Die onrust bepaalt de ernst van de klachten?!

Innerlijke onrust. Gevoelens van onzeker zijn, nerveus zijn, bang zijn voor wat je voelt, Of je onrustig en nerveus voelen, zonder te weten waarvoor
Sim00n
Berichten van Sim00n
Onderwerpen van Sim00n
Menopauzejaar: Baarmoeder verwijderd
Leeftijd NU: 45

Die onrust bepaalt de ernst van de klachten?!

Bericht door Sim00n » di 28 mei 2019 20:45

Hallo dames

Al heel wat jaren gewend aan ‘stress’. Mijn psycholoog zei altijd: jij hebt een bepaalt adrenaline-level nodig om te functioneren.
Nu lijkt dat adrenaline-level me aardig te nekken.
Mijn lichaam en hoofd zijn tegenwoordig aardig uit balans: ik word er ook bizar onzeker van.
Inmiddels is bekend dat ik ook te maken heb met een oestrogeendominantie...
Mijn darmen laten me in de steek en het zelfde gebeurt met mijn hoofd. Probeer constant bevestiging te zoeken: dat wat ik heb, hebben anderen ook. Herkenning ofzo.
Als jullie nog zin hebben in mijn lijstje:
Spanning in nek, hals en af en toe een schorre stem en een soort van drukgevoel achter oog
Wisselend ontlastingspatroon
Af en toe hartslag 2.0, waarbij ik niet goed weet of tussen de 100 en 120 heel hoog is, ben me er in ieder geval bewust van dat het gebeurt. Rode konen laten de wereld om me heen denken dat het goed met me gaat....
En dus onzeker over alles wat ik voel...angstig ook.

Dus mijn vraag: kan het echt? Is het echt? Overgang, hormonen, oestrogeen...?

Simoon

Claire
Berichten van Claire
Onderwerpen van Claire
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 50

Re: Die onrust bepaalt de ernst van de klachten?!

Bericht door Claire » wo 29 mei 2019 09:02

Hallo Simoon,

Dat op je 45e je hormoonhuishouding verandert door de overgang daar hoef je niet aan te twijfelen; een vrouw wordt vanaf haar 35e minder vruchtbaar, dus dit proces is al even gaande.

De klachten die je opsomt, herken ik zeker als overgangsklachten.

Adrenaline wordt aangemaakt door de bijnieren en daarnaast gaan de bijnieren de regulatie van de hormoonhuishouding op zich nemen in en vooral na de overgang. De bijnieren moeten dus flink aan de bak. Adrenaline-aanmaak door stress (zowel positief als negatief) krijgt voorrang en gaat dus ten koste van de hormoonbalans. Dat resulteert veelal in meer overgangsklachten. Rust en lief zijn voor jezelf helpt dan ook vaak, zodat je bijnieren niet overbelast raken.

Vaak zie je helaas dat vrouwen een burn-out krijgen door overbelaste bijnieren. Meestal omdat zij de draaglast tijdens de overgang niet aanpasten aan hun draagkracht en op de oude voet doorgingen. Doordat jij standaard een hoger adrenaline-niveau hebt, maakt jouw lijf al extra aanspraak op je bijnieren. Dat zal vast ook zijn invloed hebben.

Hoop dat je hiermee iets meer zicht hebt gekregen op het proces.
Sterkte gewenst.

Groetjes,
Claire

Sim00n
Berichten van Sim00n
Onderwerpen van Sim00n

Bericht door Sim00n » do 30 mei 2019 14:48

Hoi Claire,

Dank je wel voor je reactie en inzichten. Kan ik zeker wat mee!

Simoon

Sim00n
Berichten van Sim00n
Onderwerpen van Sim00n

Bericht door Sim00n » ma 10 jun 2019 17:02

Hallo dames!

Vicieuze cirkel.....? Het wordt er toch niet beter op als je innerlijke onrust er voor zorgt dat je werkelijk alles voelt?
Ik heb mezelf vandaag al drie keer ‘afgeschreven’ in mijn hoofd. Angstige gevoelens bepalen de ernst van de lichamelijke klachten.

Dus:
Mijn nek/achterhoofd: tja kan niet anders dan ‘mis’ zijn
Mijn wiebelige benen en mn hartkloppingen die worden opgevolgd door die heerlijke rode wangen en oren...: hartproblemen toch?
Ik voel ook mijn linkerarm en ik praat af en toe echt wartaal...
Tja: 1 en 1 is dan 2 voor mij; of er is lichamelijk echt wat aan de hand of ik ben overspannen...

En stiekem weet ik het ook wel, maar misschien baal ik er wel het meeste van dat ik de knop op deze dagen niet meer om kan zetten: ik blijf ‘hangen’ en voel (en wellicht creëer) nog meer!

Zaterdag; waardeloze dag, gister prima dag, vandaag weer waardeloos. Misschien ook nog wel de moeite van vertellen waard: ik slaap prima, met behulp van lavendel en pepermunt (essentiële olie).

Sim00n

Conny1966
Berichten van Conny1966
Onderwerpen van Conny1966
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 52

Bericht door Conny1966 » ma 10 jun 2019 19:39

Hoi Simoon,

Nou hoe onrustiger ik mezelf voel, hoe meer lichamelijke klachten ik heb. En soms weet ik het ook niet meer dan denk ik word ik onrustig van de lichamelijke klachten of is het andersom. De onrust zorgt in ieder geval voor angst, niet meer kunnen relativeren, doemdenken.
De vicieuze cirkel inderdaad. Ik kan mezelf moeiteloos in paniek denken, heb in gedachten al zoveel ernstige aandoeningen gehad, doodmoe wordt je ervan.
Ik heb geen echte oplossing, ja ontspannen maar dat is moeilijk als je vanalles voelt en denkt.
Slapen gaat hier de laatse tijd gelukkig ook wel goed,

Groetjes Conny

Jasmijn
Berichten van Jasmijn
Onderwerpen van Jasmijn
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 48

Bericht door Jasmijn » di 25 jun 2019 16:24

Hoi Simoon,

Helemaal herkenbaar. Toe ik 43 was had ik al eens zo'n periode, ik dacht toen echt dat het helemaal mis was. Nu terugkijkend denk ik dat er toen al een hormonale disbalans in het spel was, maar ja, wie denkt daar nou aan als je 43 bent. En de HA al helemaal niet :roll:
Nu ben ik 48 en is het weer zo'n periode. Linkerarm: check. Wartaal: check. hartkloppingen en wiebelbenen: check. En nog veel meer!
En ondanks dat we 'het wel weten' laat ik weer van alles onderzoeken omdat ik anders niet weet hoe ik mijn angsten een beetje kan reguleren. En probeer mijzelf gerust te stellen maar op dit moment lukt mij dat helaas helemaal niet door wat tragische familieomstandigheden.
Ik kan je niet geruststellen, maar je wel zeggen dat je er niet alleen mee bent!

Grtz Jasmijn

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht