Ik hoop dat hier toch eindelijk eens een einde aan komt

Innerlijke onrust. Gevoelens van onzeker zijn, nerveus zijn, bang zijn voor wat je voelt, Of je onrustig en nerveus voelen, zonder te weten waarvoor
Jacobina
Berichten van Jacobina
Onderwerpen van Jacobina
Menopauzejaar: 2009
Leeftijd NU: 67

Re: Ik hoop dat hier toch eindelijk eens een einde aan komt

Bericht door Jacobina » wo 13 jun 2018 20:45

Hallo,

Ik ben al heel wat jaren bezig met de overgang. Slik al jaren AD, maar heb niet het idee dat het helpt voor mijn klachten, maar de huisarts vind dat ik nog maar niet moest gaan stoppen, dus ik ga ook gewoon door.
Zo nu en dan als het echt niet te harden is, dan neem ik een halve oxazepam. Ik leg mezelf ook altijd teveel dingen op, die ik eigenlijk niet kan waarmaken. En ja ik weet dan dat ik dat niet moet doen, maar het gebeurt gewoon. Ik heb best wel wat goede tijden gekend, maar het is weer k*t. Ik vind dit zo een vervelende tijd. Altijd moeilijk om mee om te gaan. Ook ga ik er altijd tegenin, en dat moet je natuurlijk niet doen. Alles rustig op je af laten komen. Maar dat is nu juist altijd zo moeilijk. En schuldig voelen, omdat je niet altijd kan waarmaken dat je graag iets wil, b.v. op stap met je dochter, en dat dan weer af moeten zeggen. Vreselijk vind ik dat, maar ik heb toch wel geleerd om niet alles meer te doen. Ik probeer nu eerst aan mezelf te denken. Ook moeilijk hoor. Maar ik doe het wel, want anders moet ik de prijs weer betalen, dat ik weer eerst aan de ander denk. Ik ben nu sinds 2 weken begonnen met Hop for her, maar heb het gevoel dat ik nu last van de maag krijg. Hebben jullie daar wel eens van gehoord? En zo ja, wat zijn dan de ervaringen? Ik hoop wat te horen.

groet Jacobina

Conny1966
Berichten van Conny1966
Onderwerpen van Conny1966
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 52

Bericht door Conny1966 » ma 18 jun 2018 12:08

Hoi Jacobina,

Wat vervelend voor je dat je je al zo lang vaak zo rot voelt.
Ik heb zelf nu 4 jaar klachten, niet constant gelukkig, maar wel met regelmaat. Ik herken heel goed wat je in een van je berichtjes schreef dat je erg onrustig werd van die plekjes die je had ( zijn ze weggehaald?) Als ik iets lichamelijks heb dan word ik er ook heel onrustig van, sinds de overgang kan ik niet goed meer relativeren en ben ik totaal niet stressbestendig meer. Helaas kun je niet alle stress voorkomen.
Hoe lang ik klachten blijf houden weet ik niet, maar ik denk wel dat de overgang dingen blijvend veranderd. Alles veranderd ook je kijk op het leven en hoe je met dingen omgaat, althans bij mij. Een van de vervelendste klachten van de overgang vind ik de onrust, ik lees dat jij daar ook veel,last van hebt.
Die onrust is bij mij gelukkig een stuk minder heftig dan in het begin, maar het speelt nog vaak op, een soort onbehaaglijk gevoel.
Het product wat je gebruikt Hop for her, ken ik niet, althans heb er wel van gehoord maar niet zelf gebruikt .
Ik gebruik naast wat vitamines en calcium magnesium niets meer wat specifiek tegen de overgangsklachten is, omdat er bij mij niks echt afdoende hielp.
Vooral het eerste jaar dat mijn klachten begonnen heb ik verschillende dingen gebruikt, ik voelde me toen zo overweldigend ellendig dat ik alles wel had willen aanpakken om er vanaf te komen.
De balans opmakend tot nu toe, ben ik nu dus 4 jaar bezig met klachten, waarvan het eerste jaren het aller heftigst, toen werd het een klein jaar rustiger en begon , na een stressvolle periode, alles weer op nieuw. Ik voelde het echt als een enorme terugval. Dit heeft ook weer bijna een jaar geduurd en sindsdien gaat het wat op en af. Het is minder heftig en beangstigend, maar het blijft wel sluimerend aanwezig. Ik menstrueer nog steeds, en merk ook heel goed dat ik voor een menstruatie en bij een eisprong meer klachten heb, zowel geestelijk als lichamelijk.
Ik hoop echt voor jou dat het een stuk rustiger voor je wordt, want als je al zolang bezig bent kan ik me voorstellen dat je er soms wanhopig van wordt.
Ik lees graag hoe het nu met je is.

Groetjes Conny

Jacobina
Berichten van Jacobina
Onderwerpen van Jacobina

Bericht door Jacobina » ma 18 jun 2018 14:51

Hoi Conny,

Ja ik voel me al wel een paar jaar zo. En de onrust vind ik het zwaarste wat er is bij de overgang. Ik word er soms zo moedeloos van. Weet soms niet meer wat ik moet doen om me een beetje goed te voelen. Ik probeer soms van alles, maar niks schijnt te helpen. Acupunctuur heb ik ook al geprobeerd, maar had niet het idee dat het hielp. En nu met de Hop for her, dat gebruik ik nu 2 weken, maar krijg er volgens mij maagpijn van. Dus weet niet of ik er dan mee door moet gaan of niet. En zo ben ik altijd aan het twijfelen wat ik moet. Gebruik jij ook AD?

Jacobina

Claire
Berichten van Claire
Onderwerpen van Claire
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 50

Bericht door Claire » ma 18 jun 2018 15:12

Hallo Jacobina,

Wat naar dat je je al zo'n lange tijd niet goed voelt.

Ik zie dat jij (en vele vrouwen in de overgang met jou) AD gebruikt.
Ik heb eens gegoogeld op de bijwerkingen van AD.
Nervositeit is één van vele bijwerkingen.
Wellicht ligt daar de oorzaak van je onrust.

In ieder geval veel sterkte.

Groetjes, Claire

Jacobina
Berichten van Jacobina
Onderwerpen van Jacobina

Bericht door Jacobina » ma 18 jun 2018 16:39

Hoi Claire,

Ik heb trouwens al een hele tijd AD. Zou je dan nu daar pas bijwerkingen van krijgen? Ik heb trouwens wel een ander merk gekregen vorig jaar, misschien heeft dat er ook wel mee te maken. Ik heb een paar jaar in Denemarken gewoond, en dat merk AD hebben ze in Nederland niet, vandaar dat ik een ander merk heb gekregen. Ja en of het daar aan ligt ja wie zal dat zeggen. Je weet het niet he. Waar de een wel goed op reageert, kan de ander niet tegen. Ja zo blijf je bezig.
Hoe gaat het trouwens met jou? Ben jij er al een beetje doorheen?

Jacobina

Conny1966
Berichten van Conny1966
Onderwerpen van Conny1966
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 52

Bericht door Conny1966 » di 19 jun 2018 17:40

Hoi Jacobina,

Nee ik gebruik geen AD.
Ik gebruik helemaal niks specifiek tegen de overgangsklachten, omdat ik het idee heb dat niks helpt.
Wel wat dingen uitgeprobeerd in het verleden, met weinig resultaat dus.

Groetjes Conny

Claire
Berichten van Claire
Onderwerpen van Claire
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 50

Bericht door Claire » wo 20 jun 2018 08:15

Hoi Jacobina,

Het is idd lastig hoe iedereen reageert op medicatie en hormonen. Verwarrend soms. Kan best zijn dat wisseling van medicijnmerk invloed heeft op jouw gestel.

Met mij gaat het over het algemeen veel beter nu ik minder vaak ongesteld word, maar gisteren had ik een terugval; moe, beroerd, kokhalzen, trillen, hartoverslagen en zo. Ik merk dat ik er nu steeds tegenaan hang; het kan weer doorzetten of niet. Ik moet het er even mee doen. Bah.

Ik gebruik er niets voor, omdat de klachten komen en gaan. Voor mijn gevoel reageert mijn lijf erg op medicatie, vandaar ook dat ik het er maar probeer te laten zijn.

Groetjes,
Claire

SusanL
Berichten van SusanL
Onderwerpen van SusanL
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 53

Bericht door SusanL » wo 20 jun 2018 09:40

Dag Jacobina,

Ik zie dat je eigenlijk al vanaf 2015 precies dezelfde berichten schrijft als je even terugscrollt.
Je lijkt niet echt een ontwikkeling daarin door te maken terwijl in mijn ogen de overgang ook bedoeld is voor groei en ontwikkeling.

Voor mij en ik denk voor veel vrouwen, is het een periode van terugkijken op mijn leven tot nu toe, de balans opmaken, met levensvragen te maken krijgen en die voor mezelf beantwoorden. Mezelf opnieuw uitvinden. Dat geeft soms wel onrust natuurlijk en ook huilbuien, maar als ik aandacht besteed aan die gevoelens en gedachten die vanuit mezelf opborrelen dan komen daar ook wel weer antwoorden op uiteindelijk en die geven me meer rust dan alsmaar gaan fietsen of wachten/hopen dat alles vanzelf overgaat.

Van AD is overigens bekend dat het gevoelens onderdrukt (in meer of mindere mate), dus ik vraag me af of al die AD die je al jaren slikt de overgang/de te maken ontwikkeling niet ontzettend stagneert en de overgang langer laat duren dan je zou wensen.

Vaak schrijf je dat de AD eigenlijk niet helpt, gevoelens komen er doorheen, maar waarschijnlijk onderdrukken ze wel de kracht om die gevoelens gewoon aan te gaan en nader te onderzoeken en stagneren ze daardoor je overgang. Dan zou het zomaar kunnen zijn naar mijn mening dat je in hetzelfde cirkeltje blijft ronddraaien.

Susan

Bepje
Berichten van Bepje
Onderwerpen van Bepje
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 54

Bericht door Bepje » wo 20 jun 2018 11:05

Hoi Jacobina,

Ik denk dat Susan daar wel een punt heeft. Het komt bijna dwangmatig over zoals je steeds hetzelfde plaatje afspeelt.
Weinig overgangsherkenning wat mij betreft. Terwijl ik onrust zoals andere andere vrouwen die beschrijven wel herken.

Misschien moet je je eens afvragen of je de onrust die je nu hebt nog wel toe mag schrijven aan de overgang.
De manier waarop je schrijft en waarop je jezelf steeds herhaalt, doet mij vermoeden dat je vooral op zoek bent naar persoonlijke aandacht en contact.
Er zijn heel leuke seniorencommunity's op internet die de bedoeling hebben in die behoefte te voorzien.

Bepje

Jacobina
Berichten van Jacobina
Onderwerpen van Jacobina

Bericht door Jacobina » wo 20 jun 2018 19:13

Hoi Lee,

Jij kunt het altijd zo goed beschrijven. Ik probeer mezelf ook op de eerste plaats te zetten. Maar dat lukt niet altijd. Ik schrijf ook vaak op een ander forum en kreeg er nogal van langs van iemand. Ik moest maar dingen gaan doen, ook al voel je je niet zo goed. Ik moest niet zo mekkeren. Nu dat kwam wel een beetje hard aan. Ben dan wel even uit het veld geslagen. Jij hebt mijn berichten toch ook wel gelezen. Ik vind als ik mij niet goed voel, dan geen dingen doen die je dan even niet aan kunt. Ben vanmiddag wel boodschappen wezen doen. Dus ik kom er soms wel uit hoor.

Jacobina

Lee64
Berichten van Lee64
Onderwerpen van Lee64
Menopauzejaar: 2017
Leeftijd NU: 55

Bericht door Lee64 » do 21 jun 2018 06:33

Hallo Jacobina

Mekkeren is geen woord wat ik zelf zou gebruiken, dat klinkt niet zo aardig inderdaad.
Wel denk ik dat je de berichten van Susan en Bepje, aan jou gericht hierboven, nog eens zou kunnen lezen, laten bezinken en er rustig over na zou kunnen denken of ze niet gelijk hebben.
Die berichten zijn, lijkt mij, niet bedoeld om je er er van langs te geven, maar zijn mogelijk wel wat confronterend voor je.

In mijn ogen is met jezelf geconfronteerd worden echter niet zo erg, mij is hier op dit forum ook weleens een spiegel voorgehouden. In eerste instantie misschien niet leuk maar het geeft mij wel de mogelijkheid om eens kritisch naar mezelf te kijken, en de dingen eens vanuit een ander gezichtspunt te bezien. Een ander ziet mijn situatie immers soms helderder vanaf een afstandje dan ik zelf van heel dichtbij.

En eerlijk gezegd vraag ik me ook af of verschijnselen op 66 jarige leeftijd niet gewoon bij het ouder worden (wat ook niet altijd makkelijk is) horen en niet meer bij de overgang.
De suggestie om een seniorenforum te bezoeken is in dat opzicht zo gek nog niet misschien, wellicht wat gezelliger voor je dan een overgangsforum en wie weet kom je op die manier uit dat kringetje van onrust. Probeer het gewoon Jacobina ;)

Vr gr Lee

En Bepje, in jouw woorden herken ik mezelf wel. Ooit wilde ik 'groots en meeslepend' leven :mrgreen: wat dat dan ook mag wezen :D , maar zoals ik nu leef is het prima.

Jacobina
Berichten van Jacobina
Onderwerpen van Jacobina

Bericht door Jacobina » do 21 jun 2018 12:29

Hoi Lee,

Dus jij denkt dat ik met 66 jaar niet meer in de overgang kan zitten? Waarom heb ik dan nog steeds opvliegers en onrust? Ook vaak maagpijn. Heb een tijdje Hop for her gebruikt en misschien komen daar de maagklachten wel weg. Ken jij dit middel?

Jacobina

Bepje
Berichten van Bepje
Onderwerpen van Bepje
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 54

Bericht door Bepje » do 21 jun 2018 14:12

Beste Jacobina,

Het feit dat je door de oestrogenen van de hop het gevoel hebt dat het je systeem ontregelt en je er klachten door ervaart, zou natuurlijk een aanwijzing kunnen zijn dat de klachten waartégen je ze gebruikte, geen hormonale reden hebben.
Zoals Claire schreef, nervositeit kan een bijwerking zijn van AD. Warmtegolven en (nacht)zweten, zijn eveneens bijwerking daarvan.

Bepje

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht