Ik wordt gestoord van die innerlijke onrust.

Innerlijke onrust. Gevoelens van onzeker zijn, nerveus zijn, bang zijn voor wat je voelt, Of je onrustig en nerveus voelen, zonder te weten waarvoor
Joze
Berichten van Joze
Onderwerpen van Joze
Menopauzejaar:
Leeftijd: 56

Ik wordt gestoord van die innerlijke onrust.

Bericht door Joze » wo 26 mar 2014 09:42

Hallo dames

Nou ik ben Joze en nieuw hier ben 51 jaar en volgens mijn huisarts niet in de overgang. :o
Heb het testje hier gedaan en met 36 punten denk ik dat het toch wel duidelijk overgang is wat ik heb.
Ik ben mijn hele leven een bijzonder nuchter en probleemloos persoon geweest.
Sinds okt 2013 ben ik mezelf niet meer die innerlijke onrust vreselijk ...en heel moeilijk mee om te gaan. Ik heb zelfs tot vorige maand antidepressiva geslikt omdat de dokter dacht dat ik depressief was.... bij psycholoog geweest maar die zei dat ik het goed deed allemaal. Omdat ik ook sinds okt gestopt ben met roken dacht ik dat het daar aan lag maar schijnbaar is het een samenloop van alles wat ervoor zorgt dat het krijgen van diagnose overgang en depressie iets moeilijker maakt.
Ik heb nog steeds mijn menstruatie maar merk dat het aan het veranderen is oktober 2013 maand overgeslagen sindsdien maandelijks mooi op tijd, vorige maand 2 keer deze maand nog steeds niks.
Ik zal me eens inlezen hier denk dat het dan allemaal iets duidelijker wordt.

Groet, Joze

Grid1959
Berichten van Grid1959
Onderwerpen van Grid1959
Menopauzejaar: 2011
Leeftijd: 59

Re: Ik wordt gestoord van die innerlijke onrust.

Bericht door Grid1959 » wo 26 mar 2014 11:26

Hallo Joze,

Ik denk dat als je 51 bent je wel degelijk in de overgang zit. Ik was ook 51 toen mijn menstruatie er mee ging stoppen.
En die innerlijke onrust enz heel herkenbaar hoor.
Weet er alles van. onrust, niet lekker in je vel zitten, geen zin ergens in, niets meer leuk vinden het zijn allemaal van die dingen die erbij horen en inderdaad echt niet leuk.
Als je hier op het forum rond gaat lezen zal er heel veel herkenbaar worden voor je.

Groetjes Ingrid

Joze
Berichten van Joze
Onderwerpen van Joze
Menopauzejaar:

Bericht door Joze » di 01 apr 2014 09:43

Hallo dames,

Ik denk dus toch dat ik in de overgang ben ...(want volgens mijn huisarts ben ik dit dus nog niet omdat ik nog menstrueer).......
Het is allemaal begonnen eind 2013 toen ik een paniekaanval kreeg zelfs zo erg dat ik dacht van nou dit is mijn laatste dag.
Halsoverkop naar de eerste hulp omdat ik druk op mijn borst voelde.... Helemaal nagekeken niks aan de hand...
Waarschijnlijk overspannen was de uitslag.
Terug naar huisarts omdat die innerlijke onrust me wel heel erg opspeelde en niet weg ging.... remedie ..antidepressiva.
Yes onrust weg ik gelukkig..... toch nog bij psycholoog afspraak gemaakt voor de zekerheid ...deed wel goed moet ik zeggen zat zeker wat onverwerkt verdriet en opgekropte woede.... maar was goed op weg met het plaatsen en verdergaan volgens haar.
Terug bij huisarts, nou dan maar afbouwen van de antidepressiva... lukt redelijk van 2 per dag naar 1 tablet.... na dag 3 begin ik wat te merken ....innerlijke onrust die niet weggaat...... paar dagen volhouden en jawel het zakt. Verder met afbouwen om de dag een tablet..... na dag 3 weer hetzelfde die innerlijke onrust, vreselijk is dat.
Toch weer doorzetten en jawel het zakt af.
Ik blij geen antidepressiva meer en ben ook niet van plan die weer te slikken ..jee wat een troep.
De innerlijke onrust komt en gaat en ik kan er moeilijk mee omgaan vaak wordt ik gewoon kwaad omdat ik van nature niet zo ben. Er zijn dagen dat ik me zelf niet terug ken.... kon janken om van alles en emotioneel kan ik het vaak niet aan... wat ik altijd als prettige herinneringen heb gehad ervaar ik nu als verlies van leuke dingen..... Soms denk ik dat gaat nooit meer over en als ik hier lees dat dat nog jaren kan duren ...mijn hemel moet er niet aan denken... Ik dacht het wordt nu mooi weer dat zal wel helpen maar nee hoor die knoop in mijn maag komt op de meest onmogelijke momenten en blijft dan dagen zitten.
Het is vaak zo erg dat ik als ik ergens ben gewoon weg wil lopen... omdat ik niet weet wat ik hier mee aan moet.
Ik mis zo mijn eigen ik ...het altijd positieve mens dat in slechte dingen ook nog iets positiefs zag ...alles had nl een reden waarom iets gebeurde....kan er maar moeilijk mee omgaan.....

Groet, Joze

Maria60
Berichten van Maria60
Onderwerpen van Maria60
Menopauzejaar: 2009
Leeftijd: 58

Bericht door Maria60 » di 01 apr 2014 10:37

Hallo,

Zo herkenbaar dit verhaal en inderdaad het gevoel dat je jezelf mist, zo raar! Heb al een aantal keer wat geschreven op dit forum want er zij zoveel gelijkvoelende! Het helpt echt een beetje, als je echt aan jezelf begint te twijfelen. Vorig jaar werd ik overspannen, overbelast overgang enz, angst, onrust , hartkloppingen, nergens echt zin in, noem maar op.
Ik heb er zelf meer last van met mooi weer als het slecht weer is kan ik me makkelijker thuis terug trekken :oops: ! Bij onrust als medicijn neem ik een halve oxazepam en sinds kort StJanskruid om mijzelf wat "vrolijker" te voelen"
Ademhalingstherapie is echt heilzaam bij mij en ik ben begonnen met haken en breien, fijne afleiding vind ik dat. Voor mezelf is rust en tijd nemen belangrijk en ook acceptatie dat het nu is zoals het is, klinkt eenvoudig maar ik hoop dat het je een beetje gaat lukken!
Wij gaan een paar dagen naar Engeland met ons hele gezin (7) iedereen heeft er zo 'n zin in ! Behalve......, ga welk mn best doen natuurlijk!
Wens je heel veel sterkte, en geniet extra van de goede dagen die er tussendoor ook echt zijn!

Groet, Rietje

Joze
Berichten van Joze
Onderwerpen van Joze
Menopauzejaar:

Bericht door Joze » di 01 apr 2014 18:29

Hallo.

Tot nu toe vind ik nog niks wat me helpt... ik laat het maar over me heen gaan misschien dat ik dan het snelst aan die hormonenoorlog wen.
Het moeilijks vind ik het als het avond wordt en donker ...dan weet ik niet waar ik het zoeken moet.Als mijn man thuis is gaat het maar als hij late dienst heeft vreselijk !!!!

En natuurlijk het gevoel dat niemand je begrijpt want zo kent me dus niemand... als ik vertel hoe ik me voel kijken ze of ik van een of andere vreemde planeet kom of zoiets... en dan houd ik mijn mond maar al en denk er het mijne van.
Ik heb nu wel druppels van bach rescue maar kan niet zeggen dat ik daar minder onrustig van wordt. Ik heb ook Passiflora Rustgevend gehaald maar toen mijn huisarts dat hoorde was ze niet blij en zei dat ze liever zag dat ik iets anders zou nemen zoals bach rescue. want van passiflora had ze al gezien dat iemand doordraaide. Ja en dat wil ik dus niet dus maar aan de kant gegooid dat spul terwijl ik nu denk dat als ik me precies aan de dosis houd die op de bijsluiter staat er waarschijnlijk niet veel mis kan gaan. Dus misschien toch maar eens proberen.

En als ik dan zo om me heen kijk naar vrouwen in mijn leeftijd en ook ouder dan denk ik hebben die nergens last van ?......want ik merk niks en hoor ook niks van die vrouwen dat ze last van de overgang hebben.
Of ze zijn keien in het verbergen ervan of ze hebben werkelijk nergens last van.
Ik kan het me niet voorstellen als ik hier op het forum lees hoeveel vrouwen het wel hebben maar ja soms twijfel ik wel heel erg aan mezelf.
Ik zou het uit willen schreeuwen zodat ik er met mensen in mijn omgeving die er ook last van hebben samen een weg in zou kunnen vinden maar op een of andere manier voel ik me heel alleen met dit probleem.
Wie weet misschien bof ik en duurt het niet al te lang maar zal er maar niet van uitgaan....acceptatie is nog moeilijk maar doe mijn best ...wie weet.

Groet, Joze

Grid1959
Berichten van Grid1959
Onderwerpen van Grid1959
Menopauzejaar: 2011

Bericht door Grid1959 » di 01 apr 2014 18:51

Hoi Joze,

wat herken ik me in jouw verhaal, die onrust paniek enz en zolang er iemand in de buurt is gaat het nog wel maar oh jee als je alleen bent niet leuk.
Ik gebruik sinds kort valdispert stress-moment en moet zeggen die halen er bij mij de scherpe kantjes vanaf. Niet dat je er dan vanaf bent maar het gaat iets beter dan.
Hoop dat het snel beter wordt voor je want leuk nee dus echt niet. Compleet rampenplan, en we zijn niet de enigste dat weet ik ook wel maar je voelt het bij jezelf het hardst.

groet Ingrid

Plien
Berichten van Plien
Onderwerpen van Plien
Menopauzejaar:

Bericht door Plien » di 01 apr 2014 19:13

Hallo Joze,

Ook ik herken me helemaal in jouw verhaal.
Die vreselijke onrust en knopen in de maag.
Is er dan helemaal niets tegen te doen vraag je je dan af.
Mijn huisarts stelde ook voor om antidepressiva te slikken maar ik heb geweigerd. Heb een poosje oxazepam geslikt. Sinds enkele maanden gebruik ik magnesiumcitraat en voel me daar een stuk beter bij. De onrust is minder.
Verder probeer ik stress te vermijden. Veel sterkte.

Groetjes Plien

Bloesems
Berichten van Bloesems
Onderwerpen van Bloesems
Menopauzejaar:
Leeftijd: 54

Bericht door Bloesems » di 01 apr 2014 20:03

Hallo iedereen,

heb momenteel ook weer een onrustige periode...
gespannen zonnevlecht (maagstreek) en die hartkloppingen waar ik maar niet definitief van af geraak.. heb al periodes gehad dat ze wegbleven, zalig om te ervaren ...maar sedert eergisteren zijn die hartkloppingen er terug...

Ik vraag mij af hoe die plots beginnen ...soms denk ik dat die zelf veroorzaak door mij zelf het moeilijk te maken en mij niet het plezier van het leven te gunnen...
ms moeilijk te begrijpen maar ik denk zo iets in die aard, dat het negatieve wel altijd de bovenhand haalt ...ik noem het ook zo critici, van die stemmetjes die je het leven zuur maken en die hartkloppingen met zich meebrengen.

Ik probeer het zoveel mogelijk te aanvaarden maar s nachts is dat wel heel moeilijk, niet kunnen slapen en willen slapen omdat je 's anderdaags weer moet werken...pfff komt dat allemaal door die hormonen ??? of is dat een psychische afwijking ? :mrgreen:

In ieder geval het doet geen deugd aan mijn hart en ik wil er voor eens en altijd van af want ze zorgen voor veel narigheid, ik kan ook zo moeilijk genieten van iets als ik zo gespannen ben, de goede dingen dringen precies niet door...

Hopelijk kan ik binnen paar dagen schrijven dat het weer beter gaat met me en dat wens ik jullie ook want geen vrouw verdient het om zo af te zien

groetjes,
Natalie

Joze
Berichten van Joze
Onderwerpen van Joze
Menopauzejaar:

Bericht door Joze » di 01 apr 2014 22:36

Hallo.

Inderdaad soms is het echt afzien.
Maar heb hoop dat het niet alleen slechte dagen zijn.
Hoop toch zeker op meer mooie dan slechte dagen ....want als er meer slechte zijn ....moet er niet aan denken en wil het ook niet.
Ik probeer positief te blijven hoe moeilijk het ook soms is.
Eigenlijk jammer dat de meeste vrouwen hier niet fatsoenlijk op zijn voorbereid...ik tenminste niet... wist wel dat de overgang ooit zou komen maar niet wat dat inhield. Echt Jammer dat dat niet veel vroeger fatsoenlijk wordt besproken zodat je als jonge meid al weet wat ooit op je af kan komen.
Had ik dit geweten had ik me niet zo hulpeloos gevoeld.
Weet wel dat ik mijn dochter hier alles over vertel (als ze het horen wil) zodat ze als het ooit haar beurt is wel voorbereid is.

Groet, Joze

Hildje
Berichten van Hildje
Onderwerpen van Hildje
Menopauzejaar:

Bericht door Hildje » za 12 apr 2014 22:03

Hallo Joze,

Dit zou ik hebben kunnen neerpennen!
zo herkenbaar, soms denk ik dat ik gek word!
1 jaar benzodiazepinen genomen, niet denkend dat het de overgang is nu word eigenlijk zowat alles duidelijk!
4 weken ben ik nu gestopt met de kalmeringsmiddelen, mijn huidige ha is geen echte voorstander.
mijn onrust tja die is heel sterk, wil gewoon ik weer zijn.
genieten wil ik, dat lukt me niet!
kijk ik in de spiegel zie ik een oude lelijke vrouw zonder levenslust!
ik vind het verdomd lastig!

Blij toch dat ik niet alleen ben :S
groet Hilde

Joze
Berichten van Joze
Onderwerpen van Joze
Menopauzejaar:

Bericht door Joze » di 15 apr 2014 11:27

Hallo

Het is weer eens zover al een paar dagen vreselijk onrustig van binnen.
Iets om gek te worden ...mijn man heeft ook nog eens late dienst en dan weet ik helemaal niet meer wat ik doen moet.
Heb net een paar druppeltjes Bach bloesems gehad maar merk er niks van. Mijn hormonen zijn echt op hol denk ik.
Hoop dat het niet al te lang duurt deze periode want dit is toch iets wat ik nooit verwacht had dat me zou gebeuren.

Groet Joze

Troelaatje
Berichten van Troelaatje
Onderwerpen van Troelaatje
Menopauzejaar: Baarmoeder verwijderd
Leeftijd: 57

Bericht door Troelaatje » di 15 apr 2014 20:59

Beste meiden,

wat doen jullie als het zo onrustig is in je lichaam? gaan jullie dan wat vertier zoeken afleiding of ondergaan jullie deze sensatie? Ik vind het zo'n onaangenaam voel en ben dan bang dat het niet meer over gaat ....Gek he.... waar komt het toch vandaan..... en nog sterker wanneer stopt het en hoe kan ik het voorkomen.... heeft iemand hier een antwoord op?
Nemen jullie iets tegen die onrust en hoelang duurt dit bij jullie????

Troelaatje

Joze
Berichten van Joze
Onderwerpen van Joze
Menopauzejaar:

Bericht door Joze » do 17 apr 2014 08:57

Hallo

Nou als ik het heb (trouwens nu is het alweer weg) moet ik weg.....ik kan op die momenten absoluut niet tegen alleen zijn.

Iets nemen ervoor doe ik niet meer werkt niet bij mij.
Als ik onder de mensen kom is het hanteerbaar .

Wat ik ook doe is wandelen dat helpt prima ..
Aangezien ik van nature uit helemaal nooit onrustig was is dit voor mij zo.n onbekend iets dat ik er moeilijk mee kan omgaan.
Het komt op de meest ongelukkige momenten opzetten en zo snel als het komt is het ook weer weg.

Ik heb er meestal een paar dagen last van en dan gaat het weer.
IK denk dus dat dit gewoon jaren gaat duren voordat dit over is zolang als mijn lichaam geen weg kan vinden in de nieuwe manier van hormonen aanmaak zal dit er denk ik bij horen.
Wat het voor mij makkelijker maakt is dat ik weet dat het van de overgang is...dus niks ernstigs.
Ik hoop maar dat ik er sterker uitkom dan dat ik ooit geweest ben.
En een potje janken wil ook wel eens opluchten.

Groet Joze

Troelaatje
Berichten van Troelaatje

Bericht door Troelaatje » do 17 apr 2014 17:05

beste Jose

je slaat de spijker op zijn kop....ik heb dat precies hetzelfde een paar dagen zo'n ongelofelijk k..t gevoel niet te filmen....en zowaar het is ook zomaar weer weg en ge snapt niet waar het gebleven is.....het komt en het gaat en het varieert bah......ik slaap dan slecht, ben misselijk behoorlijk in paniek en val af.... heb jij dat niet? Ik snap helemaal niet dat mensen in de overgang vaak dikker worden. Van die onrust die ik met regelmaat ervaar word ik echt niet vetter van.
We houden de moed erin en eens komt de dag dat we erop terug kunnen zien. :lol:
dankjewel voor je reactie.

troelaatje

Joze
Berichten van Joze
Onderwerpen van Joze
Menopauzejaar:

Bericht door Joze » vr 18 apr 2014 09:28

Hallo dames

Was het maar zo dat ik niet dikker wordt ...
Het is niet zo dat ik meer of anders eet maar er zijn wel wat kilo,s bij.

Inderdaad die onrustige momenten zorgen er wel voor dat ik van tijd tot tijd best in paniek raak en misselijk ben.
Slapen doe ik gelukkig wel goed.
Ik merk meestal dat het begint als ik een hele droge mond krijg... zelfs zo erg dat ik het gevoel heb dat mijn mond stuk gaat van binnen... maar dat verhelp ik dan met wat vaker een slokje water nemen.
En zoals je ook zegt we houden de moed erin.

Groet Joze

Troelaatje
Berichten van Troelaatje

Bericht door Troelaatje » za 19 apr 2014 19:59

dag meiden,

Hebben jullie tijdens zo'n mindere periode ook last van malende gedachtes....
Ze zijn altijd negatief en maken mij angstig....als de periode voorbij is en ik heb dezelfde gedachtes dan doen ze me niks...
kwas weer effe benieuwd,

Troelaatje

Hannah1
Berichten van Hannah1
Onderwerpen van Hannah1
Menopauzejaar:
Leeftijd: 51

Bericht door Hannah1 » za 19 apr 2014 20:50

Ja hoor Troelaatje,

Heel bekend, zo weer dagen met een malend hoofd, bang om gek te worden, dan weer dagen (helaas te weinig) dat ik bijv. hetzelfde ga denken expres en ik m'n goede gemoed gewoon behoud. Bizar he.
Bah, bah, bah, word er doodmoe van van die gemoedswisselingen.
Sterkte maar weer.

Groetjes, Hanneke

Bloesems
Berichten van Bloesems
Onderwerpen van Bloesems
Menopauzejaar:

Bericht door Bloesems » za 19 apr 2014 21:08

Hallo

Ben ik opgelucht om me in jullie verhaal te bekennen...ik dacht dat ik een of andere afwijking had...soms zo een angstig gevoel die me overvalt en die dagen kan duren, ik denk aan iets akeligs en ergs en de hartkloppingen beginnen ..volgens mij is dat mezelf angstig maken, om gek van te worden... Ik had nooit gedacht dat er dat nog iemand had, ik dacht niemand heeft wat ik,heb...inderdaad ik heb dagen dat mij die akelige gedachten niets doen, ik blijf rustig, raar maar waar, ... Heeft dit alles ook te zien met de overgang denken jullie?

Dank jullie voor je getuigenissen het doet me wel wat

Groetjes, Natalie

Joze
Berichten van Joze
Onderwerpen van Joze
Menopauzejaar:

Bericht door Joze » za 19 apr 2014 23:07

Hallo dames

Dat is ook het gene wat ik zo moeilijk verdragen kan het ene moment voel ik me ongerust over iets waar ik op een ander moment gewoon niks bij voel... heel raar.
En dat blijft dan dagen.
Ik denk dan vaak denk eens aan iets moois van vroeger, en dan denk ik aan de geboorte van mijn dochter..... het mooiste wat ik ooit meegemaakt heb.
Maar dat voelt dan ook niet goed, dat voelt dan als het verlies van een mooie herinnering en ik wordt dan weer eens erop geduwd dat ik ouder wordt..... heel raar en best akelig.
Het proberen uit te leggen naar mijn partner toe gaat dan ook niet altijd even makkelijk ...hij luistert altijd en soms voelt het of hij het begrijpt maar vaak ook niet... zo raar want hij doet niets anders dan anders.
Het idee dat dit jaren zou kunnen duren maakt me ook vreselijk bang.
Dit is dus iets wat ik niet wil, maar ik weet ook dat ik het zal moeten accepteren en er het beste van moet proberen te maken.
Ik zal zeker proberen om een middeltje te vinden wat me van die onrust afhelpt te vinden, zolang het maar geen hormonen zijn.

Groet Joze

Troelaatje
Berichten van Troelaatje

Bericht door Troelaatje » zo 20 apr 2014 09:01

Hallo dames

Goshi.... heerlijk zo die herkenning van en met elkaar.... wat ik dan ook nog aan jullie wil vragen .....als je je weer in een beter vaarwater bevindt ....dan blijven er bij mij toch nog wat rest angstprikkeltjes over die dan op de achtergrond mij testen of ik nog bang word van bepaalde gedachtes waar ik die dag ervoor bv wel bang voor was. In principe daag ik mezelf dan uit.... is dit ook wat jullie herkennen, of spoort het niet helemaal bij mij :roll: ?

Groetjes Troelaatje

Joze
Berichten van Joze
Onderwerpen van Joze
Menopauzejaar:

Bericht door Joze » zo 20 apr 2014 09:56

hallo Dames

Inderdaad dit heb ik ook op de goede dagen.
Het is iets wat moeilijk te plaatsen is.
Het erge eraan is dat ik weet dat dit gevoel gewoon op hol geslagen hormonen zijn .

Ik geniet van de dagen dat ik me goed voel en momenteel heb ik meer slechte dagen dan goede.
Maar ga ervan uit dat het langzaam toch meer goede dan slechte worden.
Tot nu toe kan ik er nog redelijk mee omgaan hoop dat het ook zo blijft en niet erger wordt.....
Wat ik ook zo raar vind in mijn directe omgeving lijk ik wel de enige met dit probleem ben.
Als ik er iemand over aanspreek hoe hun overgang was hoor ik steeds.... daar heb ik niks van gemerkt... nog niet een mens die iets gezegd heeft over dit gevoel of het herkent... wel opvliegers dat wel.. maar daar heb ik nu geen last van.

Groet Joze

Bloesems
Berichten van Bloesems
Onderwerpen van Bloesems
Menopauzejaar:

Bericht door Bloesems » zo 20 apr 2014 10:35

Hallo

Ik heb dat ook dat ik in goede dagen v die negatieve verhalen oproep en dan kijk wat doet het nu met me....ik vind da echt heel raar...ik ben nog niemand tegengekomen die dat heeft...integendeel niemand schijnt last te hebben v overgang...waarom ik dan wel...
ik heb geleerd geen waarom vragen te stellen maar wel wat vragen zoals bv wat doe ik er nu mee? Is niet altijd makkelijk...maar ik ben al content dat ik hier herkenning vind, want geef toe dat is al een hele geruststelling...
Hebben jullie ook last van hartkloppingen in slechte dagen of iets anders, zoals trillende benen (rusteloze) of knoop in maag?
Wat een toestanden toch...
Soms denk ik had ik maar last v opvliegers dat klinkt meer aanvaardbaar en is meer gekend dan mijn klachten...tja altijd maar verder doen en hopen op betere en goede tijden en belangrijk voor mij deze site regelmatig raadplegen om te zien dat ik niet gek word :D

Groetjes en vrolijk paasfeest
Natalie

Troelaatje
Berichten van Troelaatje

Bericht door Troelaatje » zo 20 apr 2014 11:50

Hallo

pfff....idd dat gevoel dat je gek bent of wordt....idiote geestelijke afwijkingen hebt en die je dan eigenlijk zelf nog instant houdt....zo stom.
Ja ik heb ook een knoop in mijn maag olifant op mijn borst ga zo maar door.
Ik heb wel periodes met opvliegers en dan lijkt dat dit geestelijke wat minder is.
Oh wat een toestand en zo jammer....maar ja het zal er wel bij horen en wel gaan er met zijn allen doorheen. Als we nu maar eens wisten tot hoe lang nog....dat zou fijn zijn...kunnen we beginnen met aftellen.....maar ja....dat blijft een illusie.

dag dag maar weer, dadelijk komt onze fam....hele huis vol visite, lekker afleiding dus.

groetjes Troelaatje

Hessie
Berichten van Hessie
Onderwerpen van Hessie
Menopauzejaar:
Leeftijd: 55

Bericht door Hessie » vr 25 apr 2014 16:54

Hey allemaal,

HELP, waar is dat creatieve, eigenzinnige wijfie?
Wat voor mij een topjaar had moeten worden - ik ben in januari uit een firma gestapt om nieuwe uitdagingen op te zoeken, mezelf te ontplooien, iets ECHT rewarding te gaan doen - voelt nu aan als paniek. Ik werd in november 50 en dacht: ik ga niet zitten neuzen over uitgezakte borsten, grijs haar, kilootje erbij. Ik wordt zo'n lekker eigenwijs creatief wijffie dat geniet van haar leven.... HELP, waar is dat mens?

Normaal ben ik een gepassioneerd, sportief moppie dat elke dag iets 'leuks' doet, kan genieten van de kleine dingen, positief denkt en mogelijkheden ziet. Maar dat heeft allemaal plaatsgemaakt voor apathie, een wollig hoofd en erger nog, het gevoel alsof ik nooit meer dezelfde wordt. of toch in ieder geval, een rijpere versie van mijn oude enthousiaste zelf.
HOE doe je dat?

Joze, vooral jouw opmerking 'wat ik altijd als prettige herinneringen heb gehad ervaar ik nu als verlies van leuke dingen' sloeg bij mij in als een bom. Ik had het niet beter kunnen verwoorden.

Een positief ding: als zeer mentaal iemand wordt je wel gedwongen te luisteren naar je lichaam, eens NEE te zeggen (omdat het gewoon niet gaat of je er gewoon geen BAL zin in hebt). Maar het zou leuk zijn als er een deadline op stond. Dan plande ik alvast een feestje!

Succes iedereen!
Hessie

Joze
Berichten van Joze
Onderwerpen van Joze
Menopauzejaar:

Bericht door Joze » vr 25 apr 2014 20:17

Hoi Dames.

In mijn laatste bericht van 20 april schrijf ik dat ik meer slechte dagen dan goede heb...nou dan sinds de 20e april tot nu dus alleen maar goede dagen.......wat een genot eens 5 dagen normaal mezelf zijn.
Het kan dus toch .
Ik hoop dat het nog even zo doorgaat maar zal er maar van uitgaan dat het ook zo weer afgelopen is.
Tot nu toe heb ik dit dus nog niet gehad het was steeds een of 2 dagen redelijk tot goed voelen en de rest was gewoon vreselijk.

We zien wel maar ben blij dat ik nu 5 dagen gewoon mezelf ben want nu weet ik dat die periode,s er ook tussen kunnen zijn.

Groet Joze

Joze
Berichten van Joze
Onderwerpen van Joze
Menopauzejaar:

Bericht door Joze » di 29 apr 2014 08:20

Dag Dames.

Nou het is weer zover ...ik heb al weer een paar dagen een vreselijke knoop in mijn maag een vreselijk onrustig gevoel in mijn lijf...

Ik had dit vorige maand heel erg toen ik aan mijn menstruatie was en jawel nu weer.
Zal er dus wel mee samen hangen.
Merk wel dat mijn menstruatie verandert.
Zou blij zijn als dat eens ophield...voel me volop in de overgang ..en dan toch nog aan de menstruatie...vreselijk.
Zo blijven die hormonen schommelen.
Mijn menstruatie is altijd heel hevig en lang geweest 7 tot 10 dagen.. waarvan de eerste 3 dagen zo hevig dat ik ieder half uur even moest checken.
Die dagen heb ik me ook altijd vreselijk moe en beroerd gevoeld.
Nu is het anders ik vloei niet meer zo lang en het is niet meer zo heel heftig.
Het duurt ook niet meer zo lang 1 dag best hevig en dan zakt het gelijk af naar normaal, en met een dag of 3 /4 is het ook weer ver over.
Ben eens benieuwd als dit deze maand over is of ik me dan weer wat beter voel en minder ongerust ben.
Ik neem niks van pil of hormonen.
Ik meen ook (maar dat weet ik niet zeker) dat ik nu geen eisprong gevoeld heb want die voelde ik altijd heel erg dat is toendertijd ook bevestigd door de gynaecoloog.
Zal er eens op letten deze maand of ik het voel of niet.
Raar maar nu ik me zo voel ga ik op alles letten en vergelijken of er ook maar iets verandert....
Heb eigenlijk het idee dat ik er veel te veel mee bezig ben en ik het daarom ook zo ervaar je zit gewoon te wachten tot die onrust komt opzetten ...foei!!!
Merk wel dat ik me beter voel door bepaalde dingen niet meer te eten en drinken.
Mijn voedingspatroon heb ik drastisch veranderd sinds ik me zo onrustig voel.
Nou ik hoop dat het snel weer over is en ik weer een positief bericht kan schrijven.

Groet Joze

Conny1966
Berichten van Conny1966
Onderwerpen van Conny1966
Menopauzejaar:
Leeftijd: 52

Re: Ik ben mezelf niet meer, innerlijke onrust

Bericht door Conny1966 » wo 30 apr 2014 09:25

Hallo Jose,

Ik ben ook nieuw hier, en inderdaad sinds een paar maanden enorm aan het worstelen met mijzelf, zowel op geestelijk als lichamelijk gebied. Net als jij herken ik mezelf vaak niet meer, nooit meer onbezorgd, voortdurend angstig en twijfelachtig, en dan die vervelende lichamelijke klachten.
Anderhalve maand geleden vertelde de bedrijfsarts dat ik een burn-out heb, wat best meespeelt na hele stressvolle maanden, en ik heb zelfs heel even rustgevende medicatie geslikt. Ik ben er mee gestopt omdat ik het gevoel en de overtuiging had dat dit niet de oplossing was.
Ook ik vind het moeilijk om de oorzaak van mijn klachten toe te schrijven aan overgang of burn-out?
Ik ben trouwens 47, menstrueer nog regelmatig, wel met steeds meer klachten en volgens een thuistest zit ik in de premenopauze. ( als ik nu al zoveel klachten heb wat staat me dan nog te wachten denk ik wel eens)
Stress maakt, zoals meestal, de klachten wel erger.

Groetjes en sterkte met alles,
Conny

Joze
Berichten van Joze
Onderwerpen van Joze
Menopauzejaar:

Bericht door Joze » do 15 mei 2014 09:08

Hallo dames.

Ik schrijf dit hier neer omdat het misschien toch iemand van jullie kan helpen hoop dat het mag.
Sinds ik in de overgang ben ben ik mezelf dus niet.....heb niet zoveel last van lichamelijke overgang maar meer van geestelijke overgang.
Had wel al heel lang nacht zweten wat ik eigenlijk nooit gezien heb als iets van de overgang.
Mijn hele leven heb ik alles kunnen eten en drinken waar ik ook maar zin in had.
Sinds mijn overgang moet ik opletten met wat ik eet. Sommige dingen zorgen ervoor dat ik me niet lekker voel.

Dit is zoal Rood vlees, aardappelen witbrood, gewone thee, koffie en zeer zeker suiker of andere zoetigheid.
Als ik dit te veel eet wordt ik nerveus van binnen en dat gaat maar moeilijk weg.
Wat dus ook niet goed is voor mij is s,morgens niks eten...iets wat ik altijd gedaan heb. Nu een ik s,morgens een kommetje brinta zonder suiker en ik voel me al goed.
De koffie beperk ik tot 2 kopjes per dag en alleen maar in de ochtend.
Als ik thee drink is het ook hoogstens 2 kopjes per dag en dan neem ik de groene thee.
Sinds ik dit dus doe heb ik geen nacht zweten meer gehad.
Mijn eetpatroon heb ik ook verandert...weinig aardappelen (misschien nog 1 keer per week nu) daar in plaats neem ik pasta of rijst...
Veel vis en van vlees neem ik kip of kalkoen en niet meer pittig gekruid.
En veel groente, eigenlijk wel alles wat er bestaat van groente.
Broodmaaltijden daar neem ik bruinbrood zoals speltbrood en brood met zaden voor zelden dat ik een witbrood neem.
Voor op het brood neem ik maar das natuurlijk persoonlijk. (Ik lust nl geen vlees op mijn brood)..kaas en ik hou van pindakaas.
Maar de broodmaaltijden zijn niet zo vaak neem liever iets van fruit of tomaatjes of worteltjes.
Ik voel me hier dus goed bij.
Van de week ben ik dus de fout in gegaan en heb dropjes gesnoept....binnen no-time was het prijs...onrust terug ik kon het wel uitgillen.
Wijn is dus ook uit den boze als ik dat drink krijg ik dus direct reactie ...lijkt wel of de hitte dan uit mijn tenen omhoog komt dus dat doe ik maar niet meer.
Zolang ik me hier aan houd is het voor mij goed te doen.

Groet Joze

Rian
Berichten van Rian
Onderwerpen van Rian
Menopauzejaar:
Leeftijd: 64

Bericht door Rian » do 15 mei 2014 10:57

Met andere woorden Joze.......

Gewoon gezond eten is in de overgang extra belangrijk.
Aangezien je in de overgang extra gevoelig bent.
Ik voel niet zo heel erg serieus meer genomen als mensen op mijn voeding wijzen als ik ze vertel van mijn overgangsklachten en suggereren dat het daaraan zou liggen.

Rian

Dorothea
Berichten van Dorothea
Onderwerpen van Dorothea
Leeftijd: 62

Bericht door Dorothea » vr 16 mei 2014 09:48

Hallo Joze,

Natuurlijk is een goed voedingspatroon goed, die van mij is zeker goed te noemen.

eet vegetarisch, drink geen koffie en thee, snoep niet, nee echt niet, dan neem ik snoeptomaatjes, drink geen alcohol, rook niet.
Beweeg veel, fiets, wandel, zwem, eet 3 stuks fruit per dag, elke dag verse groente. 2x per week vis.

Maar desondanks ik heb al 7 1/2 jaar erge last van de overgang, dus voeding helpt niet altijd.

Jammer, dat ook dit niet helpt, misschien zit je toevallig in een goede periode.

groetjes,
dorothea.

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht