Ik ben nog maar een fractie van wat ik was

Innerlijke onrust. Gevoelens van onzeker zijn, nerveus zijn, bang zijn voor wat je voelt, Of je onrustig en nerveus voelen, zonder te weten waarvoor
Diaantje
Berichten van Diaantje
Onderwerpen van Diaantje
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 48

Re: Ik ben nog maar een fractie van wat ik was

Bericht door Diaantje » zo 23 sep 2018 13:22

Hey Helma,

Wat vervelend dat jij je nu zo voelt.

Helaas heb ik veel ervaring met paniekaanvallen, en niet sinds mijn hormonen rommelen, maar al veel langer. Geen een aanval is het zelfde, en wat jij omschrijft herken ik niet direct. Wel verkrampte spieren, nu mijn nek weer, erg lastig, heb er hoofdpijn van, ben bij snel bewegen van ogen/hoofd, ff duizelig en word er misselijk van. heb een vreselijke jankweek hierdoor gehad, ook weer ongesteld geworden (dat doe ik nog regelmatig). Wanneer we in paniek raken, voeren we de klachten en maken het alleen maar erger. Maar ja, zomaar ff stoppen is soms zo verrekte moeilijk. En een pilletje slikken helpt dan vaak niet direct, omdat je midden in je paniek zit en vastbesloten bent dat niets helpt.

Probeer het er te laten zijn en als je twijfelt, ga gewoon naar de huisarts, daar zijn ze voor. Doe je verhaal, laat je onderzoeken en laat je gerust stellen.
Ik weet dat veel huisartsen, ook de mijne waarvan er twee vrouwen zijn, niet aan de overgang willen denken als je niet binnen hun normen van klachten valt. Maak duidelijk dat jouw lijf echt verandert, dat je deze site gevonden hebt, en daar veel herkenning uit haalt.

En inderdaad, maar deze is zo gemeen makkelijk gezegd, probeer het er te laten zijn. Doe gewoon je dingetje ook al schijt je in je broek, des te eerder gaat het beter. En gaat het niet, nestel je zelf lekker op de bank onder een plaid, pak een boek of tijdschrift, zet de tv aan, zoek die afleiding die je nodig hebt.

Sterkte met alles meis, het is niet altijd zo makkelijk als anderen vinden.

Diana

Marian62
Berichten van Marian62
Onderwerpen van Marian62
Menopauzejaar: 2014
Leeftijd NU: 57

Bericht door Marian62 » ma 24 sep 2018 12:13

Hallo Helma,

Dit herken ik. Had het net weer. Begint met vage kramp in onderbuik. Word licht in mijn hoofd. Huid gaat branden en dan een paniekerig of onrustig gevoel. Vroeger ging het met me aan de haal en het maakte dan niet uit wat ik deed. Het enige wat dan hielp was het beseffen dat het weer over gaat Nu heb ik er gelukkig minder last van. En helpt afleiding, maar niet altijd.
Sterkte!

Marian

Helma52
Berichten van Helma52
Onderwerpen van Helma52
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 56

Bericht door Helma52 » ma 24 sep 2018 21:11

Marian en Diana

Dank voor jullie reactie. Gisteren eigenlijk een redelijk goeie dag gehad en dan vandaag weer helemaal mis. Ik raak het dan gewoon niet kwijt, maakt niet uit of ik ga wandelen, het eten ga voorbereiden, de was op te hangen of gewoon op de bank ga zitten met een boekje of de tv aan, ik raak het gewoon niet kwijt. Mijn huilbuien zijn ook enorm en kan alleen maar uitkramen dat ik alles zo mis. Ik mis zo mijnzelf, ons, gewoon weer lekker mijn ding kunnen doen enz. Ik ben vorige week weer naar de acupuncturist geweest en we gaan de behandeling weer opstarten. Tevens worden de B12 injecties opgehoogd naar 1x in de week. De combi van de acupunctuur en de b12 hebben het goed gedaan maar ik moest mijn b12 afbouwen en de acupunctuur had ik ook afgebouwd omdat het gewoon weg niet te betalen is. Maar goed, nu bezuinigen we op andere dingen zodat ik de behandeling weer op kan starten. De AD heb ik nog af kunnen houden omdat ik sterk het gevoel heb dat dit me niet gaat helpen (heb al een keer AD geprobeerd maar dat heeft me toen niet geholpen). Ik hoop gewoon dat het weer wat beter gaat worden, in ieder geval zodanig dat ik weer wat kan functioneren.

Vriendelijke groeten
Helma

Claire
Berichten van Claire
Onderwerpen van Claire
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 50

Bericht door Claire » do 27 sep 2018 23:14

Hoi Helma,

Wat rot dat je je zo voelt. Er spreekt ook veel onrust uit je berichtjes.

De vraag die Susan stelt is een hele goeie. Blijkbaar ben je ondanks je grote twijfels op vakantie gegaan (in een andere post vertelde je hierover). Daarmee ben je over je grens gegaan en dat moet je dan bekopen met een verslechtering van je klachten.

Je bijnieren doen hun best om de hormoonbalans te bewaren. De bijnieren zorgen ook voor de aanmaak van stresshormonen en die krijgen voorrang. Dus stress (positief of negatief) gaat ten koste van je hormoonbalans. Een burn-out bijv. is een uitputting van de bijnieren door teveel stress en geeft veel dezelfde klachten als de overgang.

Rust en je draaglast aanpassen aan je draagkracht - die is nu verminderd in de overgang - is absoluut een voorwaarde voor minder klachten. Best logisch, toch?

En doordouwen als het niet gaat, zoals wordt geadviseerd?
Dàt is dus juist GEEN goed idee :mrgreen: .

Veel sterkte.

Groetjes,
Claire

Helma52
Berichten van Helma52
Onderwerpen van Helma52
Menopauzejaar:

Bericht door Helma52 » vr 19 okt 2018 15:48

Beste dames

Het is weer gebeurd, ik ben weer opgenomen. Afgelopen dinsdag heb ik een zelfmoord poging gedaan nadat ik weer in een giga paniekaanval terecht kwam. Ik had er echt de kracht niet meer voor om te vechten. Mijn paniekaanvallen zijn zo alles omvattend en verlammen mij helemaal en zorgt ervoor dat de negatieve gedachten stroom meteen weer op gang komt en dat maakt me stapelgek. Ik word nu ingesteld op medicatie en dat is op vrijwillige basis. Liever dit dan mijzelf van het leven beroven omdat het niet meer te dragen is. Gelukkig heb ik alle steun van de mensen om mij heen en die heb ik ook hard nodig want leuk is het zeker niet. Ik ben nu 4 dagen met de AD bezig en ik begin nu de bijwerkingen te merken. Voor een optimale werking zullen we drie maanden verder moeten zijn om te kijken of dit het medicijn is voor mij. Ik heb het heel lang uitgesteld en wilde perse geen medicatie als alleen zo nodig een oxazepam en mijn supplementen, maar het is me niet gelukt. Nu het zware traject in en hopen dat het mij wat ondersteuning gaat geven.

Groetjes
Helma

Madu
Berichten van Madu
Onderwerpen van Madu
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 53

Bericht door Madu » vr 19 okt 2018 15:57

Hallo Helma,

Oh jee, wat een vreselijk moet dat zijn. Soms is het gewoon allemaal te zwaar. Ik wens je veel sterkte. Ik vraag me wel af waarom ze voor AD kiezen en niet voor hormonaal ingrijpen. Beiden niet wat je wilt maar AD heeft inderdaad ook zo zijn bijwerkingen.

Maar goed ik hoop dat je je snel wat beter gaat voelen.

Sterkte Madu

Marian62
Berichten van Marian62
Onderwerpen van Marian62
Menopauzejaar: 2014
Leeftijd NU: 57

Bericht door Marian62 » zo 21 okt 2018 10:56

Hallo Helma,

Ik heb je verhaal gevolgd. Wil je sterkte en beterschap wensen. Houd moed!

Groet
Marian

Jacobina
Berichten van Jacobina
Onderwerpen van Jacobina
Menopauzejaar: 2009
Leeftijd NU: 67

Bericht door Jacobina » zo 21 okt 2018 17:52

Hallo Helma

Ook ik heb je verhaal gelezen. Het heeft me aangegrepen. Ik hoop dat je hier goed uit mag komen, en wens je alle sterkte met alles.

Jacobina

55
Berichten van 55
Onderwerpen van 55
Menopauzejaar:

Bericht door 55 » di 04 dec 2018 13:29

Hoi,

Alle -pammen zijn erg verslavend en onderdrukken iets is mij verteld. Mijn huisarts heeft ook een zeer lage dosis antidepressiva voorgeschreven omdat ik sinds een maand vrijwel niet meer slaap. Ik gebruik het nog niet omdat ik bang ben van de regen in de drup uit de komen gezien het feit dat dit eigenlijk ook gebeurd is met voorgeschreven maagzuurremmer.

Ik ben meer gaan sporten en dat scheelt al een heel stuk daarnaast slik ik van Valdispert iets en dat zorgt net genoeg voor rust.
Ook ik heb paniekaanvallen gehad die echt heel raar waren en lang duurden. Ik gooi het op het feit dat lichaam nog niet klaar is met het lage oestrogeengehalte en dat door slaapgebrek de hersenen proberen te compenseren door soms rare dingen aan te sturen.

Hou je taai en probeer afleiding te zoeken.

55

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht