Iedere ochtend zenuwachtig en misselijk

Innerlijke onrust. Gevoelens van onzeker zijn, nerveus zijn, bang zijn voor wat je voelt, Of je onrustig en nerveus voelen, zonder te weten waarvoor
Martina63
Berichten van Martina63
Onderwerpen van Martina63
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 56

Iedere ochtend zenuwachtig en misselijk

Bericht door Martina63 » wo 12 aug 2015 18:49

Hoi dames

ik heb een vraag en wel dit, iedere ochtend, wordt ik badend in het zweet, misselijk, zenuwachtig en bibberend wakker, ik voel me dan zo opgejaagd dat ik gewoon meteen het bed uit moet, moet dan een kalmeringstabletje nemen, pas in de middag gaat het dan weer iets beter, dit is echt zo vervelend en de angst komt dan weer terug als ik ga slapen, angst voor de volgende ochtend, angst om me weer zo te moeten voelen, ik heb dit nu al 3,5 jaar, loop al 3,5 jaar bij een psychiater en psycholoog voor een gegeneraliseerde angst en paniek stoornis, maar tot nu toe geen succes
hoop op tegenberichtjes

groetjes tina

Babsi
Berichten van Babsi
Onderwerpen van Babsi
Menopauzejaar: 2016
Leeftijd NU: 55

Re: Iedere ochtend zenuwachtig en misselijk

Bericht door Babsi » do 13 aug 2015 12:17

Hallo Tina,

Ik ben wel bekent met het zenuwachtige en opgejaagde gevoel met wakker worden.
Ik kon ook niet blijven liggen, geen rust vinden en bang zijn. Ook overdag had ik dit gevoel maar 's morgens in bed vond ik het wel heel erg.
Ik ben toen ook onder behandeling gegaan bij een psycholoog. Ik had nogal wat issues uit mijn jeugd. Hieraan had ik al zo vaak gewerkt en ik dacht dat het wel verwerkt was.
Ik weet het nog goed, begin september 2013 werd ik er door overvallen. Heel gejaagd, nerveus, bang. Werkelijk geen idee wat er was.
Durfde niet meer alleen te zijn. Echt vreselijk naar.
Ik ben hard aan de slag gegaan bij de psycholoog, ben niets uit de weg gegaan v.w.b. mijn angsten ed. Heb alles onder ogen durven zien en kunnen zien. En heb een aantal hele rigoureuze stappen genomen in mijn privé leven.
Uiteindelijk kwam de rust terug. Ik ben nog wel eens onrustig en nervositeit hoort ook bij mij, zit in mijn aard.

Mijn psycholoog denkt wel dat de overgang deze emoties heeft versterkt, dat denkt ik zelf ook. Vooral omdat het uit het niets kwam opzetten, er was niets aan de hand. Tenminste niet bewust.
En nog heb ik wel eens last van wat onrust, maar niet zoals het was.
Als ik het voel ga ik altijd na wat er zou kunnen zijn, wat zit me dwars. Maar het is toch ook vaak iets hormonaal merk ik.

Wat mijn psycholoog mij zei was het volgende: Als je onrustig bent of angstig, stop het dan niet weg. Ga rustig zitten en voelen wat er nou is. Bedenk dat je het aan kunt, je hoeft niet bang te zijn. Blijf rustig door ademen. Vooral het aangaan, dus niet wegrennen voor de angst heeft mij geholpen. Het voelen en constateren dat je het aan kunt.
Je schrijft dat je 's avonds bang naar bed gaat, angst voor hoe je je de volgende dag weer gaat voelen. Op die manier hou je het in stand.
Ik weet het is niet makkelijk.
Ik slikte ook steeds valeriaan, zocht afleiding of wat dan ook om niet te hoeven voelen. Maar dit werkt echt averechts.
Ga het aan, durf het aan te gaan.
Koop een boekje en ga schrijven. Vaak komt er van alles als je eenmaal begint met schrijven. Ik heb hierdoor zoveel inzichten gekregen over hetgeen mij dwars zat.
Nu doe ik nog yoga en dat vind ik ook fijn.
Bij de psycholoog ben ik klaar, ben ik 15 maanden geweest.

Wat ook belangrijk is of je het gevoel hebt dat je bij de juiste hulpverleners zit. Zo niet, zoek iemand anders.

Ik wens je heel veel strekte en rust toe!

groeten Babsi

Martina63
Berichten van Martina63
Menopauzejaar:

Bericht door Martina63 » do 13 aug 2015 15:28

Hoi Babsi,

bedankt voor je reactie. Ja ook ik heb veel moeite met mijn verleden daar ben ik nu hard mee aan het werk, maar bij mij komt alles tegelijk, psychisch onstabiel, zit als 3.5 jaar binnen, durf gewoon mijn huis niet uit, dan de overgang en ook nog eens een man en zoon die beide werkloos zijn en beide adhd hebben, zie dan maar eens tot rust te komen, poeh dat valt niet mee, ik zou al blij zijn als die overgang nu eens werkelijk voorbij zou zijn, maar ja als ik hier zo lees kan dat nog wel even duren.
Eerst was ik 6 maanden niet ongesteld toen weer 3 maanden wel en nu weer bijna 4 maanden niet, schiet niet echt op, maar ja probeer wel de moed erin te houden eens moet het toch beter gaan!
Hoe is het bij jou, ben jij er al helemaal doorheen?

vrg Tina

Martina63
Berichten van Martina63
Menopauzejaar:

Bericht door Martina63 » za 15 aug 2015 21:11

Hoi Dames

Ik heb erge straatvrees en durf ook niet meer te fietsen, dat komt voort uit dat is 3 jaar lang zomaar van de ene op de andere seconde flauw viel, zat vaak onder de blauwe plekken, zelfs douchen ging niet meer alleen, moest mijn man altijd bij zijn nadat is was flauwgevallen onder de douche, zat constant onder de blauwe plekken, ook vallen met de fiets, en het ergste van alles is dan al die mensen om je heen en alle poespasdie dat met zich meebrengt, daar ben ik nu pas mee aan het vechten, kon dit niet eerder omdat ik letterlijk te ziek was, zat zelfs bij de psych over te geven, kan dus nu pas aan mezelf gaan werken, durf nu in de tuin te zitten en de hond op het grasveldje voor mijn deur uit te laten, dat is voor mij al heel wat voor dit moment.

groetjes en een fijne zondag toegewenst Tina

Emby
Berichten van Emby
Onderwerpen van Emby
Menopauzejaar:

Bericht door Emby » za 15 aug 2015 22:15

Hoi Tina,

Weet er alles van! Erge straatvrees (een keer bijna 7 jaar, een keer zo'n anderhalf jaar). Ook ben ik veel flauwgevallen, vroeger door bloedarmoede, paar keer toen ik Noro-virus had en paar keer zonder reden (?). Gelukkig ben ik zelf niet bang om flauw te vallen, bang om gek te worden. Je zou denken, als ik nu nog niet gek ben geworden zal ik het wel nooit worden, maar ja, je weet hoe het is.
Op het moment dat je bang word, kun je niet meer helder denken.
Heel goed van je dat je naar buiten gaat. Iedere stap is er een! Hou vol!

Groet
Emby

Martina63
Berichten van Martina63
Menopauzejaar:

Bericht door Martina63 » za 15 aug 2015 22:26

Hoi Emby

7 jaar, dat is erg lang, hoe ben jij er overheen gekomen? Mag ik dat vragen?
Ik probeer iedere dag een stap te zetten, maar soms de gedachten alleen al..., het gekke is, dat als er maar iemand bij is het enigszins wel gaat, niet te ver van huis maar in ieder geval iets verder dan alleen, als ik alleen ga moet ik mijn huis kunnen zien, stom he
Dat die gedachten steeds in je brein komen en ze er maar niet uit willen gaan, verschrikkelijk

Groetjes Tina

Emby
Berichten van Emby
Onderwerpen van Emby
Menopauzejaar:

Bericht door Emby » zo 16 aug 2015 01:14

Hoi Tina,

Eerlijk gezegd weet ik niet hoe ik mijn huis uit ben gekomen. Op een dag raapte ik de moed bij elkaar en lukte het, 'n beetje. Steeds iets verder. Er zijn maanden geweest dat ik best veel durfde, dan weer tijden bijna niets. Durf nu ook niet te ver van mijn huis weg.
Als mijn vriend bij mij is durf ik ook iets meer (let wel: iets).
Hopelijk kom ik er na de overgang (en zodra mijn schildklier normaal werkt) vanaf. Ik blijf hoop houden. Na 30 jaar ben ik er wel heel erg klaar mee moet ik zeggen!

Succes,
Emby

Martina63
Berichten van Martina63
Menopauzejaar:

Bericht door Martina63 » zo 16 aug 2015 08:11

Hoi Emby

dus eigenlijk lees is dat je het zelfde hebt als ik, raar het dat zoiets zomaar met je gebeurd, ik probeer ook de moed er in te houden maar jonge jonge dat valt soms niet mee!

Hoop echt dat als de overgang voorbij is, de straatvrees ook voorbij zal gaan, maar ja dat is nu nog koffiedik kijken.
Ja 30 jaar is wel heel erg lang, hoop voor ons beide dat het snel beter zal gaan en we gewoon weer eens een keertje weer ouderwets durven te winkelen, zonder ANGST!

groetjes Tina

Babsi
Berichten van Babsi
Onderwerpen van Babsi

Bericht door Babsi » ma 17 aug 2015 13:54

Hoi Tina,

Je zit in een lastige situatie met die 2 mannen van je die de hele dag thuis zitten en dan nog lekker druk zijn. Kan me voorstellen dat je rust dan ver te zoeken is. Misschien kun je in je huis een plekje voor jezelf maken waar je niet gestoord kunt worden?

Ik denk niet dat ik er doorheen ben. Ik word nl niet meer ongesteld door een novasure behandeling. Wel verlies ik af en toe wat bloedsporen in mijn afscheiding, dit is dan mijn menstruatie. Maar het is heel erg weinig en is makkelijk te missen.
Het is dus heel lastig voor mij om te bepalen of de menstruatie is gestopt of hoe lang dat dan zo is.

Fijn dat je je goed voelt bij je hulpverleners, dat is toch al heel wat he.
Ok schrijven is dus niet jouw ding, dat kan. Het maakt ook niet uit hoe je je uit, als je het maar doet, dat is wel belangrijk.

Sterkte.
groeten Babsi

Martina63
Berichten van Martina63
Menopauzejaar:

Bericht door Martina63 » zo 23 aug 2015 21:33

Hoi Dames

Ik wil graag wat met jullie delen: Ik ben voor het eerst sinds 4 jaar gaan wandelen met mijn man!
Ik heb de laatste dagen zo een verschrikkelijke pijn in mijn botten en spieren, zegt mijn man tegen me, ja tina maar je zit ook alleen maar op de bank, je krijgt helemaal geen beweging.
Eerst werd ik een beetje boos, maar later zag ik wel in dat hij gelijk had, ik heb straatvrees en ben daardoor altijd binnen, opeens kreeg ik het gevoel van nu of nooit, oke zei ik tegen mijn man zullen we dan gaan wandelen, hij keek me raar aan maar zei meteen ja,
We hebben een half uur gewandeld, ging goed doordat mijn man rustig op me inpraatte.
Ik wam thuis en was echt kapot, en als kersje op de slagroom kwam hij s middags met een hometrainer binnen, zo zei hij je durft niet te fietsen maar op deze val je niet om, en je moet bewegen voor je botjes en spieren, heb moeten lachen maar heb vanavond een kwartier gefietst, ben nu echt kapot, maar zo voldaan, eindelijk eens een goed gevoel, klinkt voor jullie misschien belachelijk maar voor mij een hele grote stap, Ben best een beetje trots op mezelf, jippie
Hopen dat met dit bewegen, wat ik nu iedere dag ga doen , met hulp van mijn man (wandelen) de pijn in mijn lijf gaat wegzakken.
Wou dit gewoon even met jullie delen.......

Groetjes Tina

Babsi
Berichten van Babsi
Onderwerpen van Babsi

Bericht door Babsi » zo 23 aug 2015 21:44

Hi Tina,

Wat ontzettend goed van je!!
Ik vind het een hele prestatie en je mag zeker trots zijn op jezelf.
Ik vind het helemaal niet belachelijk. Je hebt traatvrees maar je bent wel een half uur wezen wandelen. Vind het erg knap van je.
Ik hoop dat je hierdoor meer vertrouwen hebt gekregen dat je het kunt en dat je nog veel vaker fijne wandelingen zult maken.

Lief van je man van die hometrainer. Veel plezier ermee!

dag Babsi

Max
Berichten van Max
Onderwerpen van Max
Menopauzejaar: 2014
Leeftijd NU: 53

Bericht door Max » zo 23 aug 2015 21:55

Hallo Tina,

Geweldig! Dat je die stap hebt durven nemen na 4 jaar, petje af hoor meid.
En wat een fijne man heb je, een meedenkertje :lol:
Ik hoop echt voor je dat het doorzet en die knop vaker omgaat en die man van jou wil wel mee dat is geen probleem als ik het zo lees.
Na zoveel ellende krijg je toch weer vertrouwen door die wandeling en nog wel een half uur ook.
Helemaal geweldig :D

Groetjes Max.

Martina63
Berichten van Martina63
Menopauzejaar:

Bericht door Martina63 » zo 23 aug 2015 22:21

Hoi Babsi en Max

Dank voor jullie berichtjes,
ja ik voel me echt happy dat het is gelukt, ben er gewoon verbaasd van.

ik heb alleen nog een vraagje misschien weten julie hier iets van, ik heb op het moment ontzettend veel last van opvliegers wel 20 tot 30 per dag, wat veroorzaakt die opvliegers, heb je dan een daling of een verhoging van het oestrogeen?

Ben nu weer 4 maanden niet ongesteld geweest en het lijkt of die opvliegers, en pijn in de botten en spieren juist erger worden, lijk en voel me 80, kan haast niet uit de bank opstaan, hebben jullie dit ook?

Trouwens Hoe gaat het met jullie?

groetjes Tina

Luna66
Berichten van Luna66
Onderwerpen van Luna66
Menopauzejaar:

Bericht door Luna66 » zo 23 aug 2015 22:34

Hallo Tina

Ik ben nieuw op dit forum en lees net je berichtje ! Wat een respect voor je zeg je heb het toch maar gedaan!
Ook ik vind het moeilijk om soms dingen te doen vooral alleen ! Maar ook mijn man steunt mij altijd in alles !
Wat fijn dat jou man dat ook doet. Voor hun is het met vrouwen zoals ons niet altijd makkelijk .
Ga zo door met kleine stapjes ! Het komt echt goed !

Groetjes Luna

Martina63
Berichten van Martina63
Menopauzejaar:

Bericht door Martina63 » zo 23 aug 2015 22:39

Hoi Luna

bedankt voor je berichtje, fijn dat jij ook een man hebt die je steunt, we kunnen in deze moeilijke tijd, althans zo ervaar ik het, alle steun gebruiken.
Heb jij ook zo een moeilijke overgang?

Groetjes Tina

Max
Berichten van Max
Onderwerpen van Max

Bericht door Max » zo 23 aug 2015 22:51

Hallo Tina,

Over die opvliegers, heb hier even een linkje voor je:

Opvliegers

De opvliegers heb ik ondertussen al 7 jaar en ze worden steeds zwaarder daarom kan ik ook niet meer tegen de warmte, het put me uit, alle energie trekt dan uit me weg, ik heb ze in alle maten al gehad en hoop echt dat het een keer minder wordt, heb er zo genoeg van en dan druk ik het nog zwak uit.

Die stramheid heb ik nu ook, sinds de postmeno.

Fijne avond maar dat zal wel lukken nu:)

Groetjes Max.

Martina63
Berichten van Martina63
Menopauzejaar:

Bericht door Martina63 » ma 24 aug 2015 12:57

Hoi Max,

Dank voor je linkje, heb daar alles zo een beetje gelezen, poeh wat een openbaring, ja die opvliegers om gek van te worden en aan de andere kant heb ik het soms stervenskoud terwijl anderen peentjes zweten, is toch ergens belachelijk wat ons lichaam allemaal met ons doet tijdens de overgang, soms denk ik laat mij maar weer gewoon menstrueren dan voel ik me veel lekkerder, maar ja we kunnen de natuur niet tegen houden he.
Toen ik als kind moest gaan menstrueren heb ik het ook heel moeilijk gehad, kon vaak niet naar school wegens erge buikpijn, dus eigenlijk moet ik er nu ook niet van opkijken dat de overgang zo moeizaam gaat.
Maar ja we kunnen er niets aan veranderen, maar hoop toch wel dat het nu niet meer zo lang zal gaan duren, ik ben het echt zat onderhand, wil weer eens normaal gaan en kunnen leven.

Voor alle dames hier heb ik dan ook een wens, zo spoedig mogelijk door die vreselijke tijd!

Groetjes Tina

Martina63
Berichten van Martina63
Menopauzejaar:

Bericht door Martina63 » ma 24 aug 2015 13:31

O ja dames,

Wil nog even meedelen dat mijn man niet altijd zo meedenkend is hoor, kan soms ook echt een egoïst zijn, maar ben wel blij dat hij na een goed gesprek moeite voor mij doet om me te steunen.
Maar dit doe ik ook voor hem, zoiets heet toch wederzijds respect, heb in het gesprek met mijn man hem gezegd dat ik altijd heb klaargestaan voor hem en mijn zoon, maar dat ik nu in een fase zit waarop ik dit nu niet zo goed aankan en ik dus nu hulp nodig heb, mijn man heeft het denk ik nu begrepen maar mijn zoon die zit me voortdurend in de nek......, hij zegt; ik moet me maar niet zo aanstellen, je bent altijd een sterke vrouw geweest en nu ben je zogenaamd een wrak alleen omdat je in de overgang zit.
Nou ja wat moet je daar dan mee, probeer het maar naast me neer te leggen en er niet op te reageren, maar soms kan ik hem echt achter het behang plakken.

groetjes Tina

Babsi
Berichten van Babsi
Onderwerpen van Babsi

Bericht door Babsi » di 25 aug 2015 12:53

Hi Tina,

Ik ben ook heel erg stram en stijf. Als ik na rust opsta van de bank, dan lijk ik ook wel 80. Doet ook zeer. En ik kraak echt aan alle kanten, vooral als ik 's morgens uit mijn bed kom.
Ik heb ook periodes dat de stramheid wat minder is, het is nu al weer een tijd hevig.

Ik heb niet zoveel opvliegers. Zaterdag mijn menstruatie gehad, volgens mij. Daarna dus wel opvliegers maar eigenlijk alleen 's avonds. Sowieso is mijn thermostaat van slag. Ik heb het nogal warm steeds. Meestal heb ik het vrieskoud als de temperatuur weer daalt na een warme periode.

groeten Babsi

Martina63
Berichten van Martina63
Menopauzejaar:

Bericht door Martina63 » di 25 aug 2015 16:42

Hoi Babsi en alle andere dames

Zat eigenlijk me net te bedenken, wat is een vrouwenlichaam toch eigenlijk sterk. Vrouwen hier op het forum hoor ik vaak zeggen, ik voel me zo een zwakkeling, maar als ik er goed over nadenk...... zijn wij toch eigenlijk heel sterke vrouwen, moet je kijken wat een vrouwenlichaam gedurende haar leven allemaal te verduren krijgt!
Zou wel eens willen weten of mannen dit allemaal zouden kunnen verdragen?
Hier moet ik nog eens goed over na gaan denken, misschien voel ik me dan niet meer zo een aanstelster, denken jullie mee, zou graag horen hoe jullie hier over denken.

Groetjes Tina

Max
Berichten van Max
Onderwerpen van Max

Bericht door Max » di 25 aug 2015 17:02

Hai Tina,

Ik denk zeker dat mannen heel erg zouden piepen die piepen al als ze een griepje hebben dan denken ze dat ze dood gaan :)
Ik denk ook dat er al lang een medicijn op de markt zou zijn zonder teveel bijwerkingen als mannen dit hadden moeten meemaken.
Wij hebben bijna ons hele leven last van ons lichaam, de 1 iets meer dan de ander.
Mannen hebben het maar gemakkelijk en ik heb vaak gedacht een man te willen zijn of vampier dat is nog beter, wonden helen vanzelf, dus ziekenhuizen kunnen dicht.

Zomaar even wat hersenspinsels van een fantast cool

Groet Max.

Martina63
Berichten van Martina63
Menopauzejaar:

Bericht door Martina63 » di 25 aug 2015 17:14

Hoi Max

Och och och, je maakt me aan het lachen, een vampier ja, maar wat als je nou geen bloed lust???
Moeten we verhongeren, schiet ook niet echt op.
En wat die mannen betreft, ja je hebt gelijk die piepen al bij het minste en geringste.
En wat dat medicijn betreft, ja ik denk dat je gelijk hebt, ik vind dat ondanks de emancipatie, we toch nog echt in een mannenwereld leven.

Blijf doorgaan met die hersenspinsels, vindt het geweldig leuk,

Groet een bloeddorstige Tina

Anette
Berichten van Anette
Onderwerpen van Anette
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 65

Bericht door Anette » di 25 aug 2015 18:06

Hoi

Vroeger was de ongelijkheid zichtbaar.
Nu zit die dikwijls verborgen onder medicijnen. Onzichtbare onderdrukking