Nerveus bij het ontwaken 's morgens

Innerlijke onrust. Gevoelens van onzeker zijn, nerveus zijn, bang zijn voor wat je voelt, Of je onrustig en nerveus voelen, zonder te weten waarvoor
Annelis
Berichten van Annelis
Onderwerpen van Annelis
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 55

Re: Nerveus bij het ontwaken 's morgens

Bericht door Annelis » di 29 apr 2014 13:16

Hallo,

Ook ik zit met vreselijke nervositeit en onzekerheid, vooral 's ochtends.
Ben iedere dag om 4 of 5 uur wakker en dan doe ik geen oog meer dicht. Schrik telkens als ik weg doezel. Bij mij is het 4 maanden geleden begonnen. Ja 3 jaar geleden heb ik het ook paar maanden gehad dat als ik bijv met de honden liep te wandelen, ik gewoon liep te huilen zonder reden. De enige gedachte was dan dat ik ouder werd, dichter bij de dood en al veel mensen in de omgeving kwijt was aan de dood. Slapen ging toen goed en na paar maanden was het ook alweer weg.

Nu is eind december mijn laatste het huis uit gegaan en ben ik eind januari 50 geworden. Het is dus begonnen met huilbuien telkens als mijn zoon dan wegging bij ons thuis. Ik had niks meer om voor te zorgen, mijn taak zat erop.
Mijn man kwam dan nog eens met emotioneel gepraat van we zijn begonnen met 2 en we eindigen met 2 en straks met 1. Dit deed me niet veel goeds want het besef werd nog groter. Ik kreeg een vastzittende nek van de spanning en ging naar fysio. Daar kon ik een beetje praten ook wat me dwars zat, maar ja is natuurlijk geen hulpverlener voor psychische klachten. Het luchtte wel een beetje op om erover te praten.
Heb een goeie vriendin en die komt nu ook 1 keer per week kijken hoe het gaat maar zij begrijpt dit totaal niet. Zij is druk bezet en ik heb niks, dat vertelt ze me dan ook nog eens.

Niemand begrijpt me, mijn man zegt het heeft tijd nodig en ik kan je niet helpen, hij en iedereen in mijn omgeving zijn nl gewend dat ik juist altijd degen ben die iedereen helpt maar dat kan ik momenteel niet. Ik heb nu hulp nodig. Ik heb een nieuw leven nodig want inderdaad ik heb niks. Niks meer. Mijn kinderen waren mijn leven.
Ik heb er voor gekozen om fulltime moeder huisvrouw te zijn omdat ze hyperactief waren en veel aandacht nodig hadden. Heb zo nu en dan beetje bijverdiend als oppasmoeder omdat "zorgen voor" mij toch het beste afgaat. Heb momenteel nog 1 kind over van mijn oppasgezin en dan ook maar 1 middagje per week. Meer heb ik niet en daarom zit ik er doorheen. iedereen heeft een baan of hobby, familie of vriendinnen.
Onze familie is niet zo close en ondanks dat ik ze nu al regelmatig uitnodig, komen ze nog niet, druk, druk en geen zin. Ieder heeft zijn eigen leven.

Annelis

Adriana51
Berichten van Adriana51
Onderwerpen van Adriana51
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 60

Bericht door Adriana51 » di 29 apr 2014 17:58

Hallo dames,

Wat ben ik weer blij met jullie. Het is inmiddels weer een jaar geleden dat ik heb gereageerd en als ik terugkijk zie ik dat jaarlijks rond dezelfde tijd deze spanningen weer de kop opsteken. In de tussentijd heb ik zeker 8 maanden gehad waarin ik mocht beleven hoe het is als je geen last hebt van je hormonen. En geloof me dat is heerlijk, het idee dat dat weer komt maakt deze periode weer draaglijk ( en jullie natuurlijk) het gaat over medestrijdsters, en de goede periodes gaan steeds langer duren.

En in de tussentijd, lees is hier dat ik niet alleen ben en dat helpt!

Adriana

Annelis
Berichten van Annelis
Onderwerpen van Annelis
Menopauzejaar:

Bericht door Annelis » wo 30 apr 2014 09:25

Hallo dames,

Ik heb ook gewoon het gevoel in een rouwproces te zitten. Huil heel de dag door momenteel. Heb 2 keer acupunctuur gehad en het lijkt wel dat alles versneld verwerkt word nu.
Bij mij is het echt een lege nest syndroom want dat zit me nu al 3 dagen zo erg dwars. Mijn kinderen weg en ze komen nooit meer terug en ik heb ze nota bene nog ermee geholpen ook. Wat heb ik daar spijt van maar kan dat nooit meer terugdraaien.
Ook ik vind ;s avonds na het eten mn rust. Ga iedere avond om 8 uur naar bed om daar heerlijk ontspannen tv te kijken en ben dan ook heel moe. Dan ben ik wel ontspannen maar ook nog lang niet zoals ik normaal altijd was maar het voelt iig wel stukken beter dan de rest van de dag.
Eenzaamheid en rouwen dat zijn de 2 goede verwoordingen. Ik heb het ook.

sterkte dames met deze nieuwe dag.
Annelis

Marie1
Berichten van Marie1
Onderwerpen van Marie1
Menopauzejaar: 2012
Leeftijd NU: 56

Bericht door Marie1 » wo 30 apr 2014 09:35

Hallo dames,

ja ken dat gevoel, eenzaamheid en rouw.. en een heel leeg gevoel van binnen.
Een hele diepe treurigheid, die van binnenuit komt.. Een vreselijk melancholisch gevoel van heimwee naar vroeger. Net alsof ik elk moment mijn ogen voel nat worden. De vreugde is weg, de uitbundigheid.. Niets lijkt mij nog echt te interesseren.
Ik sta op, doe de dingen op automatische piloot, kijk 's avonds tv en ga slapen, opnieuw en opnieuw.. en dan ga ik uiteindelijk dood. De zin is weg, zelf het spirituele, waar ik me vroeger nog kan aan optrekken (de tekens en zo).. alles is weg. Er is alleen maar "zijn". Misschien is dat het wel?

Marie

Lee64
Berichten van Lee64
Onderwerpen van Lee64
Menopauzejaar: 2017

Bericht door Lee64 » wo 30 apr 2014 10:35

Hoi Marie

ik denk dat dat het inderdaad is nu : "gewoon zijn" . Klinkt heel makkelijk maar is het moeilijkste wat er is. Ik heb een tijd gehad dat ik niet leefde maar alleen maar overleefde. Een heel heel naar gevoel! En ook voor mij voelde het als rouw: afscheid nemen van de vrouw die ik was en afscheid van het zorgzame leven wat ik leidde. Heel weemoedig, verdrietig en ongelukkig werd ik daarvan.

En tegelijkertijd was het ook nogal tegenstrijdig allemaal want ergens wilde ik dat zorgzame ook niet meer: zoek het allemaal uit, zorg eens voor jezelf en laat mij met rust!

Van die tegenstrijdigheid raak je ook nog eens met jezelf in de knoop, ook niet fijn.
En daar een soort weg in vinden kost tijd en vraagt een andere manier van met jezelf omgaan, met anderen omgaan en heel belangrijk het vraagt een andere manier van hoe de mensen om je heen met jou omgaan.

En verder is het natuurlijk ook nog allemaal hormoongestuurd. Hormonen beïnvloeden nou eenmaal hoe je je voelt. Als je hormonen wat rustiger zijn voel je je weer beter ben ik van overtuigd, maar bewust afscheid nemen hoort er wel bij want zoals vroeger wordt het nou eenmaal nooit meer.

Toch zie ik het zo: we hebben al eerder afscheid genomen, van onze kindertijd bijvoorbeeld. Of van de tijd dat onze kinderen klein waren. Ik weet nog dat ik op de eerste verjaardag van mijn kinderen altijd zo weemoedig was en zeker bij de laatste, de babytijd voorbij, nooit meer een pasgeborene, nooit meer een kraamtijd. Enz. Maar eerlijkgezegd zou ik er nu niet meer aan moeten denken. Schattig maar wel bij een ander graag. Dat afscheid nemen is dus gelukt en nu gaat het ons ook lukken daar ben ik van overtuigd. En dan komt er weer ruimte voor andere interesses en komt de zin in het leven ook weer terug.

hartelijke groet lee

Beba63
Berichten van Beba63
Onderwerpen van Beba63
Menopauzejaar: 2013

Bericht door Beba63 » wo 30 apr 2014 18:15

Dag Alle dames !

o God dank voor jullie reacties. Ik ben niet de enige!
Ik ben al hele tijd bezig met yoga en mediteren. Dat doe ik nog steeds maar het kost me zoveel moeite, soms na meditatie voel ik me weer opgeruimd en rustig, maar zoals gisteren als ik opeens halve dag zo'n verdriet voel en huil dan lijkt alles weer zo zinloos !!!
maar er schijnt dat acceptatie en blijven in het nu is de beste oplossing.
Hoe meer weerstand zullen wij bieden hoe moeilijker het wordt.
Wij worden wel ouder maar krachtiger en wijzer! ik hoop dat dit ook een gelukkig gevoel kan geven.

Groet, Bea

Marie1
Berichten van Marie1
Onderwerpen van Marie1
Menopauzejaar: 2012

Bericht door Marie1 » wo 30 apr 2014 19:10

Juist Bea,

Hoe meer weerstand we bieden, hoe moeilijker het wordt, dat begin ik te ondervinden.
Beste dames, we moeten het ergens aanvaarden, en weten dat we niet alleen zijn maar dat we er hier kunnen over praten..
Met mijn vrienden praat ik er niet over, ze zeggen dan: komaan, het wordt goed weer enz enz... Maar dan voel ik me nog eenzamer en leger omdat ze niet begrijpen waarover het gaat. Het is een gevoel dat moeilijk uit te leggen valt, je moet het voelen om het te snappen en ik weet dat velen onder jullie het blijkbaar ook zo ervaren. En dan voel ik me weer een beetje meer "normaal" en minder gek..
Voel de laatste dagen ook wel dat ik het niet meer pik hoe mijn dochters met me omgaan. Ook daarvoor helpt dit forum mij en de oprechte goede raad en steun van mijn lotgenoten hier..
Heeft het leven dan toch zin?

Marie

Ellenoor
Berichten van Ellenoor
Onderwerpen van Ellenoor
Menopauzejaar: 2011
Leeftijd NU: 53

Bericht door Ellenoor » wo 30 apr 2014 19:31

Hallo Dames

Ik heb ook weleens van die flashbacks en ik vind ze soms zo overweldigend dat ik er bijna depri van wordt.
Het verlangen naar vroeger en die melancholieke gemoedstoestanden en de eenzaamheid daarin die daar dan bij komen kijken.
Je zo voelen is stresserend en dat geeft weer extra prikkels aan onze hormoonhuishouding :( Marie ik weet wat dat betreft heel erg hoe je je voelt.
Weer bij de positieven ervan gekomen denk ik.
Het is geweest. En het komt nooit meer terug of je dat nu aanvaardt of niet.
Dat is het enigste wat ik er van leer.
Het is geweest.
Allemaal heel veel sterkte.

Groeten van Ellenoor

Max
Berichten van Max
Onderwerpen van Max
Menopauzejaar: 2014
Leeftijd NU: 54

Bericht door Max » ma 27 okt 2014 12:46

Hallo dames,

Nog even over die ochtenden.
Nog steeds zijn die een ware hel.
De klachten zijn hierboven allemaal genoemd.

Nu is mijn vraag of deze lichamelijke gesteldheid in de ochtend ook een geestelijk deel heeft?
En ik heb denk ik mijn antwoord al gevonden.
Rianne heeft het mooi uitgelegd.

Groet Max.

Flurry
Berichten van Flurry
Onderwerpen van Flurry
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 51

Bericht door Flurry » di 28 okt 2014 13:38

Hallo Max,

ik herken dat ook hoor....zo bevreemdend ook vaak! Niks speciaals qua fysieke klachten dan de klachten die de meeste vrouwen hebben en dit is toch zo vreemd; dat je hersenen veranderen onder invloed van de hormonen, je daardoor extra vatbaar/gevoelig bent voor stress ....
ik probeer het iedere ochtend maar weer te verklaren middels dit verhaal (staat ook op de site ergens) en dat scheelt een beetje.

Gedurende de dag wordt het dan weer minder, gelukkig.

Sterkte ermee.

Groet
Angelique

Max
Berichten van Max
Onderwerpen van Max

Bericht door Max » di 28 okt 2014 16:15

Hallo Angelique,

Ik heb me er grotendeels bij neer gelegd dat het even niet anders is die ochtenden.
Maar het blijft een heidens karwei hier doorheen te komen, duurt 2 a 3 uur voordat het opklaart.
Heb de laatste maanden echt het gevoel dat er veel veranderd in mijn hersenen en heel erg stressgevoelig.

Zoals net even, mijn schoonvader was er even en die is behoorlijk extravert met veel lichaamstaal, hup gelijk opvliegers en zwaar hoofd en naar voelen.
Heb hem de deur maar uitgezet:)

Jij ook sterkte.

Groet Max.

Flurry
Berichten van Flurry
Onderwerpen van Flurry
Menopauzejaar:

Bericht door Flurry » wo 29 okt 2014 12:39

Hallo Max,

Alsof de duvel ermee speelt, had ik vannacht en vanochtend vreselijke nachtmerries. Ik moet ongeveer nu ook weer mijn periode krijgen dus wellicht dat het oestrogeen weer ff sky high is geschoten....daar gaat mijn blije dag na mijn therapie..

Afijn, we tobben maar door en ik ga maar weer door met mijn supplementen en energetische ondersteuning. Wie weet kalmeert het weer een beetje.

Blijkbaar was zo'n moment ook weer reden voor mijn lichaam om een stress reactie af te geven maar dan enigszins verlaat, althans, zo lijkt het wel. Ieder negatief iets wordt dan een olifant i.p.v. de mug die het eigenlijk is.

Ook jij sterkte!

Groet Angelique

Anette
Berichten van Anette
Onderwerpen van Anette
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 65

Bericht door Anette » wo 29 okt 2014 13:13

Hallo Flurry,

Oestrogeen verhoogt inderdaad de droomactiviteit.
Echter het oestrogeen is rond de menstruatie op zijn laagst.

Anette

Lia
Berichten van Lia
Onderwerpen van Lia
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 62

Bericht door Lia » wo 29 okt 2014 13:25

Flurry schreef:
wo 29 okt 2014 12:39
Ieder negatief iets wordt dan een olifant ipv de mug die het eigenlijk is.
Hoi Flurry,

Als ik die mug was, en ik werd geregeld negatief gewaardeerd, zou ik ook gaan vechten voor mezelf en er alles aan doen mezelf groter/zichtbaar te maken.
Ik denk dat ik net zolang zou prikken tot men begreep dat ik ook onderdeel ben van het geheel van leven en daarin mijn taak uitvoer.

Lia

Flurry
Berichten van Flurry
Onderwerpen van Flurry
Menopauzejaar:

Bericht door Flurry » wo 29 okt 2014 14:46

Dank Anette en Lia voor jullie antwoorden,

Anette, wat ik me afvroeg, als oestrogeen op zijn laagst is, dan moeten de bijnieren dus extra hard werken toch? Wat als gevolg heeft dat je dus extra stress hormonen mee krijgt, klopt dat of zie ik dat verkeerd? Ik dacht zoiets begrepen te hebben en met mijn hang naar verklaring (lees; controle)...

En Lia, ik heb een hele wijze tekst van jou doorgestuurd naar 2 vriendinnen. Ook deze opmerking is uiteraard weer het doordenken waard.
Ik realiseer me soms te weinig nog dat ik een beetje erg lang voor super-woman heb gespeeld en nog moet (alleenstaand, late mams en kind van 7, parttime zzp'er en druk bezet partner) en dat ik dat nu heel vaak niet lijk te trekken.

Ik vraag geregeld aandacht en begrip en mijn kind kan dat in de vorm van veel liefde geven maar snapt er echt niks van als ik weer spontaan ga huilen en mijn partner heeft alle energie nodig voor studie en drukke baan momenteel. Ook hij is dus nu afwezig. Ik pik dat dus niet, eis aandacht op en dat gaat niet altijd even goed.

Het geeft dus extra stress momenteel en vandaar ook veel last van maag enz. Heel logisch maar verdomd lastig.

Ik put veel kracht uit jullie antwoorden en berichten, zeker in deze tijden.

Dank jullie wel!

Gr. Angelique

Anette
Berichten van Anette
Onderwerpen van Anette
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 65

Bericht door Anette » wo 29 okt 2014 15:12

Flurry schreef:
wo 29 okt 2014 14:46
Anette, wat ik me afvroeg, als oestrogeen op zijn laagst is, dan moeten de bijnieren dus extra hard werken toch? Wat als gevolg heeft dat je dus extra stress hormonen mee krijgt, klopt dat of zie ik dat verkeerd? Ik dacht zoiets begrepen te hebben en met mijn hang naar verklaring (lees; controle)...
Hallo Flurry,

De aanmaak van cortisol, een levensreddend hormoon, is voor de bijnieren altijd een prioriteit. Pas als we aan het gevaar (stress) ontkomen zijn en de vrijgekomen cortisol op is, kan het lichaam zich ontspannen en zich pas weer bezighouden met de aanmaak van andere hormonen.

Anette

Lia
Berichten van Lia
Onderwerpen van Lia
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 62

Bericht door Lia » wo 29 okt 2014 15:49

Flurry schreef:
wo 29 okt 2014 14:46
Ik vraag geregeld aandacht en begrip
-----
Het geeft dus extra stress momenteel en vandaar ook veel last van maag enz. Heel logisch maar verdomd lastig.
Hoi Flurry,

Extra aandacht en begrip krijgen is heerlijk. Moeten we ook zeker blijven vragen, als we het niet spontaan krijgen.
Aandacht van een ander troost ons en kalmeert ons, maar doet niets af aan het feit dat onze draagkracht is verminderd, terwijl de draaglast er nog niet op is aangepast.
De mug prikt en het blijft jeuken.
Krabben alleen beschadigt vooral je huid, maar haalt de olifant niet uit zijn nek. ;)

Lia

Max
Berichten van Max
Onderwerpen van Max

Bericht door Max » wo 29 okt 2014 19:04

Hallo dames,

Angelique, dan heeft die therapie toch wat losgemaakt (ik ken het, heb het ook eens ondergaan).
Je had er ook al een goed gevoel over ook al voelt het niet lekker als het los komt.
Dat drukt dan toch weer door in de ochtenden zoals je beschrijft. Jij hebt buiten de verwerking ook nog eens een veel drukker bestaan dan ik.
Dan moet ik aan die laatste zin denken van Rianne:

Stress geeft de hormonen nog een extra opdonder en maakt elke verschijnsel sterker of met meer kans aanwezig.

Nu zit ik te bedenken na deze reactie van jou dat er in de ochtend toch wel iets gebeurt.
De ochtend is bij mij een tijd dat er heel veel door mijn hoofd gaat (gelukkig heb ik nu alle tijd daarvoor).
Er komt dan van alles in me op, soms denk ik er langer over na en soms is het zo weer weg, misschien alleen even aandacht nodig dan.
Jij wilt ook graag weten hoe het werkt in je lichaam en geest zodat je het kunt verklaren wat er allemaal gebeurt.
Dat herken ik wel, vind het alleen soms nog lastig om het te begrijpen.
Ben heel erg blij met de uitleg van Lia en Anette weer, zo vallen de dingen weer op hun plek.
Ook ik heb twee uitdraaien gemaakt van de dames:). Ze hangen op de koelkast.

Ook merk ik dat er zich steeds weer iets anders aandient, ook plaatjes van vroeger, vooral de pubertijd, niet echt iets speciaals maar een soort flits die voorbij komt en dan weer weg is.

Het begint me sinds een tijdje ook te dagen dat het echt anders gaat worden. Vooral dingen niet meer willen of gehaast doen, morgen weer een dag.
Een soort berusting waar naar toe gewerkt gaat worden weliswaar met horten en stoten en soms hele diepe dalen waarin ik soms denk ik trek het niet meer, ook de buitenwereld heeft daar nog deel aan. En dan de afweging hormonen of niet.
Laatst heb ik, om daarvan af te zijn, gelogen.
Heb gezegd dat mijn huisarts geen hormonen wil voorschrijven omdat het een sneeuwschuiver effect heeft, hier gelezen op de site.
En nu is het voor even stil.
Tja, soms moet je wat om ergens vanaf te komen.
Denk vertel het er maar even bij nog.

Groet Max.

Flurry
Berichten van Flurry
Onderwerpen van Flurry
Menopauzejaar:

Bericht door Flurry » wo 29 okt 2014 19:42

Hoi Max,

Fijn ( of ja, eigenlijk niet fijn) dat je zoveel herkent. Dat willen begrijpen van mij is pure controle hoor... Ik durf nog niet ( en kan t ook niet praktisch gezien, gezien omstandigheden en trauma) los te laten...

Dat komt geheid maar ik hoop niet ten koste van werk ( ben al bezig de inhoud te veranderen en dat begint er op te lijken... Minder vastigheid en lesgeven, meer eigen baas met rustig werk) of relatie...

Ja, ik realiseerde me dat ook goede ervaringen stress kan opleveren...het is nu ook weer rustig, ook met mijn reacties naar mijn dierbaren. Gelukkig!

Ik lees je laatste zinnen maar begrijp ik nu dat je toch met de hormonen bent begonnen? Lijkt me moeilijkte maken indien ja, maar iedere beslissing is voor jezelf en niemand anders.
Als t voor mij na lange tijd nog zo zou zijn, overweeg ik het ook hoor.

Groet Angelique

Max
Berichten van Max
Onderwerpen van Max

Bericht door Max » wo 29 okt 2014 20:37

Hallo Angelique,

Dat begrijp ik, die controle.
Ergens grip op willen hebben.
Het trauma dat verwerkt moet worden en de overgang die vaak ongrijpbaar is.
En als je dingen begrijpt van de overgang kun je het meer accepteren en hoef je je minder bang te voelen, dat is hoe ik het meemaak.

Ik las in een andere reactie van jou dat je bezig was meer zzp-er te willen worden, meer rust voor de dingen die nu spelen en zoals je zegt je relatie.
Fijn voor je dat het begin er is en dat het kan op die manier en hoop echt dat het gaat werken voor je.

Goede ervaringen en stress, herken het zeker.
Het is allemaal energie en brengt nog meer onbalans.
Jammer dat het zo werkt maar wel logisch.

Nee Angelique:), ik ben (nog) niet met hormonen begonnen.
De buitenwereld geeft grote druk op mij om daaraan te beginnen.
Verhalen van die en die is er aan begonnen en ze voelt zich goed en dan de huisarts van die vrouw die zegt dat je de overgang ermee kunt overslaan.
Krantenknipsels worden op tafel gegooid, vorige week nog van een gynaecoloog die zei dat hormonen helemaal niet slecht (meer) waren.

Ik vraag daar niet om maar kan even niet meer voldoen aan wat men van mij verlangt. Een aantal verjaardagen en etentjes afgezegd en dat kan men moeilijk accepteren. Zij krijgen dan allerlei vragen waar ik ben.
Maar dat is hun probleem, ik weet het. Mijn keus wordt niet gerespecteerd.
Maar tot nu toe houd ik mijn poot strak.
Ben hoop ik al een eind op weg.

Groet Max.

Luus
Berichten van Luus
Onderwerpen van Luus
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 59

Bericht door Luus » vr 12 dec 2014 13:53

Hallo dames

Ik heb dat momenteel ook heel erg. Ik was begonnen met femoston continu 0.5/2.5. Toen werd dat ineens heel erg. Nu gestopt na overleg huisarts.

Wat ik me afvraag, hoe het leven van degenen eruit ziet, die er ook zo'n last van hebben. Ik ben vorig jaar oktober voor het laatst ongesteld, nadat het daarvoor al heel onregelmatig was. Een keer 9 maanden ertussen en toen een half jaar, en na die laatste keer dus niets meer.

Eind juli schrok ik heel erg, omdat ik iets zag "flitsen". Daarna 3 nachten niet geslapen. Ik was zo overstuur en opgefokt dat ik oxazepam kreeg. Die gebruik ik nog steeds. Omdat ik al langer ook rondloop met het idee dat ik wel eens adhd zou kunnen hebben, had ik dat aangegeven. Daarna doorverwezen naar huisartspraktijk ondersteuner van het GGZ. Heb checklist ingevuld en ook in gesprekken daarna werd ook bij haar het vermoeden steeds sterker. Nu ga ik binnenkort dus voor de diagnostiek. Daarnaast heb ik ook behoorlijk wat meegemaakt de afgelopen jaren. Turbulente relatie, twee jaar in Amerika met mijn vrouw, maar geen toekomst hebben. Veel meegemaakt daar. Alleen teruggekomen, met niks. Er waren schulden dus heb 3 jaar WSNP doorlopen. Vorig jaar werd ook de scheiding definitief, dit gebeurde in zelfde maand als de uiteindelijk uitspraak scheiding.

Ik woon op een gemeubileerde kamer bij een hospita die me erg weinig bewegingsvrijheid geeft. Ik mag b.v. geen gebruik maken van de keuken, dus koken gaat in magnetron op kamer, al 4 jaar. Ik woon in Almere omdat ik toen een baan had, en dacht dat die vast zou worden, niet dus. Ik heb hier nooit kunnen aarden, geen vrienden. De laatste baan die ik had, raakte ik vorig jaar kwijt, ja je raadt het al, zelfde periode als einde schuldsanering en scheiding. Dus i.p.v. het idee dat ik nu mijn hele salaris voor mezelf had, bleef ik dus eigenlijk op het zelfde niveau zitten.

Heb geprobeerd me op allerlei dingen te "gooien" maar nooit echt voor mezelf. Paar teleurstellingen met, wat ik dacht dat het vrienden waren. Lichtpuntje is dat ik weer contact heb met paar vrienden die ik al dik 30 jaar ken, en nu dus ook weet waar ik naartoe wil verhuizen, en dat gaat hopelijk volgend jaar gebeuren. En daar doorheen liep dus ook die overgang, nu menopauze.

In 2009 verloor ik ook mijn oudste broer. Mijn andere broer heb ik amper contact mee, die band is ook na overlijden van onze broer niet beter geworden. Daarnaast de makke dat ik vaak niet goed met dingen, kan omgaan. Heel beschermt opgevoed omdat mijn moeder 6 jaar voor mijn geboorte is verdronken. En nu....nu is de koek dus op. Ik had al een tijdje dat ik dingen niet meer zo boeiend vond en dacht, tja...en nu? Dat begon vorig jaar na eind wsnp, scheiding, en verlies baan. Heb nog wel contact met ex vrouw via Facebook, want ondanks alles houden we nog heel veel van elkaar. Alleen weer samen, dat zal niet meer lukken. Kortom...er speelt een hoop.

En dan denk ik, ja ik herken dat gevoel van onrustig wakker worden, gelijk die sombere deken weer voelen. Maar dat is dus pas eind juli, meer dan half jaar na laatste ongesteldheid. Daarvoor had ik natuurlijk ook wel de verschijnselen. Opvliegers, die heb ik nog wel, hetzij minder. Stemmingswisselingen, dus kon heel boos worden, verdrietig. Of me gewoon lekker voelen. Nu is het alleen nog maar verdrietig en soms heel erg somber. Ik weet dat mijn huidige situatie niet eeuwig zal duren qua leefomstandigheden. Maar dan ga je dus denken. Heb ik last van de postmeno. Of heeft dat al die pijn en verdriet in 1 keer laten exploderen.

Wat ik me dan afvraag, maar dat blijft gissen, als ik nou een stabiele situatie had gehad. Eigen huisje, evt een baan. In een plaats waar ik graag woon, en ook vrienden en kennissen vlakbij, dus een sociaal leven. Zou ik dan minder klachten hebben gehad, of ze in ieder geval beter hebben kunnen handelen.
Wat ik niet had waren regelmatige menstruaties, jaren niet. Anticonceptiepil geprobeerd. Vergeet het maar, kon ik niet tegen.

Ok, dit is een heel verhaal geworden. Het moest er even allemaal uit denk ik. Maar wat ik wel denk is dat, net zoals de overgang vaak wordt verward met andere psychische problemen, andersom hetzelfde gebeurd.

Graag ervaringen van vrouwen die dit evt kunnen beamen. Ik voel me laat in de middag en avond altijd beter,

Lucy

Bar66bara
Berichten van Bar66bara
Onderwerpen van Bar66bara
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 53

Bericht door Bar66bara » za 28 mar 2015 14:05

HI

Ik heb het ook - ontzettende onrust, maagkrampen, onzekerheid, huilerig voor het ontwaken of kort daarna. Heel vervelend. Ik denk dat ik gek word, en vaak heb ik het gevoel dat het nu na de anticonceptie pil ik net heel langzaam beter wordt. De gyn zei dat het tot een half jaar kan duren voor dat ik me beter zal voelen. Ik had zo wie zo extreme symptomen van MP dat ik zou bereid zijn om alles in te nemen zo dat het met mij beter gaat, omdat ik niet kon functioneren. Maar dan bedoel ik helemaal niet.
Mij helpt een ritueel voor dat ik uit bed opsta - ik ga bidden. Ik ben een totale atheïst, maar het ritme van een gebed helpt mij om te ontspannen en om de toestand te accepteren. Ik denk dat het om de ademhalingstechniek gaat. who cares als het helpt.

Groeten, Barbara

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht