Paniek bij wakker worden

Innerlijke onrust. Gevoelens van onzeker zijn, nerveus zijn, bang zijn voor wat je voelt, Of je onrustig en nerveus voelen, zonder te weten waarvoor
Yvoso
Berichten van Yvoso
Onderwerpen van Yvoso
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 53

Paniek bij wakker worden

Bericht door Yvoso » di 31 jul 2018 11:20

Hallo dames

Ik wil mij eerst even voorstellen, ik ben Yvon en ben 52 jaar. In mijn leven is er heel veel gebeurd wat invloed heeft op hoe ik nu in het leven sta.
Het is een lang verhaal, dus geen zin om dit allemaal te lezen? Skip gewoon verder....

Rond mijn twintigste zijn allebei mijn ouders kort na elkaar overleden. Ik ben daar redelijk doorheen gekomen en heb samen met mijn vriend (nu man) een eigen plekje kunnen opbouwen. Mijn eerste drie zwangerschappen eindigde in een miskraam. Toen ik daarna zwanger was, is mijn eerste dochter zes weken te vroeg geboren doordat mijn vliezen braken met 24 weken. Ik heb er lang voor plat moeten liggen maar uiteindelijk is alles goed gekomen en is onze dochter een mooie zelfstandige vrouw geworden. Na haar kregen we nog twee mooie dochters, zonder verdere problemen. Vlak voordat onze jongste dochter haar zevende verjaardag vierde werd ze ziek. Erg ziek bleek achteraf. Ze had leukemie. Drie en een half jaar leefde we in het ziekenhuis en Ronald Mc Donaldhuis en afgewisseld thuis. Want thuis ging het leven ook gewoon door. In die periode kreeg ik de eerste klachten. In de ochtend met hoge hartslag wakker worden en dan een erg gejaagd gevoel hebben. Darmen van slag en overgeven. Warm, koud. Niet weten waar ik het zoeken moet! Niet elke dag maar wel geregeld dat ik met een dikke slaappil weer in bed verdween om de boel tot rust te krijgen. Ik was rond de veertig dus aan overgangsverschijnselen dacht ik toen helemaal niet. Stress dat zou het zijn. Maar rustig aan doen dat zat er niet in, je zat nou eenmaal in die rollercoaster en uitstappen was geen optie. Onze dochter overleed op 10 jarige leeftijd na drie en een half jaar ziek geweest te zijn.

De tijd daarna probeer je het gewone leven weer een beetje op te pakken. Je hebt geen agenda meer die elke dag voor je gevuld wordt, maar één die je zelf in moet vullen.
Het was rustiger in mijn leven maar niet in mijn lijf. Met grote regelmaat werd ik 's morgens in paniek wakker. Maag /darmen alles deed mee. En dan die paniek in mijn hoofd.
Ik moet zeggen dat ik in de afgelopen jaren een periode van bijna een jaar geen aanvallen heb gehad. Ik piekerde ook minder en zag het leven weer een beetje zonnig in. Maar sinds kort is er weer een dip. Ik heb nu het idee dat de klachten overgang gerelateerd zijn. (Mijn baarmoeder is eruit dus weet niet of ik in de overgang ben.) Ik zie nu een verband tussen opkomende acne in mijn gezicht, last van mijn gewrichten en die aanvallen. Zo'n aanval kan, als ik geen slaapmiddel inneem, wel een paar uur aanhouden. Het is volgens mij geen gewone paniekaanval. Het is een soort oergevoel wat van binnenuit de boel ontregeld.

Nu na dit lange verhaal de vraag!!! Heeft iemand op dit forum dezelfde klachten??
Bedankt voor het willen lezen.

Groet Yvon

Helma52
Berichten van Helma52
Onderwerpen van Helma52
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 55

Re: Paniek bij wakker worden

Bericht door Helma52 » di 31 jul 2018 12:31

Yvon

Ik ben ook een jaar lang vrij goed gegaan maar ben nu ook weer helemaal terug bij af. De onrust begint inderdaad bij het wakker worden. Ikzelf zie het meer als opvliegers zonder enorme zweetaanval. Ik heb mijn behandeling bij de acupuncturist gestopt en tevens ook de kruiden afgebouwd. Het lijkt wel of ik daar nu weer last van heb en weer uit balans ben. Ik heb vandaag weer, sinds een jaar een oxazepam moeten slikken en daar heb ik moeite mee. Natuurlijk kan het ook gewoon zo zijn dat ik weer een stukje verder in de overgang zit. De ellende begon n.l. na mijn menstruatie (ben 54 en menstrueer nog steeds, wel onregelmatig). Ik weet ook dat de overgang een proces is waar je doorheen moet en dat gaat met vallen en opstaan, maar dat vallen is iedere keer weer zo een teleurstelling. Ik heb in het jaar dat het goed ging best wel regelmatig vrouwen bemoedigend toegesproken, echter nu ben ik weer aan de beurt. Ik hoop voor jou dat bij jou deze periode weer snel over mag gaan.

Sterkte
Helma

Yvoso
Berichten van Yvoso
Onderwerpen van Yvoso
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 53

Bericht door Yvoso » di 31 jul 2018 14:54

Dag Helma,

Bedankt voor je reactie. Wat kan je je op dat moment dan vreselijk voelen. Nu op dit moment dat ik dit schrijf is er niets aan de hand en lijkt het of er niets gebeurd is vanmorgen. Ondertussen wel stijf van de slaapmiddelen. Maar gelukkig wel beter.
Begrijp ik nu uit je verhaal dat je een jaar zonder klachten was doordat je acupunctuur en kruiden gebruikte? Of was dat voor iets anders? Ik heb laatst van de huisarts propanolol gekregen om de snelle hartslag bij het wakker worden wat te verminderen. Dat helpt wel om rustiger te worden, alleen ben ik altijd zo erg misselijk en aan het braken dat ik dan de slaapmedicatie er maar bij pak. Maar het is en blijft allemaal troep en los het liever ook met natuurlijke producten en behandelingen.
Ooit komt het moment (hoop ik )dat we het allemaal achter ons kunnen laten en kunnen gaan genieten.

Groet
Yvon

Helma52
Berichten van Helma52
Onderwerpen van Helma52
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 55

Bericht door Helma52 » vr 03 aug 2018 23:44

Yvon

Sorry voor mijn late reactie, maar zie je bericht nu pas. Ik weet niet of het jaar waarin het best wel redelijk ging door de acupunctuur is gekomen, daar ben ik gewoon nog niet uit. Het lijkt er op dat wanneer ik iets van supplementen of medicatie start of stop ik altijd reageer. Dat is ook wel de reden waarom ik nu bijna niets meer gebruik.
Het gevoel van "je lijf moet het toch echt helemaal zelf gaan doen" is bij mij gewoon heel erg sterk.
De twijfel over mijn keuze is er op het moment dat het weer slecht gaat.
Alle twijfels komen dan weer bovendrijven, gedachtes komen dan weer bovendrijven en twijfel ik weer of het wel echt de overgang is want dan zijn mijn klachten zo heftig dat het voor mij gevoel echt wat anders is dan de overgang.
Op dit moment is het weer wat minder heftig, maar zeker nog niet rustig. Ga ik weer starten met acupunctuur en de kruiden? Ik weet het nog niet, ik wil mijn lijf eerst de kans geven om weer in balans te komen. Ik herken het ook dat het in de middag en avond veel beter gaat en ik vaak helemaal geen idee meer hebt waarom ik alles zo zwart en zwaar in ziet. Ik heb in de avond ook de wildste plannen voor de volgende dag maar vaak komt er niets van terecht. Het hoort er allemaal bij en ik zal er doorheen moeten. Het is niet anders. Jij heel veel sterkte Yvon.

Helma

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht