Onzeker over toekomst, gejaagd, nerveus

Innerlijke onrust. Gevoelens van onzeker zijn, nerveus zijn, bang zijn voor wat je voelt, Of je onrustig en nerveus voelen, zonder te weten waarvoor
Beth72
Berichten van Beth72
Onderwerpen van Beth72
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 46

Onzeker over toekomst, gejaagd, nerveus

Bericht door Beth72 » wo 27 jan 2016 16:14

Hallo dames

Na veel lezen ook maar eens wat posten. Klungel al jaren met vooral geestelijke klachten, onzekerheid opgejaagd, onrust. Dacht dat het een terugval in mijn burn-out was met de paniekklachten die daar bij hoorden.
Maar ik weet nu zeker dat de hormonen deze gevoelens triggeren. Vorige week bij consulente geweest en zij bevestigde inderdaad dat ik in de overgang zit op basis van mijn klachten. Wat mij het meest dwarszit zijn de enorme wisselingen in goede en slechte periodes. December was top! En nu sleep ik me al weken voort.....vooral 's morgens veel zweten. Toename angstgedachten en ook lichamelijk lichte angst door opvliegers. Die lijken op paniek. Ik slaap wel goed maar bij wakker worden moet ik mezelf enorm oppeppen.
Ben 43 en dit duurt al een ruim jaar. Veel plassen, warm koud, en bij vlagen overal tegenop zien. Hoop hier herkenning te vinden.

Beth

LiesbethC47
Berichten van LiesbethC47
Onderwerpen van LiesbethC47
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 61

Re: Onzeker over toekomst, gejaagd, nerveus

Bericht door LiesbethC47 » wo 27 jan 2016 16:42

Goedemiddag Beth,

Sleep mezelf ook al jaren door die vervelende hormoonwisselingen en dacht mijn nieuwe evenwicht gevonden te hebben maar door ontzettend veel stress en spanning van het afgelopen jaar toch weer vlak voor de kerst in elkaar geklapt. Alles en iedereen bezocht en diagnoses gekregen van: angststoornis, depressie, angststoornis enz. enz. Slik nu weer medicatie en hoop weer heel snel een beetje balans te vinden. Het is echt een hel en niet onder woorden te brengen hoe rot ik me kan voelen. Ga nu as. maandag naar bio moleculair arts en traject in van psycholoog en fysiotherapeut om weer wat stabieler te worden.
Weet wel dat ik me ook goed kan voelen en daar hou ik me maar aan vast.
Veel lezen op het forum om herkenning te vinden en laat maar komen wat er komt, want vechten kost alleen heel veel energie. Ik blijf het ongelofelijk vinden dat er in de medische wereld zo weinig begrip cq. steun is voor vrouwen in de overgang.
Heel veel sterkte en kracht Beth en lees en schrijf maar heel veel op het forum. Zul je jezelf iedere keer weer in herkennen en geeft ietwat rust.

Liesbeth

Beth72
Berichten van Beth72
Onderwerpen van Beth72
Menopauzejaar:

Bericht door Beth72 » wo 27 jan 2016 16:54

Hallo

Wat fijn dat je zo snel reageert! Ik slik ook antidepressiva. Ga met tussenpozen naar een psycholoog en pmt. Vooral werk vind ik lastig op dit moment. Maar hele dagen thuis zitten maakt me ook niet beter! Ik heb sinds 3 maanden een mirena spiraal in de hoop dat het de klachten iets verminderd. Kan daar nog niet veel over zeggen. Meest hinderlijke is toch wel met hoofd. Steeds wat dizzy en het piekeren. Ik weet donders goed hoe ik met mijn klachten moet omgaan, aanvaarden en het er laten zijn. Maar het belemmert me in mijn dagelijks leven. Totdat ik ineens weer betere dagen heb en van alles weer geniet. Oh ja, dat misselijke gevoel en weerzin tegen warm eten heb ik ook bij vlagen. Menstrueer nog, meestal om de 3 weken.

Beth

LiesbethC47
Berichten van LiesbethC47
Onderwerpen van LiesbethC47
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 61

Bericht door LiesbethC47 » wo 27 jan 2016 18:41

Hallo Beth,

Allemaal zo herkenbaar voor mij, vooral dat piekeren en als ik me dan goed voel ga ik net zolang zitten piekeren tot ik me weer rot voel. Weet het zelf heel goed maar heb er geen controle over . . pfff. Is ook niet uit te leggen aan iemand anders. Werken lukt mij nu even echt niet maar thuiszitten werkt idd ook niet echt mee. Ben al heel mijn leven heel hormoongevoelig. Heb 31 jaar geleden PND gehad. Werd toen nog niet erkend en niemand geloofde mij. Toen jaren PMS en nu dus die klote overgang. Om gek van te worden. Nergens zin en en nul, nul energie. Probeer het ook maar gewoon te accepteren en heel rustig te blijven. Helaas lukt dat niet altijd.
En die hulpverleners maar zeggen: je moet in het hier en nu blijven en op je ademhaling letten enz. en dan die opmerking: je doet het allemaal zelf. Hoop binnenkort weer een beetje mijn balans terug te vinden en weer de energie op te kunnen brengen om te gaan werken. Veel sterkte en kracht ook voor jou Beth.

Liesbeth

Beth72
Berichten van Beth72
Onderwerpen van Beth72
Menopauzejaar:

Bericht door Beth72 » vr 29 jan 2016 10:33

Hallo dames,

Vandaag ook weer nerveus wakker geworden. De avonden zijn echter prima! Ik slaap ook goed maar als ik wakker ben begint het. Laatste nachten ook weer erg warm en plakkerig. s Avonds kan ik me niet voorstellen dat ik me zo voel in de ochtend. Vooral dat rare gevoel in mijn hoofd, bah. Zie overal tegenop vandaag. En ik had gisteravond overal zin in....

Ik weet dan ook niet wat goed is voor me, herkennen jullie dat? Gewoon gaan of niks doen, ik zit mezelf overal in de weg. En niks is echt leuk, er blijft een angstig gevoel aanwezig. Ik weet dat het angst is, irreëel en ik heb dat echt wel geleerd. Dat ik me er niet door moet laten leiden. Probeer ook zo goed en kwaad als het kan mijn ding te doen, maar het valt me zwaar. Ben vaak ook doodop ervan.
Totdat er opeens weer fijne momenten zijn, dan neem ik me voor de volgende dip niet zo rot te gaan voelen.....

Beth

Jacobina
Berichten van Jacobina
Onderwerpen van Jacobina
Menopauzejaar: 2009
Leeftijd NU: 67

Bericht door Jacobina » vr 29 jan 2016 12:08

Hoi Beth,

Ik heb dezelfde gevoelens als jij. Ook ik voel me altijd s'avonds prima. En kan me dan ook niet voorstellen, dat je je s'ochtends dan altijd zo vreselijk voelt. Ja waar komt dat toch van he? Je kunt het niet sturen, ik moet s'morgens ook altijd langzaam op gang komen. Niet teveel hooi op mijn vork nemen. Ik heb trouwens best wel een goede periode gehad vorig jaar, de gevoelens waren er wel, maar niet zo heftig. Sinds december is het allemaal weer heftig teruggekomen. Heb me in januari wel ca. 2 weken wat goed gevoeld, maar nu wil het helemaal niet. Bah. Je word er zo moedeloos van soms. Sterkte hoor.

Jacobina

Beth72
Berichten van Beth72
Onderwerpen van Beth72
Menopauzejaar:

Bericht door Beth72 » di 02 feb 2016 14:50

Hallo

Ik ben nog maar net op het forum en heb ook fijne klachten die mij vooral geestelijk uit balans brengen. Het forum staat vol met dit soort klachten en ik heb veel aan de herkenning die ik terugvind. Maar ik heb ook behoefte aan positiviteit!! Wat gaat er wel goed en waar geniet men nog wel van, hoe klein ook. Of tips om me beter te voelen bijv. Ik ga zelf waarschijnlijk beginnen met het middel 'mood' van care for women. En ik vind heel positief dat ik veel bewuster geniet van goede momenten, momenten die eerder vanzelfsprekend waren en ongemerkt voorbij gingen. Hoe is dat bij anderen??

Groet!
Beth

Iris69
Berichten van Iris69
Onderwerpen van Iris69
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 49

Bericht door Iris69 » do 18 feb 2016 10:19

Hallo Beth,

Ik kan op zich nog wel genieten van mijn (bijna) dagelijkse wandeling. Zeker op de momenten dat ik mij (erg) gestrest voel, is dit een klein moment van ontspanning. Ook houd ik mij vast aan het feit dat dit ooit achter de rug zal zijn en ik mij dan vast wel weer prima voel (geestelijk) met meer energie zodat ik het laatste deel van mijn leven rustig kan doorbrengen met man en kinderen.

Momenteel zit ik nog in de premenopauze met al wel de nodige stress en hartkloppingen, slapeloze nachten en niet fijne gevoelens die daar bij horen.
Soms vind ik het ook heel moeilijk om positief te blijven als ik zie hoe lang het nog kan gaan duren!
Ik put ook wel steun uit deze site want dan zie ik ook vaak dat wat ik allemaal voel, er "gewoon" bij hoort en dat ik niet iets vreselijks onder de leden heb!

Groetjes,
Iris

Beth72
Berichten van Beth72
Onderwerpen van Beth72
Menopauzejaar:

Bericht door Beth72 » do 31 mar 2016 11:24

Hallo

Na hele fijne weken nu weer innerlijke onrust en licht in mijn hoofd. Vaag misselijk, bah.
Zo mijn best doen om niet in negatieve gedachten te vallen nu. Weet dat het steeds voorbij gaat maar ik kan nu slecht relativeren. Ff van me af praten
Het blijft een naar iets, die wisselende periodes. Ik kan daar niet aan wennen.
Als ik me goed voel kan ik me haast niet voorstellen dat ik me ook zo rot kan voelen. We zullen er mee moeten dealen...hier....

Beth

Maria60
Berichten van Maria60
Onderwerpen van Maria60
Leeftijd NU: 59

Bericht door Maria60 » do 31 mar 2016 12:16

Hallo Beth,

Ik snap je helemaal, zo vervelend als je je zo voelt, heb er zelf ook veel last van, wordt er soms moedeloos van, onrustig zijn om niets en maar blijven malen, ook licht gevoel in hoofd waardoor ik sommige dingen weer ga vermijden. Hoop op betere tijden, ook voor jou!

Rietje

Beth72
Berichten van Beth72
Onderwerpen van Beth72
Menopauzejaar:

Bericht door Beth72 » wo 25 mei 2016 12:28

Hallo dames

Was er weken, maanden vanaf en gister was het er opeens. Vroeg wakker en adrenaline in mijn lijf. Schrik er weer van. Weet dat het altijd weer overgaat maar alle moeilijke periodes staan weer op mijn netvlies. Zie weer overal tegenop. Maar niks doen is ook niet wat. Moest er van huilen, wat een rotgevoel. Ff schrijven hier dus.

Beth

Beth72
Berichten van Beth72
Onderwerpen van Beth72
Menopauzejaar:

Bericht door Beth72 » zo 04 jun 2017 11:32

Hallo dames,

Na een half jaar nauwelijks klachten te hebben gehad is het ineens weer raak. Nerveus, veel passen, innerlijk gejaagd, nergens zin, overal tegenop zien, raar in hoofd. Vooral de ochtenden. Wat me opvalt is dat ik nu ook echt drijfnat van het zweet wakker wordt. Vanaf 6.30 is het draaien, deken op en af, handdoek erbij om me droog te maken enz. Er is ook wat spanning geweest laatste week, maar om daar nu zo heftig op te reageren..... Ik ben 44 en heb de mirena, menstrueer nog wel licht. Lees dat het er allemaal bij hoort maar ben gewoon bang dat het lang gaat duren, want dat herinner ik me nog van vorig jaar....
Gistermiddag was het opeens weer prima. Zo gek...
Ik lees ook dat de opvliegers meestal na de menopauze beginnen. Maar ik heb ze toch duidelijk!! Ook misselijk erbij, bah. Hoop op herkenning hier!!

Groet Beth

Desi
Berichten van Desi
Onderwerpen van Desi
Leeftijd NU: 56

Bericht door Desi » di 06 jun 2017 08:56

Hallo Beth,

Als ik iets geleerd heb van de overgang, dan is het wel dat de minste spanning (vaak dat je in eerste instantie niet eens door hebt dat het om spanning gaat) al kan zorgen voor onbalans.
Jouw klachten herken ik daarbij als geen ander. Nerveus, vaak naar het toilet, nergens zin in (down voelen) en inderdaad dat kletsnatte. Ik heb dan ook vaak last van mijn darmen, die gaan dan ook per dag een andere kant op...

Sterkte!
Desi

Beth72
Berichten van Beth72
Onderwerpen van Beth72
Menopauzejaar:

Bericht door Beth72 » di 06 jun 2017 11:56

Desi,

Ja mijn darmen doen ook fijn mee hoor!! Duurt weer poosje voordat het stresshormoon daalt en ook dat weer normaal is. Ik weet van mezelf dat meegaan in het down gevoel niet helpend is, dus probeer wel dingen te doen en af te wisselen met rustig aan doen. Blij dat ik de herkenning van je kreeg!!!

Groet Beth

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht