruaties, kortere tijd tussen de menstruaties (terwijl ik mijn hele leven letterlijk de klok erop gelijk kon zetten... zoo lastig dit!) , soms ineens heel lichte menstruatie, en veel meer dingen - waarbij ik telkens als ik google op mijn symptomen ik op deze site terechtkom. Ik heb ooit al eens aan de huisarts gevraagd of het een soort begin van de overgang kon zijn maar daar was ik volgens hem nog veeeel te jong voor.

Een van de vervelendste dingen vind ik dat ik heel vreemde dingen voel in mijn hoofd. Dit jaagt mij angst aan. Maar omdat het zich telkens voordoet op de eerste en laatste dag van de menstruatie hou ik mezelf voor dat het hormonaal is. Waarschijnlijk een flinke hormoondaling op dat moment?

Soms heb ik zware hoofdpijn op die dag maar soms dus ook andere verschijnselen- extreem licht in mijn hoofd en het gevoel van electriciteit, zodat ik echt mijn hoofd moet vastgrijpen. (Dit is trouwens ook wel vaak een dag of vier voordat er storm komt - ik kan dat beter voorspellen dan de plaatselijk weerman!)

Gister was het heel naar. Ik had het idee dat er iets bewoog in mijn hersenen. Op een specifieke plaats. Alsof daar een beestje zat. Of een luchtbelletje. Dan schiet ik dus wel in de stress. Want straks is het echt een beestje. Of een bloedvat wat binnenkort knapt. (Helaas ook een overmaat aan fantasie hier)

Qua gezondheid gaat het redelijk. Ik heb mijn leven lang veel last gehad van hormonen (pms, heel erge buikpijn bij menstruatie, veel spierpijn etc., zwangerschap was ook geen pretje) maar als ik goed op mijn eten let (geen tarwe!) gaat dat wel heel aardig.

Ik slik al sinds mijn 24e geen pil meer en gebruik ook geen andere hormoonmiddelen (geboortebeperking).

Wat betreft de hevige bloedingen ben ik er inmiddels achter dat ik heftig reageer op (peper)munt, salie en andere krampopheffende kruiden. Als ik die binnenkrijg in thee of anderszins dan heb ik geen pijn maar wel ernstig bloedverlies. Ik moet zelfs kauwgom vermijden omdat dat het ook al verergert. Kokend water met kaneel helpt daarentegen tegen het bloedverlies.

Wel is mijn bloeddruk licht verhoogd en ben ik nu aan het afvallen (zat maar een beetje boven BMI 25 maar wil dus naar gezond BMI) omdat ik liever niet aan de bloeddrukpillen wil.

Ook had ik ernstig ijzergebrek (geen wonder met die menstruaties) en daarvoor zit ik sinds een week of 8 wel aan de pilletjes.

Enfin dat is nu mijn situatie. Ik voel me vooral erg bezorgd over die nare druk/kriebel/elektriciteit in mijn hoofd maar ik kom dat hier ook veel tegen dus dat stelt mij dan weer wat gerust.

Ik maak mij alleen wel zorgen. Als dit nog NIET de overgang is hoeveel erger gaat het dan nog worden? Ik ben nu al 7 / 8 jaar aan het kwakkelen met allerlei kwaaltjes en niet meer op je lichaam kunnen vertrouwen. Als het nog erger moet worden (en ja zo te zien wordt het dat) dan heb ik bij voorbaat al de zenuwen. 🤦🏻‍♀️

Brainiacs

Edit: ik zie nu pas dat ik twee jaar geleden hier ook al eens een bericht heb geplaatst. Was ik vergeten. Dat wijt ik dan maar aan de wazige hersenen.

Edit 2: vergeten te melden dat ik inmiddels wegens een burnout ook gestopt ben met werken. Ik trok de druk niet meer. En dat terwijl ik maar parttime werkte. Heel fijn voor mij, maar ergens schaam ik me ook / voel ik me een zwakkeling want de meeste vrouwen verkeren niet in de positie dat ze kunnen stoppen en moeten ook gewoon doorgaan.

Ankie01
Berichten van Ankie01
Onderwerpen van Ankie01
Menopauzejaar:
Leeftijd: 48

Re: Hormoongedoe

Bericht door Ankie01 » vr 12 apr 2019 11:33

Beste Brainiacs,

Op uw eerste vraag kan ik niet antwoorden, ik heb helemaal nog niets in mijn hoofd gevoeld qua "schokken" of wat er kan voor doorgaan.
Hiermee wens ik je toch alvast het beste toe. Toch eens een huisarts consulteren?

Wat stoppen met werken betreft, ik zit in hetzelfde schuitje (of hoe zeggen ze dat?)
Eerst full time, dan part time geprobeerd maar het ging gewoon niet meer.

Schuldgevoelens heb ik ook, want ik zou eigenlijk graag terug gaan werken, maar mijn gezondheid laat het niet meer toe....

Na 6 maand geen menstruatie meer gehad te hebben, ben ik deze week terug beginnen vloeien. En wat voor ellende zeg, ik kan niet zeggen dat het een lichte menstruatie is, het bloed loopt uit mijn lichaam.

Mijn huisarts heeft toch een bloedafname gedaan, en ik zit degelijk in overgang.
Ik ben 48 jaar (ik voel me best té jong om in de menopauze te zitten, maar ik moet het maar aanvaarden...

Ik vermoed dat ik jou niet verder heb kunnen helpen, sorry hiervoor!

Ankie

Brainiacs
Berichten van Brainiacs
Onderwerpen van Brainiacs
Menopauzejaar:
Leeftijd: 44

Re: Hormoongedoe

Bericht door Brainiacs » vr 12 apr 2019 13:25

Hoi Ankie,

Het geeft niet. Toch bedankt voor het antwoorden. Ook veel sterkte toegewenst. Het helpt een klein beetje vind ik dat je allemaal in (min of meer) hetzelfde schuitje zit.

Brainiacs

Plaats reactie